Inlägg av joakim_hoog
Inlägg som joakim_hoog har skrivit i forumet
FZ numera:
- Basha recensionerna för att de inte når upp till ens egna förväntningar/åsikter (avskaffa betygsskalan, behåll dock + och - för spelen tack!)
- Basha recensenterna för att recensionen inte fick det betyg man ville att det skulle ha
- Basha allt annat som går att basha til' hearts content bara för att
Måste folk verkligen hävda sig så illa som folk gör på internet numera?:|
Istället för att bara basha recensenten/recensionen så kommer jag nu med lite konstruktiv kritik för framtiden!:D
Speciellt i den här recensionen så hade det kunnat vara informativt att göra jämförelser på tex Black Ops (Då du recenserade det med och för att det apparently verkar otroligt relevant till FPS-genren).
En annan sak som hade varit välkommet hade nog varit att TA BORT betygssystemet (sorry siffergalna suckers!8)) då det helt enkelt inte verkar fungera för denna communityn. Förstår inte folk att en 3a faktiskt betyder att spelet är bra? Det är inget otroligt med spelet, men det är bra, vilket jag har fått utav denna recension.
Så kanske något för framtiden för att få bort i alla fall en del av dessa bashare i deras framtida läsande av betygsskalor (oberoende på vad "normen" säger att de egentligen är beroende på andra sajter etc etc bla bla). Så är nu här en lista ni kanske kan börja använda som riktlinje för läsarna innan var recension så att de förstår vad dessa siffror EGENTLIGEN betyder (Märk nu att detta är baserat på MIN PERSONLIGA ÅSIKT och bör därefter INTE bashas sönder som någon påstådd fakta eller liknande. Så off with you bashers! punkt.:P):
1 = Spelet är INTE bra
2 = Spelet är sämre, men är du inbiten fan kan du nog roas av det men rekommenderas inte för andra.
3 = Spelet är bra, ingen wow-upplevelse men gillar du just spelserien eller inbiten fan av genren är det värt ett köp
4 = Spelet är mycket bra, innehåller ett par wow-upplevelser och är bra utfört. Rekommenderat för de som vill prova på genren eller som allmänt tycker om genren.
5 = Spelet är nära perfektion, om inte perfekt! Spelet är verkligen ett mästerverk och borde finnas i allas spelhyllor(/digitala spelsamlingar). Säger bara en sak. Köp!
Hoppas ni kan implementera detta i framtiden och på så vis hjälpa (åtminstone de flesta kan man väl hoppas) på en trevligare läsning av framtida recensioner.
En annan sak som läsarna verkar ha glömt är att bara för att NI har upplevt buggar etc i ett spel (i detta fall black ops), så behöver inte det betyda att recensenten/recensenterna gjort det. Det finns de som faktiskt har tur och FZ verkar i det fallet ha haft det. De kan ju inte komma med "Åh detta spelet är säkert buggat vi sänker betyget med 2 steg bara för att!!*evil laugh*" när de inte stöter på buggarna. Hade de stött på buggarna när de spelat Black Ops så hade det garanterat dragits upp och dragit ner betyget på samma gång.:P
Nu blev det en massa skrivande, men börjar bli mer och mer besviken på denna communityn som inte verkar kunna något annat än att kritisera FZ när de gör sitt bästa. (Räknar såklart inte med de som faktiskt ÄR positiva till FZ och dess recensioner, så känn er inte träffade!)
Over n' out. Time to take cover and wait for the bash-storm to blow over!:O
Mycket rage på FZ som vanligt, mycket bra.
Allting går enligt planerna!
hahaha
1+
Att de försöker få uppmärksamhet på facebook kan ju vara ett smart drag med tanke på hur stort det är. Det konstanta bashandet på blizzard verkar ju ha blivit den nya trenden dock.
Folk har väl inget annat att klaga om när det kommer till blizzard så för att kunna hävda sig överhuvudtaget får de väl ta det lilla där är och basha til' their hearts content.
Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.
Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE
Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.
Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.
Nej, i ett bra fps så väljer du själv hur du skall lösa situationen (t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=-5WFUUMhWs0 ). Många fps skapar dessutom variation genom att tvinga fram olika spelstilar. Du kan endast spela spel som GoW på ett sätt.
Med det synsättet så kan vi ju enligt dig dra en konstatering om att alla FPS är samma repetiva sak:
Spring till A, skjut fiender som finns nära
Spring till B, skjut fiender som finns nära
etc etc etc..
Beroende på hur sammanfattat du ser på spelen desto lättare är det att se det som samma sak i liknande spel.
När du dessutom drar ett exempel som Crysis (Yeah!:up:) som faktiskt försöker sticka ut lite ur mängden (Jämfört med kanske tex CoD - serien med deras senare upplagor) så får du även räkna med att motsvarande gäller denna sortens spel.
I grunden kanske spelen erbjuder samma sak, (buttonmashing etc för de förstnämnda spelen och springa och skjuta för det sistnämnda), men om man tittar lite närmare (som du valde att göra i exemplet med Crysis) så kan du inte bortse från att det kanske existerar någon som helst liknande variation i förstnämnda sortens spel.
Ditt konstaterande kommer inte låta bättre och mer åt en sanning bara för att du drar ett exempel som stödjer din sak, när du väljer att blunda för liknande argument från motsvarande sida som inte passar dig.
Över n' ut.
Hampus kan och ska inte ta hänsyn till hur ett annat spel i en helt annan genre med en annan förläggare som en annan FZ-skribent recenserade är. Han är inte heller ansvarig för årets spel-kandidaterna, de togs fram gemensamt av redaktionen. Om de spel han bedömer är buggiga är det hans skyldighet att ta upp det. Och om spelet är svårt att köra online måste det ses som en ganska stor bugg, eller hur?
Helt rätt, det är OTROLIGT buggigt på onlinebiten, har provat spela med 3 kompisar och vi har det otroligt knäppa problemet att vi faller ur sync, så de andra upplever allting mycket senare efter mig!:D Att sedan spelet är otroligt bra och roligt på andra aspekter betyder inte att man ska bortse från en så pass stor bugg. Absolut inte.
Jag tyckte det var en skön idé med grodorna.. Jag kan relatera till Witch Doctor's med hjälp av grodor, så det passade bra tycker jag
Kan ju hålla med där, kändes ju som en ball men samtidigt passande skill i och med att det är en witch doctor.:D
Förövrigt om detta tjatande fram och tillbaka ifall det är sämst eller bäst är ju rätt meningslös, alla har sin åsikt och så vidare jaddajadda..
Det som är trevligare att se kanske i var åsikt är väl en typ av uppbackning om varför man tycker så i mina ögon iallafall.:up:
Är rätt övertygad om att majoriteten av spelarna lirar för att vinna. League of Legends är minst lika kompetitivt som Heroes of Newearth, skillnaden ligger väl i så falll i att man straffas mer i det senare av att förlora.
"Bestraffningen" man får av att förlora i HoN är nog den hårdare av de tre, för att komma till samma bestraffningsgrad i till exempel DotA så krävs det att man går med i communities så som dota-league eller liknande, då det inte finns något direkt stats-system i varken battlenet eller garena.
Så den minst bestraffande att förlora i utan sådant som utomstående communities etc är faktiskt DotA, sedan LoL (där vad jag förstått har ett stats-system om än inte lika bestraffande som i Hon), och HoN där bestraffningen är hård om ens lag förlorar (I jämförelse med de andra två då).:O
jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
Från din formulering så uppfattade jag det som att HoN var den enda som hade en äkta "vinna-attityd" i jämförelse med de andra två, ville mest klargöra att så inte är fallet då alla tre spelen uppmuntrar starkt att man ska vinna.
att inte kunna missklicka tar ju bort ett mistak som kan inebära död och då inte en "strid" om vem som är skikligast.
sen så kanske spel motor var fel ord att använda men viste inte riktigt vad jag skulle använda så det fick bli spel motor
sen som att alla skills ligger på q,w,e,r går ju ha i dota ochså (väldigt lätt att fixa) gör ju så att du inte behöver memorera leyaout på alla heros.
sen kan jag vell inte snaka i mot i en balanc diskution om jag ike vet vad det är som klagas på.
men om jag får säga i min egen mening så är dom mäst op hjälptarna dota orginals.
förutom när nya hjältar komemr och inte har tästats tillräkligt.
men det problemet är vell i alla spel
De förstnämnda sakerna om att felvälja sin hjälte och att hotkeys ligger olika för hjältar är inte något som påverkar balansen då båda lagen har samma förutsättningar.
Som jag ser balans i dessa spel så handlar det om saker i själva spelet som ger någon/några i matchen ett övertag gentemot de andra oavsett ens skills. Men finns då förutsättningarna hos alla oavsett lag så blir det ingen påverkan på balansen.
Tyvärr så kan jag inte hålla med dig om att många utav dessa som du kallar OP-hjältar inte är dota originals (Faktum är att några av dessa har fått boostas på senare tid eftersom de varit för dåliga:P).
Det du dock har helt rätt i är att en obalans skapas när nya hjältar tillkommer, då de verkar bra i teorin men i praktiken är på tok för bra/dåliga. De nyaste i 6.70 i DotA som släpptes för någon dag sen är ett bra exempel (de två nya hjältarna är båda helgalna!:D) Dock som med nya hjältar etc så blir de balanserade med tiden, vilket jag tror att HoN även har jobbat med under tiden jag inte har spelat det. (I mitt första inlägg nämnde jag att jag inte spelat det på ett tag och utgick därav från mina tidigare erfarenheter med HoN).:)
fårn min anleding så gilalr man hon för att man vill ha en utmaning och spelar nästan bara för att vinna
Kan nog säga att den attityden genomsyrar även DotA och LoL. Om du testat hemsidor så som www.dota-league.com eller www.dotapickup.com så förstår du nog vad jag menar.
Dock så uppmuntras vinst mest i HoN i och med deras stats- och matchmakingsystem, vilket skapar en otrevlig attityd mot de sämre eftersom de drar ner en själv i smutsen så att säga.
communityn kommer inte förbätras och det är för att det är den typen av spel som skppar den.
i lol så är den bara mer gömd (alla hittar inte chatt rutan )
Tvärtom så tror jag att communityn mycket väl kan förbättras, som jag nämnde så har jag märkt en aningen positivare attitydförbättring från den genomsnittlige DotA-spelaren sen en tid nu. Om det är pga att spelare med dessa tendenser nu spelar HoN/LoL istället vet jag dock inte. Som nämnt ovan också så är communityn på dessa sidorna också snäppet bättre än i battlenet.
balancen är ganska bra dota har ochså ganska bra ingen av dom har en bättre bara en annan anpasing pga av vad deras motorer klarar.
om dota2 kommer vara en 100% copy av dota (inga ändrigar av nummer alls) och kommer ha vissa fördelar som att man inte kan "missclika" bort kontrollen av sina heros mm..
så kommer man mästa att dota är grymt obalanserat när man itne bara spelar med personer som har spelat 10 matcher
Skulle vilja få förklarat hur balansen skiftar mellan spelmotorer, då vad jag vet så var HoN i början så gott som en DotA - ripoff
Senare så balansmässigt sett så menar jag hur pass bra items/heroes är gentemot andra items etc. Så jag förstår inte hur features så som att inte kunna missclicka bort sin hjälte skulle ge ett övertag, då den förutsättningen finns för alla spelare.
Nyfiken på varför folk gillar HoN. Spelar själv LoL, säger inte att något av de är bättre än det andra, bara rent nyfiken. Är det för ni gillade DotA eller pga grafiken? Eller vad det nu kan vara? Kunde själv inte riktigt fastna för det pga communityn och hur svårt det är att lära sig. Som sagt, bara rent nyfiken!
Enligt mina erfarenheter efter att ha spelat alla 3 (spelat DotA i säkert över 3 år nu) så har jag kommit till sammanfattningen som följer att:
HoN (Endast utifrån innan 2.0 uppdateringen!)
+ Reconnect-möjligheten
+ Grafiska uppdateringen
- Obalans både gameplay- och hjältemässigt
- Lite för mycket av det goda utseendemässigt ibland (smaksak som kan ha blivit påverkad av mina års spelande av DotA i wc3)
- Många utav de värre typerna från DotA-communityn verkar ha gått över hit istället, var verkligen inte trevligt under den tid jag spelade det
Dota-klon med förändringar på både gott och ont
LoL
+ Nybörjarvänligt i jämförelse med de andra två
+ Intressant take på deras item-/heroes-system
+ Reconnect-möjligheten
+ Antagligen den trevligare communityn av dessa
- Lider detta med av viss obalans och små problem
En annorlunda inriktning och förändring som var intressant och kan bli underhållande, dock lider det av i mina ögon för stort omfång av föremål och problem i själva spelmekaniken som sänker upplevelsen.
I mina ögon så ligger det rent i ens egna smak på vad man föredrar. Jag rekommenderar att om man redan provat DotA men inte fastnat för det att prova LoL (gratis trots allt), och om inte det faller en i smaken ge HoN en chans då det har potential att kunna bli något om balansen och communityn förbättras. Dock vet att jag håller mig till DotA och istället väntar till DotA 2 då jag blivit så bortskämd med den galna balans som finns i modden och att mina vänner spelar detta med.
Tips är att spela gärna med vänner, det höjer upplevelsen tiofalt om man sitter i Skype/ventrilo och kämpar tillsammans!
För att svara på din fråga mer specifikt så är det mestadels för den grafiska uppdateringen alternativt att man vill ha en modernisering då man införskaffar HoN, och i vissa fall att ens kompisar gör det så att man själv hänger med.
Edit: Ursäktar min wall of text och möjliga fel i den, lite sliten efter allt julande och så! Hoppas dock detta gav dig ett svar och kanske besvarade andras frågor också!
DotA ska det vara! Nog aldrig mött en så ilsken community som i HoN, antar att alla idioter som spelade dota gick över till HoN istället, känns inte lika ruttet i DotA - scenen så
Smilgroparna steg till skyarna när man läste denna nyhet, dels för uppdateringen och dels för inpsirationen a la grotesco
Risens stridssystem är otroligt dåligt! Inget jag rekommenderar, men bortsett från det så är spelet otroligt bra
Gothic 4 demon testade jag och vad jag fick av det, så verkade det vara ett bra spel med mycket potential
WOHO! Trodde det var ett skämt först men ser man på!
Tack tack!
Geeeeeeeeee miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig NUUUUU !!!!
Åhh, Typiskt!
Aja, grattis till vinnarna !
Såg riktigt kul ut, men jag gillar mer det gore som finns i D3 för tillfället, men det har en skön känsla så detta lär införskaffas!:D
Så lägg av med det där gnället och anklagelserna, annars kan jag snabbt ordna så att du slipper delta nästa gång det är tävling.
Akta, reta inte upp Crew!:)
Jag vann inte!!:|:evil:
Hade ingen vidare motivering men blir lika förvånad och imponerad på hur fyndiga vissa är än idag!;):up:
AAAAAAAHHHHHHH GE MIG DIABLO 3 NUUUUUUUU!!!!!!!!
Sammanfattar väl hur jag känner just nu.