Artiklar av Thomas Arnroth

123
31

Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Vad dåsommarlov, midsommar och semester? För oss är det här E3-veckan! Men hur länge kan spelvärldens största mässa vara relevant utan Steam och mobilspel? Thomas Arnroth målar fan på väggen.

173

Arnroths krönika: Få kvinnor i branschen – ett strukturellt problem

Att spelvärlden nu slutar marginalisera kvinnor inne i spelen kommer spela roll på sikt, men branschen behöver hjälp från samhället för att på allvar tackla problemen. Thomas Arnroth resonerar i veckans krönika.

32

Arnroths krönika - Pusselspelet Pappa

En krönika om svårigheten i att nå fram till dem som borde stå oss närmst, det som ibland är det svåraste spelet av dem alla.

22

Arnroths krönika: Hur bra är spelutvecklare på historiska miljöer, egentligen?

Spelutvecklare älskar att använda historiska miljöer i sina spel. Men hur bra funkar det? Både lysande, och bedrövligt visar det sig.

186

Efter bråken - en tyst revolution?

Thomas Arnroth har vaknat på ljusa sidan och börjat räkna på det här med spelbara kvinnor i spel. Och tycker sig se ett trendbrott så här två år efter Sarkeesians premiär.

17

Arnroths krönika – spel kan vara fantastisk medicin

Tetris kan vara mer än ett roligt spel. Det kan hindra självskadebeteende. Thomas Arnroth möter någon som spelar på annat sätt än de flesta av oss.

27

Arnroths krönika - Alla borde vara gamers

Det är kärleken till spelupplevelser, inte vilken plattform de körs på, som gör oss till gamers.

69

Arnroths krönika – När spelbetygen havererar

The Order: 1886 har fått mycket kritik i recensionerna. Orättvist, tycker Arnroth, och säger varför.

50

Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende

Thomas Arnroth funderar kring om män kan skriva de bästa kvinnliga karaktärerna.

41

Arnroths krönika – Är Grim Fandango en semla utan grädde?

Thomas Arnroth fruktar att en gammal favorit slitits hårt av tidens gång, och han tvekar inför att möta ett av världens bästa spel igen.

20

Arnroths krönika – När verkligheten kommer ikapp spelen

Spel vill ofta vara verklighetsflykt, men vad händer när eskapismen hamnar nära verkligheten? Arnroth skriver om Battlefield Hardline, Ferguson och att leka poliskrig.

30

Arnroths krönika - en pappas sista önskan

Spel kan hjälpa oss igenom livet allra smalaste och mörkaste gränder. Kanske kan de även hjälpa oss att släppa taget när vi ligger där på vår dödsbädd och bara vill minnas det goda i livet. Såsom Call of Duty.

30

Arnroths krönika – Redan 1994 var spelen bättre förr

Det perfekta spelet släpptes för 20 år sen. Helt i linje med att det var då – inte nu – spel var som bäst. Även om alla tyckte exakt samma sak då.

26

Arnroths krönika – det kaxiga svenska spelundret

Svenska spelutvecklare bryr sig om mer än att göra egna spel. De sponsrar okända utvecklare och undersöker möjligheten till genusmärkning. Världen kollar förundrat på.

0

Arnroths krönika – Åldersmärkningen bolagen struntar i

Thomas Arnroth går på Comicon Gamex och noterar att spelbranschen blankt struntar i att följa sina egna åldersrekommendationer.

16

Arnroths krönika – Hallen Gud glömde

Thomas Arnroth lämnar EA:s och Activisions jättemontrar på Gamescom, och upptäcker en strävsam spelindustri präglad av drömmar, tacos och tequila.

74

Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Det läggs 5 000 timmar på att återskapa franska katedraler ner till minsta sten, men det går inte att göra text som kan läsas från tv-soffan. Obegripligt, ryter Arnroth.

35

Krönika – Metacritic bryter benen i den digitala framtiden

Spelmedias roll förändras när den digitala marknaden växer. Arnroth tycker till om framtidens recensioner, spelkritik och betygshets i veckans krönika.

29

Döda spelvåldsdebatten – spela!

Efter snart 40 års spelvåldsdebatt ser Arnroth ljuset i tunneln. En ny undersökning visar att de flesta föräldrar spelar med sina barn, och det kan vara slutet på rädslan för spel.

76

Arnroths krönika – Säger Notch farväl till Minecraft?

Mycket tyder på att Minecraft-utvecklaren Mojang just nu håller på att säljas till Microsoft. Arnroth letar efter logiken bortom miljarderna, och hittar den kanske i Notchs kärlek till att koda spel.

27

Krönika: Ett känsloladdat adjö

Med veckans släpp av Xbox One är den nya generations konsoler här på allvar. Men, för att något ska spira måste också något dö. Vi säger adjö till konsolerna som nu pensioneras.

48

Arnroths krönika – När speljättarna ljuger

Missvisande exklusiviteter, indieetiketter och early access-löften förs fram i ljuset när Thomas Arnroth tycker till om spelbranschens giganter.

27

Arnroths krönika – Varför måste spel vara nyttiga?

Återigen rapporterar medierna om att "Hoppsan! Spel kan visst vara nyttiga för barnen". Men varför måste spel vara nyttiga? Varför kan de inte bara vara roliga? Arnroth säger ifrån i en debatt han är "så satans trött på".

96

Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Den som inte tror att sociala medier betyder något har rätt och slätt fel. Det är tvärt om en av vår tids kraftfullaste sätt att påverka. I stort och smått.

29

Arnroths krönika – spel som stressboll

Spel som medicin blir ett allt vanligare tilltag och för vissa kan det till och med rädda livet - vare sig man spelar dem eller återskapar sin barndoms käraste minnen.

246

Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

Fem stora spelföretag höll sex timmars presskonferens på E3. De kunde gott ha gett plats för fler än fyra kvinnor på scenen, menar Arnroth.

52

Arnroths krönika – Den arabiska spelvåren

Medan resten av spelvärlden blickar västerut, vänder Arnroth blicken mot Nordafrika och Mellanöstern. En region svältfödd på spel. Än så länge.

58

Arnroths krönika – Friheten gör The Sims till politik

Ryska antihomolagar ogillar The Sims och Kina förbjuder Battlefield 4. När spel blir stora blir de politik – på samma sätt som en skäggig schlagersångerska.

36

Arnroths krönika – När barnen fuckar upp spelvärlden

Arnroth ser en förändringsvåg drabba spelvärlden. Det handlar om barnvågen, världens mest omstörtande naturkraft.

61

Arnroths krönika: Hur tv-spel inte skapade en massmördare

Tv-spel ledde inte till en skolskjutning, även om media påstod det. Och därför får vi aldrig veta det. Arnroth leker privatdetektiv i och upptäcker en massmördare som älskade dansspel och Super Nintendo.

123