Inlägg av hero

Inlägg som hero har skrivit i forumet

Vi behöver ett nytt Simpsons-spel med kvalitet!

OoT största problem är att man möter samma smetiga grå/bruna textur i 50 timmar...finns inget som trumfar den tortyren...

Fick man inte hotwheels 1 för mindre än ett år sen?

Skrivet av PeTTs0n:

Just den fetmarkerade biten påverkas väl tämligen kraftigt av att NES, SNES och N64 fortfarande körde kassetter, medan PS och Xbox (och även Dreamcast) då gått över till optisk media - optisk media är ju mycket billigare att tillverka (inga halvledare eller fysiska komponenter öht) och billigare att distribuera och hantera (tar mindre plats).

Både ja och nej. Visst, priset påverkades av mediet, men mycket mer än det borde ha gjort. Nintendo blev ju långt senare fällda av EU för prismanipulation mellan åren 91-98. När PS kom gick spel från att kosta upp till 800-900 kr på SNES till att helt plötsligt kosta 500 kr.

Inte oväntat att en Nintendo-konsol tog hem detta, förstår att nostalgi osv bidrar enormt till resultatet, har själv svårt att utse en vinnare men rent objektivt skulle jag utse Playstation till vinnare i denna omröstning. Känns som att Playstation har många fler guldmedaljer på sin meritlista än SNES har:

- Mycket större variation i sitt spelbibliotek
- Gjorde TV-spel mainstream
- Höjden på de absoluta topparna är nog rätt lika, men till antalet är de många fler på PS tack vare ett mycket större bibliotek.
- Tog "arkadupplevelsen" in i hemmet på allvar
- Prissättningen på spel var mer rimliga (ännu inte förlåtit Nintendo för att SNES-spel kunde kosta uppåt 1000 kr i mitten på 90-talet, helt sjukt när man tänker på det).

Sen kan man ju ha olika preferenser på för olika spel som gör att man lutar mer åt ena eller andra hållet men det går ändå inte att bortse från att PS mycket större och bredare spelbibliotek gör att den i slutändan smiskar SNES på fingrarna.

Med COD-logik kommer det då heta Black Ops II

Typ som i MGS 1, vakterna ser 2 meter framför näsan...

Meh, gimmick Zelda med den där jobbiga blur-grafiken och ett Metorid där inget verkar ha hänt sedan senaste delen släpptes, såg ut som att det styrdes på ett tangentbord.

Dragon Quest och Saga2 var mest intressanta. Men DQ är alltid DQ, 10 timmar in efter du gjort fetch quests i 5 olika byar till samma musik som du hört i alla andra 11 delar så tröttnar man.

Vad fan hände eg med 1, 2, 3, 4 ....osv?
Dom här töntiga efternamnen som ersatt siffrorna bidrar inte till nånting annat än förvirring!

Skrivet av YmerXE:

namngivningen hjälper ju knappast. det hela är så förvirrande. får xbox namngivningen att framstå som logisk

Ja, namngiven är ju ett cluster fuck utan motsvarighet i modern tid. Allt annat än Final Fantasy 7 Remake part 2 eller dyl är ju bara korkat. Trodde initialt Rebirth var nått spinoff mobilspel, vi har ju sett en uppsjö sånna på senare år. Helt övertygad om att del tre kommer att heta Final Fantasy 7 Revelation, kom ihåg vart ni hörde det först...

Skrivet av Margy:

Trots alla förklaringar ovan till varför Rebirth säljer sämre än Remake verkar alla missa det faktum att det fanns ungefär hälften så många PS5 på marknaden jämfört med PS4 vid spelens lanseringar.

Sannolikt en del av förklaringen. Jag har ingen PS5 ännu men när jag köper en kommer FF7r2 vara första spelet jag köper.

Sen ang den Japanska marknaden, den har ju driftat helt i en egen riktning på senare år, det enda som säljer är Nintendospel med små gulliga figurer. Alla spel med någon form av "vuxet" innehåll bombar väl på reguljär basis där borta? (bortsett från Hentai-waifu spel då förstås...)

Vad är det man brukar säga, som man bäddar från man ligga...?

SE har under en lång tid försökt förändra FF-serien till något nytt för att attrahera ny publik, och i sina försök att göra så samtidigt distanserat sig från den äldre trogna publiken som en gång i tiden älskade serien. Man har även haft svårt att överföra den gamla formulan för serien till nyare teknik, vilket många gånger resulterat i begränsningar i speldesignen för saker i serien som man alltid tagit för givet i tidigare delar. Det känns som att det inte är förrän i senaste spelen man någorlunda kommit i kapp med denna utveckling. Lägg därtill enorma förseningar och utvecklingsproblem som plågat senare delar av serien.

Så här är vi idag, den ursprungliga spelarbasen har övergett serien pga av den riktningsändring som skett (del 13 och 15 utgör juvelen i den kronan, men det påbörjades långt innan dess..). Den "nya" spelarbasen utgörs av en flyktig skara användare som förmodligen mest spelar Fortnite och COD idag.

Som någon annan också var inne på och vilket är en uppfattning även jag delar, är när man jämför liknande spel/spelserier så framstår ett FF-spel som en kafferasts produktion i jämförelse. De saknar helt djup och är dåligt polerade och känns ibland "ofärdiga" men kommer ändå aldrig att fixas i efterhand. Ta exemplet med lågupplösta texturer i FF7Remake, det påtalades omedelbart man har endast blivit fixat i senare versioner av spelet, men inte på PS4. Man skiter helt enkelt i det. Den inställningen säger en hel del om hur snabbt man överger ett spel så fort det är släppt. SE inställning till att släppa kvalitetsprodukter är minst sagt tveksam vilket jag tycker genomsyrar hela deras framfart sedan en lång tid tillbaka.

Coolt, kan bli mitt första AC-spel!

Lite för mycket hud på en kvinnlig karaktär = Fram med högafflar och PK-fanor

Huvudkaraktären är en transsexuell "kvinna" som med råge passerar gränsen vad som är porr förpassat till Darknet = Hylla!

Mycket snack om översättningen, men den här jävla depth of field-effekten. Den var cool som nya kille på gatan under första timmen i Octopath, men är ju så förbannat överanvänd och uttjatad vid det här laget att den borde kriminaliseras. All grafik är bara en enda blurrig gegga, och då har jag bara tittat på klipp av spelet ännu men skulle enbart av den anledningen aldrig lägga vantarna på det hur bra betyg det än fick. Tänk vad fin grafiken hade kunnat vara om man faktiskt hade kunnat beskåda den i sin helhet. Helst hade dom kunnat skippa den eller åtminstone dragit ner effekt till en tjugondel av dess nuvarande styrka.

Dom skulle ju kunna priskriga, vnågot som gjorde X360 framgångsrik. Hårdvara är ju ändå inget som de tjänar pengar på har jag hört.

Anledningen till varför release dröjer är för att de optimerar spelet för Switch med siktet ställt på stabila 60 fps!

Då har man äntligen en anledning att köpa en PS5 (tillsammans med att slim-versionen släppts)!

My body is ready!

säsong 1 - ganska bra
säsong 2 - OK
säsong 3 - helt värdelös