Inlägg av Wattem

Inlägg som Wattem har skrivit i forumet

Skrivet av hannes.theorell:

Det du beskriver är ungefär vad EA har gjort med Hazelight Studios.
Det är väl inte omöjligt att Sony gör något liknande bara att det inte syns i allt brus i branschen.

Men de stora utgivarna är generellt diversifierade men att de marknadsför enstaka satsningar för att hålla aktieägare nöjda och glada.

Jo precis, men skulle vara kul om de kunde bredda det mer, många remakes och få nya ideer dock som kommer från de stora bolagen de senaste åren. Men hazelight och detta nya monsterhunter spel som de ska släppa är två positiva saker jag sett EA göra på senaste. Skulle bara bli glad om de kunde fortsätta åt det hållet.

Gillar även vad MS gjort med sina uppköp hittils, Obsidian, Bethesda osv. Hittils har de köpt på sig studios men låtit de fortsätta som de gjort innan med olika typer av spel, får väl se om de håller sig.

Jag och en kompis har pratat om det här tidigare och problemet med dessa storföretag är att de hittar EN sak som de satsar på, te.x live service spel, lootboxes, eller nåt annat och så kör det på enbart det en period. För det genererar pengar just då.
Har verkligen inget emot att företagen kör på det som ger pengar (dock inte lootboxes de suger) liksom, men genom att bara försöka nå den breda massan så utesluter man ju ändå miljoner i inkomst för de som inte är intresserade av det som den breda massan vill ha.

Önskar fler storutvecklare kunde kanske ha mindre indie teams som satsar på nya och annorlunda spel, nån studio som kör skräckspel, kanske RTS utvecklare och spel i fler genrer riktade mot olika personer.

Yes det är en satsning att göra så som kanske inte alltid kommer generera maximal vinst, men det kommer ge dem många fler IP:n att använda i framtiden samtidigt som de faktiskt breddar sig och når fler personer utan att bara skapa ett idiot stort spel med överdriven budget som måste lyckas. Sprid riskerna.

Hoppas det är en sån riktning Sony kommer gå, de satsar redan rätt mycket på singleplayer och coop för ett par st spelare. Så länge de fortsätter så och samtidigt kan köra på sina liveservice spel så har jag inga problem med det.

2x vaccinerad

Hade det för några månader sen, var riktigt risig i drygt 2 veckor, tog 2 veckor till innan jag var tillbaka helt.

Värsta är att beska/sura smaker inte är nåt vidare längre, vin, öl samt kaffer npt jag behövt vänja mog om vid vilket vart riktigt konstigt. Jag minns liksom hur det ska smaka och att det är gott. Och sen när jag faktiskt dricker det så smakar det inte alls som förväntat.

Vin skippar jag helt, öl har ändå gått rätt bra att vänja om vid. Men kaffe är inte alls gott och jag vill kunna dricka mitt kaffe!

Skrivet av Sarky:

Jag har alltid spelat och älskat RPGs men det finns sub-genre som jag aldrig har fastnat för. Dom klassiska turordningsbaserade spelen som Baldurs Gate och Dragon Age har alltid fått stå till sidan för spel som WoW, Dark Souls, Diablo 2 och Heroes 3. Detta är en genre som kryllar av hyllade spel och spelserier som ser ut att ha åldrats mycket väl.

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Jag gjorde som dig och spelade igenom många spel väldigt sent då de fått stå åt sidan. Men körde nyligen bg 1&2 fallout 1&2 och pillars of eternity m.m

Och kan säga att fallout 1&2 är riktigt bra och värda att köra, 2:an bättre än första dock som är rätt linjärt. Combat kan vara segt i början men pusha på ta dig in en bit så funkar det, vart förvånad över hur gory de spelen är däremot. Minns fortfarande första gången jag mötte hårt motstånd i det och min ena follower bokstavligt exploderade och jag satt där med öppen mun. Inte alls med på att det kunde hända i ett så gammalt spel.

Baldurs gate 1 var en pain att ta sig igenom, rekommenderar verkligen att skippa den och köra 2:an istället direkt. Ett klagomål är dock att dnd reglerna och vapen stats kan vara förvirrande om man inte förstår tärnings modellen de använder sig av. Samt att det inte är kul alls att levla i om man är nåt annat än nån mage karaktär. Men story och allt annat är superbra

Dragon age håller fortfarande verkligen superbra spel. Önskar jag kunde uppleva det igen faktiskt.

Pillars of eternity 1 tycker jag om . Men väldigt mycket att läsa samt att de inte riktigt fått ordning på combat riktigt i första spelet. Det är bra men mycket bättre i andra spelet enligt mig. Story och världsbygget de fått ihop är otroligt. Sen kan det vara värt stt spela bara för obsidians nya spel avowed ( första persons rpg) ska utspela sig i samma värld om jag förstår rätt.

Pillars of eternity 2 tar allt från första spelet och gör det bättre på alla sätt ungefär. Jag är dock inget fan av pirater egentligen i spel. Men det funkade faktiskt superbra här.

Slår ett slag för deras spel Tyranny också ett mindre rpg där de verkligen satsat på att inget är svart eller vitt utan story och val man gör är hela tiden i gråzonen.

Skrivet av anon_119148:

När spelade du senast? Jag vet inte om de släppt någon version av Together Reborn ännu, inte i det skicket det ska vara imorgon iaf. Här är senaste gameplayvideon de släppt som var för två månader men det ska ha blivit ännu bättre sen dess. Sen måste man alltid ta saker med en nya salt men iom att detta inte är något stort företag som försöker tjäna pengar på projektet så känner jag inte att man behöver vara lika kritisk mot att de försöker lura/bedra oss.

https://www.youtube.com/watch?v=SgGNI7CLIpw

Det var längesen som sagt, undrar om det inte var runt 2020 jag lirade senast dock inte reborn version. Självklart är det fortfarande stort att de ens fått ett single player spel att fungera i multiplayer ( Bethesda spel dessutom) men ska ju fortfarande funka som det är tänkt för att nån i slutändan ska kunna spela. Får hoppas de fortsätter jobba på det också så det inte blir övergiven när de nu verkar ha nåt en bra bit ändå.
Är väl det som vart problemet med dessa multiplayer moddar som gått genom åren, oblivion coop, skyrim online, Fallout 3-4/vegas coop osv att inget som gett tillräckligt med tid för att övervinna problemen som uppstått.

Får titta in detta igen, men senast jag spelade var det riktigt osynkat med den man spelade med, knappt spelbart. Jag kunde se saker som andra personen inte såg osv. Gick in i den hel dungeon som var tom för henne medans jag vart attackerad av flera raiders på samma gång. Samt gick inte dela utrustning med varandra osv.

En av soldaterna i slutet Dmytro Lasenev är personen som gjorde mycket om inte det mesta av ai koden i första stalker spelen, bl.a då A-life systemet. Verkar vara en så kompentent och smart person att det är sånt sjukt slöseri om han skulle bli dödad i ett sånt meningslöst krig..

Dragon age inqusition ligger långt upp på min lista, snäppet sämre än 2:an även det ligger inte heller direkt långt efter.
Mass effect andromeda vilket skämt, aningen bättre combat än de andra spelen men det är också det enda bra jag minns.

Iron harvest är ett nyare spel jag vart besviken på, dock inte sämsta nånsin bsra senaste besvikelsen. ain dum som ett spån och använder inte cover och det fungerar dessutom nästan bättre att inte göra det då ens soldater missar konstant och fiender inte försätts i supressed läge, måste micro managea hela tiden och ens soldater klarar knappt av att vara ensamma i strid i 2 minuter.
Kampanjen känns som ett enda lång tutorial mission.
Kanske återvänder nån gång för stt se om åtminstone gsmeplay blivit bättre

Har med en backlog lista, däremot gjorde jag så att efter bara ha växt under åren så organiserade jag på steam och gog där jag har flest spel och gjorde en lista med spel jag helt enkelt faktiskt inte är så intresserad av fast jag inte spelat/spelat klart dem. Och efter att ha gått igenom de 450 spel jag har så krympte min backlog till 20 spel jag genuint faktiskt är intresserad av att köra sen en "kanske" lista på kring 10 och en favorit lista på kring 20 spel som jah kommer köra om.

Det var riktigt skönt faktiskt att kunma sortera en aning och lägga spel åt sidan. Har en ettåring så tiden finns inte på samma sätt som förut.
Köper inte heller fler spel om det inte är nåt jag verkligen sett fram emot. Bockar numer av listan då jag känner jag har tid, blivit mycket roligare med spel igen sen jag gjorde det, känner inte samma stress.

Försenat tills vidare pgs av kriget i ukraina, dev teamer sitter i kiev om jag förstår rätt, lite viktigare saker att tänka pp nu!..

GSC game world la upp nedan video för nån timme sen.

https://youtu.be/-RUvCVNeOH0

Äntligen sett fram emot detta väldigt länge nu, hoppas bara resten går väl nu..

Mycket av kostnaden för JWST var ju att det vart väldigt stort hur de än gjorde när det planerades, vilket gjorde att alla dimensioner vart större, vilket gjort att teleskopet måste "vikas". De intervjuer jag hört och det jag läst om det så är det bl.a "vikningen" som gjort att det tagit så långt tid och vilket gjort att det i slutändan fått denna otroliga summa. Tror de lärt sig rätt mycket från misstagen med JWST. Tror inte nästa generationens teleskop kommer kosta så mycket som JWST gjort då det troligtvis kommer finnas större raketer (Starship kom igen! ) som kan ta dem upp i rymden vilket gör att framtida teleskop inte kommer behöva komprimeras på samma sätt.

Skrivet av anon_119148:

Fy fan vilka jävla svin. De fattar säkert själva att det är mer sannolikt att det var som du sa men såg chansen att jävlas för de hade makten att göra det.

Jag tror att det helt låg på han "varuhus detektiven" i det här fallet, minns hur han i rätten tog upp på slutet att han skulle få ersättning för att han vart i rätten, nån ersättning för att ha drivit ärendet och lite annat.
Tyckte det var märkligt att han tog upp det helt öppet i rätten av alla ställen, men kanske är standard i den branschen ? Men kan tänka mig att han säkert har nån bonus för att ha tagit fast nån så minsta lilla chans han ser att sätta dit en person hoppar han på.

Har ju däremot skrattat åt det i efterhand åt en del saker han sa som att ".. kan se här på kameran hur du snabbt flyttar omega 3 burken från vänstra handen till den högra samtidigt som du vänder ryggen mot kameran, och så är burken borta" " Sett många tjuvar göra på det här sättet".
I verkligheten flyttar jag burken från vänster till höger hand för att jag plånbok och annat i min vänstra jackficka men inte i den högra. Lägger ner den för att jag sen ska kunna hålla allt jag har med mig ordentligt och inte tappa skiten på golvet i butik. Samt att jag vänder mig om för att jag är på väg mot skoavdelningen.

Vart inte mycket löpträning sen heller, grejerna påminde bara om allt och ville inte tillbaka till butiken för att returnera sakerna

Vart anklagad för att ha snattat på XXL när jag var 18-19. Fått för mig att jag skulle börja springa så tänkte köpa ett par vettiga löpskor och lite annat.

Kom in i butiken men tog ingen vagn då jag bara skulle ha skor men de hade extrapris på omega 3 så jag tänkte jag tar en sån burk med, sen vart det en t shirt, byxor, vindjacka också innan jag ens var framme vid skoavdelningen. Så hade en del i famnen, jag lägger ner omega 3 burken i jackfickan då den är mest i vägen och tänker att jag betalar ju den sen såklart. Prövade skor och de andra sakerna jag tog i säkert 20-30 min innan jag går till kassan.

Betalar och kommer upp i en 2500 för allt, ska sedan gå iväg med mina saker men blir stoppad av vad som då är deras "varuhus detektiv" kommer på mig snabbt när han undrar vad jag gör och vart jag ska att "just det, omega 3 burken ja" ska gå och betala den med, men då enligt honom jag solklart hade uppsåt att stjäla så är polis redan tillkallad.
Får följa med honom och en person till in i ett rum där all deras video utrustning finns och han visar mig när jag enligt honom kollar in vart kameror finns, hur jag gömmer mig när jag lägger ner burken i fickan. Kommenterar även att mkn klädsel är typisk för såna som mig! (hade gråa mjukisbrallor på mig, inte supersnyggt klädd men vafan) polis kommer och börjar förhöra mig ovh påminner om hur dum jag är och undrar varför jag stal den, personal chef och varuhus kommer och säger samma sak, att jag är portad, så jävla korkad som stjäl osv. Jag bara sitter där och kan inte fatta vad som händer, aldrig varit med om nåt sånt förut, inget i mitt register sen innan
aldrig ens tänkt tanken att ta nåt utan att betala.
Sen efter fortsatte det bara med flera polisförhör och rättegång veckor efter detta hände.

I rätten hade de med sig "vittnen" varhus detektiven även en advokat. Jag var helt själv när de frågade ut mig om allt och vad som var mitt försvar varför detta hade hänt.
Rätten gick iallafall till slut på min linje, jag hade inte uppsåt att stjäla, jag hade handlat för flera tusen i deras butik vid samma tillfälle, samt inget i tidigare register. Utan jag hade bara glömt varan i min jacka.

Tog mig säkert 10 år innan jag handlade på XXL igen efter detta, och gör det helst inte fortfarande..

Absolut just nu! När jag var mindre ( började spela SNES och sedan PC i 3 års ålders på en Windows 95) lanade Diablo tidigt med min bror när vi sedan fick en till dator. Var mycket hos mina kusiner och spelade även allt möjligt med dem. Dungeon keeper, Morrowind, Heroes of Might and Magic och listan går vidare.

Jag spelar verkligen allt i alla genres oavsett om det är ASCII, RPG, Strategi eller nåt nysläpp fps. Men idag finns det så sjukt mycket spel att spela, och vill jag spela nåt av de äldre spelen så har det antingen gjorts en remake/ enhanced edition eller så finns oftast ett community som släpps mängder med mods till de äldre spelen så det går att spela om på helt nya sätt.

Finns ju te.x en snubbe som återskapat hela Daggerfall i Unity motorn och det finns redan modstöd där med för community ( Sök Daggerfall Unity om ni vill ladda ner det, helt gratis). Så är man som mig och spelar mycket olika typer av spel, gamla som nya så är det hur bra som helst nu, även om det såklart kan vara nostalgiskt att tänka tillbaka hur det var förr.

Skrivet av Izuel:

1. Mina favoriter är Thief, där har vi komplext spel, ljus, ljud och fiender som reagerar på allt. Goldeneye var otroligt för sin tid. Halo combat evolved tror aldrig jag sett bättre AI i ett spel från början på 2000 talet. Annars är väl strategispel otroligt komplexa spel, typ age of empires?

Du tycker att spelet förtjänar beröm för att det var få personer som skapade det och att det har ett bra stridssytem/ai, Men hur är resten av spelet? Ett spel blir inte bättre för att få personer ligger bakom utvecklingen. Det blir inte mer komplex AI bara för att 3 personer skapade det. Dock förtjänar de som gjort det mer beröm.

Jag har spelat igenom hela stalker serien och tycker inte att det kändes speciellt på någon sätt tyvärr. Då har jag faktiskt bättre minnen från Fear som du nämnde. Jag har dock svårt att utala mig om hur komplext själva stridssystemet bakom spelet är och jag spelade inte på svåraste. Det jag minns bäst från stalker serien är väl hur de försökte skapa ett super avancerat stridssystem med ett helt gäng olika grupperingar som slåss i "realtid" på kartan och tar över olika ställen. Tyvärr så upptäckte jag snart under spelningen att de typ övergett eller misslyckats att skapa ett fungerande system som istället är väldigt obalanserat och fullt med buggar och konstiga respawns av fiender i mängder där det är otroliga problem med att försöka ta över ett ställe där fiender respawnar.

Jag tycker spelet är dåligt rent ut sagt och att allting är ”billigt” gjort. Att spelet inte är kul helt enkelt. Det fattas på tok för mycket grejer. Det ser jag som ej komplext. Hela summeringen av spelet. Alla trådarna håller inte ihop.

Själva övergripnde handlingen/historien och själva spelmotorn är helt OK, Stridssystemet är också helt Ok. Jag har inte problem med FPS delen av spelet. Det bara det taffliga utförandet där det springer runt 20 klonade ”Hans Hansson” eller ”Hans Svensson”. Eller att ”städerna” består av 10 klonade ”Hans Hansson” som står och säljer ammunition och säger Hej, Hejdå. Har du tur får du ut två meningar med en quest. Det är allt du möter och ser. Det var otroligt deprimerande låg kvalitet på alla NPCs och presentationen av storyn och fullt med buggar.

Att du får springa överallt trots väldigt stora avstånd då de inte "hunnit" eller orkat göra några fordon eller att det inte finns några unika varelser/fiender som sticker ut i bland alla kloner eller ens någon tillstymmelse till inlevelse. All story får du i taffliga radio meddelanden utan inlevelse. Jag kommer knappt ens ihåg några minnesvärda scener mer än störande buggar och moment där jag såg fiender respawna mitt framför ögonen. Till råga på allt så är det ett single player spel där allting ska vara gjort för spelaren.
Jag hade haft lite mera förståelse om det varit multiplayer baserat.

Alla de du nämner har bra AI och STALKER serien har det också även om du inte ser det eller tycker det är "billigt" det använder många tricks som även dina exempel gör. Åter igen det är inte för alla i slutändan så handlar det om smak, du verkar uppenbarligen inte tycka om det även om andra gör det.
Men det verkar inte ha att göra speciellt mycket med systemen i spelen uppenbarligen, förstår dock inte varför du lirade igenom alla tre om de nu är så dåliga dock.

Sen att det finns brister är väl ingen som sticker under stolen med, men jag kan fortfarande uppskatta det de försökt göra vilket är något rätt unikt i spelvärlden speciellt men tanke på vilken era och litet team de haft.

Skrivet av Izuel:

Alltså jag förstår vad du menar med komplex ovan men tycker inte att det är rättvist att säga att respawna 20 klonade NPC som har noll interaktion eller variation eller direkt påverkan på någonting är så speciellt komplext. De slåss med andra varelser, punkt.

Det är inte som att världen är speciellt levande då såvitt jag vet så spawnar NPCs infinite i stalker utefter de dör (dock inte unika NPCs som du nämner ovan) Men de unika NPCs som finns i stalker är typ som en generell vendor i ett MMO i bästa fall med mininmal interaktion. Dör eller försvinner de så är det ingen som saknar dem eller påverkar något, i värsta fall så förlorar du en quest.
Har för mig att t.ex. barkeep som är viktig för handlingen är odödlig, så mycket för inga "magiska barriärer".

Det finns varelser i everquest 1 som går ut och slåss med andra NPCs, det är i stort sätt samma typ av interaktion där de spawnar för evigt när de dör.

Tror du missar ett par saker
1. Ett flertal grejer gör det imponerande, första spelet utvecklades under början av 2000-2007 talet, av en liten studio i ukraina med en egen utvecklad spel motor.
Nämn gärna nåt liknande spel i från den eran som gör nåt liknande.
2. Finns en anledning varför FEAR fortsätter komma upp upp i sammanhang när man pratar om AI i spel.
GOAP är en väldigt effektiv metod, STALKER använder samma metod bara uppskruvad till öppen värld, medans FEAR är skriptat som bara den.
3. Du säger att det inte är speciellt komplex men ger inga förslag på vad som i dina ögon faktiskt är det?
Dessutom ju mer jag tänker på det så kommer jag inte på några andra spel som gör nåt liknande ens idag.
Längesen AI rörde sig framåt, speciellt i fps.
Finns nog en handfull som te.x alien isolation, last of us har jag hört har ganska bra AI inte spelat det själv.
Men de är båda i väldigt skriptade miljöer.

Skrivet av Izuel:

Komplext stalker?

Har spelat stalker serien och den är i mitt tycke långt ifrån komplex eller ens normal nivå av färdigt spel. De stalker spel jag spelade var minimalistiskt till story, Npcs, bossar osv. Det enda som fungerade relativt smärtfritt var själva FPS delen av spelet. Det andra var nästan ett skämt.

Antar att det går att förbättra med mods men själva grundspelen i den serien är långt ifrån färdiga spel i mina ögon. Har "tyvärr" spelat igenom stalker, clear sky och pripyat och min uppfattning är stalker otroligt lågbudget. Minns t.ex. att de försökt implementera olika grupper i clear sky som skulle strida men det hela är super buggigt och ej färdigt. I spelets grundutförande så är allting super lågbudget. Inga stora "events" eller fordon eller NPCs med någon form av "inlevelse".

Att det är lågbudget och idag inte den bästa spelupplevelsen om man jämför med nyare spel så visst det är verkligen inte för alla.
Men i mitt fall så är det atmosfären och alla mods som gör att det ligger uppe på min top 3 lista av spel någonsin.
Vet inte hur många gånger jag kört om alla 3 spelen, men som sagt de är nog definitivt inte för alla.
Om nån kan hitta vad spelen faktiskt kostade att utveckla får ni gärna slänga in det, en snabb googling gav inga resultat.

Såg att Dmitriy Iassenev som var huvud utvecklaren för bl.a A-life systemet i första Stalker spelet, ändrat sin LinkedIn till att åter igen vara head developer på GSC Game World, verkar som de fått ihop många överlag från det gamla teamet så förhoppningsvis kan det här bli bra!

Nu spelade jag aldrig klart ME: A men det jag minns var att combaten på sätt och vis var bättre men samtidigt mindre taktisk då jag ensam sprang runt och skönt ner fienderna och mina Ai buddies inte gjorde speciellt mycket.
Stor cool värld, men rätt generiska raser som bara var samma typ av humanodier och som bara var fylld med en massa tomma sido aktiviteter istället för nåt av värde.
Minns också att storyn var rätt ointressant och inte tillförde nåt nytt till universumet utan bara försökte göra samma sak igen som de tidigare spelen, fast sämre.

Jag vill ha:
En cool mystiskt Sci-fi story, uråldriga raser osv. Ge mig fler spelbara raser, rejäl taktiskt combat där min karaktär inte axlar allt ansvar, varför inte mixa in lite rts overview i 3de person striderna. Val som påverkar storyn, mycket RPG inslag och många sätt att lösa problem på.

Alltså finns ju så sjukt mycket mystiskt med universumet vi lever i så går ju till och med ta saker ur vår verklighet som skulle bli ascool sci-fi. Ta mörk energi, svarta hål, universums expansion, blanda in en eller två typ 3-4-5-6 Civilisationer ( https://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale ) så har man ju redan där massor att gå på.

@MammaMuu:
Vet inte om DARK är speciellt avancerad serie direkt, en av mina och sambons favorit serier, men ingen av oss vart sålda på Netflix Witcher alls.
Jag har spelat alla spelen, men inte än gett mig på böckerna. Min sambo hade sett mig spela witcher 3 en del men inte mer än så och då var hon ändå rätt taggad på att de skulle släppa en Netflix serie, men gav sedan upp vid avsnitt 6 typ.

Ett av våra stora klagomål var helt klart tidshoppen, de tillförde absolut ingenting till serien även om vi listade ut det rätt snabb.
sedan också CGI/ sminkningen som en del gånger var hur bra som helst, och andra såg ut som någon gått till närmsta hobbyshop och köpt ett par maskeradkostymer.

Jag såg åtminstone klart serien och tänker jag ska ge säsong två en chans iallfall.