Inlägg av simpa975

Inlägg som simpa975 har skrivit i forumet

Skrivet av Esri:

En sekund dollar, nästa kronor, sen dollar igen, sen kronor. Du har ingen aning om vad du själv skriver. Du är den typiska personen som inte förstår skillnaden mellan miljoner och miljarder. Om du hade det så hade du överhuvudtaget inte skrivit i den här tråden. EA, Dice behöver inte lootboxes! De har tjänat MILJARDER på sina spel. Bara försäljningen av Battlefront kan finansiera 50 nya spel som hade kostat lika mycket. Deras servrar kostar knappast 4,9 miljarder att driva, deras utveckling av DLC's kostar knappast 4,9 miljarder att göra. Deras marknadsföring sköter Disney då de har köpt in sig i Starwars. Det finns inte en enda ursäkt att ha loot boxes i Battlefront 2.

Du är en av de typiska personer som inte har någon aning om vem som har skrivit vad. Jag har enbart skrivit ett svar till dig som involverar valutor, då skrev jag tydligt som satan DOLLAR. Låt oss bara avsluta på faktumet att du inte har någon som helst koll på något som har med spelutveckling eller liknande att göra.

Skrivet av Esri:

Vem sa något om peer to peer?!

Jag räknade kronor, $640.000.000 = 5 000 000 000 vilket är en absurt hög summa, en summa som utan problem täcker kostnaderna för servrar och vidareutveckling av spelet. Det behövs inte en enda lootbox.

Läste du ens vad jag skrev?

Marknadsföring brukar kosta jävligt mycket, titta på The Witcher 3 exempelvis, där spelet kostade 32 miljoner dollar att utveckla plus 35 miljoner dollar för marknadsföring. Lägg till faktumet att EA måste stödja spelet i ett år efter spelets släppts så måste du vara helt galen om du tror att EA kan tjäna pengar på det. EA är ett företag som likt Ubisoft, Activision, etc vill tjäna pengar på sina investeringar.

En analytiker gissade fram en siffra på att Battlefront kostade ca 400 miljoner dollar att utveckla totalt. Så om vi då tar 640-400 får vi 240 miljoner dollar i vinst. Med tanke på att spelet sålde skit efter 2 månader så tvivlar jag på att vinsten i slutändan efter ett år av DLC's och uppdateringar fortfarande låg på 240 miljoner dollar.

Skrivet av Esri:

Plus att det är EA's fel att de endast kör med egna dedikerade servrar, det var de själva som tog bort stödet att låta folk hosta sina egna servrar så att skylla på att EA måste täcka kostnaden för sina servrar är bullshit. Om utvecklingskostnaden för Battlefront var 100.000.000 och de sålde 14.000.000 för fullpris (för att överdriva lite) så tjänade de 8 400 000 000. De behöver inte lootboxes, de vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är inget fel med det, men de kan ju för fan bara erkänna det. Plus att vad jag har sett så går det inte alls att låsa upp allt i spelet utan att köpa massor med lootboxes.

Tänk också på marknadsföring, löner, licensen och eventuella andra kostnader. Marknadsföring brukar gå över utvecklingskostnaderna rätt så rejält. Lägg även till kostnaden av dedikerade serverar och det är plötsligt rätt så mycket pengar som EA behöver vara 100% säkra på att dem får tillbaka plus extra (det är ett företag trots allt).

Ditt argument att folk ska skapa egna servrar är helt enkelt inte hållbart. Det finns flera anledningar till varför folk föredrar dedikerade servrar framför exempelvis p2p och annat, men den diskussionen har jag gärna med någon som faktiskt är insatt vilket du inte verkar vara.

Skrivet av fantomsmurfen:

@phocuz: Du glömmer hur många potentiella kunder de går miste om med ett sånt här upplägg. Det är förmodligen en betydligt större förlust än de intäkter de skulle ha förlorat geom att inte sälja in-game-valuta.

Vad som du anser vara potentiella kunder är en stor minoritet. De flesta som kommer att köpa spelet gör ingen research innan utan köper spelet enbart på grund av hypen från filmerna och/eller för att det är Star Wars.

Skrivet av phocuz:

Varför kan folk inte förstå att loot boxes och liknande är nödvändiga för att företagen ska kunna nå sina marginaler? Läs lite grundläggande ekonomi och inse att alternativet till alternativa inkomstkällor (som loot boxes, expansioner etc) som ingen behöver köpa men som den som anser sig ha råd och gillar spelet kan köpa, är det som gör att de kan hålla lägre generella priser på spelen.

Det är alltså en övervältring av vissa utvecklingskostnader på mer kapitalstarka köpare, till fördel för dem som har mindre pengar (men mer tid). Att tro att spelbolagen genom loot boxes håvar in någon form av extrapengar utan att ha beaktat det i kalkylen är infantilt.

FZ som seriös spelsida med bra track record på artiklar med faktiskt innehåll borde kunna lägga lite tid på att göra en artikelserie om olika finansieringsmodeller - det skulle vara intressant att läsa och utbildande för många.

Håller med, det är lätt för folk att missa det faktum att tre triple A studios jobbar på Star Wars Battlefront 2 just nu. Criterion som jobbar på fordonsfysik, rymdstrider, etc. Motive som jobbar på Singleplayer komponenten och till sist Dice som jobbar på multiplayer komponenten. Vilket är en storsatsning från EA rent ekonomiskt.

Visst motargumentet är väl att inte göra ett Loot crate system som är P2W, men det verkar som många i det här kommentarsfältet måste hämta sina läs glassögon. Dem skriver tydligt att de bästa vapen etc i spelet går att få tag på via Achievments, enbart. Så där försvinner faktumet att spelet är P2W då de bästa grejerna endast kan låsas upp genom grinding. Sedan angående Star Cards så skriver dem att Star Cards leveln nu har koppling till spelarens level, en spelare som är i level 1 ska exempelvis inte kunna använda en Gold tier Star Card fören han gått upp till level 25, exempelvis.

Glömmer också folk att liknande system funnits i BF3, BF:H, BF4 och BF1? Det har vart möjligt att köpa uppgraderingspaket för att slippa grinden, P2W, knappast, men klaga inte på att Battlefront 2 är det enda Dice spelet som har ganska jobbig grinding.

Skrivet av Margy:

Begränsningen består av att det är ekonomiskt självmord att spendera massor av pengar på att utveckla ett spel som siktar in sig på några få procent av PC-spelare som har den senaste hårdvaran.

Utan konsoler skulle inte många spel likt denna ha ekonomiska förutsättningar att existera.

Det är äntligen någon som fattar!!! Fan vad länge jag har väntat på detta ögonblick

Skrivet av UggleMannen:
Skrivet av RobbinC:
Skrivet av Theade:
Skrivet av UggleMannen:

snyggt som fan. fast illa det där med save funktionen.

Vad var det? Inte läst om det.

Tydligen måste du hitta en campfire för att kunna spara.. men enligt många ska det finnas en hel del i närheten.

japp ,vilket inte är så många. jobbit om man måste stänga av spelet fort. ingen aoutosave funktion.

Det finns dock en autosave funktion.

Skrivet av Cyras:
Skrivet av Timosaki:
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Timosaki:

Ibland vet man lixom inte vad man ska tycka om Nintendo.

Vad har Nintendo med saken att göra? Det är inte dom som har utvecklat spelet.

Sen är det väl inte konstigt att spelet inte stödjer tv läge då spelet endast använder touch.

Nej men dom släpper det på sin konsol. Hur har dom inte med saken att göra? Dom försöker säkert mest pungar ut så många spel som möjligt för releasen.

https://i.redd.it/0ffe66pt6ciy.png

De har redan runt 100 titlar på gång till Switch, och på releasen finns det redan en del Indie spel samt spel utvecklade av Nintendo. Breath of the Wild är slutsålt (även vanliga utgåvan, inte bara Master/Special/Limited Editions) hos många återförsäljare i b.la USA. Nintendo bestämmer sig inte först nu att släppa ett mobilspel som är redo för Switch, bara för att de är desperata för mer namn… gäsp

Ett spel som inte kan möta efterfrågan vid release. Låter väldigt mycket som ett PR trick för att flera ska köpa spelet/konsolen

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av jonapaloma:

En sak som oroar mig är att de fortfarande inte gjort så att man kan byta vyn över axeln.

Det är ett 3rd person shooter, så det är lite.. spelets grej?

Tror du får läsa vad han skrev igen. Det är standard att kunna byta det perspektivet i TPS.

https://twitter.com/tibermoon/status/822530377550020611

Skrivet av jonapaloma:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av jonapaloma:

En sak som oroar mig är att de fortfarande inte gjort så att man kan byta vyn över axeln.

Det är ett 3rd person shooter, så det är lite.. spelets grej?

En del 3e personsspel så är ju kameran rakt bakom spelare. men här är ju kameran placerade över axeln. Det gör ju att om det är hektiskt så är det svårt att se vad som händer på andra sidan då kroppen är i vägen. Därför hade det varit bra om man kunde byta så att man ser från andra axeln.

Om du testade Ghost Recon Phantoms så vet du vad jag pratar om. Men jag kan tänka mig att deras tanke var att men ska ta skydd mestadels i eldstrider.

Skrivet av jonapaloma:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av jonapaloma:

En sak som oroar mig är att de fortfarande inte gjort så att man kan byta vyn över axeln.

Det är ett 3rd person shooter, så det är lite.. spelets grej?

En del 3e personsspel så är ju kameran rakt bakom spelare. men här är ju kameran placerade över axeln. Det gör ju att om det är hektiskt så är det svårt att se vad som händer på andra sidan då kroppen är i vägen. Därför hade det varit bra om man kunde byta så att man ser från andra axeln.

Om du testade Ghost Recon Phantoms så vet du vad jag pratar om. Men jag kan tänka mig att deras tanke var att men ska ta skydd mestadels i eldstrider.

Återigen gör research innan du konstaterar saker, man kan byta axel vy i Mass effect Andromeda detta har blivit bekräftat!

https://twitter.com/tibermoon/status/822530377550020611

Skrivet av jonapaloma:

En sak som oroar mig är att de fortfarande inte gjort så att man kan byta vyn över axeln.

Man ska kunna byta vy mellan vänster och höger axel, det har blivit bekräftat via en tweet till en developer.

https://twitter.com/tibermoon/status/822530377550020611

Skrivet av Spectral:

Ser ut som han har en död pixel eller nåt annat skit i övre högra kvadranten. Syns tydligt från 3:20 och framåt.

Ser definitivt ut some en död pixel där jag, möjligtvis flera. Vid närmare koll ser det även ut som att en pixel till vänster om den döda flimrar lite då och då.

Skrivet av dbengtsson:

Såå. Ska vi panga IS nu utan en massa fåniga gadgets? Det är fasen dags. Springa på väggarna och larva sig i 0G känns så trött. Serien dog efter Modern Warfare 2.

Tillbaks till "rötterna", Alltså WW2 som i de tre första Call of Duty spelen + World at War

Är det bara jag som tycker att Peebee är söt?

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Chiefen:

Det är mycket missförstånd kring PS4 Pro. Många trodde den helt enkelt försöker köra till hårdvarans max, medan den egentligen inte ändrar på något förrän utvecklaren själv patchar in hur de vill använda hårdvaran.

Intressant att man försöker sig på en cross-the-board-lösning nu istället.

Visst är det så. Däremot finns det andra fördelar som inte alltid nämns. Originalet av PS4 är en ganska högljudd historia under aktivt spelande. Precis som de flesta konsoler i de senare generationerna. Speciellt av spel som anses krävande i den generationen. Spelar man däremot samma spel på PS4Pro så är konsolen inte hörbar då konsolen inte behöver köra på maximal effekt och därmed inte kylningen heller.

Jag uppskattar tystare miljöer. Så jag kastade ut PS4an direkt mot en Pro.

Min PS4 Pro låter då betydligt mer än min PS4. Tror mycket beror på tur när dom bygger maskinerna. Kylpastan bättre applicerad och läsaren har renare lins med mera.

När jag fick min PS4 vid lanseringen var det en del som klagade på ljudet och videos på youtube visade problemen en del hade. Även om det är svårt och på gränsen till omöjligt att höra genom youtube hur mycket mer en annan PS4 låter så verkar det som om min varit ett bättre exemplar.

Det ska tydligen finnas två olika tillverkare till PS4 Pro's CPU kylare, kommer inte ihåg namnen men en av dem ger högre temperaturer och ljudnivå medan den andra är betydligt bättre.

Som vanligt hade jag otur och fick den dåliga kylaren, höga ljudnivåer och temperaturer men även spoltjut från GPU. Är fan less på Sony vid det här laget, borde förmodligen skicka in en RMA eller något till Sony, spoltjut är fan oacceptabelt för en konsoll.

Skrivet av k3m:
Skrivet av JanA:
Skrivet av k3m:

låter fan bra det här vilken betalningsmodell har spelet?

Spelet är vad jag förstår som ARK så pay once to play antar jag.

har spelet en enspelarupplevelse?

Ja, det ska tydligen gå att spela offline singleplayer.

Skrivet av xverminator:

Alltså Nintendo är väldigt optimistiska, MAX 2500 inkl ett spel för denna kelana konsol med en väldigt kort batteritid. Man köper den inte för att den är bärbar med ca 2,5 timmars batteritid!

Hade dom petat in pascalarkitekturen hade batteriet räckt längre och bättre grafikprestanda, då hade ett pris runt 3000 varit motiverat.

Känner ingen Wow känsla precis, det är inte något stort steg från Wii U.

Priset kommer inte ligga i närheten av vad du förväntar dig. Du får tänka på moms och den ytterliggare elektronikskatten som införs 1 April på 400kr. Kan garantera att kosnollen minst kommer ligga på 3499kr i Sverige och MAX 3999kr.

Har folk glömt konsolskatten som ska införas 1 April? Priset kommer därmed ökas med 400kr, som det ser ut nu plus moms blir priset 3899kr eller 3999kr. Sedan är det upp till individen om det är värt pengarna, jag tycker inte det om man inte lyckad få tag på den billigare utomlands.

Skrivet av Mutumba:
Skrivet av simpa975:
Skrivet av veckans:

Jobbigaste champen i Overwatch heter Pharah och inte Genji, dessutom är hon med i varenda match.

Kontra med S76 eller Mccree, med en Zen som support blir det ännu lättare att ta ned Pharah, och Rein som tank. Kan säga att hon sällan används i ranked (Diamond), just på grund av att hon så lätt kan kontras.

Problemet är ju att när jag spelar Zen och lägger discord på Pharah så klarar ändå ingen av att skjuta ned henne. Genji är mycket enklare att hantera.

Problemet bör inte finnas i rank Guld och uppåt i Ranked, kan dock hålla med om att vissa S76 och Mccree's har svårt att träffa Pharah. Sant att Genji är lättare att hantera då både Mei (Högerklick) och Winston inte behöver kunna sikta bra för att ta död på Genji, hans Ult kan dock ta ut ett halvt team eller mer.

Skrivet av anon_319742:

Jobbigaste champen i Overwatch heter Pharah och inte Genji, dessutom är hon med i varenda match.

Kontra med S76 eller Mccree, med en Zen som support blir det ännu lättare att ta ned Pharah, och Rein som tank. Kan säga att hon sällan används i ranked (Diamond), just på grund av att hon så lätt kan kontras.