Inlägg av Marv

Inlägg som Marv har skrivit i forumet

Låter bra! Jag spelade nyligen igenom 2:an och skulle kunna tänka mig lite mer sniping.

Tack för svaren. Det är roligt att se rymdsim-spelen komma tillbaka, men samtidigt lite trist att vi just nu är inne i en period där många intressanta projekt fortfarande bara syns på horisonten – som en hägring.

Har någon av er testat X-Rebirth? Jag har inte lyckats komma in i de tidigare X-spelen, men efter att ha sett lite gameplay av X-Rebith så blev jag faktiskt lite intresserad. Spelet har dock fått väldigt mycket kritik på grund av både buggar och design, så jag har inte vågat införskaffa det. Om någon här har egen erfarenhet av spelet så vore det roligt att höra er åsikt.

Rymdspel

Jag har under senaste veckan blivit mer och mer sugen på att ge mig ut i rymden igen och har försökt hitta ett spel som kan tillfredställa detta behov. Under mitt sökande har jag hittat flera intressanta projekt men många är tyvärr fortfarande under utveckling eller spel som har släppts i tidig alpha och saknar flera funktioner i dagsläget.

Jag letar främst efter ett spel i samma anda som "Privateer" och "Elite". Ett öppet universum där man flyger runt i sitt skepp och utforskar, tar sig an uppdrag eller fraktar varor mellan olika platser. Det behöver inte vara exakt som dessa spel men gärna en öppen värld där man kan göra lite som man vill. Jag hoppas det finns fler personer på detta forum som känner samma sug efter rymdspel som jag och kan ge mig lite förslag.

Nu senast har jag kört "Rodina" som imponerar med ett helt solsystem och flera planeter att utforska, samt ett rymdskepp vars interiör man kan inreda och bygga om efter behag. Spelet är dock lite småbuggigt för tillfället och än så länge lite tunnt med innehåll men har en riktigt mysig stämning.

Serien var inte svenskproducerad. Jag minns att ett avsnitt hette "The virtual studio" eller något liknande och handlade om hur de filmade skådespelare och satte in dem i sina spel. "Interaktiva filmer" var ju som populärast runt denna tiden.

Skrivet av koleny:

Varför skulle ens mikrotransaktioner finnas? är det något jag missat? :/ Känns inte som att From software är såna som slänger in sånt skit bara för att heller... Har det gått så långt nu att utvecklare måste säga till att det inte kommer finnas med i spelen?
DLCs håller jag helt med dom, dock så var det trevligt med "expansionen" till dark souls. Har inget emot sånt ifall det är välgjort och släpps ett bra tag efter releasen.

Detta var även min spontana reaktion när jag läste rubriken.

Tv-serie om datorspel som gick på Z-TV (ca 1995)

Detta har irriterat mig ett tag nu. Jag minns en TV-serie som gick på Z-TV, i mitten av 90-talet. Jag trodde att den hette "The digital edge" men det verkar inte troligt eftersom jag inte kan hitta något spår av den alls. Finns det någon annan på detta forum som kommer ihåg denna serie? Jag minns att de hade flera reportage om dåtida spel, tex. "The Deadalus Encounter", "I Have No Mouth And I Must Scream. Kommer ihåg att i inledningen så sa en röst något i stil med "right or wrong, good or bad...we have to take responsibility for the technology we have created...".

Hur som helst, jag skulle gärna vilja veta vad denna serie hette och om någon annan minns den.

Framtidens spel alltså...man vill bara stoppa fingrarna i halsen och kräkas över köksbordet! Bara skräp på horisonten. Några intressanta projekt finns, men kan räknas på en hand och detta är inte ett av dem.

Jag ber om ursäkt, men jag känner mig ovanligt bitter idag...

Skrivet av Gandy:

Någon annan som har upplevt att spelet är dåligt optimerat?? Jag smålaggar med allt på low och ljudet försvinner då och då

Jag har samma problem med att ljudet försvinner och kommer tillbaka. Däremot flyter det på helt okej för mig med allt på high.

Kommer nog funka bra för de flesta men för egen del så kommer inte min kapade högertumme att gilla denna kontrollen... PS3-kontroll via MotioninJoy får duga tillsvidare.

Mycket bra recension och ett mycket bra spel! Det enda jag inte riktigt håller med om är att "Enkelt i sitt utförande" ses som något negativt. Jag har spelat det sen samma dag det släpptes och tycker att det är ett av de mest underhållande FPS som jag har kört på länge. Det har en betydligt mer lättsam ton än de tidigare spelen men undviker samtidigt att bli tramsigt och hela historien berättas dessutom på ett mycket underhållande sätt. Jag gillar också att de har satsat på ett riktigt bra Arcade-läge än någon halvtaskigt multiplayer, men jag verkar också vara den sista människan på planeten som föredrar singleplayer. Kort och gott - Call of Juarez: Gunslinger rekommenderas varmt!

Något som jag tycker är trist med dagens spel är att de numera, i de flesta fall, måste passa in i väldigt tydliga mallar. En first person shooter ska helst se ut och spelas som Call of Duty. Man blir sällan överraskad av så kallade AAA-titlar idag eftersom det känns som man har spelat samma spel i flera år nu. På 90-talet kunde ett spel se ut lite hur som helst så upplevelsen kändes oftare mer fräsch än nya spel gör idag. Jag tycker dock att indiespel redan har börjat att råda bot på detta så framtiden känns faktiskt lite mer ljus på denna fronten än den gjorde för bara ett par år sedan.

Jag tycker detta är en fascinerande historia och jag har följt händelseutvecklingen sen spelet släpptes. Med tankte på vilket mottagande som det fick, något som verkar ha chockerat Gearbox själva, så ska man nog inte ha alltför stora förhoppningar på ett släpp till Wii U.

Jag var inte speciellt intresserad av spelet innan släpp men det slutade ändå med att jag köpte det. För 200 kr, som var vad jag betalade så var det OKEJ - varken mer eller mindre. Det var absolut inte ett spel man vill vänta 6 år på men inte heller så extremt värdelöst som många påstår. Ett av de största klagomålen har varit att man slåss mot människor i halva spelet och detta var vad jag själv störde mig mest på. Man kan sammanfatta Aliens: Colonial Marines som medelmåttigt.

Detta har även fått mig att fundera lite på saker som "Season pass" och liknande tilltag som man älskar att försöka pracka på spelare i samband med köp eller förhandsbokningar. Har man inte då som utvecklare och utgivare låst upp sig och är mer eller mindre tvingade att fortsätta att skapa material till ett totalsågat spel som ingen vill ta i med tång? I detta fallet så har det kanske redan sålt tillräckligt bra på grund av sitt namn men även om bara 10 personer köper ett season pass så måste de väl ändå leverera, eller kan de dra sig ur om de känner att det inte är lönsamt?

Jag har förbokat spel vid några tillfällen men då har det oftast handlat om att jag ville ha spelet en dag tidigare. Några ställen brukade skicka ut förbokningar så man fick dem en dagen innan det officiella releasedatumet, men detta tror jag att de har satt stopp för numera. Det händer fortfarande att jag förbokar på Steam någon timme eller dag innan släppet för att få eventuellt extra material, t ex. X-Com i höstas.

Jag har inte riktigt fått grepp över vilken typ av spel Last of Us kommer att bli. Är det enbart ett superlinjärt actionspel som Uncharted eller något mer öppet? På senare år har jag för egen del blivit mer och mer trött på extremt linjära spel som inte erbjuder något utforskande eller liknande. Jag får väl ta och söka upp lite information om spelet för att se om det kan vara något intressant.

Har du inte redan spelat Darkstar One så kan det kanske vara värt en titt. Det påminner en hel del om Freelancer om du inte har alltför höga förväntningar.

Ett annat spel som jag kan rekommendera är Evochron: Mercenary. Detta är överlag lite svårare och kan ta lite tid att komma in i. I början får man ofta stryk även i 1 vs 1 - strider och tidigt i spelet är det därför säkrast att fly om man stöter på en fiende. Jag gillar speciellt hur man kan flyga ner på planeter, utan några som helst avbrott. Detta är något som jag alltid har velat göra i dessa typer av spel och här är det faktiskt möjligt.

Kommande spel som man bör hålla koll på är, som tidigare nämnt i tråden, Star Citizen och även Elite: Dangerous.

Trodde för ett kort ögonblick att det handlade om ett spel baserat på filmen Hardware från 1990.

Freelancer var för mig en stor besvikelse. Det känns nästan lite synd att erkänna eftersom det i och för sig är ett helt okej spel, men efter flera års väntan så kunde det omöjligen leva upp till mina föreställningar om det ultimata fria rymdspelet. Trots ett stort universum att utforska så kändes det ändå väldigt tomt så fort man avvek från storyn. Jag väntar fortfarande på ett riktigt bra rymdspel av denna typen och nu finns det ju faktiskt ett par projekt att se fram emot igen som Elite: Dangerous och Star Citizen.

Skrivet av Jozo:

Folk beter sig som svin online eftersom de sitter säkra hemma bakom sin datorskärm, tyvärr.

Det ligger nog tyvärr mycket sanning i detta. Folk lever ut sina badboy-fantasier på internet där de kan vara dryga och elaka utan att det får några konsekvenser.

Om gamers är elakare än andra vet jag dock inte.

Om du inte har något emot att gå lite längre tillbaka i tiden till första världskriget så är Rise of Flight en riktigt mysig flygsimulator.

http://www.youtube.com/watch?v=oB-0ImSpQhw

Ramsay, efter Gordon Ramsay.

"Hardware" är en riktigt mysig film. Jag såg den första gången i början av 90-talet på någon av filmkanalerna och även om jag inte kommit ihåg alla detaljer så är detta en film som jag aldrig har glömt och alltid velat se igen. Jag spårade upp ett exemplar på DVD för något år sedan och blev inte besviken. Jag tror snarare jag kan uppskatta den mer nu än jag gjorde första gången jag såg den.