Inlägg av ulrik.borg

Inlägg som ulrik.borg har skrivit i forumet

Jag får väl klassa mig som VR-nörd eftersom jag har både Valve Index (PC) och PSVR2, och det är en jäkla skillnad på VR och VR. Klart min Index är överlägsen för att det är till PC vilket ger mig möjlighet att modda spel som Beat Saber, men...
PSVR2 är mer "spela tillsammans" eftersom folk lättare kan följa med på skärmen. Lirar mest sittande (GT7 osv) Ögonspårningen borde vara en stor grej, men så länge Sony inte gör något med det så gör ingen annan något av det heller. Likväl, även utan mod-stöd, så spelar jag ofta hellre plattformsoberoende spel som Beat Saber på PSVR2 för att deras headset är outstanding bekvämt jämfört med alla de andra jag provat (utan att modda t.ex. Quest1/2/3).

Ofta med övriga headset blir det att man skiter i att spela för det är precis lite för bökigt. PSVR2 är lätt och krånglar inte som PC-VR ofta gör (mer eller mindre med olika lösningar). Tyvärr var PSVR1 så jäkla lo-tec och bedrövligt dåligt att det nog avskräckt folk att göra den betydligt dyrare investeringen i PSVR2, särskilt när gamla PSVR-titlar inte fungerar med tvåan. Sony borde uppmuntrad fler att uppgradera sina PSVR-spel till tvåan. Men Sony verkar drivas av idioter sett till de senaste åren. Förmodligen ett under att PSVR2 överhuvudtaget blev av, och blev bra.

Svår balans. Jag gillade Spider-Man och Miles Morales, men kände att SM2 var liiite i tunnaste laget. Annars gillar jag "lagom" långa spel vad nu det är för något. Var väl någon undersökning som visade att en väldig massa människor inte ens lämnade första bunkern i Fallout 4? Tycker mig se i trophie-listor att det är väldigt ofta är mindre än 10% som spelar färdigt hela storyn i spel, särskilt typ GTAV och andra större spel.
En grej jag definitivt skippar är "artificiell förlängning", dvs collectathons, crafting som bara finns där för att förlänga spelet osv. Annars gillar jag sidouppdrag om de är välgjorda, gör mer av storyn, men det händer ju inte sådär jätteofta. UBi generellt har åkt ut genom dörren, samma generiska spel om och om igen med tidsdumpar som för år 2001: En rymdodyssé att kännas som en actionfilm. (Brukade alltid somna när jag såg filmen eller försökte läsa boken. Mycket bättre än piller!)
Men tipset från mig är att satsa mer på Indie-spelen. Även om en del känns som mobil-spel så är de ofta roligare och snabbare. Fått ut mer nöje ur Wall World än de flesta AAA-spel jag spelat de senaste 10 åren. Vad jag verkligen saknar är AA- och A-spelen. Alltså spel med en lite större budget, men inte sanslös. Där man vågat ta ut svängarna, utan att studions hela framtid står på spel, men ändå haft råd att göra det ordentligt. Spel som man kan klara över en lite intensivare helg eller "normalt" spelande ett par veckor, men kan göra mer av det om man vill. T.ex. Hitman WOA - Jamenvisst kan man spela igenom alla uppdrag rätt snabbt, men sen kan man fortsätta spela det i åratal bara för att det är kul, för att hitta nya kreativa lösningar, för att det är avstressade att få mörda lite irriterande snubbar en timme eller två efter jobbet.

Men alltså... Gubbar... En dag får ni barnbarn. Tro inte att ni kommer att få mer tid till pensionen. Alla förväntar sig att ni har "all tid i världen" då. Minns ni hur era farsor var med i bok-klubben "Jag ska läsa böckerna när jag blir pensionär"? Båten? Veteranbilen/MC:n? Sorry, vi är körda, backloggen är evig!

Det var ju lite fult hur det gick till i serietidningsvärlden med Miles Morales, men Insomniac har verkligen gjort sin egen Spider-man och ändå varit trogen originalet, även med Miles. Det kändes att MM var ett "nedklippt" spel med mycket innehåll som strukits för att få ut titeln snabbt, men musiken i båda spelen, stämningen, skillnaden mellan karaktärerna... Så jäkla imponerad av hur de gjorde allt rätt med Spider-man. Lagom långt, inga mikrotransaktioner, inga "nödvändiga" collectathons utan mer fan-service. Enbart web swinging var värt pengarna för mig, men så är jag gammal fan av 80-talets web crawler. MM kändes lite mer light som sagt, slarvigt användargränssnitt och remastern gjorde mig lite förbannad (med utbytt Peter och en klumpigt hanterad PR).

Enda jag egentligen inte gillade i originalet var alla gadgets. Spider-man är väl fasen inte Batman? Men 2023 vore det konstigt om geniet Peter inte hade gadgets och utan dem hade spelet blivit väldigt repetitivt. Det här är det enda spelet jag förbeställt sedan... um... originalet. De verkar ha fått ihop en bra, originell story igen, en egen grej, men kärleksfullt hanterad i förhållande till "originalet" (serietidningarna). Och tack gode GUD för alla inom spel/film/TV som inser att vi inte behöver upprepa origin stories varenda j-a gång.

För övrigt har det funnits många, många bra/intressanta Spider-man spel före dessa.

Spelade reboot-ettan som besatt när alla kapitel kommit ut och man kunde köpa "paketet". Tyckte det var ett väldigt konstigt upplägg då, även om jag spelat tidigare Hitman-spel och visste att serien mycket handlar om att spela om samma bana om och om igen och upptäcka nya vägar/metoder. Nog det enda spelet där jag verkligen uppskattar det upplägget.
Blev tyvärr aldrig lika fäst vid tvåan och trean, men satte igång och lira på PS5 igen när Freelancer släpptes. Synd de aldrig fortsatt förfina och bygga på VR-delen. Hade uppskattat att spela PSVR2 i freelancer, eller överhuvudtaget på PS5. Blev också förvånad när jag skaffade WoA till PC och spelet kändes extremt oputsat och snabb-portat. Back to Ps5...

Skrivet av Deekar:

Hade det inte varit för att man har en miljon andra spel att spela i år och att jag lirade på Stadia så hade jag dragit igenom det! Orkar dock inte betala nästan 1000kr för spelet+expansion nu!

Kommer alltid en rea. Alltid! Spelade inte Witcher3 förrän det släpptes [pau righ:tight] på PS5, så...

Åh, ooh, aah... Puddlegate 2.0 (ja, ironi)...
Well, det var första tanken jag tänkte i alla fall...

Anyway, brukar verkligen aldrig, aldrig, aldrig förbeställa, men ettan förbeställdes, och tvåan har förbeställts även om jag var lite besviken på hur de hanterade remastern och Miles. Det är ju ändå Spider-man, då gäller inte vanliga regler.

Det kan ju vara en "Force unleashed" där du spelar inledningen som Darth Vader och sen... inte!

Hoppas ändå verkligen på "Dead Island 2"-symptom, dvs att ja, joh, det kanske inte är så bra som vi för många år sedan hoppades, men ändå förvånansvärt mycket bättre än vi någonsin trodde utifrån allt som (inte) hänt. Synd att CCP aldrig gjorde sitt V:TM-MMO

Kunde man tappa bort inspelningarna till Command & Conquer så är det här ju inte särskilt oväntat. Spelföretagens hanteringar av sina tillgångar verkar vara sanslöst ogenomtänkta. Lite som friskolornas (förvånansvärt många) hantering av betyg tills man lagstiftade att de skulle arkiveras hos kommunerna. Anyway...

Dreams är ju jäkligt kul, men det vore onekligen najs om de uppdaterade det för PS5.

Vilken maskin han är till att leverera, år efter år. Har köpt spelet både till PC och PS (men knappt spelat det än) och följt utvecklingen med spänning. Att det 2023 fortfarande är ensamma utvecklare som gång på gång levererar pärlor och bara fortsätter jobba på med mer gratis innehåll är... fascinerande, och väl värt investeringen på båda plattformarna om så bara för att visa mitt stöd. Och någon dag behöver jag säkert den "terapi" som spelet ger.

Well, Dead Island 2 var ju överraskande bra enligt spelarna, så det finns hopp.
"Köpte" spelet på Steam med kuponger jag fick när jag köpte Valve Index och... verkar inte gå att avboka. Man fattar ju att man inte får "pengarna" tillbaka, men det är ändå lite skumt.

För att vara ett spel som nog de flesta hade räknat ut som ett nytt Duke Nukem Forever, eller aldrig trodde att det skulle släppas, så har de onekligen lyckats överraska. Lär väl inte gå tilll världshistorien precis, men utifrån förutsättningarna.. Fasen, bra gjort! Bara att gratulera.

Åh, så jäkla tveksam: Å ena sidan "Förbeställ aldrig, aldrig day 1 köp" och jag är lite småsur över hur de hanterade uppgraderingen till PS5, och Spider-man Light (Miles Morales, märktes det var snabbt ihopslängt med lite halvtaskiga delar och uppenbart bortklippt material, från ett spel som kunde varit suveränt full-size).

Å andra sidan var både Spider-man och Miles Morales förbaskat bra spel och särskilt Spider-man gjorde de "allt rätt" med. Inget tvingande meningslöst collectathon för Platinum (som ju inte har något med skills att göra öht), inga mikrotransaktioner, lagom långa spel som inte drogs ut i tid på ett artificiellt och meningslöst sätt. Definitivt hype och dansar på bordet, men biter nog hårt i mushanden för att inte klicka på "köp" än i alla fall.

Skrivet av jontebula:

Verkar lika dåligt som vanligt. Vet ej varför så många som har PlayStation gillar Spiderman spelen. Aldrig något som jag gillade när det fanns på Xbox 360

Eh, alltså, Jontebula... De andra Spider-man-spelen har ju inget som helst med Spider-man, Miles Morales och Spider-man 2 att göra. De var generellt "billiga" spel baserade på filmerna från tveksamma studios. Undantaget var väl det udda guldkornet till PS3 med Spiderverse. Att jämföra Insomniacs spel med tidigare är ungefär som (motsatta förhållandet) Jämföra Alien, Aliens med "Aliens 3" och annan skit som kommit efteråt. Eftersom du uppenbarligen inte spelat de två Insomniac-spelen så kan man möjligtvis beskriva dem mer som Marvels version av (de bra) Arkham-spelen.
Eller för att dra mer på Alien-spåret: Alien Isolation ska ju verkligen inte jämföras med Alien Colonial Marines. Det vore rent bisarrt.

Lite synd ändå nu när de släppt Freelancer, att de inte tar lite tid och putsar bort en del av problemen/buggarna, lägger lite mer tid på att balansera det. När de hypade upp det nya läget och därefter slog ihop 1-3 så lät det som om det var en långsiktig plan på fortsatt innehåll. Hade nog hoppats på en eller två nya kartor av lite mindre format, frisläpp av tidigare material/unlocks. Nu får man istället hoppas att de åtminstone planerar att hålla servrarna öppna länge till och sedan kommer med en offline-patch när det är dags att stänga.

Pet peeves: Det heter inte Soviet eller Sovjet.. Landet hette Sovjetunionen och var en union av Sovjeter. Och jo, Putin "älskar" Sovjetunionen i form av "det stora ryska riket med makt och inflytande", inte kommunismen i sig. Det säger jag som statsvetare, samhällslärare och historielärare med 5½ års studier i relevanta ämnen och det är inte särskilt svårt att hänvisa till kända Rysslands- och Putin-kännare i det fallet (vars föreläsningar jag lyssnat på åtskilliga gånger), men det är som att kasta pärlor till... att lägga ner tid på det.

Beröm: Bra, saklig och informativ artikel av FZ. Att inte täcka denna nyhet hade varit snudd på tjänstefel när det nu dök upp som en konkret nyhet att Ukrainas regering har en åsikt om spelet, och inte allmänt "babbel" på nätet.

Skäll: Skärp er för bööövelen, vilket j-a språkbruk, namecalling, whataboutism och bekymrande naivitet. Det är sin sak att ha olika åsikter, men man kan respektera att andra har andra åsikter utan att bära sig illa åt mot dem.

Jag tänker inte köpa spelet trots viss "nostalgisk" känsla for Sovjetunionen och kalla krigets era när man växte upp (vi hade atombombsdrillar istället för brandövningar. Duck and cover!), delvis beroende på att en bra idé verkar ha genomförts på ett sätt jag inte gillar, delvis pga att jag inte i onödan vill riskera att ge Putin pengar. Det är en "enkel" bojkott eftersom jag har gott om andra spel, det kostar mig inget att hoppa över spelet.

Om andra köper spelet och vilken anledning de har till att göra det är till syvende och sist upp till dem. Vill de köpa ett "bra spel" och tycker det är oklart/propaganda huruvida Ryssland drar nytta av det så har jag inga som helst åsikter om det. Fullt rimligt. Köper man spelet med förhoppningen att Putin får en slant, fortfarande ditt val. Det är en demokratisk rättighet att heja på mordiska svin.

Och det där tramset med att vara konsekvent är givetvis bara trams. Jag försökte bojkotta israeliska produkter för något år sedan. Hade jag varit "konsekvent" så hade jag inte haft någon internetuppkoppling. Jag skänker pengar till välgörenhet varje månad, men har inte råd att ge till alla föreningar så jag har valt några jag bryr mig mer om. Inkonsekvent, jag borde ju bry mig om alla? TRAMS! Man "gör skillnad" där man kan, där det inte kostar för mycket. Hur mycket det får "kosta" är upp till var och en, inte till något "tufft troll"! Buhu, namecalling... Well, troll är troll. Varje regel har sina undantag!

TLDR: Jag har råd att "bojkotta" den här titeln och gott om andra spel att spela, så det gör jag. You do you! Älska dig själv, bra för hälsan!

Man skulle ju nästan kunna börja tro att det skulle kunna löna sig att skapa single-playerspel av hög kvalité som inte är beroende av microtransaktions, games as a service osv. Näeh, så kan det inte vara.
Få se, hur gick det med Harry Potter på mobilen? Niantic & Co stängde ner den... (Synd, tyckte mer om det än PoGo/Ingress.)

Tyvärr är väl verkligheten ändå den att det fortsätter vara mer lönsamt med att pungslå kunder efter att de börjat spela, men vi har ju ändå fått lite spel de senaste åren som visat tendenser till att de stora företagen fattat att de kan satsa på story-drivet single-player *också*, och old school unlocks istället för in-game köp. Man får hålla tummarna, och plocka upp HP på en rea innan jul.

Spelade sönder spelet när det kom. Var så j-a Zen att lira efter jobbet, koppla av. Har inte rört det sedan dess, mer än en snabb test av VR på min Index. Kanske dags att hoppa in igen, är ju i praktiken ett helt nytt och väldigt annorlunda spel idag. Kul att de kör på, men samtidigt också lite synd att de inte lägger mer energi på att utveckla något nytt spel med hög ambitionsnivå (men gärna utan debaclet med NMS-launchen).
I nuläget finns det ju inte så mycket annat att göra med PSVR2, så... (Bedrövlig launch rent ut sagt.)

Förr fanns de i en egen grupp, men nu verkar de bara finnas inslängda i "samling" i största allmänhet så att det är piss-svårt att veta vilka spel det egentligen handlar om. Tror jag har "klickat hem" de flesta, men j-igt irriterande. Fick köra en flodvåg av meningslösa nerladdningar (och avbryta dem direkt) för att "registrera" en massa spel om och ifall de kaaanske tillhörde samlingen & inte PS+ extra, för inte går det att bara "klicka till" dem. Tur det finns ställen som listar vad som ingår i samlingen.

Likadant med deras reor "Nu har vi lagt till fler spel i rean, men vi tänker inte berätta vilka utan du får gå igenom alla 500 titlar - där 470 är rent skräp - en gång till, ha ha". Sony/Playstation har gått från en lyckad lansering av PS4 som var "mer modern" än sin konkurrent, till att vara den här generationens mest konservativa, irriterande "morfar" som ständigt hittar nya sätt att irritera en på även om man tycker väldigt mycket om gubbj-eln (och mormor gör fortfarande jäkligt bra exklusiva chokladmuffins).

Skrivet av kebbe:

Fyradagarsveckor? Borde sparka hela bunten och anställa folk som vill arbeta.

Tror mer det ska ses som ett motargument mot hur UBI-anställda fått jobba med "Crunch" och lååång över 40-timmars arbetsveckor och chefen ändå säger att allt är de anställdas fel, snåla mer, utnyttja de anställda som blir kvar ännu mer. Men visst, franska fackförbund har franska revolutionen kvar i minnet än, är mer stridslystna än de svenska fackförbunden som för många är sedan tillsammans med arbetsgivarna insåg att en lugn arbetsmarknad där man förhandlar hyfsat civiliserat gynnar båda sidorna.
Lite fascinerande t.ex. att vi inte har minimilöner i Sverige. teoretiskt sett kan du betala noll kr i lön, eller en femma i månaden. För både fack och arbetsgivare tycker att det där ska staten ge fan i. Tyvärr blir våra politiker allt kåtare på att lägga sig i och det ska de givetvis ge fan i.

Älskade EVE under ett antal år efter att jag slutat spela City of Heroes (som ursprungligen skapades av Cryptic som tack och lov sålde det, som sedan lades ner av NCSoft, som numer finns gratis på "piratservrar" som fortsätter utveckla det. Fortfarande grymt kul!) och "väntade" på SWTOR. Att de fortsätter köra på, uppdaterar, att spelet fortfarande är as-snyggt, annorlunda mot andra MMO, har bra API med stöd för massa stöd-program osv.

Jag tillhör de som ångrar att jag avskräcktes och väntade så länge - eftersom jag inte är så intresserad av pvp - och spelets rykte om att vara sååååå svårt. Ja det är sjukt komplext, men har ett fantastiskt community, även på svenska, som är väldigt hjälpsamma. Inte svårt att hitta en corp som hjälper dig igång, förmodligen slänger till dig lite skills och pengar gratis (växelpengar för dem) och det fina i spelet är som sagt att nya spelare snabbt kan bidra med värde.

Spelet är dessutom är bra läxa i ekonomi eftersom ekonomin är helt player-driven. Du lär dig om alternativkostnad (är det värt tiden och risken att flytta det du tillverkat till en kommers-hub, eller är det bättre att sälja "billigt" där du befinner dig redan?) och den viktiga läxan att inte flyga något du inte har råd att förlora (investera inte pengar i "marknaden", aktier osv om du inte har råd att förlora dem).

Kort och gott, även om jag inte själv längre spelar så har jag stor respekt för utvecklarna som fortsätter gå sin egen väg och rekommenderar alla att åtminstone testa spelet ett par månader. ...och definitivt gå med i någon corp (=guild). Finns inget liknande spel. Helt unikt!