Inlägg av ulrik.borg

Inlägg som ulrik.borg har skrivit i forumet

Kan väl jämföras med första Mass Effect, fast utan känsla, stil, hjärta, karaktärer, episka ögonblick osv. Dvs ett rätt tomt spel på flera olika sätt. Inte jätteledsen över att det aldrig kom till PS (Spel är bäst i soffan även för PC MR)
...men... Man ska ju balansera sina omdömen, så.. Mindre buggar än vanligt är ju *verkligen* ett enormt steg framåt för dem. Fallout har ju fortfarande game breaking buggar efter alla år och "remakes".

Sista spelet i serien som fortfarande var "riktig" AC även om det började gå utför med combos och trams och mer "rollspel". Men det fanns lite ambitioner när det gällde den historiska kontexten och annat som slutligen helt försvann. London och tidsperioden var också i sig intressant. Hade nog kunnat köra ett varv till så länge det är gratis, men inte värt en uppgraderingskostnad om det inte är originalet, "ettan".

Tror inte priset spelar så stor roll och för de flesta yngre spelar nog inte avsaknaden av skivspelaren särskilt stor roll heller. För mig blir det ett nej just på grund av skivspelaren. Redan nu irriterar jag mig på att "behöva" ha en extern HDD (och "onödiga" sladdar, så jag vill verkligen inte ha en låda till (till PS4-spel främst). Spel idag går - förvisso - inte längre att spela "från skiva" längre, eftersom de är i så dåligt skick day 0/1 eller av andra anledningar kräver nedladdningar, men det finns ändå bra anledningar att köpa (vissa) titlar på skiva.
Om jag inte redan hade en PS5 så kanske jag tyckt det var värt att köpa en pro ändå. Ju äldre jag blir, desto mer föredrar jag att sitta bekvämt i soffan när jag spelar (och Steam link blir aldrig riktigt samma grej, och "HTPC" gav jag upp för många år sedan). Det är ju också mer "socialt". Men njuter av fördelen av att ha tillräckligt bra ekonomi för både ok gaming PC och "mäster-konsolen".
Anyway, dags att låta Satisfactory förstöra ännu mer av mitt liv. Värre än kokain (har jag hört).

Åh, hååå...
Alltså... Massive gör ett Standard-Ubisoft spel med collectathon, tomma ytor och buggar. Mer begränsat än valfritt allt sämre Assassin's Creed & Far Cry. "Varför får vi inte bättre betyg?"... Skit samma med "woke", spelet är helt enkelt inget speciellt.

Men vi har inte direkt varit bortskämda med "bra" solo (See what I did there?) Star Wars-spel, så man trodde kanske man kunde rida på Fallen Jedi/Jedi Survivor-vågen? Knö ut ett single-player på marknaden och bli hyllade. Standard effort, standard grade.

Bör ju påpekas att en hel del av det de lägger till nu kommer från "teknik" utvecklad för det nya spelet, så de drar alltså dubbel nytta av vad de ändå behöver göra. Måste säga att jag älskade spelet när det kom. Det var som meditation efter jobbet. Fantastiskt med allt de lagt till, men det mesta är sånt som jag inte är särskilt intresserad av. Men kan bara instämma, fortsätt uppdatera!

Skrattar varje gång jag ser en nyhet om spelet. "Köpte" det med kuponger jag fick på Steam när jag köpte mitt Valve Index så jag kan inte refund:a det, så... nu är det lite av en kul ploj att vänta på det och hoppas på att det kanske faktiskt är lika bra, men mindre buggat som TVTMB. Annars kunde de lika bra bara gjort en nytolkning av originalet så kanske det hade blivit lite mindre problem men garanterat(?) ett bra spel.
Känns som om de enda bra spelen man spelar nu (på PC) är indie-spel och Satisfactory. Men lite fler spel där vi får vara de onda, elaka, hade inte skadat. Och det hade ju speglat världen och tiden vi lever i... Dystopiska världar med megacorporations är vi vana vid, men jag vill vara i topp och stoppa småfolk som försöker dra igång en revolution. Kameror och mikrofoner i varje hem, privat armé som tar hand om min smutsiga tvätt.

Handlar väl som vanligt om PG-ratingen. Kan man pressa ner den så finns det kanske typ något att tjäna på det. Osäker på det när det gäller spel, men biofilmer tar ju väldigt stor hänsyn till det.
När grafiken blir bättre så blir ju "erotiken" också mer explicit och i USA är man ju *extremt* känslig för det, samtidigt som Europeisk film nästan inte ses som film om inte lite random folk visar upp sig full frontal nudity , ibland helt normalt när en gubbe stiger upp ur sängen på morgonen (Rolf Lassgård har väl lite av rekord där, knappast erotiskt?), ibland bara för att visa upp en ung kvinnas vackra former. ...och inte en j-el bryr sig, för varför skulle de?
Men var momentet tämligen ointressant och ens en enda person stör sig på det så finns det väl ingen anledning att behålla det. Gissar att det bara är momentet i sig och inte möjligheterna att hitta karaktärer i spelet i "positioner" som är "utmanande" och ev fotografera dem oavsett vilket. Ses väl knappast som lika edgy, men mer provocerande, idag. Postal-uppföljarna och DNF har ju visat att humorn har förändrats med tiden. Mest förvånad över att de orkat bry sig, för remakes/remasters brukar ju vara väldigt "enkla" förbättringar i skärmupplösning och texturer och sen ut med skiten till "fans".

Väldigt bekvämt headset. Föredrar det klart framför mitt Valve Index (som jag ändå är mycket nöjd med). Att man slipper "laserpuckarna" och sladden är "behändigare" är värt mycket. Men har för mig att eye tracking inte skulle fungera på PC. Inte för att de gjort mycket av det på PS5 ändå, men...
Att man slipper utnyttja en grafikkorts-port är också värt en hel del (om inte "adaptern" använder den?). Man vill ju gärna ha fler skärmar inkopplade. Ju fler desto bättre.

Ser ju också förvånansvärt snyggt ut i sin enkelhet. Fasen... Nu måste jag spela lite Shipbreaker igen. Whyyy!

Den grundläggande frågan är ju ändå varför man ska betala för ytterligare ett live-service-spel när de flesta floppar spektakulärt eller knappt hankar sig fram. Vad har det här spelet att erbjuda som är nytt och fräscht jämfört med de "hållbara" titlar som redan finns på marknaden och de som är på gång med välkända IP?
(Avdelningen "Kan vi - snälla rara - sluta med pseudo-debatten om PK där alla har sin mycket bestämda åsikt och inte lär ändra den trots 200.000 kommentarers enfaldig rundgång?")

Samtidigt i Google Earth "sim mode", som för övrigt är helt gratis...
Visst är "spelet" kul, särskilt i VR, och i de områden de faktiskt "kartlagt", men särskilt i framkant ligger de inte. Infection Free zone är mer lik "verkligheten" för fasen. Fattar fortfarande inte varför det blev så mycket liv när de släppte spelet "med hela världen". Rent ut sagt falsk marknadsföring.

Uppmuntrande att det är single player story, men.. Ugh. Varit intresserad tidigare, men tappade verkligen entusiasmen. Vet inte om det främst var 3 dagar preorder-bonusen som gav dåliga vibbar, eller om det bara kändes väldigt mycket som ett väldigt typiskt collectathon-UBI-spel och jag bara orkar inte ett j-a "standard UBI form 4A" till.

Jag får väl klassa mig som VR-nörd eftersom jag har både Valve Index (PC) och PSVR2, och det är en jäkla skillnad på VR och VR. Klart min Index är överlägsen för att det är till PC vilket ger mig möjlighet att modda spel som Beat Saber, men...
PSVR2 är mer "spela tillsammans" eftersom folk lättare kan följa med på skärmen. Lirar mest sittande (GT7 osv) Ögonspårningen borde vara en stor grej, men så länge Sony inte gör något med det så gör ingen annan något av det heller. Likväl, även utan mod-stöd, så spelar jag ofta hellre plattformsoberoende spel som Beat Saber på PSVR2 för att deras headset är outstanding bekvämt jämfört med alla de andra jag provat (utan att modda t.ex. Quest1/2/3).

Ofta med övriga headset blir det att man skiter i att spela för det är precis lite för bökigt. PSVR2 är lätt och krånglar inte som PC-VR ofta gör (mer eller mindre med olika lösningar). Tyvärr var PSVR1 så jäkla lo-tec och bedrövligt dåligt att det nog avskräckt folk att göra den betydligt dyrare investeringen i PSVR2, särskilt när gamla PSVR-titlar inte fungerar med tvåan. Sony borde uppmuntrad fler att uppgradera sina PSVR-spel till tvåan. Men Sony verkar drivas av idioter sett till de senaste åren. Förmodligen ett under att PSVR2 överhuvudtaget blev av, och blev bra.

Svår balans. Jag gillade Spider-Man och Miles Morales, men kände att SM2 var liiite i tunnaste laget. Annars gillar jag "lagom" långa spel vad nu det är för något. Var väl någon undersökning som visade att en väldig massa människor inte ens lämnade första bunkern i Fallout 4? Tycker mig se i trophie-listor att det är väldigt ofta är mindre än 10% som spelar färdigt hela storyn i spel, särskilt typ GTAV och andra större spel.
En grej jag definitivt skippar är "artificiell förlängning", dvs collectathons, crafting som bara finns där för att förlänga spelet osv. Annars gillar jag sidouppdrag om de är välgjorda, gör mer av storyn, men det händer ju inte sådär jätteofta. UBi generellt har åkt ut genom dörren, samma generiska spel om och om igen med tidsdumpar som för år 2001: En rymdodyssé att kännas som en actionfilm. (Brukade alltid somna när jag såg filmen eller försökte läsa boken. Mycket bättre än piller!)
Men tipset från mig är att satsa mer på Indie-spelen. Även om en del känns som mobil-spel så är de ofta roligare och snabbare. Fått ut mer nöje ur Wall World än de flesta AAA-spel jag spelat de senaste 10 åren. Vad jag verkligen saknar är AA- och A-spelen. Alltså spel med en lite större budget, men inte sanslös. Där man vågat ta ut svängarna, utan att studions hela framtid står på spel, men ändå haft råd att göra det ordentligt. Spel som man kan klara över en lite intensivare helg eller "normalt" spelande ett par veckor, men kan göra mer av det om man vill. T.ex. Hitman WOA - Jamenvisst kan man spela igenom alla uppdrag rätt snabbt, men sen kan man fortsätta spela det i åratal bara för att det är kul, för att hitta nya kreativa lösningar, för att det är avstressade att få mörda lite irriterande snubbar en timme eller två efter jobbet.

Men alltså... Gubbar... En dag får ni barnbarn. Tro inte att ni kommer att få mer tid till pensionen. Alla förväntar sig att ni har "all tid i världen" då. Minns ni hur era farsor var med i bok-klubben "Jag ska läsa böckerna när jag blir pensionär"? Båten? Veteranbilen/MC:n? Sorry, vi är körda, backloggen är evig!

Det var ju lite fult hur det gick till i serietidningsvärlden med Miles Morales, men Insomniac har verkligen gjort sin egen Spider-man och ändå varit trogen originalet, även med Miles. Det kändes att MM var ett "nedklippt" spel med mycket innehåll som strukits för att få ut titeln snabbt, men musiken i båda spelen, stämningen, skillnaden mellan karaktärerna... Så jäkla imponerad av hur de gjorde allt rätt med Spider-man. Lagom långt, inga mikrotransaktioner, inga "nödvändiga" collectathons utan mer fan-service. Enbart web swinging var värt pengarna för mig, men så är jag gammal fan av 80-talets web crawler. MM kändes lite mer light som sagt, slarvigt användargränssnitt och remastern gjorde mig lite förbannad (med utbytt Peter och en klumpigt hanterad PR).

Enda jag egentligen inte gillade i originalet var alla gadgets. Spider-man är väl fasen inte Batman? Men 2023 vore det konstigt om geniet Peter inte hade gadgets och utan dem hade spelet blivit väldigt repetitivt. Det här är det enda spelet jag förbeställt sedan... um... originalet. De verkar ha fått ihop en bra, originell story igen, en egen grej, men kärleksfullt hanterad i förhållande till "originalet" (serietidningarna). Och tack gode GUD för alla inom spel/film/TV som inser att vi inte behöver upprepa origin stories varenda j-a gång.

För övrigt har det funnits många, många bra/intressanta Spider-man spel före dessa.

Spelade reboot-ettan som besatt när alla kapitel kommit ut och man kunde köpa "paketet". Tyckte det var ett väldigt konstigt upplägg då, även om jag spelat tidigare Hitman-spel och visste att serien mycket handlar om att spela om samma bana om och om igen och upptäcka nya vägar/metoder. Nog det enda spelet där jag verkligen uppskattar det upplägget.
Blev tyvärr aldrig lika fäst vid tvåan och trean, men satte igång och lira på PS5 igen när Freelancer släpptes. Synd de aldrig fortsatt förfina och bygga på VR-delen. Hade uppskattat att spela PSVR2 i freelancer, eller överhuvudtaget på PS5. Blev också förvånad när jag skaffade WoA till PC och spelet kändes extremt oputsat och snabb-portat. Back to Ps5...

Skrivet av Deekar:

Hade det inte varit för att man har en miljon andra spel att spela i år och att jag lirade på Stadia så hade jag dragit igenom det! Orkar dock inte betala nästan 1000kr för spelet+expansion nu!

Kommer alltid en rea. Alltid! Spelade inte Witcher3 förrän det släpptes [pau righ:tight] på PS5, så...

Åh, ooh, aah... Puddlegate 2.0 (ja, ironi)...
Well, det var första tanken jag tänkte i alla fall...

Anyway, brukar verkligen aldrig, aldrig, aldrig förbeställa, men ettan förbeställdes, och tvåan har förbeställts även om jag var lite besviken på hur de hanterade remastern och Miles. Det är ju ändå Spider-man, då gäller inte vanliga regler.

Det kan ju vara en "Force unleashed" där du spelar inledningen som Darth Vader och sen... inte!

Hoppas ändå verkligen på "Dead Island 2"-symptom, dvs att ja, joh, det kanske inte är så bra som vi för många år sedan hoppades, men ändå förvånansvärt mycket bättre än vi någonsin trodde utifrån allt som (inte) hänt. Synd att CCP aldrig gjorde sitt V:TM-MMO

Kunde man tappa bort inspelningarna till Command & Conquer så är det här ju inte särskilt oväntat. Spelföretagens hanteringar av sina tillgångar verkar vara sanslöst ogenomtänkta. Lite som friskolornas (förvånansvärt många) hantering av betyg tills man lagstiftade att de skulle arkiveras hos kommunerna. Anyway...