Inlägg av Monstertarzan

Inlägg som Monstertarzan har skrivit i forumet

Nja, det här är nog inriktat till en helt annan publik. Inget fel i det men det känns mest som att man bara använder varumärket "Warcraft" i det här sammanhanget.

Skrivet av Largus:

Finns det en gräns för hur komplext ett spel kan bli? Jag tycker att om det blir för stort, har för många moment och spretar
åt olika håll så blir det inte roligt att spela i längden. Även om man kanske spelar på ett visst sätt så att man begränsar de delar av spelet man använder (typ rollspel) så kommer känslan av att man missar delar av spelet.
Jag hoppas att Star Citizen kommer att tilltala tillräckligt många spelare så att det blir en succé, själv ville jag bara ha en ny, förbättrad version av Starlancer.

Jag gillar verkligen komplexiteten och den ambition CIG har. Det var det som fick mig att dras till Star Citizen. Mycket av det du gör hade andra spelutvecklare automatiserat för länge sedan i andra spel. Det bidrar otroligt mycket till inlevelsen, också eftersom spelet är uppbyggt kring att vara en helt sömlös upplevelse.

Däremot, vissa system tycker jag absolut att man bör effektivisera då det är hårfint innan upplevelsen vänder till att vara extremt frustrerande. Speciellt nu, när både prestanda och stabilitet är allt annat än pålitligt. Även om detta blivit bättre.

Håller för tillfället på att göra film med spelets inbyggda kameraverktyg och visst känns det som att spelets stabilitet och komplexa natur, stundtals och aktivt, jobbar emot en.

Prestandan har blivit märkbart bättre i och med att man börjat implementera en betydligt mer effektiviserad renderare. Det kanske är den bästa nyheten i denna patch och på tok för tekniskt för mig att förklara.

Skrivet av Joakim Bennet:

Håller delvis med. Hade varit superintressant om det inte hade varit Bethesda som intervjuade... Bethesda?

Jo, jag håller med och det får i alla fall mig att känna en viss återhållsamhet i min bedömning. Hittills. Uppskattar ändå formatet och det är intressant att höra deras idéer, vad Bethesda inspireras av och vilka medel de använder för att nå dit! Perfekt paus tillsammans med en kopp kaffe, önskar en fördjupning men det kanske inte riktigt är syftet heller. Nyfiken på gameplay.

Nu är jag medveten om att en stor del är skriptat säljsnack men ju äldre jag blir, desto mer kan jag tycka att sådana här videos intresserar mig. Ibland mer än själva gameplayet.

Har stundtals haft riktigt roligt i Classic-delen av WoW och ser fram emot WotLK. Även om jag inte har kört de senare expansionerna och har noll koll så är det alltid kul att se hur expansionen är, miljöerna osv. Den cinematic som brukar släppas vid avtäckning är också alltid snyggt gjord. Den ser jag fram emot!

Inte gjort på många år men kommer ihåg perioden KaZaA och DC++ väl. Idag känner jag att de streamingtjänster som finns att tillgå fyller mitt behov med råge. Jag upplever att det både är tillgängligt, enkelt och oftast utan någon slags uppsägningstid.

Skrivet av Jozo:

Ännu en "veteran-studio" som grundas. Vad är vi uppe i nu under de senaste 5 åren? Har någon av alla dessa studios släppt någonting som är intressant?

Fem år, i dessa fall, är relativt kort tid sett till ändamålet. Det ska grundas en ny spelstudio, anställas, konceptualiseras och utvecklas osv. Tiden får utvisa om något bra kommer ur det.

Jag kan tycka det är intressant att det poppar upp lite "små"-studios i var och vartannat hörn, där spelutvecklare med tidigare erfarenhet väljer att gå sin egen väg. Jag tror det behövs idag.

Metro Exodus är ett spel jag kommer att minnas länge. Inget spel i serien har varit en fullpoängare, det har aldrig varit lika tight som andra spel med snarlik ambitionsnivå men det finns något här som många andra inte har. Atmosfären och inlevelsen väger upp med råge.

Jag väntade till Steam releasen då jag ställde mig tveksam till ett semi-open world Metro som till största del utspelar sig ovanför jord. Det fick jag äta upp, Exodus är tveklöst bäst i serien men jag kan tidvis sakna tunnlarna. De olika stationerna var så intressanta!

Gillar att varje område bjöd på något nytt och unikt och inte samma gamla fetch-quest i nya miljöer. Karaktärerna var otippat bra skildrade och Aurora-hubben skapade en sammanhållning av spelupplevelsen. Inte perfekt men en stark 4 av 5 från mig.

Vilken fascinerande vändning Hello Games har gjort genom åren, dom ska ha all respekt! Däremot, oavsett hur många uppdateringar som släppts hittills så tycks No Man's Sky inte riktigt vilja suga tag i mig. För mig upplevs det fortfarande väldigt tomt, repetitivt och känslan av procedural generation som helt genomsyrar spelupplevelsen får mig att tappa syfte, upptäckarglädje och till slut tröttna. Tråkigt! Älskar stilen och musiken.

Buggar och stabilitet är naturligtvis en del av anledningen till det negativa omdömet men det är också något som ofta går att lösa med tid, vilket jag inte tvekar på kommer att åtgärdas. Det har vi sett förr. Just den här gången tror jag att problemet sträcker sig betydligt längre än så och folk är nog generellt besvikna på vilken riktning Battlefield har tagit som spelserie.

Personligen upplever jag att det saknas identitet och fundamentet som gjort Battlefield till just Battlefield, den tror jag aldrig kommer att gå att patcha in och det behövs nog förändring redan vid ritbordet. "Vad är det som gör just Battlefield till en så bra och unik multiplayer-upplevelse?"

Kul! MW19 är det ända CoD-spelet jag köpt och som intresserat mig de sedan original MW3, både kampanjen och multiplayer delen var bra. Warzone var inte riktigt min grej men Infinity Ward fick till en bra känsla i spelet i övrigt. Detta gör mig definitivt sugen.

Skrivet av Hipshot:

Alla stora spel på sista verkar vara lite så här.

Åh vilket commitment sedan...

Problemet blir att när spelet väl har putsats till någon slags allmänt godkänd nivå så är det dags för nästa stora steg i serien, och det hela börjar om. Förstår att det, i många fall, inte är den enskilde utvecklarens fel men visst borde det vara bättre att visa denna "commitment" redan från start? Jag upplever att det blir allt vanligare att man istället blir tvungen att laga sitt spel under majoriteten av dess eftersläppsfas.

"Today we are stating our team's commitment to bring the game up to the highest standards that we all hold for the franchise." Generellt börjar det här kännas mer och mer som ett återkommande fenomen, formulerat på olika sätt. Absolut bra att kunna se sina egna brister för att sen åtgärda dessa men tyvärr skapar inget förtroende i längden för mig. Jag har tröttnat.

Skrivet av eld:

Det är snarare så att även om utvecklaren kan hantera det med respekt så kan inte ett multiplayer community göra detsamma.

Jag håller helt med dig här. Jag är säker på att utvecklaren kommer göra allt som krävs för att behandla banan med respekt men att spelaren sedan också gör det är jag inte lika säker på. Vilka kommer att beskyllas? Spelutvecklaren så klart. Därför tror jag att det krävs extra arbete i spelets mekanik för att förhindra sådant beteende. Annars så är alternativet att helt enkelt utforma banan på ett sätt som inte väcker samma kontrovers.

Skrivet av filbunke:

Det kommer vara den banan som definerar spelet.

Och folk bryr sig.

Och T17 vill inte vara förknippade med ett spel med en skolskjutningsbana.
Spelet skulle aldrig bli en större succé, skulle aldrig dra in massor med pengar åt dem, så det var ett enkelt beslut att bara klippa av kontakten.

Fast varför vill man då gå in i ett samarbete med VOID från första början? Jag får inte ihop det. Banan är känd sedan tidigare och att det dessutom inte skulle ses som någon vidare vinst att samarbeta med VOID låter ju bara otroligt onödigt. Så länge det inte skett ett misstag från T17's håll eller att man har olika syn på spelets framtid, så som att VOID inte kan leverera sin fulla vision med T17 som utgivare osv. Jag tror att det finns fler parametrar inblandade här än vad som är tydligt för oss som konsumenter.

Skrivet av filbunke:

T17 kan varit medvetna om det. Mycket väl att de uttryckte till utvecklaren att de inte ville ha det i det slutliga spelet. Har det ens funnits i någon video sedan reveal trailern?

Kommentaren i sig gjorde ju klart att det skulle finnas en skolskjutningsbana i det slutliga spelet. Om T17 nu bröt med dem innnan uppståendelsen så innebär det ju att det räckte. Tror inte att ett bättre formulerat svar hade hjälpt det minsta.

Nej det har det faktiskt inte, men det har under T17's tid visats WIP material och diskuterats om den inom communityn. Bl.a. på utvecklarens Discord. Jag tror däremot att du är inne på rätt spår, att det fanns skiljaktigheter i vart och hur långt man ville ta Ready or Not som spel. Spekulationer naturligtvis men det här tror jag är den mest troliga förklaringen.

Skrivet av filbunke:

De har inte varit någon som större diskussion om skolbanan (existerar den ens?) under de 4-5 åren. Tills då att en utvecklare svarade på en fråga på reddit, ett svar som sedan har tagits bort. Och sen så bestämde sig utgivaren att de inte längre vill ge ut spelet och vill inte prata mer om spelet.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg, deras reveal trailer innehåller både barn som far illa, antydan till skolskjutning och är allmänt mörk och dyster. Det här borde T17 varit fullt medvetna om och att sen gå vidare med ett samarbete utan att vara införstådd i vart utvecklaren vill ta sitt spel, verkar orimligt. Diskussion eller inte, redan här borde ju T17 kunna ta ett ställningstagande om man är villig att förknippas med ett sådant spel och potentiella diskussioner och konsekvenser som kan komma av det. Den framförhållningen tänker jag att man har som utgivare.

Däremot kan jag se hur en utvecklares illa formulerade kommentar skulle kunna få dom att dra sig ur. Uppbrottet skedde innan uppståndelsen kring just denna kommentar så uppmärksamheten bör inte ha varit anledningen. Jag kan däremot se varför kommentaren i sig skulle kunna vara en del av anledningen. Den uppfattas som respektlös i sammanhanget och kommer av en utvecklare som varit på tok för snabb på tangenterna.

Skrivet av filbunke:

Fråga dig varför ingen säger _varför_ Team 17 inte längre kommer att ge ut spelet.
Och fråga dig varför Team 17 inte vill säga något alls om det.

Det vet nog bara T17 själva. Den stora frågan är snarare varför man valde att göra ett uppbrott nio månader efter ett påbörjat samarbete när både skolbanan och känsligheten i spelets karaktär varit känd för allmänheten de senaste 4-5 åren. Detta bör inte kommit som någon överraskning.

Skrivet av eld:

Allt vi har bekräftat är att en utvecklare gjorde ett inte så smidigt svar på en fråga om skolskjutningsuppdrag i spelet, som sedan tas bort, och att utvecklare och publisher helt plötsligt väljer att gå skilda vägar helt utan förklaring.

I det stora verkar ingen ha ett bra svar på frågan,

Sant och svar är det ingen som har i dagsläget, förutom att VOID själva valt att bekräfta att händelsen inte har med denna bana att göra. Väljer man sedan att tro på det eller inte är en annan femma. Men, i och med titeln så drar man ju egentligen en egen slutsats på något som faktiskt inte är bekräftat.