Inlägg av Khaile2

Inlägg som Khaile2 har skrivit i forumet

Kan vi inte komma överrens om att det heter "turordningsbaserat" och inte "turbaserat"? ;D

@Naida: Ok ska försöka skriva en kort sammanfattning från vad jag minns

Konceptet är lite Binding of Isaac, varje omgång går ut på att besegra alienbossen, och varje gång du misslyckas får du börja om från början. När du börjar om får du behålla en pilot och beroende på hur bra det gick låser du upp nya mechs och öar.

I en omgång väljer du en ö, och på en ö är det 7-8 uppdrag. Du hinner dock endast spela 5 uppdrag innan ön "tar slut" (det kommer en boss). Uppdragen ger antingen power (typ HP för hela omgången) eller uppgraderingar till dina mechs.

Varje mech är alltså både en robot (mech) och en pilot. Mechsen uppgraderas genom att placera ut energibollar, och piloterna levlar upp och får en slumpmässig nu förmåga (t.ex. "can move through enemy units"). Varje mech har 2 förbestämda vapen/funktioner, och man väljer squads från förutbestämda grupper av 3 mechs.

Uppdragen har olika mål, men oftast är det att man ska döda alla aliens. Varje runda börjar med att det spawnar nya aliens, alla aliens flyttar och indikerar var de ska anfalla ("city is threatened!"). Spelaren måste då använda sina 3 mechs för att neutralisera alla hot, antingen genom att döda aliens eller knuffa på dem så att deras attacker missar. Självklart kan man knuffa aliens så att deras attacker träffar andra aliens.

Marknadsföringen av spelet kallar det här för ett "strategispel", men det är snarare ett pusselspel. Varje runda i ett uppdrag skapar ett nytt pussel. Det är rätt roligt, men som jag skrev så tröttnade jag på att det aldrig riktigt tog slut. Jag kände mig inte så motiverad att grinda tills jag fått alla mechs i listan.

Spelade detta i och med att det var med i IGF. Det är riktigt roligt när det väl "klickar". Upplägget är som en rougelike, så efter ett tag tröttnade jag på att börja om från början hela tiden, men jag kan ändå rekommendera spelet.

@Buio: Anledningen till att de rapporterade den siffran var för att de även rapporterade att Redmond-teamet har en ny chef, Helen Chiang, och Matt Booty nu är chef över alla 1st party studios (inklusive Minecraft). Vi borde nå 150 miljoner när som helst.

För er som inte redan skaffat spelet, i januari får ni chansen att testa!

... och nu går det att lägga till sin wish list

http://store.steampowered.com/app/590720/Cobalt_WASD/

Nu har vi en lanseringstrailer

Det var kul! Will var schysst men som vanligt med sådana kändisar så flög han hem igen direkt efter showen. Idag har jag huvudvärk från efterfesten

@IceXcube84: Ok här är några till,

INXFT-G4788-6HLIP
5MCV3-HT9AP-R9NRZ
WRCN2-MF599-KWRCC
VVP0F-FZJQI-FI80R
J95IQ-T7XMM-VHN5I

Joina gärna discord som sagt, https://discord.gg/Yzu8YcS

Aha, kul!

Om det finns intresse kan jag posta lite fler nycklar här. Just nu är betatestandet lite sporadiskt, så om ni vill hitta med- eller motståndare så underlättar det att gå in på vår discord som jag skrev ovan.

@Arkaith @Svartsmurfen @TheMadPanda

Här är några till, prova igen!

WAECR-A49LT-PEG5L
NVT57-D3R2P-RAN6M
60T5K-NDDI3-FIE3J
Z8TPF-PA5V6-V53R2
3ZL3Z-0N0EA-LIY8I

Phew, vi närmar oss sakta men säkert en release. Om någon är intresserad av att betatesta så kan ni använda någon av dessa nycklar på Steam (fortfarande beta, så ingen store page än):

DERDE-H6NIV-D4MDT
XDN07-LTY8Q-QR496
HWBK9-56Y8Y-DQYDT
KN8Z0-0G8ZF-H8ZMB
PQ083-K80JG-0AK7J

Om ni vill hitta folk att spela med kan ni pinga alla med @WASD på discord, https://discord.gg/Yzu8YcS

Nytt på gång från Oxeye Game Studio: Cobalt W.A.S.D.

Förra året släppte vi spelet Cobalt tillsammans med Mojang till Steam, Xbox One och Xbox 360. Just nu håller vi på betatestar en fristående spinoff som heter Cobalt W.A.S.D. Det här spelet kommer släppas på Steam, och är fokuserat på WASD+mus-styrning istället för gamepad.

Här är ett videoklipp,

Lite mer info,

http://www.oxeyegames.com/introducing-cobalt-w-a-s-d/

Skål!

BushDoctor: Jag tänkte precis som du, tills jag såg den chockerande nyheten att de har patchat SC BW till version 1.18a!

http://www.teamliquid.net/forum/brood-war/520460-starcraft-v1...

Jag kommer ändå skaffa remaster'n, men det här är ju helt fantastiskt på alla sätt!

Edit: Plus! De har sagt att det kommer vara möjligt att spela på tredje-parts servers utan att hacks/regedit. Brood War kommer tillbaka med besked PLAAGUUU

Vym: Haha tack Det här spelet tog sin lilla tid, så det är skönt / skräckinjagande att det äntligen ska släppas.

Något Dawn of Daria blir det nog aldrig tyvärr... Rollspel och multiplayer tar för lång tid att göra, helt enkelt. Vi skapade Whispers in Akarra och Dawn of Daria i en tid då vi var betydligt mer naiva

Cobalt single-player på twitch i morgon

I början av feburari kommer vi ÄNTLIGEN släppa Cobalt till Xbone, 360 och Steam. Vi har jobbat på spelet i nästan 6 år, så det ska bli så skönt att få ut det!

Cobalt har både local och online multiplayer, både co-op och versus i en diverse samling av game modes, men nu i morgon tänkte jag streama lite från single-player-kampanjen. Om ni vill veta mer om spelet så får ni gärna kika

Var: twitch.tv/jebox
När: Fredag 8/2, 15:00 och framåt

Mer info: http://mojang.com/2016/01/watch-jens-play-cobalt-live-tomorro...

Skrivet av MrPeters:

Blev riktigt besviken på coop delen, så tom på variation

Jag hoppas det kommer mer innehåll till detta senare. Känns som de lagt ner mycket utvecklingstid på systemet men inte hunnit göra kartor.

Just nu känns det extremt meningslöst att spela. Att få xp och gå upp i level är otillfredsställande pga,

1) Belöningen man får är en fast siffra som inte går att påverka (mer än att misslyckas med bonusuppdragen)
2) Belöningen gör endast att man kan spela samma uppdrag igen, fast lite lättare

I övrigt håller jag med om recensionen. Karaktärerna i storyn kändes extremt platta, men uppdragen var helt okej. Är främst glad över att det var väldigt få "hero missions", eftersom jag själv älskar att bygga baser.

Tjuvlyssnat:

- Var ligger senaste builden?
- Vilken jävla bild?

Nu för tiden säger vi alltid "bygge" istället