Inlägg av ArcticFire

Inlägg som ArcticFire har skrivit i forumet

Skrivet av dex20:

Väldigt svårt och säga vilken platform man helst skulle vilja spela spelet på då man typ inte vet ett smack om gameplay, men måste man gissa skulle jag nog tro PC.

För mig är det helt klart PC för moddar och tangentbord + mus. Handkontroller fungerar även bra på PC om det råkar vara ett sådant spel. Visserligen stöder åtminstone Skyrim SE moddar på Xbox One (mera begränsat än PC), PS4 (mycket begränsat) och Switch (vet inte hur begränsat, men kräver CFW vilket kan vara omöjligt med nyare firmwave).

Skrivet av ebackman2:

Trots det blir spelen tillgängliga på ps4... Lät det inte tidigare att det endast skulle vara på ps5 pga att världarna inte var möjliga att skapa på tidigare konsolversioner? Nu sitter dem endå och begränsar utvecklarna med 7år gammal hårdvara. Hyckleri.

Beror på vem det är som bestämt det. Nya Ratchet & Clank kommer inte till PS4 fastän det är ett förstapartsspel. Så det verkar som att Sony låter sina studior välja själv, vilket inte MS gör. Synd oberoende dock.

Skrivet av NuZ:

Tror han menar allt ”hat” MS fått senaste månaderna för exakt samma sak medans nu är det jätte bra. Som jag skrev tidigare.

Fast MS tvingar väl sina förstapartsutvecklare att även släppa till Xbox One medan Sony låter alla utvecklare välja själv? T.ex. nya Ratchet & Clank kommer endast att komma till PS5.

Jag har inte sett någon säga att det är dåligt då MS gör det men bra då Sony gör det. Jag själv tycker att det är dåligt oberoende av vem som gör det.

Sedan så har det i varje generation fortsatt att komma spel till den äldre generationen i flera år, dock sällan AAA utan mest spel som inte är så krävande. EA:s sportspel brukar komma ut i Legacyversioner länge efter att den nya generationen kommit.

Hugo Bukkazoom (svenskt tal och text)
Crash of the Titans och Mind over Mutant (svenskt tal och text)
Quack Attack! (svenskt tal och text)

Ganska säker på att åtminstone något av Motorstorm-spelen har svensk text och introvideon har svenskt tal, kan minnas fel dock.

Skrivet av Arcadia:

Iom att min gamla X1S är 100% kompatibel med nya Xbox och vice versa, så är den perfekt att ha som extra konsol i ungarnas rum, eller i en sommarstuga osv. Så kan man spela exakt samma spel som hemma, fast i 1080p istället för 4k.

Fast det gäller väl endast förstapartsspel under 1-2 år?

Skrivet av Pungvred:

Förvandlades The Witcher 3 till ett 360/PS3-spel i samma veva som det portades till Switch?

Allt beror helt och hållet på hur man går till väga. Bygger man två olika versioner av samma spel kan man göra mer än att bara skala ner, man kan plocka bort funktioner helt och hållet om det är nödvändigt för att kunna driva spelet. Eller bygga om samma sektioner så att de är snarlika men egentligen helt annan kod.

MS gjorde det med Forza Horizon 2. X360-versionen är grymt nedskalad. Områden som är blockerade, färre vägar, byggnader och växter som tagits bort och förstås mycket fulare grafik.

Hoppas de gör något liknande nu. Det kan ju inte vara så roligt att behöva få spelen att fungera på en klen Jaguarprocessor då den nya har en stark Zen 2.

Skrivet av Rydell1986:

Förstår inte varför folk som köper Xbox klagar på hur nya Halo ser ut. Det är ju sedan gammalt att Microsoft gått ut och sagt att alla egen producerade spel ska fungera på båda last-gen och next-gen under första året.

Därför kan de inte heller utveckla ett spel som är för avancerat för last-gen maskinerna att hantera.

Grafiken går väl att skala, men resten... AC: Unity-utvecklarna stötte på problemet med Xbox Ones och PS4:s klena processor redan för 6 år sedan AC: Unity 900p 30 fps. Visserligen måste spel till PC fungera på äldre hårdvara, men där är det upp till utvecklaren att bestämma var den undre gränsen går.

Forza Horizon 2 finns både till Xbox 360 och Xbox One. Utvecklarna lät en annan studio göra X360-versionen, som är som ett helt annat spel. Mycket fulare grafik och mycket har tagits bort från kartan.

Som tur verkar det inte gälla tredjepart, ska bli intressant att se vad de kan åstadkomma med den nya generationens prestanda.

Skrivet av pappakenoo:

Båda spelen har sina fördelar och nackdelar, helt klart. Föredrar fysiken i Dirt Rally, även om WRC nästan kom ikapp med WRC 8. Men när det gäller sträckorna så tycker jag du fått det bak och fram dock Anser att just det är WRC 8's främsta styrka. Betydlight tightare sträckor med mer detaljer och mer varierad körning. Ser verkligen fram emot WRC 9.

Min åsikt är precis den motsatta :P.

Nu tänker jag mest på Finland, de andra länderna kanske är annorlunda. Jag hittade den här videon om hur de gjorde banorna i WRC 8. De använder information från satelliter och rallypromotorer, men inget om att banorna är tagna från verkligheten. Finland, Sverige och Wales verkar dock inte fått nya banor enligt kommentarerna.

Vädersystemet är en sak som jag tror att DR saknar.

I Dirt Rally är banorna tagna från verkligheten (https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=470160...), medan i WRC 8 verkar de vara påhittade (åtminstone i Finland). Ta t.ex. sträckan kring gula huset vid Ouninpohja (eftersom det är lätt att hitta).

Det här klippet från 0 till 50 sekunder upploppet till gula huset ända tills efter den långa vänsterkurvan, vilket påminner väldigt mycket om hur det ser ut i Google StreetView Gula Huset

Den här videon visar WRC 8 med start från lite före gula huset, väldigt olik verklighetens Ouninpohja.

Vägarna i DR (åtminstone i Finland) är smalare, guppigare, har högre fartkänsla och miljön känns som Finland. En miss är att lövträden är gula i spelet fastän det är början av augusti. Det har WRC 8 lyckats bättre med.

Största problemet jag har med WRC8 är körkänslan, jag kommer inte alls överens med den. Men roligt att de hela tiden gör framsteg, får se hur långt de hinner innan CM tar över licensen om några år.

Skrivet av majsalle:

Hur är WRC-spelen jämfört med Dirt Rally-serien?

Jag tycker mycket bättre om Dirt Rally. Vägarna är smalare och känns mera verklighetstrogna. Finland ser faktiskt ut som Finland och inte vad de nu försökt med i WRC 8. Enligt mig är fysiken och körkänslan mycket bättre i Dirt Rally.

I slutändan är det väl en smaksak vilket man tycker bättre om.

Skrivet av Cenorida:

Varför skulle inte det gå? Jag använder fortfarande Xbox 360 kontroller till min PC som ju är ny. Inga problem där inte. Några tekniska hinder finns det i alla fall inte.

Jag använder t.o.m. en PS3-kontroll som inte ens borde fungera med PC. Men med ett program som får den att låtsas vara en X360-kontroll fungerar det hur bra som helst.

Skrivet av Sapiens:

Finns alltid någon som är värre...

Tack för den bilden, jag har inte ens tänkt på att tidspannet blir det samma (om man sätter gränsen just vid sista expansionen).

Forza Motorsport i tidig utveckling och Playground Games håller på med Fable. Forza Horizon 5 lär dröja en väldigt lång stund Jag tycker om fyran, men jag hade gärna sett något nytt nästa år.

Synd att det är Playground Games som är utvecklaren. Jag hade hellre sett dem utveckla Forza Horizon 5.

Roligt att en av de intressantaste flygplatserna, Tenzing-Hillary Airport, är i standardutgåvan. Jag skulle gärna ha Dubai från premium, men prisökningen är lite extrem om flygplatserna är enda skillnaden.

Detta kallas "tidsbunden prenumeration" av åtminstone dintidning.se och flera finlandssvenska tidningar. En sådan prenumeration avslutas automatiskt efter den överenskomna tiden. Det andra alternativet som de erbjuder är "tillsvidareprenumeration" som forsätter tills man avslutar den.

Det var på tiden. Alla WRC-spelen efter WRC Rally Evolved har varit en besvikelse för mig. Även åttan som av någon anledning anses vara bra. Jag tycker att körkänslan i Dirt Rally är mycket bättre än i WRC-spelen och det samma gäller miljöerna. T.ex Finland i Dirt Rally känns som att man kör på smala vägar i en finländsk skog. I WRC 8 kör man på ganska breda vägar i en skog någonstans som inte känns som Finland.

Mafia II DE lades automatiskt till mitt Steambibliotek, men då jag söker i butiken visas det som att jag inte äger Mafia II DE. På själva butikssidan för spelet visas det nog att jag äger det, men i trilogins "included in this package" visar det att jag inte äger spelet. Så min rabatt, tack vare att enbart trean visas som "i mitt bibliotek", är hela 40 cent... 39,59€ istället för 39,99€ som det kostar att köpa det skilt.

Skrivet av ELF:

Det var ändå inte mycket för de tidigare standardkorten.

Det verkar bero på vilken version man har enligt trollandtoad.com. Base Set 2 och Base Set Unlimited är knappt värda något. Base Set Shadowless är värda lite mera medan Base Set 1st Edition är värda mycket mera.

Skrivet av anon_326725:

@ArcticFire:

Jag tycker det verkar vara ett spel som är soft till konsol-mode. Dvs i soffan framför tvn.
Vet mycket väl att man kan spela sin PC på det viset om man vill.
Varsågod att göra så när spelet släpps på PC.
Tills dess kör jag det på konsol... i soffan... framför tvn

Märklig fråga...

Jag undrade mest för att jag sett det påståendet ofta, men ingen förklaring och antagit att folk inte vet om att det går att spela med kontroll på PC.

Men jo, själva soffläget förstår jag. Jag tycker att de flesta spel utom FPS, snabbare TPS och strategispel passar mycket bra i soffan.

Skrivet av anon_326725:

Som att sitta på FZ och berätta hur mycket du har för dig om dagarna? ;P

OnT: Soft med PC-release för folk som envisas med att bara spela PC. Känns dock som detta är ett spel som kommer passa perfekt på konsol så blir troligtvis där jag spelar det

På vilket sätt passar spelet på konsol? Jag använder just nu min PC som konsol kopplad till TV:n. Mina PS3-kontroller används då jag spelar så det blir konsolkänsla.