Inlägg av fzusr

Inlägg som fzusr har skrivit i forumet

Ett fantastiskt koncept som på konsol av någon outgrundlig anledning förstörts av oförmågan att leverera ett ordentligt 120FPS performance mode. Det är ju ett rytm-baserat spel, då är input latency allt.

På en bra PC funkar det bra såklart.

Förhoppningsvis blir de tvungna att äntligen ta klivet då VR i <=60FPS är sämst

Skrivet av Thomas:

Mirror's Edge är helt fantatiskt. Synd att uppföljaren inte levde upp till den höga standard som ettan satte. Ett perfekt exempel på hur en öppen värld och jäkla skilltrees pajade spelet. Kunde man spela ettan kunde man helt plötsligt inte spela tvåan, för då var du helt plötsligt tvungen att låsa upp dina moves.

Håller absolut med om att Mirror's Edge är helt fantastiskt, men tycker att Catalyst fått oförtjänt mycket negativ feedback. Det var många som gnällde precis när det släpptes, men många har i efterhand insett att det bara var en "bandwagon" som många hoppade på utan att själva prova spelet och bilda sin egen uppfattning. Har sett många spelare som totalt ändrat uppfattning efter de gett spelet en ärlig chans (det är för övrigt löjligt billigt nu och går ofta på rea för typ 20kr, så finns inte mycket anledning att inte göra det).
Om du inte tror mig så kolla bara på vad communityt tycker:
https://reddit.com/r/mirrorsedge/comments/fobklr/which_one_do...
Önskar bara att folk insett detta tidigare, så att Catalyst kunde vara mer kommersiellt framgångsrikt. Nu har EA istället totalt gett upp på serien, den har ingen framtid...

Alla moves i skill tree:n går att låsa upp inom en timme och det förklaras varför i spelets lore (många har felaktigen uppfattningen att spelet är en prequel eller sequel och att Faith därför borde kunna samma moves som i första spelet, men det är en reboot, finns inga kopplingar mellan spelens universum).

Vad det gäller den öppna världen så visst, har sett en del rimliga argument om vad folk stör sig på, men tycker jag personligen den är helt underbar. Det finns så enormt mycket att utforska, och jag har lagt hundratals timmar på att gå out of bounds. Aldrig haft så kul med OOB som i Catalyst.
Själva huvudspelet är suveränt, men OOB-delen ger spelet praktiskt taget oändlig hållbarhet. Har över 1000 timmar totalt.

Mirror's Edge kontrolleras fantastiskt. Har kört bumper jumper i alla spel sedan dess, det är genialiskt! Fria upp höger tumme till att kunna styra höger spak hela tiden, istället för att flyttas fram och tillbaka till (A/X på Xbox/PS)-knappen varje gång man ska hoppa!

Dessutom har Mirror's Edge fantastisk "context sensitive" input: LB/L1 är för "upwards moves" och LT/L2 är för "downwards moves", men vilket man faktiskt gör beror på situationen man befinner sig i!

Det finns väldigt många vackra spel, men Mirror’s Edge är i en klass för sig!

Skrivet av Hipshot:

Denova... är det en kvinnlig version av Denuvo?

Edit: Om det var ett stavfel så är det väldigt långt mellan A och O, det är var alltså inte A och O att stava rätt på Denuvo.

För att inte tala om alla Lenova-laptops man sett på Tradera under åren...

Skrivet av Dr904:

Kan inte Dice fokusera på ett nytt Mirrors Edge spel istället. plz 🙏🥺

Ja, om de nu utökar sin personalstyrka kanske de har tid med det också. Vet att många på DICE gärna bygger ett nytt ME, även om EA tyvärr har det sista ordet…

Står ju Nissan i rubriken. Trodde bilmärket hade börjat med nudlar, haha

Skrivet av Smörgåsmannen:

Fel av mig, men även av dig. 550 euro, var det. Sedan kan man tycka att priset ska ha gått ner mer än 25 euro på tre år - men vi lever inte längre under goda tiders premisser. Och sämre kommer det bli, så om du ska ha en, så är detta ett ok tillfälle att slå till.

Nej, det var €499 för den med skivläsare (och €399 för den utan), vilket sedan blev 5999kr i Sverige när kemikalieskatt och allt sådant räknats in.

Står fortfarande på den officiella PlayStation-bloggen:

Citat:

...and PS5 with an Ultra HD Blu-ray disc drive will be available for an RRP of $499.99 USD/$629 CAD/¥49,980/€499.99/£449.99 (MSRP).

Citerat från https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launche...

Skrivet av Ralf:

Spelen du fick med Games with gold fick du behålla så länge du hade xbox live. Alltså hyrde du dom då också. Men då var det inget problem för dig eller?

Och jag kan ge dig ett tips. Alla spel i xbox store kan du betala för så slipper du hyra👍🏿

Stämmer, så ja det är samma skit med dom. Dock inte 360-spelen, dom får du behålla även efter att abonnemanget löper ut. Misstänker att Microsoft på sikt kommer göra detsamma med Xbox One-spelen man claimat förr.

Trist. Hade verkligen hoppats att onlinespelande skulle bli gratis. Att Gold skulle försvinna var ju givet. Har prenumerat på Gold några år men något GamePass blir det inte. Får bli mindre Xbox-spelande framöver...

Att hyra spel är sämst, om jag inte får äga dom är jag inte intresserad. Streaming är ännu värre.

Har inte spelat något spel fler timmar än Diablo 2, men intresset för serien dog när dom utannonserade att trean skulle bli "always online". Fyran är ju inte ett dugg bättre på den fronten...

Skrivet av MajorZen:

Även fast jag också är lite fundersam över detta lär jag säga att det känns som folk klagar bara för att klaga. Det är ett spel byggt för coop så det finns säkert en anledning till detta val. Det blir samma sak en sån här nyhet kommer ut, folk går berserk och bojkottar fast det inte ens hade påverkat dem ett dugg, eller bara litegrann på ett hörn.

Som nån nämnt kan det röra sig om att servern behöver prata med ditt inventory, talent-tree osv. för att motverka fusk och exploits (eftersom utgångspunkten är att vara ett multiplayerspel). Vem vet, det kanske betyder att det kommer ett pvp-läge.

Men det är väl kanske det som är problemet... Vi vet inte anledningen. Och när vi inte vet varför antar vi att det är en djävulsk idé för att lura oss eller retas. Mer transparens från utvecklare hade troligen förhindrat missnöje hos många.

Jag klagar därför att det är en växande trend, och om ingen klagar så kommer det fortsätta på det viset. Det är absolut inte en förändring jag vill se i industrin. Jag bryr mig mycket om spel och dess kulturarv, men många giriga publishers gör uppenbarligen inte det, bara de maximerar sin vinst så är det tydligen helt ok för dom att pressa ner precis hur drakoniska DRM som helst i halsen på deras kunder, oavsett vilka digra konsekvenser det leder till.

Om man enbart bojkottar utan att tala ut om det så framgår det ju inte varför, då är det ju ganska meningslöst att bojkotta.

Skrivet av Slimebeast:

Om syftet är att det ska stävja piratkopiering så är jag för det. Tjuvar är bland det värsta jag vet.

Oftast är det ju precis det, men till vilket pris? Får man behandla sina betalande kunder precis hur som helst, samtidigt som piraterna får en avsevärt bättre upplevelse? Det tycker iallafall jag inte är rimligt. Jag förstår absolut att DRM behövs i viss utsträckning, men när spelet väl är crackat fyller det inte längre någon funktion, då kan man lika gärna patcha bort det av respekt för sina betalande kunder, istället för att fortsätta trakassera dom med massa onödigt skit som bara gör deras spelupplevelse sämre och inte tillför något vettigt.

Skrivet av Priapsi:

Jag blev också taggad. Om skillträden är välgjorda ser jag fram emot en hel flock videos av Moxsy eller Fextralife för att bygga karaktär.

On topic: Förstår om det stör vissa, men jag lirar uteslutande på min stationära så för mig kvittar det helt.

Så på din stationära kommer kopplingen till servern alltid finnas kvar, även efter företaget stänger ner servern för gott eller går i konkurs då menar du?

Skrivet av Freeman79a:

2023 är det ett problem med internet eller? Det finns säkert en konsol för er som har problem med internet. Man måste ha ström. Handkontroll. Någon form av skärm. En dator (tror att det är ganska bra krav för RedFall). Eller Xbox Series konsol. One funkar inte (eller jo med Cloud Gaming). Telefon. Fast en 5/4G padda istället för telefon.

Spelar ingen roll vilket år det är eller hur bra tillgång man har till internet, det är inte det vi klagar på. Det handlar om att internet krävs för att spela singleplayer, när det går emot all logik och enbart har negativa konsekvenser. Det enda det åstadkommer är att begränsa dina rättigheter som konsument, varför vill man försvara det?

Hade spelet varit streamat via någon molntjänst (vilket för övrigt är ännu värre ur perspektivet konsumenträtt) och inte körs på din dator så är det ju rimligt att kräva internetuppkoppling, men så är ju inte fallet här.

Föreställ dig att allt kulturarv från historien hade självförstöringsmekanismer inbyggda, hur rimligt är det? Påtvingat internetkrav är precis samma sak, produkten blir värdelös så fort servern försvinner.

Skrivet av Pigge88:

Kanske dags att skapa något non-profit företag för spel-branschen där man kan skänka spelet vid end-of-life, fast det företaget endast har rätt att hålla det spelbart, dom äger ej rättigheterna, typ en non-profit där spelare kan donera så att spel hålls vid liv efter dess lifecycle. tror utgivare skulle få massor med goodwill ifall dom gick med på något sånt, samt att dom ej behöver lägga ner resurser.

Typ approved cracking av dess online-struktur, emulera den eller dylikt. fast med utgivarens tillåtelse.

Jag tycker ID Software gjorde ett bra jobb back in the day när de släppte källkoden till alla sina spel. Om inte annat kan man ju publicera spelet på GOG (dom gör i princip det du beskrev, crackar spelet om nödvändigt eller bara tar bort DRM:et från källkoden), det räcker ganska långt. Men ja, för spel som i första hand är multiplayer låter din idé intressant tycker jag.
Men enklast är väl att bara publicera all källkod och låta communityt lösa det själva, det brukar ju funka rätt bra.

Det stora problemet är oftast att lösa licensproblem för middleware som kan ha använts under utvecklingen, antingen tar man bara bort det ur koden och släpper den som trasig (den går inte att kompilera), eller så lägger man ner energin på att ersätta den med något lämpligt alternativ (oftast inte värt kostnaden när målet är att ge bort koden gratis som en gåva till communityt).

Inte första gången Bethesda håller på med detta tramset direkt. Dom försökte ju med retro Doom-portarna till konsoler för ett tag sen, men det blev backlash och sen gav dom vika och patchade bort skiten. Tråkigt att se att dom inte lärt sig något trots det...

Dom kanske gillar att jävlas helt enkelt, varför har vi annars inte fått mus+tangentbordsstöd för Doom Eternal på konsol, medans det tydligen var helt ok i Quake?... Totalt meningslöst artificiell begränsning som inte tillför något över huvud taget.

Skrivet av Pigge88:

Tror jag har nått punkten då jag inte bryr mig om detta något mer, ända jag inte gillar är att någon gång i framtiden så kommer spelet inte kunna spelas något mer ifall servrarna läggs ner. Internet har jag haft 24/7 nu i 20+ år så är ett icke-problem för mig, minus det som nämndes ovan, ifall dom lovade att låsa upp spelet när dom stänger ner det så skulle jag inte ha några som helst problem

Även om de lovar de, hur ska de kunna garantera att det genomförs? Räcker med att företaget säljs av/köps upp innan det är dags att stänga ner servrarna, eller att de som minns/bryr sig inte jobbar kvar. Är mycket enklare att inte ha ett så onödigt krav från första början.

Skrivet av Majoren:

Tack men nej tack. Då blir det bojkott. Jag kör spelkonsol för att slippa all sådan skit.

Konsolerna är inte alltid skonade, tyvärr.

Skrivet av Fletchett:

Med tanke på att de tryckte in Bethesda konto i till och med Doom från '94 för nån år sen, så är det nog ganska så garanterat.

Stämmer, men det tramset patchades sedan bort (se vad jag skrev ovan)

Fusk finns ju visst i Xbox-versionen. Slog själv just på DK Mode från cheat menu. Det låstes upp efter att jag klarade "Runway" på under 5 minuter. Skillnaden är alltså att man inte längre låser upp fusken på samma sätt, men det är väl för att man inte ska kunna ta alla achievements för lätt bara, utan nu är det istället tvärtom; klara vissa achievements så belönas du med ett fusk.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Skickar en ping till dig med ifall du vill uppdatera artikeln

Skrivet av FejkFejksson:

Men fan går det inte bara att köpa spelet bara? Sämst.

Jodå, dom överdriver bara GamePass-marknadsföringen. Håller med om att det är väldigt förvirrande/otydligt.

Men det går lika bra att köpa. Om du dessutom redan äger Rare Replay digitalt så får du spelet utan extra kostnad på fredag.

Ännu ett quiz som glömde bort Mirror's Edge när det solklart hörde hemma

Skrivet av Brona:

Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES.

Det var det Sega ville att du skulle tro, ja. Men för ungefär två år sen motbevisades det en gång för alla: https://forums.nesdev.org/viewtopic.php?t=20638

Sonic är nu äntligen portat till SNES och fungerar perfekt i 60FPS. Den använder sig inte ens av några extra processorer, utan körs enbart på SNES:en själv. Har själv personligen bekräftat detta genom att köra det på min gamla SNES.