Inlägg av fzusr

Inlägg som fzusr har skrivit i forumet

Tycker remastern är rätt nice, spelat rätt många timmar på konsol, men det är många mindre och större problem som jag retar mig på tyvärr. För många att lista här men ska försöka skicka in en feedback-lista till Blizzard/Vicarious Visions så dom förhoppningsvis åtgärdar problemen.

Skrivet av anon_306295:

Dock inte lika illa som Halo: The Master Chief Collection som använde den fulare PC-versionen av Halo 1 som saknade massa effekter istället för den vackrare Xbox-versionen.

Kan dock glädja dig med att dom faktiskt fixat detta nu. Kom en uppdatering till MCC för några veckor sen som återställer alla saknade effekter från Xbox-originalet när man kör i classic mode

Men det är väl egentligen fel ämne att diskutera i den här tråden, ville flika in med det bara.

Tyckte det var lite underligt att ingen länk till tiddstämpeln i källan angavs. Desto svårare blev det när kapitlena inte heller innehöll något om "PSVR". Så jag grävde vidare och till slut fick jag fram det genom att söka i transkriptionerna till videon:

https://youtu.be/67jeWba0a9E?t=2940 (alltså 49:00)

Hade hoppats på ett låglatens-Rocksmith som drar nytta av den nya konsolgenerationens nya funktioner för just detta (ALLM, 120hz, VRR, osv.)

Skaffade Rocksmith 2014 för några år sedan men har knappt spelat det då fördröjningen (trots att jag följt alla råd och optimerat min setup) gör det ospelbart.

Får också säga att en prenumeration inte låter ett dugg lockande. Hade gärna betalat för spelet igen om de kunde leverera ett extremt responsivt spel!

Skrivet av Tomas Helenius:

Det går att lösa. Regga ett FB-konto med en mailadress du inte har till nåt annat, och använd Paypal som betalmetod. Då får Facebook minimalt med info om dig (om det var därför du avstod).

Tycker problemet går längre än så, man stöttar ju deras plattform genom att köpa in sig i den, bättre att stödja de övriga VR-aktörerna istället.

Sen om man redan har ett Facebook-konto kan det vara riskabelt att skapa ett till, då Facebook har som policy att banna dubbelkonton, vilket i princip brickar din Oculus.
Extremetech har skrivit en rad artiklar om Oculus som summerar alla problemen med deras platform: https://www.extremetech.com/tag/oculus

Skrivet av mrFluffy:

Önskar att jag hittade denna tråd innan jag köpte min OSSC.

Fick hem den och testade den idag, helt svart... Inte en uns av liv i den, så skickade tillbaks den för pengarna tillbaka. Men jag har inte gett upp och ska köpa en ny.

Är det någon som ni kan rekommendera? Gärna en länk direkt till webshoppen om den finns där, verkar ju finnas rätt många sorter då de är open source.

Blev inget Zelda ikväll som planen var

OSSC Pro har inte släppts än, den har fortfarande inget releasedatum heller såvitt jag vet. Var beredd på att den kommer kosta, dessutom.

Nix, har telefon men ej smartphone

Undrar om det stödjer mus/tangentbord också, hade varit smutt. Dom hade ju en drive där dom pushade för det för ett tag sedan. Förstår om det inte funkar i multiplayer pga orättvist, men vi kan väl få det i singleplayer åtminstone?

Skrivet av xdrive:

@fzusr: Jag byte disken I min One X mot en SSD, det gjorde en hel del skillnad när den uppdaterar. Även normal boot tid gick rejält snabbare. Rekommenderar att göra det om man inte har någon garanti kvar och kan tänka sig att köpa en SSD på 1TB. Men om du använder den så lite, så lär du väl inte göra det

Ah det låter ju lovande, särskilt iom att den nya konsolen kommer ha en väldigt snabb SSD

Skrivet av xdrive:

Heh, är du med I xbox insider beta / alpha? då får man uppdatera ofta

Nä, visste inte att det kunde bli ännu värre

Uppdaterade dock mitt förra inlägg med lite mer.

Har för fasen lärt mig navigera konsolen blind för att inte slösa brinntid på min projektors glödlampa för systemuppdateringarnas skull...

Oroande att dom inte nämner något om system updates. Känns som att hälften av all tid jag haft min Xbox One igång så har den stått å tuggat med ännu en system update... Det är definitivt något som behöver förbättras och snabbas upp.

Använder konsolen 0.5-2 ggr per månad och det är inte många gånger man sluppit inleda sin spelsession med en systemuppdatering på 40 minuter...

Skrivet av Ztreek:

Tar dem seriöst betalt för ett open source spel? vad i helvete?

Ja, men bara för att spelet är open source betyder det inte att det är helt gratis. Det är spelmotorn som är open source, alla assets, banor, osv är inte gratis. Detsamma gäller i princip alla gamla klassiker som open-sourcat:s, t.ex. Quake och Doom där du kan para den öppna källkoden med de gratis wad/pak-filerna från shareware-versionen av spelen för att spela helt gratis, eller kopiera över motsvarande filer från fullversionen om du äger den.

Syftet med att företag släpper sina gamla spel open source är alltså inte att göra dom gratis, utan att låta communityt få fria händer med källkoden så att de kan läsa den och lära sig, porta den till nya platformar som spelet aldrig släppts på förut, eller förbättra den, osv.

Skrivet av BurningMan:

Opensource? Lucasarts (EA) har väl behållt licensen hela tiden.

Ja, dom släppte källkoden under 2013: https://www.polygon.com/2013/4/4/4181560/raven-software-relea... under GPLv2-licensen.

Den togs därefter ganska snabbt ner igen då det visade sig att den innehöll tredjepartsbibliotek som dom inte ägde rätten till, men innan dess hann den laddas ner av många entusiaster, vilket sedan resulterade i det communitydrivna projektet OpenJK ( https://github.com/JACoders/OpenJK ) där de problematiska bilbioteken ersatts av helt fria alternativ, så att det nu är fullt lagligt att distribuera koden.

You forgot Faith Connors. Never forget Faith Connors!

Viktigast: DRM-fritt

Också najs: Linux-ports.

Får jag inget av dessa så blir det inget köp, såvida det inte är en fysisk utgåva förstås, men då är inte PC särskilt relevant då såna kräver aktivering på diverse DRM-smittad launcher, typ Steam. Tycker krav på launcher över lag är jäkligt dumt och onödigt. PC var bättre på den gamla goda tiden.

På konsol är det inte så kinkigt, men föredrar fysiska utgåvor såklart.

Always online-spel går alltid fetbort.

Samma skit som Steam. Handlar inte på digitala distributionsplatformar som använder DRM.

Trådlös laddning är väl ballt, skulle inte ha något emot det i sig, men då får dom se till att ha en USB-kontakt utöver det också. Vill kunna fortsätta som jag gör nu att man kan ladda kontrollen medans man spelar. Om det är antingen/eller som gäller är jag isåfall hellre utan trådlös laddning. Borde ju inte vara något problem dock tycker man.

Touchscreen på kontrollen? Hm, känns rätt gimmick, touchpaden på PS4 använder man ju aldrig till något vettigt och man vill ju inte ha en skärm som stör i spelmörkret (lampan i bak på DualShock 4 är illa nog, och det är skandal att den inte går att stänga av, särskilt när kontrollen redan har så dålig batteritid). Hoppas dom isåfall släpper en variant av kontrollen utan skärm, så man slipper betala multum för köpa extra kontroller. Känns slösaktigt med miljön också, antar att skärmar kräver betydligt mer sällsynta naturresurser än någon annan komponent i en handkontroll (förutom laddningsbart batteri möjligen, dom ska ju vara rätt dåliga på den fronten).

Skrivet av Vileoxe:

D3 är väl alltid online?

På PC ja, på konsol nej. D4 kommer vara always online både på konsol och PC.

Skrivet av BaraShiro:

Njae, även universum i sig har ett bäst före-datum, det är bara en tidsfråga innan det dör värmedöden, ingenting varar för evigt, inte ens digital information, men det är väl en fråga om semantik.

Fast det är ju inte en begränsning specifik till digital information, och eftersom det ändå gäller för allt tycker jag det är hyfsat irrelevant. Arkivering handlar om att bevara saker så länge som möjligt, och always online motverkar det aktivt och medvetet.

Skrivet av BaraShiro:

I dom exempel jag gav är det definitivt avsiktligt att det förstörs med tiden, men detär absolut inte illasinnat, flyktigheten ses som en del av konsten. Att någonting förändras och till slut försvinner behöverinte vara negativt. Jag tror inte heller att skaparna bakom diverse online-spel är illasinnade, jag tror dom ser det som att spelet utvecklas och till sist når slutet på sin livscykel. Och finns det nostalgi kring det gamla kan man alltid göra en wow-classic.

Tycker D2 gjorde det bättre där makten ligger i händerna på spelarna. Vi vet att vi kan fortsätta spela spelet oavsett vad Blizzard gör eller inte gör. Det enda som kan försvinna är de officiella realmarna, men vi har fortfarande singleplayer och LAN play.

Skrivet av BaraShiro:

Allting har ett bäst före-datum, kallas entropi. Dessutom finns det hur mycket konst som helst som inte håller speciellt länge, typ skulpturer i snö och is, eller såna där bilder dom gör på risfält genom att plantera olika sorters ris, håller exakt en säsong.

Allt utom just digital information (vilket ju spel är gjorda av), som kan bevaras perfekt så länge mediet det lagras på är beständigt, och datan kontinuerligt överförs till nyare medium efter hand.

Sen är ju alla exempel du ger inte heller något som någon illasinnad skapare haft för avsikt till.

Dom kan ju inte ha så högt anseende om sin produkt om dom inte tycker att den är värd att bevaras för framtida generationer. Riktig konst har inget inbyggt bäst före-datum.

Skrivet av Mabec:

Du menar inte Catalyst alltså?

Nä, det är ju en reboot som vi fick istället. Antagligen valde dom att reboota för att dom kände att en uppföljare inte var någon bra idé (iom att dom tidigare lagt ner en sådan).

https://www.bit-tech.net/news/gaming/mirror-s-edge-2-cancelle...

Catalyst utannonserades drygt 2 år senare, under E3 2013 (dock inte under det namnet, det framkom först under E3 2015, utan än så länge bara som "Mirror's Edge" och att det var en reboot, men en del dåligt informerade folk kallade det för "Mirror's Edge 2" ändå).