Inlägg av Mortac

Inlägg som Mortac har skrivit i forumet

Ingen co-op tydligen så där blev det nej tack för mig. Såg helt okej ut annars.

Spelet är kul, men endgame är väldigt repetitivt. Tyvärr verkar spelutvecklare inte fatta att det är korkat att lägga 90% av utvecklingstiden på en kampanj man kör igenom en gång, och 10% på endgame som man vill spela jättelänge.

Spelet var ju helt sjukt buggigt första veckorna. Jag kraschade typ 30-40 gånger om dagen. Det hjälpte ju inte att varje gång man startade spelet så var man tvungen att se splash screens i en minut. Den dryga introslängan gick ju till slut att editera bort med lite filtrixande, men ändå, va fan ska man vara tvungen att se dessa skitgrejer varje gång för? Kul också när krashrapporteringsverktyget också brukade krascha.

Spelet är fortfarande lite buggigt, men kraschar iaf inte så ofta längre...

Jag kommer definitivt att spela det mer, men låter det gå ett tag så de får jobba vidare på det. Kanske rent utav släppa mer innehåll. Hade dock önskat att spelet var mer open-world-baserat som typ Borderlands med fordon och allt än alla dessa mindre kartor man kör om och om igen stressad av en klocka man måste slå.

Skrivet av Kleptoman:

Fallout 76 är ganska bra, antar att du inte testat det.

Antar snarare att du inte sett alla dåliga reviews och hängt med i all negativ kritik spelet dragits med.

IGN: 6/10
Metacritic: 52/100
Metacritic user score: 2.8/10
PC Gamer: 60/100

The Gamer: "Without a hint of exaggeration, the launch of Fallout 76 in October 2018 was one of the worst in video game history."

För att inte nämna det ökända debaclet med hur de klippte och klistrade in koden från drakar i Skyrim för Scorchbeast Queen i Fallout '76.

Spelet har säkert förbättrats en hel del sedan det släpptes, men tråden handlade trots allt om konsekvent kvalitet och spelsläpp.

Skrivet av Kleptoman:

Rockstar och Bethesda skulle jag nog säga

Fallout '76 håller nog inte med dig.

Att släppa spel/DLCs som uppenbarligen aldrig speltestats för 5 öre verkar bli vanligare och vanligare i dag. Och det finns inget som gör mig mer förbannad. Det är ungefär som att gå och köpa en ny bil, men ingen har märkt att bilen stannar var 5:e meter och att den saknar både ratt och hjul. På nått jäkla mystiskt vis har ingen lagt märke till det, trots att man har jobbat med bilen i två år, och ändå finns den där ute på marknaden, till fullt pris.

Skrivet av Harakiri:

Det finns en inställning under advanced som heter "Restart this device as soon as possible when a restart is required"
Den är inbockad per default men du kan stänga av det.

Redan stängt av den funktionen. Det står trots allt "Restart ... as soon as possible." Inte att man stänger av det helt.

Skrivet av Ankh:

huh? Det där har jag aldrig varit med om - att den väljer att uppdatera utan att fråga mig om tillstånd först.

Skrivet av Phyrino:

udda.
min ber mig att bestämma en tid som den ska uppdatera. eller starta om manuellt.
inte varit med om automatisk ominstallation sedan windows 7.

Skrivet av Mithos-SWE:

Vad kör folk med för version... Home eller Pro?
Jag har för mig man har mer bestämmandekontroll om man kör Pro.

Iaf, jag har bara Home, så visst frågar Windows of den får starta om och du kan säga nej, men jag har för mig du kan bara säga nej så många gånger innan den startar om ända, och om du MISSAR frågan för du inte sitter vid datorn har jag för mig den startar om efter en countdown.

Skrivet av Påskmust:

Kan inte påstå att jag haft några större problem med Win10 under de fem år jag använt det. Aldrig varit med om att datorn startas om utan förvarning för att uppdateras heller.

Brukar ni starta om era datorer ibland? Jag gissar att ni gör det.

Om man låter datorn stå på i flera veckor i taget utan omstart så kommer Windows att starta om för att uppdatera sig om du inte aktivt sitter vid datorn. Jag har två datorer, samma problem med båda, oavsett fast man stänger av detta beteende med de inställningar som finns eller diverse knep så kommer den att stänga ner allt och starta om förr eller senare när en uppdatering funnits tillgänglig tillräckligt länge. Och ja, jag kör Pro-versionen. Bara för att ni inte upplevt det betyder det inte att det inte sker.

Och det handlar inte om att det saknas någon förvarning. Det sker som sagt när en dator står orörd t.ex. under en natt när det funnits en uppdatering tillgänglig tillräckligt länge.

Windows 10 ... jag saknar ord. Skräp på så många sätt. Det är som om Microsoft tagit över din dator.

Microsoft vill uppdatera ditt Windows? Okej, då stänger vi ned allt du har öppet, oavsett om du har osparade dokument eller annan osparad information öppna. Har du program som du behöver ha igång 24/7 eller som du kanske lämnar öppna för att komma åt genom att ansluta till datorn när du inte är hemma. Skit samma, nu ska vi uppdatera, så vi stänger bara ned allt för dig och startar om datorn.

Vill du bli av med dessa omstarter? Jag har provat så många knep att jag inte kommer ihåg alla. Måste vara 7-8 olika jag provat nu. Samtliga verkar fungera ett tag, sen blir de nollställda på nått sätt och datorn startar om ändå när Microsoft tycker det.

Ursäkta Microsoft, men är det min dator eller eran? Får jag bestämma själv vad jag gör med den?

Helt otroligt att de får hålla på som dom gör.

Skrivet av AndreasB:

Har man inte alltid typ oneshottat allt i ARPG-spel som Diablo? Sen är det en jäkla skillnad på att balansera ett onlinerollspel som ESO eller WoW jämfört med ett SP-spel som Super Mario...

Nja... när det kommer till "elites" och bossar och sådant så gör man vanligtvis inte det. Vanliga trash mobs kanske det kan vara så med (vilket jag inte tycker om), men i D3 dödar du ju precis allt på ett slag, på svåraste, trots 20 svårighetsgrader och trots att du bara har medioker gear på dig. Det är kass balansering med råge.

Och det är klart att det är skillnad på att balansera WoW och Super Mario. Vet inte om den delen av din kommentar var riktad mot just mig, men jag har aldrig hävdat något annat heller. Som jag sa tidigare: det beror på vad det är för typ av spel. Men alltför många spel blir tråkiga just för att de är för lätta, tyvärr. Jag tycker det är frustrerande när det finns spel som är jätteroliga och har massor av potential, men har dålig balansering som förstör hela spelet.

Mitt största problem är att typ 4 av 5 spel har skittråkigt endgame därför att spelen blir för lätta. Det finns liksom inget att jobba mot längre.

Ta Diablo 3 som ett exempel. Spelet har uppåt 20 svårighetsgrader. Trots det så springer du runt och typ one-shottar allt på högsta svårighetsgraden efter att ha spelat bara några dagar och trots att gearen är medioker och dina paragon-levels är låga. Varför ska inte en enda svårighetsgrad finnas för dom som vill ha lite motstånd (jag räknar inte Greater Rifts)?

Likaså, vissa spel har svårighetsgrader som faktiskt är utmanande, men missar istället i belöningssystemet. Om man inte belönas tillräckligt för att spela på en högre svårighetsgrad så är det heller ingen större vits att faktiskt spela på dom.

Men för att inte gå ifrån trådens ämne allt för mycket: behövs svårighetsgrader? Jag skulle säga att, ja, definitivt, men inte i alla spel. Möjligheten att kunna köra igenom samma content flera gånger men på högre svårighetsgrader med bättre belöningar förlänger spelens livslängd. Men spel som GTA är inte direkt uppbyggda på så sätt att svårighetsgrader är nödvändiga. Där kan man istället anpassa olika uppdrag eller situationer till att vara olika svåra utan att man själv får välja en svårighetsgrad i någon meny.

Man behöver också komma ihåg att inte alla föredrar att spela på samma svårighetsgrad. Vissa tycker spel är roliga när allt är lätt och man bara kan sätta sig och trycka på lite knappar och känna sig överlägsen. Andra finner mer nöje i att bli utmanad, ha något att jobba emot och försöka bli bättre för att kunna ta sig fram. Så medan en person tycker ett spel är tråkigt för att det är för svårt, kan en annan tycka att det är tråkigt för att det är för lätt.

Med allt det sagt så är spelbalansering något som väldigt många spelutvecklare inte klarar av på ett tillfredsställande sätt. Ett exempel till är Elder Scrolls Online. Spelet utanför dungeons är så fruktansvärt lätt att du mer eller mindre kan döda fiender på 3-4 slag, utan att ens förlora HP, trots att du springer runt med helt medioker levlingsgear, och det är vad du klarar av att göra helt ensam. I ett MMO. Där du vanligtvis kör i grupp. Jag har spelat det en del med en kompis, och allt vi vill försöka hitta är fiender som vi faktiskt får slåss emot, istället för att bara köra över allt där det är helt meningslöst att ens gruppa överhuvudtaget. Inget motstånd är lika med att aldrig bli testad, och det spelar liksom ingen roll då vad du har för items, vilka skills du kör eller hur duktig du är på att spela. Spelet känns balanserat för småbarn som vet hur man trycker på lite knappar. Trist. Men varje gång jag dragit igång en tråd om det på deras forum finns det alltid dom som håller med, och dom som är emot, som faktiskt inte vill bli utmanad utan gillar det där med att "jag vill bara in o trycka på lite knappar."

Nu blev det här väldigt långt, men speldesign och spelbalansering har varit ett intressant ämne för mig väldigt länge.

Fick också nys om detta för några dagar sedan och kraschmappen var på 22 GB.

Spelet kraschar fortfarande enormt mycket och dras med flera andra problem.

Det är roligt, men jösses, bland det värsta jag varit med om i kraschväg, kryddat med en del superkorkade designbeslut.

Skrivet av dummle112:

Såååå tråkigt. Jag är ifs bara level 27 och hade bra gear som var blå (bra för min level). Hur ska man nu fortsätta levla utan gear ?! Detta gjorde nog att jag inte kommer fortsätta spela.

Visst, jag kan förstå att det är tråkigt som fan att bli av med, men om du hade blå gear som dessutom var level 27 så kan jag säga att oavsett hur bra rollad den gearen var så skulle den inte betyda ett skit ändå efter du blivit level 30. Man tittar inte ens på blå gear längre då och det är inte värt resurserna att levla upp dom ändå. Jag hade ärligt talat inte ens brytt mig om att få det återställt.

Men det förutsätter ju förstås att du kan equippa vapen. Enligt vad jag hört kan vissa inte equippa vapen längre efter att ha blivit wipade. Behöver du hitta ett vapen är det ju bara att sätta ned på tier 1 och döda nått med skills istället och starta där. Bör inte ta lång tid.

Jag vill ha en nyckel!

Trist. Köpte många tidningar på 90-talet, och numren som hade CD-skivor med var alltid speciella eftersom Internet inte fanns i de flesta hemmen på den tiden, så det var inte alltid lätt att få tag i spel och speldemos. Själv hade jag bara tillgång till internet på skolan från 1996, och internet hade jag inte hemma först 1999 om jag minns rätt. Hur som helst så fasade man ut köpen av tidningar i takt med att man fick tillgång till information via nätet.

Men tidningar har fortfarande en annan och mer speciell känsla att läsa än en hemsida. Samtidigt är det nog svårt att beskriva för någon som växt upp med internet och inga tidningar vilken känsla man fick när man hade ett helt nytt, fräscht nummer i sin hand att läsa. Tråkigt på vissa sätt med denna utveckling.

Tack för att ni funnits.

Hero Quest till Amiga <3

Finns ju även Dark Quest 2 som är rena kopian på Hero Quest mer eller mindre. Spelet är ganska kort, men roligt så länge det varar. Halva priset just nu på Steam ser jag, och 40 spänn är det värt.

https://store.steampowered.com/app/453690/Dark_Quest_2/

Det här Demeo ser spännande ut. Kommer definitivt lägga på det önskelistan!

Min son har spelat Roblox i säkert 6-7 år nu och jag har nog betalat för en prenumeration i minst 4 år. Köper därtill extra tillskott med Robux då och då. Har vänner med barn som också spelar det.

Grafiken är inte nödvändigtvis så dålig som i videon i artikeln. Grafiken har förbättrats genom åren och det går faktiskt att få till spel som ser hyfsat bra ut numera.

Så hur fungerar det?

Allt hanteras via hemsidan, även om en klient behöver installeras för att själva spelet ska fungera

Och nej, det är inte någon Minecraft-klon. Man kan lätt tro det eftersom det ofta ser fyrkantigt ut och ordet "blox" finns med i namnet.

Roblox är en platform där användare själva kan skapa spel och lägga upp för andra att spela, så det finns hundratals om inte tusentals olika spel, allt från RTS, FPS, RPG, bilspel, skräckspel, frågesport, Red Dead Redemption- och GTA-kloner och allt annat mellan himmel och jord.

Man kan faktiskt tjäna riktiga pengar på Roblox. Spelet inkluderar ett utvecklingskit. Som skapare kan du lägga in saker i dina spel som kostar Robux, eller så sätter du ett pris på att låsa upp själva spelet, men vanligast är att du betalar för t.ex. kosmetiska föremål, buffar eller någon form av progression eller upplåsning. Om spelare handlar för Robux i ditt spel så får du en del av dessa som du kan växla in mot riktiga pengar.

Men i grund och botten så är det f2p och det finns massor du kan spela utan att spendera en krona.

NEJ NEJ NEJ! Undvik Warhammer: Inquisitor! Undvik allt som har med Neocore Games att göra! När det släpptes var det det buggigaste skiten jag någonsin spelat, och det är fortfarande buggigt. ALLA spel denna utvecklare gör överges med buggar kvar (hela Van Helsing-serien och Deathtrap). Sen har de tjänat massor med pengar på spelen, och vad gör de? De överger deras senaste buggiga spel som sålt som smör för att starta en kickstarter för att dra in pengar till deras nästa projekt. Med andra ord sitter de på massor av pengar och drar ändå igång en kickstarter för att lura folk på mer pengar.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Torchlight 3 då? Verkar fått dåliga betyg men ser ju kul ut... Någon som spelat och kan reda ut?

Torchlight 3 är ganska roligt tills du når endgame och inser att det inte finns något endgame. Väldigt begränsat med loot, många buggar, och det känns som utvecklarnas idé om endgame handlar om att skaffa kosmetiska föremål till ditt fort. Torchlight 2 kunde spelas betydligt längre.

- -

Jag ser att ingen har nämnt Darksburg, Gatewalkers eller Pagan. Enda anledningen till att jag nämner de är för att tipsa om att INTE skaffa dem eftersom de är dåliga.

Vad jag å andra sidan kan rekommendera är något som inte ens kostar dig något om du redan äger Grim Dawn:

https://forums.crateentertainment.com/t/mod-reign-of-terror/3...

Detta är en Diablo 2-mod för Grim Dawn som kallas Reign of Terror och som är riktigt bra gjord. Den har jag nog lagt ett par hundra timmar på. Den är riktigt välgjord och introducerar alla klasser från D2 som kan multiklassas på samma sätt som i Grim Dawn. Du kan även kombinera klasserna med de gamla Grim Dawn-klasserna, men jag rekommenderar generellt inte det eftersom de nya klasserna är mycket starkare. En helt ny spelvärld som är skapad efter Diablo 2, massor med ny loot, gems och runewords etc. Lätt värt att testa.

Ett annat tips är en indie-juvel som heter Heroes of Hammerwatch. Det kanske inte är en Diablo-klon direkt, utan mer rogue-like, men de 300 timmar jag fått ut av det hittills har varit mycket valuta för pengarna. Character progression är i vissa avseenden oändlig och i andra närapå oändliga. Riktigt roligt att köra co-op.

Skrivet av TheConsul:

Svensklektion

Va fan. Ägd man blev. xD

Svenskalektion:

"...gjorde också att de tangerade rekordet för antalet samtidiga spelare, från 2018 års 6 142 till dagens 6 557."

Att tangera något innebär att man uppnår precis samma värde, inte att man går förbi.

Skrivet av Xyborg:

Själv har jag helt enkelt löst det genom att inte läsa guider till quests eller byggandet av karaktärer? Jag gillar dem inte heller så jag låter bli att använda dem. Världens enklaste lösning?

Lite trist dock när man ska spela multiplayer och alla du spelar med har redan kollat upp, sett och läst allt man behöver veta så varken världen, storyn, gömda ting, drops, bossar eller builds blir något att upptäcka längre eftersom de redan sett och vet allt. Det förstör hela upplevelsen med att spela tillsammans och upptäcka spelet.