Inlägg av AplAy

Inlägg som AplAy har skrivit i forumet

Ser mysigt ut.

Det enda jag tycker känns lite"meh" är inlevelsen i dialogen. Den känns inte tillräckligt bra gjord i mina öron.

Röstskådespelarna känns som om de kunde ha tagit i lite mer från tårna men ändå inte har gjort det. Hm.

Skrivet av Levi:

Jag verkligen hatar den här skiten.
Personligen kan jag inte så mycket om den här typen av utskick men är det safe att skicka det här AVrEG smset?

Imorgon startar årets stora rea i våra varuhus!
Se öppettider: bit.ly/3WwV5r1
Psst! Fynda online redan idag: bit.ly/3BRi0Wc
Avreg? AHLENS STOP till 71550

Bästa avregistreringsmetoden:

1. Välj "Blockera kontakt".
2. Kryssa i "Rapportera spam".
3. Bekräfta.

Klart!

Är det bara jag som är "lustigt förvånad" över att denna slags "nyhet" publicerades på allra självaste Julafton av alla resterande dagar kvar i år?!

Skrivet av korvmos:

Tyvärr bara 60 fps….

Själv byggde man Lego i minst 120Hz som slyngel. Numera är man 15fps med Technic som seg vuxen!

Skrivet av lonian:

På den tiden hade många hemtelefon. Det gick att ringa ett nummer och då drogs pengarna på telefonräkningen. Sen blev väl föräldrarna arga och ungarna fick betala tillbaka sin månadspeng i något år gissar jag.

Ah just det, hemtelefonen, de hade jag glömt bort! Rotary telephone och hela den biten!

Skrivet av lonian:

Tycker att alla microtransaktioner borde bannas.

En gång i tiden fanns ett community som hette Apberget, det var mest folk här i Umeå som var medlemmar. Och då uppstod detta fenomen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/barn-hamnar-i-...

Barn hamnar i skuldfälla på nätet
PUBLICERAD 8 MAJ 2007
Barn som handlar och skickar bilder för 10 000 kronor utan att föräldrarna har en aning om det. Det är vad som pågår på den Umeåbaserade sajten Apberget. SVT:s Uppdrag granskning har tittat närmare på sajten.

Uppdrag Granskning ikväll handlar om sajter på internet som vänder sig till barn och ungdomar. Grundarna har blivit mångmiljonärer på kuppen. I februari såldes merparten av sajten Apberget till Västerbottens-Kuriren för 10 miljoner kronor. Sajten finns nu i Umeå, Skellefteå, Luleå och Sundsvall och har 60 000 aktiva användare. De kan chatta, men också köpa saker. Man kan köpa en bild av en slalompjäxa för 7 kronor och skicka till någon annan Apbergsanvändare, eller en sportbil för 15 kronor. Betalningen sker via telefonabonnemanget eller sms.

Hur kunde barnen hamna i ekonomiska skuldfällor? Det där ligger 100% på föräldrarna, likaså om barnen hade kört ihjäl sig med föräldrarnas bilar pga. lättåtkomliga bilnycklar. Hur många föräldrar på detta forum möjliggör sina _barn_ att kunna ta sms-lån som exempel? Jag förstår inte...

Skrivet av OAKTHYR:

Trodde att NFT branschen var död.

Den är lika död som Ponzi Scheme/MLM-branschen.

Så länge det finns lättlurade människor kvar så frodas branschen ifråga.

Skrivet av Proximately:

Fast det handlar ju inte om att AI:n har inspirerats, utan om att utvecklarna har tagit bilderna och matat dem i en mjukvara som sedan baserat sin förmåga att bygga bilder på de konstverken utan konstnärernas medgivande. Det är inget konstigt att tycka at det är fel. Ifall du har skapat något som används på samma vis hoppas jag att du håller hårt vid dina rättigheter att inte utnyttjas på det sättet.

Exakt. AI mer eller mindre kopierar stilen genom att repetitivt lära sig vad som anses vara en "hand", "ett finger", "ett ben", "ett hjul" och så vidare - samt hur alla dessa delar hänger ihop för just denna stil - i de bilder som den tränas med. På så vis lär AI sig en typisk konstnärs stil i hur konstnären avbildar en hand, ett ben, ett hjul, och så vidare. På så vis "inspireras" inte AI:n.

(Ordens innebörd är egentligen inte nödvändiga, utan det är bara för att konsekvent namnge olika delar i bilderna på ett sätt som är realistiskt praktiskt för en människa som sedan vill ange de intränade orden till AI för att sedan återskapa delarna i nya bilder som följer konstnärens bildstil. Vi kunde lika gärna ha gett 100 träningsbilder med bara händer och kalla hand för 1, två händer för 2, och sedan i "prompt" för att generera bild så skriver vi 1 för att få ut en bild med en hand eller 2 för att få ut en bild med två händer)

Upphovsrätt handlar om ens skyddade rättigheter om hur ens skapande får kommersialiseras. Sedan om någon vill köpa eller inte av en är en helt annan femma. Vissa saker måste också det göras aktivt anspråk på att upphovsrättsskyddas medan vissa saker upphovsrättsskyddas automatiskt vid deras skapelse (t.ex. (digitala) bilder).

Skrivet av kebbe:

Konstnärer grinar här om att inte "få kompensation" för att AI har eller kan ha inspirerats av deras verk (som i sin tur självklart har inspirerats av andras verk). Det är girighet så det skriker om det. Som när Metallica vill ha stimpengar för att någon spelar upp 30 sekunder av deras musik i en stream. De värderar sin tjänst mer än vad den värderas av marknaden så när möjligheten öppnas upp går man till det billigare alternativet istället.

Om Metallica så skulle jag förstå om det vore så att 30 sekunder av deras låt användes alltid i början eller slutet av en stream som Title Theme eller End Theme. Om det däremot bara råkar vara en del av något streamern "reacts to" så håller jag med om att det ger Metallica sämre marknadsföring att då gnälla om. Konkretisera gärna exemplen mer nästa gång.

Om du skapar något som du vill ha pengar för men ingen vill betala för och så kommer någon annan och klart och tydligt kopierar det i form av "inspiration" men som tydligt kan spåras till dina verk och så börjar de sälja istället så är det förståeligt att man känner sig "blåst".

Jämför det med ett bootleg-spel som råkar vara bättre än spelet som det kopierade. Lägg betoning också på kopierade. Det "inspirerades" inte som om du ser delar av spelet utan mer eller mindre kopierades i många delar och i rena allmänna grova drag. Du får helt enkelt reaktionen: "Jaha, det här är ett spel ur den spelserien eller från det speluniversumet".

AI har den kraftfulla förmågan att kopiera stilar vilket är varför du kan känna igen konstnären bakom AI-bilder fast det omöjligt kunde ha kommit från AI om inte den ursprungliga konstnärens bilder först fanns med bland AI:s träningsdata. AI är jävligt bra på att lära sig och kopiera mönster (t.ex. stilar inom bild eller röster inom ljud) samtidigt som AI än så länge är rätt usel på att vara kreativ på ett meningsfullt sätt.

Upphovsrätt innebär rättigheter om det du anses vara skaparen bakom även om det visar sig att ingen vill lägga ett enda öre på det kommersiellt talat. Att kalla allt "inspirerat av något annat" låter som en ursäkt att rättfärdiga minst sagt mycket osedlig affärsverksamhet i framtiden.

Att göra något bättre än en annan är en sak, men att - tydligt för oss människor med neurotypiska hjärnor - mer eller mindre kopiera det och hävda det som dess primära skapare och alla kommersiella rättigheter som det sedan innebär är vad dessa konstnärer protesterar emot.

Jag har nyligen kommit igång med StabilityAI:s StableDiffusion med ett webbgrafiskt användargränssnitt lokalt (AUTOMATIC1111) och ägnar mig enbart åt NSFW-ish bilder (ej helnaket, men delar ej bilder här) genom särskilt tränade "modeller" (eng. models). Dessa är oftast sammanslagna modeller (eng. merged models). Du får själv ta reda på vilka modeller jag använt. Delar ej med mig pga. NSFW-ish naturen av det hela.

Vissa modeller har ordet "pruned" inbakat i sitt filnamn vilket betyder att NSFW-ish-delen är mer eller mindre borttagen där. Men tydligen ska det enligt AUTOMATIC1111 att kunna komma runt detta i den officiella modellen från själva StabilityAI. Det är dock inget jag har satt mig in i hur det skall gå till som i praktiken.

Det nästan sinnessjuka är att du börjar med att generera en bild på 512x768 pixlar från din "prompt" (dina ord om vad bilden föreställer) eller från en uppladdad bild som sedan ska bli mer det du angett i din "prompt" och sedan kan du använda diverse uppskalningsalgoritmer för att dubbla storleken och sedan dubblar du den storleken och vips så är du uppe i en 3K-bild.

Vill du ha en 6K-bild så får du med ett ASUS GTX1080 OC vänta i cirka 75 minuter med 74 graders värme på grafikkortet. Jag har inte orkat vänta så länge ännu. Och uppskalningen skalar inte upp alla detaljer lika bra. Hud kan få "plötsliga veck" i form av nyanser så det ser ut som om personen fått hudskador så inte helt perfekt teknologi än så länge.

När du skriver en "prompt" inom parentes, t.ex: (blonde hair) så betyder det att AI:n ska lägga mer vikt på att se till att det faktiskt ingår i bilden. Skriver du då: ((blonde hair)) så blir det ännu mer vikt och så vidare. "Prompts" kan skrivas i form av en samling olika egenskaper med kommatecken emellan eller som en lång beskrivande mening av vad bilden föreställer. Det finns diverse "prompt"-guider för olika modeller men jag har ännu inte orkat sätta mig in i dem tillräckligt.

Det finns också något som heter "negative prompts" vilket är saker som AI:n ska fokusera på att INTE ta med som den kanske överväger annars. Kanske jag då skriver: "brown hair" där så den inte får överväga att inkludera någon form av brunt hår i bilden. Listan över är "negative prompts" är riktigt omfattande och bör inkludera saker som gör att AI:n inte får försöka ta genvägar. Om du vill ha en helkroppsbild så kan du inkludera negative prompt "closeup", "shoulder shot" och liknande ord som då säger åt AI:n att inte göra slutbilden till en närbild av något slag, samtidigt som du i vanliga "prompts" inkluderar saker som ((full-body shot)).

Några saker jag upptäckt de senaste dagarna är följande:
- Dessa modeller har relativt begränsat utbud av ansikten så de flesta ansikten ser rätt likadan ut med de olika stereotypiska hudtonerna. När du genererat och tittat på drygt 500+ bilder så börjar du känna igenom mönstren för de olika ansiktena såväl som hitta din egen personliga favorit.

- I princip alla (sammanslagna) modeller jag kört med genererar händer och fingrar riktigt dåligt, alternativt mycket begränsat. En modell genererar nästan alltid händerna uppåt hållande i höjd med ansiktet så det ser ut som om subjektet inte vill röra något med sina händer. Dessutom verkar det saknas träningsdata för att förstå hur händer kan vinklas, roteras, krökas samt antalet fingrar. Rätt ofta får jag händer med för få eller för många fingrar vilket såklart förstör lite av illusionen av "realistisk artistisk bild".

- Det saknas dokumentering om vilka "prompts" modellerna tränats med, alltså vilka ord du själv ska använda för att kunna få en mer exakt bild som du önskar dig. Det finns också något som heter "CFG Scale" som är ett mått på hur exakt AI:n ska generera bilden utifrån din angivna "prompt". Ju högre värde, desto mer exakt (och färre kreativa variationer) måste AI:n följa dem. Jag började med 12 vilket gav en viss variation. Numera kör jag med 15 vilket ger minimal variation men ändå tillräcklig variation.

Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen reglering kring detta ännu så ser varken problem eller kontrovers här. Bara högljudda röster från griniga konstnärer som genom sin egen girighet nu ser sig ersatta av datorer som gör jobbet bättre.

Ja, att helt plötsligt inte få betalt för sitt arbete för det är automatiskt genererat är "girighet". Du arbetar alltså gratis så din arbetsgivare inte tycker att du börjar bli för "girig"? 🤔

Skrivet av memorycard:

Envisa rykten säger det blir om Allan Svensson i Vivalla.

The PostNord Movie

Jag vet inte vad som är värst: mina inlägg här inne eller vissa Putinkramare här inne... SHEESH!

Någon som vet vilka områden i Sverige som kan vara aktuella att frånkoppla bort el vid den kommande effektbristen denna månad eller kanske i januari-februari nästa år? Och kan kommunikationen vara olika från olika kommuner och/eller elleverantörer? Själv har jag Telgé så jag ska nog fråga dem hur de kommer meddela sina kunder.

Jag tror nämligen 100% på kommande effektbrist och därmed verkligheten att Sverige kmr behöva koppla bort el från icke-samhällsväsentliga elanvändare (t.ex. mig och många fler därtill). Tråkigt att Nord Pool väljer att förstöra världen mer och mer så de får ingen empati från mitt håll om eventuella framtida obotliga sjukdomsdiagnoser hos toppägarna.

Skrivet av Soldoktorn:

Svenska Kraftnät, SVK, bedömer att risken för förbrukningsfrånkoppling har ökat och att den nu är "reell". SVK publicerar varje vecka en lägesbedömning, den hittar du på deras hemsida.

Sen så beror det höga elpriset och vår kommande effektbrist främst på nedlagd kärnkraft i södra Sverige. Det är osannolikt att Putins krig i Ryssland skulle påverka södra Sverige och av någon outgrundlig anledning skona norra. Men detta har diskuterats i över ett år nu och du får tycka vad du vill och jag vad jag vill. Vi kommer inte komma till någon konsensus i alla fall.

För att återgå till tråden så ska man teckna ett el-avtal nu och inte vänta på bättre tider. Nästa år blir det dyrare och året efter det ännu dyrare. Jag tecknade mitt förra hösten och är nu safe med 62öre/kwh i 5 år. Det gäller att vara smart och lyssna på råd från de politiker och experter som vågar att se verkligheten.

Så elpriserna ska öka hela tiden men din elleverantör ska ändå kunna erbjuda 62öre/kWh i 5 år framöver till dig och troligen flera kunder till? Låter ekonomiskt hållbart för den elleverantören!

Skrivet av Thane:

Mindre DLC gratis, expansioner kostar.

Aight, så vad klassas detta som? Mindre DLC eller expansion?

Hur var det nu? Expansioner/DLCs gratis i Cyberpunk 2077 eller?

Värdiga "remakes" i PKMN-världen enligt mig är: PKMN HeartGold & SoulSilver (NDS) samt PKMN Omega Ruby & Alpha Sapphire (N3DS).

Annars är PKMN Gold/Silver/Crystal de bästa PKMN-spelen genom tiderna med tanke vilken sinnessjuk uppföljare det blev: 100 nya PKMN, 1 ny region PLUS den gamla regionen i uppgraderad grafik där protagonisten från första generationen är slutbossen i hela spelet.

Där snackar vi uppföljare!

[quote postid="4325942" userid="200577" name="Devan"]
Har svårt att hitta strumpor i hög kvalitet som håller länge, de två senaste gångerna jag köpt strumpor så har de gått sönder efter 3 gångers use.

Var kan ni rekommendera att jag handlar? (Behöver herr 46-48)
[/quotei

Sant! Köpte 2 par raggsockar för någon månad sedan inför vintertid och nu har redan ena raggsockans häl spruckit. Jag har väl 40-41 i skostorlek men har absolut inte stora fötter skulle jag säga. Men ena häl måste vara genetiskt större än den andra för det är alltid på vänsterfoten som det spricker vid hälen trots att jag försiktigt tar på mig strumpan och klipper tånaglarna regelbundet. Hm!

Skrivet av anon_119148:

Om jag ser en bajskorv behöver jag inte smaka på den för att veta att den smakar skit. Vad som är bra eller dåligt är förstås subjektivt så du kanske kommer tycka filmen är bra men vem som helst med fungerande ögon kan se att det här är en själlöst projekt i syfte att generera intäkter.

Vissa bajskorvar kommer från de som bajsar på andras glädjeparader.

Hursomhelst så är det vad det är och Crispy Rat är inte det bästa valet. Men man kommer att vänja sig även om man alltid delvis kommer att känna inombords "#NotMyMario".

Filmen lär gillas för vad det är trots dess skavanker gällande valet av röstskådespelare. Den blir troligen mysig, nostalgisk och underhållande likt Sonic-filmerna och PKMN-filmen.

Det har pumpats ut gott om "bajsfilmer" det senaste decenniet. Främst tänker jag på alla superhjältar-filmer från Marvel & DC. Eller så är det helt enkelt att just jag inte bryr mig om sådana slags filmer medan många andra gör det.

Skrivet av Kyraal:

Du ser på det hela väldigt svart-vitt, och det fungerar väldigt dåligt i en verklighet där allt består av olika nyanser.

Ingen säger att det bara är företagens fel. Naturligtvis har förädrarna det huvudsakliga ansvaret, men problemet många föräldrar har är att många företag kan göra det betydligt svårare att vara förälder med konstanta onödvändiga konflikter och förväntningar till följd av marknadsföringstryck.

Det är svårt nog för väldigt många att vara förälder. Folk har olika psykiska, fysiska, sociala, och ekonomiska förutsättningar, och det är bra för dig att du kanske (nu antar jag bara) klarar av att uppfostra dina barn på ett bra sätt, men olika människor har som sagt olika förutsättningar som inte behövs färvärras av företags girighet.

Exakt! Att vara förälder idag är helt annorlunda förutsättningar och utmaningar än för föräldrar för cirka 15-20 år sedan.

Börja med faktumet att nästan alla barn idag får tillräckligt kraftfulla mobiler för att kunna spela spel. De första mobilerna som kom för ett par decennier sedan kunde på sin höjd spela Snake i svart/mörkgrönt eller Snake i färgat läge på en mobiltelefon med färgad display. Det fanns ingen hets heller här att vara delaktig på sociala medier som fanns då (Lunarstorm).

Ta sedan andra faktumet att 99% av alla mobilspel är designade från grunden att göra spelaren så beroende som möjligt av spelet samtidigt som spelets spelglädje begränsas ständigt av hur mycket pengar du spenderar i det. Vips så har du den ultimata kombinationen för långsiktig vinst hos företaget och ett barns potentiella förstörda framtid.

Ta tredje faktumet att om du som barn idag inte har en tillräckligt kraftfull mobil så kommer du att bli mobbad för det för det räknas lika "uppenbart" att ha som att ha ytterkläder på sig utomhus under vintertid. Det finns ett enormt grupptryck på att ha en mobiltelefon vars gruppaktiviteter du ska vara delaktig i (discord, porr, och spel om du är kille).

Dessa tre fakta gällde inte för föräldrar och deras barn för 15-20+ år sedan för då var inte spelen från grunden designade att vara beroendeframkallande primärt utan roliga. Visst kunde du gå omkring med en GBC, GBA, DS, 3DS, PSP, PS Vita eller liknande men deras spel var inte designade att suga ur dig på pengar genom att vara beroendeframkallande till skillnad från dagens mobila spel.

Alltså ska du idag som förälder försöka få ditt barn att vara "icke-populär", "ej en i gänget" genom att begränsa deras mobilanvändning trots att det innehåller så sjukt mycket beroendeframkallande spel, sociala medier-hets, bekräftelsejakt (likes, hearts, follows, subscribers, etc.), med mera.

Och även om du som förälder idag lyckas ha någorlunda pejl på ditt barn när du är i närheten så räcker det med ett dåligt uppfostrat barns beteende för att det skall smitta av sig på andra (kanske du sagt åt ditt barn att ej surfa på skumma sajter men en av deras vänner började porrsurfa precis när de nått målbrottet och visar upp sådana sajter då när de umgås).

Och som sagt var: med tanke på utmaningarna idag att vara förälder så är det större sannolikhet att fler föräldrar helt enkelt inte orkar med biten vilket betyder att det finns fler dåligt uppfostrade barn idag som smittar av sina dåliga beteenden (via grupptryck, via att vara den naturliga ledaren i gruppen, osv) på de annars goda uppfostrade barnen.

Till sist så kan jag rekommendera South Park för skaparna bakom det berättade att de ville framhäva vilka fanskap ungar faktiskt kan vara när föräldrarna inte ser det om än kanske överdrivet många gånger. Men idag finns det helt klart fler Cartmans som sprider runt sin sunkiga barnuppfostran än vad det fanns för 15-20 år sedan.

Vill du ha bevis? Lyssna på barn i röstchatt i Call of Duty på spelkonsoler. Det är inte en meme. Det är dagens tragiska sanning.

Skrivet av Molotov:

Det handlar om att barnen spelar för myclet.
Ekonomin i speöet är ytterligare en grej föräldrar mpste sätta gränser men det är väll inte vad det handlar om här.

Nej många har Fortnite, surfplattor och mobiler som barnvakt så är det bara. Många vill inte erkänna det för sig själva för det är ett tecken på dålig förälder.
Jag sett många exempel där detta fungerar utan problem och där det är katastrof.
Det här är 100% föräldrars fel.

Du har helt rätt att barn i slutändan är föräldrarnas ansvar.

Samtidigt bör du fråga dig vad för slags samhälle du vill stödja baserat på i vilken utsträckning du vill tillåta företag och andra samhällsaktörer få nyttja marknadsföring och andra psykologiska medel där det långsiktiga tänket saknas, t.ex., göra barn spelberoende för att på kort sikt tjäna mycket pengar och på lång sikt förstöra barnens framtid.

Således finns det goda skäl till saker som marknadsföringslagar för att skydda barn så föräldrar inte ska behöva barnvakta sina barn dygnet runt när de tittar på exempelvis TV och "råkar" titta på reklam. Det är inte någon axelryckande slump över medvetet valda så kallade "överraskningsmekanismer" implementerade i spel riktade mot barn. Och spelföretagen här kommer att försöka tänja på gränserna så mycket som det bara går.

Företagen gör allt de kan i sin makt här så långt som lagen tillåter dem och de försöker hela tiden tänja på lagen genom kryphålslagar och semantikknep:"Vadå hasardspelsmekanismer? Det är överraskningsmekanismer/immersive/enganging mekanismer ju!". Vi har redan dragit en linje i sanden i samhället genom att exempelvis inte tillåta försäljning av beroendeframkallande substanser i livsmedel (t.ex. kokain i Coca Cola). Och ja, vi har den stora hostande rosa elefanten i rummet som är tobak & nikotin, men det är en helt annan diskussion.

TDLR; Min poäng är att föräldrars barnansvar utesluter inte samhällsansvar hos företagen. Ansvaret vi (ej) lägger på företag säger också vad för slags samhälle vi tycker att vi och våra barn är värda att få leva i. Personligen tycker jag att en framtid där nästan allt är någon mildare variant av hasardspelsmekanismer låter som en dyster framtid redan. För då är vi inte många steg borta från tillåtelse av försäljning av beroendeframkallande livsmedel... (ja, vissa skulle nämna alkohol då, men en ytterligare annan diskussion)