Inlägg av Laxpudding

Inlägg som Laxpudding har skrivit i forumet

Fallout 4 strävar efter 60 FPS med V-sync. Lite oväntat kan det med vissa skärmar, exempelvis LG:s OLED-TV, fungera i 120 FPS. Fast då blir det fel på fysiken. Först verkar allt flyta bättre som det blir med 120 FPS över 60 FPS. Sedan upptäcker man att det endast går att hoppa hälften så högt så att delar av världen inte längre går att nå, man fastnar på vissa hinder etc.

Skrivet av Faustian:

Jag gick igenom ALLA inställningar rörande ljud på både min TV och Receiver 2 gånger vardera och ändrade ingångar m.m och testade sen en tredje gång genom att ändra inställningarna på receivern medan jag ej såg menyn (var halvklurigt) och DÅ(!) funkade det äntligen haha.

Måste varit någon teknikbugg mellan systemen som gjorde att de inte pratade med varandra

Jag kan inte minnas att jag lyckats aktivera – eller deaktivera – ARC på första försöket någonsin. Allt ser rätt ut men fungerar ändå inte. Försök med exakt samma sak igen. Plötsligt fungerar det. Det är charmen med ARC

Inte oväntat för min del.

Skrivet av Valkyria:

Hej! Jag vet att jag är lite sent ute, men tänkte ändå komma om jag kan få svar här. Jag har denna tv https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/justnu/samsungtv-rakute...
Och jag undrar om någon vet om den har HDMI2.1, eller om det klarar 120 fps. Om inte, vad klarar den? Tack på förhand -Valkyria

RU73 är en enkel modell från 2019 med en 60 Hz-panel. Den HDMI 2.1-funktion som den har är ALLM, alltså automatisk spelläge. Den har inga andra HDMI 2.1-funktioner, likt det som det oftast talas om när man pekar på prylar och säger "HDMI 2.1"

Den saknar till exempel FRL, Fixed Rate Link, för högre bandbredd som att kunna köra 4K/120 med HDR. Saknas hårdvara i RU73 som klarar detta samt att panel som nämnt är max 60 Hz.

Samsung Q80T är den enklaste moderna modellen som klarar sådant som du frågar efter. Men även äldre och lite enklare Samsung-modeller kan köra 120 Hz i 1080p eller 1440p.

Det finns många faktoider och ständigt upprepade "sanningar" om hur många pixlar man behöver på ett visst avstånd och så vidare. Allt det där är simpla förenklingar från en situation som tas ur sitt sammanhang.

Att man måste sitta en meter från en 65-tummare för att se skillnad på X antal pixlar brukar ofta baseras på sammanhanget för hur man beräknar synkapacitet inom optikbranschen. Oftast vilken text man kan läsa på en viss rad när man kollar synen. Vilket man borde göra oftare...

Vilket nödvändigtvis inte har så mycket att göra med hur man upplever bild framför en TV. Särskilt när man blandar in det hela i att vad är en pixel är egentligen.

Vad man ser och hur man upplever bild framför en TV är ett mycket mer komplext ämne än att det finns en sanning i simpla tabeller. Det beror helt på vad man jämför och hur man diskuterar frågan.

Själv har jag med rätt typ av testbilder sett skillnad på 65 tum 8K och 4K på ungefär 10 meters håll. Och min syn är inte vad den var (medelålder, LASIK för 10 år sedan). Det är detta test och det är högst relevant för spelande skulle jag säga: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Men jag har på exakt samma testmiljö sett native 8K-film på båda skärmarna – 4K-skärmen förstås nedskalad – och kan stå en meter ifrån och verkligen fått leta hårt efter skillnaderna. Som då har mer med panelens subpixelstruktur att göra. Subpixelstrukturen är synlig på 4K-panelen men osynlig på 8K-panelen.

Så häng inte upp er på de där avståndsgraferna eller att det finns någon absolut sanning om när man slutar se skillnad på ditten eller datten pixlar.

De TV-tillverkare på nordiska marknaden som ger ett uttalat stöd för 1440p-signal är i första hand LG och Samsung. En funktion som kom till för att låta äldre PC med grafikkort som inte kan alstra 4K-signaler eller bara orkar 4K/30 att kunna använda lite mer av en hyfsat modern TV.

Sony, Philips, Panasonic och möjligtvis också TCL använder inte 1440p som format. Kan vara värt att tänka på ifall man ser Xbox Series S som den tilltänkta lösningen.

Formatet är egentligen en 2560x1440-VESA-signal (dvs PC-format) som man "videofierat" och kallar för 1440p för det går bra mycket smidigare att skriva och uttala än tjugofem sextio gånger fjorton fyrtio. I övrigt har formatet egentligen ingen relevans för TV och video. Det är inget produktionsformat, finns inga 1440p-Blu-ray, 1440p-sändningar etc. Formatet finns inte med i någon HDMI-spec även om specen inte utesluter valfria signalformat.

Vilket är lite irriterande för mig eftersom de signalgeneratorer jag använder inte har 1440p som signal. De är byggda efter HDMI-specen, inte mitt praktiska jobbande.

Baserat på hur det fungerar i alla år med teknikintroduktioner i TV-branschen ser istället Black Friday 2021 ut som det optimala tillfället för att matcha TV mot nextgen. Allt som säljs nu är gamla 2019-modeller med sinande lagerstatus och årets 2020-modeller.

2020-modellerna är då apparater som gick genom sin test- och utvecklingsfas under sommar och höst förra året, långt innan nextgen var helt spikat. Det har aldrig funnits ett bra tillfälle för tillverkarna att matcha ny teknik mot nya källor. Framåtkompatibilitet och "framtidssäkra" produkter är ofta en kass snuttefilt.

Tillverkare som LG och Samsung (vilka vill vara först) har nu fullt upp med fixar och en del löften att leva upp till. Andra tillverkare väntar in nästa tillfälle, vilket betyder att de sitter idag och filar på 2021-modellerna baserat på RTX3080 och utvecklarversioner av nextgen. Får vi hoppas. Så från och med nästa år kommer tillverkarna prata väldigt mycket om detta och utlova nya finesser.

Skrivet av lars_kongo:

Nästa år kommer ju mini-led på bred front. Då får du djup svärta OCH hög ljusstyrka utan burn-in. Inte ska det vara särskilt dyrt heller.

Mini-LED är en klar förbättring av bakgrundsbelysningen som främst ger fler FALD-zoner och mer ekonomisk energiåtgång som kan översättas till mer färgomfång när det genomförs väl, likt med Quantum dot. Fortfarande LCD-teknik i grunden. Kommer i första hand på flaggskepps- och toppklassmodeller.

Det gjordes en 4K-plasma från Panasonic runt 2010-2011 där. Jag såg den på ISE-mässan 2011 då den användes för att exemplifiera GIS-system. Var 150 tum stor och kostade runt 6 miljoner kronor eller så. Vilket bara är sisådär dubbelt upp mot en Samsung "The Wall".

Skrivet av Fearnox:

Har du någon förklaring till varför VRR inte fungerar i lägre Hz?
Vad hände med frame rate doubling, när man gick under den lägre gränsen(48 i det här fallet)?
Hur bra och viktigt kommer Black frame insertion vara framöver? ☺

VRR kan fungera i lägre frekvenser. Nvidia har löst det bra med sin G-Syncmodul på de skärmar som har modul då (till skillnad från VESA Adaptive) men det är ju ett slutet system. Annars är det panelen som är gränsen. De flesta klarar 48 Hz som lägsta nivå eftersom det är dubbelt upp av 24 (som i film/TV) och försöker man driva panelerna i lägre frekvenser uppstår flimmer och andra problem.

30 FPS på konsol är exempel på detta. Signalen kör vanligtvis 60 Hz och källan repeterar varje frame. Alternativt dubblar TV:n 24, 25, 30 FPS till 48, 50 eller 60 Hz beroende på signal. Annars finns LFC, Low Frame Rate Compensation där källan (alltså GPU, konsol etc) repeterar frames för att komma upp till synkspannet och undvika problemet med flimmer etc. hos panelen. Oklart hur det ser ut på konsoler, men fungerar varierande bra på PC. Detta påverkas också från skärm till skärm hur väl det fungerar. LFC är ingen garanti för något.

Men som skrivet: jag räknar med att nextgen-spelen kommer sikta på fasta intervall som då 60 FPS. Eftersom det fungerar med allt. VRR är ännu i sin linda på TV.

Black Frame Insertion kommer mer och mer hos de flesta tillverkare och det varierar... ...enormt! Från tydligare rörelser till groteska flimmerfester.

Skrivet av Lirilesh:

Den snittar 12h per dag med sport, serier och spel. Även när jag ej använder den står den igång i bakgrunden..

Då är OLED inget lämpligt val för dig. Inbränning på OLED är mer en rädsla än ett faktum och de som testat är rtings där de efter 9000 timmar, 5 timmar om dagen i 5 år, börjar få permanenta förändringar. På vad som är äldre OLED-paneler: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Då är det en fråga om sunt förnuft. Ska du köra en TV igång 12 timmar om dagen och bara stå att tugga bör du sikta på en LCD. Med den driften är det dock förmodligen lika riskabelt att du inom några år råkar ut för sådant som trasiga lysdioder. Så ta inget för givet.

Skrivet av Nordstierna:

Jag håller med dig tillfullo. Som jag skrev väljer jag CX och 55" av andra skäl en betraktnings avstånd :). Jag är mest förundrad över hetsen kring upplösning (4K/8K) när ögat kräver så korta avstånd för att ens uppfatta skillnaden. Hade personligen önskat att utvecklingen fokuserade mer på framerate än upplösning etc.

Det finns inget som förloras eller blir sämre på 4K och 8K-paneler utan det är en del av utvecklingen för tillverkningen. Finns därför ingen poäng att utveckla en ny 4K-panel när man lika gärna kan utveckla en ny 8K-panel för vad som i slutändan blir samma kostnad. Särskilt när man också väger in allt som gör denna panel till en komplett produkt med elektroniken bakom, ljuskälla, FALD etc.

Aliasing-effekter kan upptäckas på flera meters håll även från 65-tums 4K-paneler. Sällan problem med film och TV-serier. Men för datorgrafik och spelgrafik är det bara fördelar med tätare pixelmatriser. 8K tar verkligen ned pixelmatriserna till något som ligger på gränsen eller under ögats förmåga för att urskilja pixelstrukturer. Vilket också rimmar med allt större storlekar.

Utvecklingen mot högre framerates pågår. Det är 120 Hz-paneler och 120 Hz-signaler möjliga i fler och fler TV-produkter. Samsung Q950TS kan till exempel köra både 8K/60 och 4K/120 Hz. Faktiskt lättare att få den att fungera med 4K/120 än 8K/60. Mycket barnsjukdomar som måste utredas nu.

Skrivet av Lirilesh:

Så har nu börjat snegla mot Samsung Q90T då den ska vara betydligt bättre i ljusa miljöer.

Det finns egentligen ingen TV som är "bättre i ljusa miljöer". Däremot kan specifika LCD-modeller som Q90T, Sony XH95, TCL X10 med flera lysa ljusstarkare vid behov. Rå ljusstyrka hjälper till om dina pupiller är små som följd av rummet är för ljust för att egentligen titta på TV.

Bästa lösningen är en så bra TV som möjligt (där är nämnda LCD:er samt OLED-modeller alla bra på lite olika sätt) och att anpassa rummet och placeringen för TV-tittande. För även ljusstarka LCD:er kommer få problem om de ska försöka lysa ikapp solen. Särskilt om fönster hamnar som reflektion i TV:n.

Så en strategiskt placerad gardin är mycket effektivare lösning än att hoppas på en TV som brottas mot fysikens lagar.

Skrivet av EYEtriforce:

Visst är det så, jag är skit nöjd med min Samsung KS9505 men om jag fattar det rätt så är VRR rätt gött att ha även för 4K @ 60FPS/HZ ?

Ifall du spelar på PC i första hand där FPS:n är flytande och du kan styra över nivåerna på helt andra sätt. Konsoler tenderar att sikta på fasta mål som 30 FPS. Nextgen och kommande spel lär sikta på att hålla en fast frekvens om antingen 30 eller 60 FPS eftersom det fungerar med alla TV. Så det återstår att se hur viktigt det är.

VRR-spannen vid 60 Hz-kapacitet är också rätt begränsade med 48–60 FPS och på en PC betyder det att man ofta pendlar runt själva synkspannet och går in- och ut ur spannet hela tiden. Detta löser en problematik ifall man siktar på 60+ FPS och ibland dippar under 60 FPS. Men det är inte lika självklart som när det är ett spann på 48–120 Hz/FPS.

Skrivet av Nordstierna:

Har gjort grundlig research och kommit fram till att jag köper en LG OLED 55" CX på BF. Hade gärna köpt en 65" men kommer inte överens med min kära fru. Är intressant hur nära/stor TV man behöver ha för att kunna ha glädje av 4K. Jag vill mest säkra för 120fps och HDR. https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Vilket avstånd du vill. En bra TV är är fortfarande en bra TV. Rtings har bra information men bidrar med en hel del missuppfattningar. Den där avståndsgrafen baseras på beräkningar hur optikerbranschen klassar synförmåga. Att välja TV handlar väldigt lite om pixlar-per-millimeter av näthinna.

Skrivet av heady89:

Någon som har erfarenhet av Sony XG95 (2019) ? Tänkte den 55" arn. Köper inte Samsung denna gång då en tredjedel av bakbelysningen dog efter 3 år..

En reguljär toppklass-TV som har hög kvalitet på bilden, FALD, ljusstark och välgjord HDR. Men inget extra i spelväg utan kör 4K/60 som alla andra. Men som skrivet lär 4K/60 med utmärkt HDR vara det mesta av det bästa ändå med nextgen.

Skrivet av Mirage:

Vi köpte precis en 75" Q60T QLED Smart 4K TV, modellnummer QE75Q60TAUXXC. Hoppas den duger, men på specarna verkade den bra för mig som har noll koll Någon mer insatt som kan säga om jag dabbade mig eller inte?

Klart den duger.

Jagar man specar och möjlig framtid är det dock Q70T som passar bättre. Har inte 4K/120-kapacitet men har 120 Hz-kapacitet för 1440p och 1080p med AMD Freesync-stöd. Oklart med HMDI VRR-stöd, men det är typiskt sådant vi lär veta mer om när nextgen väl kommer och det går att testa på bred front. Q70T är också den 2020-modell som har Samsungs utökade spelfunktioner likt "black boost" och interpolering i spelläget – vilken kan tilltala de som hatar 30 FPS och kan acceptera artefakter.

Q60T skiljer sig genom att inte ha något av detta och gränsa på 60 Hz.

Q80T i sin tur går upp på 4K/120-kapacitet och bättre HDR tack vare FALD och högre ljusstyrka.

Är det spel från PC som gäller så är Q70T givet val framför Q60T. 120 Hz och VRR är alltså inte en självklart viktig funktion för nextgen-spelandet.

Generellt för Samsung är det 55 tum och uppåt som gäller för de högre kraven för spelande. Mindre panelstorlekar går i max 60 Hz.

Sony XH90 är Sonys "Oj fanken, vi har visst en Playstation som kommer i år och ingen TV vi har lever upp till de krav den ställer". XH90 har en utlovad och ännu ej beprövade kapacitet för VRR och 4K/120 via FRL (alltså nya HDMI-signalformatet) medan övriga Sony-modeller för 2020 inte har detta.

Värt att notera är att även om VRR och 4K/120-kapacitet är en del av den tekniska specifikationen för nextgen så är det inte alls säkert det är så viktigt från dag 1. Eller ens år 1. Eller år 2 för den delen. Spelen lär i första hand sikta på den kapacitet för 60 Hz i 1080p och 4K som finns hos miljarden existerande och hyfsat moderna TV-apparater.

Skrivet av heady89:

Vad är input lagget för Samsung UE55JU6875 ? Den har jag sedan 2016 men belysningen på övre tredjedelen har pajjat så dax för ny.

Inte testat just den modellen, men 2016-Samsung (och 2015 som din modell är ifrån) har typiskt runt 25-30 ms latens i spelläget. 100 ms utanför.

Skrivet av NoiizeR:

Bra guide dock så tar han inte upp om tv apparaterna är blanka eller matta.

Det finns ingen tillverkare som i klartext berättar om de har blanka eller matta filter. Så man måste besöka varje modell och till och med modellstorlek eftersom det kan vara olika filter och olika paneler på samma modellserie.

OLED-panelerna kommer LG Displays så alla OLED har i grunden ett blankt filter. Det är ett av de bästa reflexfiltren överlag och bättre än många matta filter på att dämpa sekundära reflexer. Alltså att reflexer från väggar, möbler, färgen på sin tröja, ditt ansikte etc. dämpas.

Samsungs Q-modeller varierar mellan modeller där brytpunkten går vid Q80R och Q70R. Q70R har ett sämre filter som ger mer reflektioner även om de är mer halvmatta eller semidiffusa. Jag ser till exempel min egen siluett och att min tröja är röd på Q70R. Med Q80R och högre är det dämpat likt på OLED-panelerna. Med Q70R överlag är reflexerna mer framträdande – bara mer diffusa.

Sonys LCD:er har också filter som påminner om någonstans Samsungs modeller mittemellan Q80/Q70. De behåller blanka filter även ned mot mellanklassen och då med sämre egenskaper så ett det blir mer och mer speglar mot ljusa miljöer.

Budgetklassen har ofta halvmatta eller matta filter. Men det följer kvalitetsnivån överlag. De dämpar inte så mycket utan gör det mest bara diffusare. Istället för en spegling får man en hinna över bilden som ofta drar mot brunt, särskilt om man varmtempererad inomhusbelysning igång.

Ljuskällor och fönster blir tydliga reflexer på en blank panel. Man kan se molnen genom fönstret etc. På en matt eller halvmatt panel blir det istället en lysande diffus fyrkant. Mer avancerade halvamatta filter dämpar bättre men kan också ge olika överstrålningseffekter, regnbågsmönster etc, beroende på filtertyp. Inget reflexfilter hanterar detta särskilt bra, utan det korta svaret är att TV:n är felplacerad i rummet om du får direkta reflexer i TV:n.