Inlägg av FairyAxe

Inlägg som FairyAxe har skrivit i forumet

Skrivet av Bojkott:

Finns ganska många anledningar till varför man inte vill ha något att göra med ett företag som är i klorna på den kinesiska diktaturen. Tencent, som är största ägaren i Epic, utvecklar ett system åt diktaturen som ska spionera och ranka invånarna med credits beroende på handlingar. En annan är att Epic Launcher kräver internetuppkoppling, vilket rimmar dåligt med Tencents inblandning, och ännu mer när launchern kan sluka CPU-prestanda.

Tencent äger bara 40%, så de har inte majoritet. Tencent äger en massa företag och liknande, men tror inte de har direkt inblandning mer än att de får ett ekonomiskt monopol. Du behöver internetuppkoppling på flesta plattformarna, även Steam om du behöver synka saves eller liknande, det fungerar långt ifrån perfekt.

OnT: Steam tar 30% av utvecklarna, använder det till att inte bry sig. Steam är en floodgate av assetflips och spel som inte är kvalitativa. De har inte kontroll över sin egen plattform och de verkar bara tappat allt grepp. Mestadelen av klagomålen är antingen konspirationsteorier eller random hat.

Påståenden att de "köper sig till exklusivitet" är också väldigt konstiga? Utvecklarna själva väljer vart de vill släppa sina spel och eftersom Epic Store bara tar 13% och det finns mindre utbud, vilket betyder att det finns större chans att bli sedd på deras store. Självklart väljer man en bättre deal och chansen att fler personer hittar ditt spel.

Epic Store behöver säkerligen lägga till flera funktioner, däremot har den bara funnits ett väldigt litet tag relativt med Steam. De har tid att lägga till funktioner och det som folk vill ha. Steam har gett upp, de har utdaterat interface, den är basicly en långsam hemsida. Sökfunktionen fungerar knappt (bl.a. genrer är fel och tags på spel är missvisande).

Det enda folk gör med bojkott är att förneka sig själva med en förhoppningsvis enjoyable spelupplevelse. För att de inte klarar av att starta en annan launcher än Steam. Du behöver knappt titta på den, what is the deal? Låter mest som att ni är fast i någonslags emotionell "Jag vill inte lyssna" trångsynthet och försöker hitta fel som inte existerar.

Skrivet av Joakim Bennet:

Men är det för vagt även om du läser texten? Jag skulle aldrig kunna köpa något enbart på en siffra. Behöver kontext.

Problemet ligger nog att en trea kan reflektera ett spel som kanske närmare eftertanke är mer en två och ett annat kanske är närmare en fyra. Mitten betyg är för otydliga och ibland blir det inte bättre om texten inte reflekterar siffran heller. Om någon skrev att ett spel var jätte bra och det är väldigt lite problem eller buggar och det får en 3:a i betyg. Däremot skriver någon annan att spelet är halvt ofärdigt och buggigt men ganska bra om man bortser från det och det får en 3:a. Blir väldigt vagt, för att den där trean kan betyda väldigt olika från recension till recension.

Oftast kanske folk baserar köpen på siffror för att det finns såpass många andra spel att lägga pengar på, att det bara är enklare att kika på en siffra för att avgöra om vidare kontext är nödvändigt. Ska man jämföra 1000 spel är det enklare att sålla bort de under en viss gräns.

Bara några tankar, ta vad du känner för ur texten. Mvh.

Håller med övriga Microsoft lyckades verkligen göra en show som kändes riktigt trevlig att kolla på. De körde på rejält med spelvisande.

På spelsidan hade PC Gamer ett intressant utbud. Ubisoft hade min största förvåning över att Odyssey såg ut som ett trevligt lir! Alla hade några guldägg hit och dit annars.

Största besvikelsen, inget Stronghold Next och inget Age of Empires.

Tycker det här är något riktigt bra, att det äntligen ifrågasätts och ges motstånd mot beteende som är aktivt vedervärdigt! Ned med sexismen!

Mvh.

@Harmond:

Två väldigt olika estetiker på SotC och AC: Origins, tror det är svårt att bara kräma in "fantastiska material" hur som helst, viktigare kan ju vara att behålla känslan än antalet pixlar, polygoner eller liknande?

Sen kan jag tycka det är lite färg.

Mvh.

Sure temat är trevligt i sig, men jag kommer förevigt vara taggad på ett nytt Medieval Total War.

Medieval 2 är fortfarande mitt go to favorit Total War.

Skrivet av tricky:

Spelade några matche igår, men det var helt bedrövligt med serverlaggen. Oftast var det dock mest i början av spelet men det var som att spela med en ohygglig packet loss och öppna dörrar och plocka upp loot tog 1-1,5s och man teleporterades fram och tillbaka.

Känns inte så lovande om det har hittat felet och inser att det kommer vara svårt/ta lång tid att åtgärda :/

Redan åtgärdat vad jag vet, vi hade galet mycket lagg igår men nu idag så verkar det vara fixat

Mvh.

9/10 Inte heller spelat Yoda Stories, alla andra hade jag koll på!

Creative Coast Festival

Imorgon kickar CCF igång med några häftiga talare och liknande spektakel från Media Industrier.

Lista på några av dem. Dessa är bara några få av de som kommer dyka upp. Fler går att läsa om i länken nedan.

Michael Frederickson (Disney Pixar).
"Michael Frederickson is a technical artist who creates visuals and music, often procedurally but always with an eye on human interaction, magic, and humor. "

Karoliina Korppoo (Colossal Order).
"Karoliina Korppoo is a Finnish game designer with a passion for simulating cities. With over sevens years of game design experience under her belt, she is currently working on Cities: Skylines as the lead designer."

Martin Walfisz (Nordisk Film Games).
“Martin is a visionary serial-entrepreneur with 20 years’ experience creating companies, games and ideas. Nowadays he is working at Nordisk Film Games with the exciting mandate to invest in Nordic game studios. In an earlier life, he was the founder and CEO of Massive Entertainment."

http://creativecoast.se/#/navbar/home

En introduktionsartikel till marknadsföring och synlighet. Finns även en build att testa för intresserade!

http://www.indiedb.com/games/indie-dev-survival/tutorials/vis...

Nu finns det en trailer! Längst upp, i orginal inlägget.

Det är väldigt tidigt skede, men på grund av att Game Concept Challenge är så var det mer eller mindre ett måste för oss.

Mvh Link

Skrivet av Hipshot:

En sak jag tänkte på, den där bokhyllan, är det mörka paneler på den eller är det liksom, gjort så att man skall se in i den? Lite svårt att förklara vad jag menar...

Förstår vad du menar! Tanken var att det var en öppen bokhylla, men var inte så nöjd med den så den är borta.

En gif från spelet dyker upp en till lite senare! Enjoy.

https://twitter.com/FairyAxeTM/status/855391288581128193

Ställ gärna frågor och ge feedback, skriver upp allt ni ger mig. Skulle ni uppskatta en väldigt ofärdig demo av simpla system som spelet har, ganska så snart? Eller vill ni vänta med upplevelsen tills det lite mer färdiga?

Mvh Link.

Skrivet av Hipshot:

Marknadsföring är så sjukt tråkigt, jag skiter typ i det och gör det bara när jag måste.
Det tog ett bra tag för oss att skaffa ett twitterkonto, vi har inte ens facebook och vanliga hemsidan kom just upp, 4,5 år efter att studion skapades, den ser ut som ett skämt med, förväntar mig inte att någon kollar mycket på den.

Tidigare när vi satt i Gamla Stan så lärde jag känna skaparen av Scrapmechanics, han älskar verkligen marknadsföring och att torgföra sitt spel.
Jag är helt tvärt om och det är väl därför ingen vet hur mycket vi sålt ändå, palla göra massa utskick till olika nyhetssidor, vilket man borde göra för att få upp försäljningen dock haha. Så länge man stannar i nyhetsflödet så säljer man kopior.

Det blir ju lite "Whatever floats your goat", men jag är intresserad av det med och för oss är det värt tiden. Däremot måste man ju lära sig att prioritera sin tid om man gör Marknadsföring, tar tid från att göra spel så det är ju knep på så sätt!

Men intressant att ha en annan åsikt kring det

Skrivet av Qezlot:

Ha ha, har redan en skitig lägenhet och är aspirerande indieutvecklare - så då är jag redan halvvägs där?! Spelidéer finns, återstår "bara" finansiering, marknadsföring... hm. Ser fram emot en föreläsning om livet bakom rampljuset och ser fram emot spelet!

Men dåså! Det börjar ju verkligen ta sig såfall, jag har också en väldigt skitig lägenhet och städning är den i behov av! finansiering och marknadsföring går ganska väl hand i hand i vårt fall. Försöker få publicitét så vi inte är helt okända när eventuellt spelsläpp händer. Vilket kan vara en ganska stor fallgrop hos många utvecklare enligt mig

Se till att försöka lära mycket om det i början, spelet är ungefär 33% utav arbetet. Det är ett heltidsjobb att fixa marknadsföring så försök slå många flugor i en smäll så det inte tar tid ifrån att göra själva spelet.

Mvh Link.

Det låter som ett fint koncept och det är mig några otroligt vackra screens! Ska se till att hålla koll på detta.

Ser ut som ett fantastiskt underhållande spel!

Och dessutom en grymt bra chans för att kunna lansera spelet

Updatering - Ny bild

Senaste dagarna har jag jobbat lite mer med spelet [Titel: WIP]. Men tänkte en uppdatering sitter fint, blir ytterligare bild på spelet. Hoppas det är till förtjusning!

Mvh Link.

Skrivet av ompalompa:

Varför just en skitig lägenhet? Hinner inte indieutvecklare städa?

Haha, för min egen del knappt! Men det är lite av en metafor och en visuell indikation på att din indieutvecklare är stressad. Försöker hålla en ganska minimalistisk känsla men att det ska vara någon form utav tydlighet. Det är målet.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror många är nyfikna hur livet som en tvåmannastudio går ihop. Många tycker det jobbigt att prata pengar men är ändå nyfiken.

Jo det är ganska klurigt! Vi har fortfarande inkomst på annat håll, tanken är att jobba heltid med spel, däremot är det något som behövs jobbas mycket med, särskilt marknadsföring och pr.

Vem som helst kan göra riktigt balla spel med erfarenhet och hårt arbete, men att få tillgång till just att tjäna mer än 100kr är den svåra biten!

Men jag (Link), ska snart göra en sammanställning och möjligtvis föreläsa om just dessa bitar och delar gärna med mig om de mer jobbiga pengafrågorna hos en liten indie dev.

Mvh.