Inlägg av Keneay

Inlägg som Keneay har skrivit i forumet

Skrivet av Sim:

Fy fan vilka grisar flera av er är, på vilket sätt är det 'roligt' att det kostat så mycket vare sig det är sant eller ej?

Varför önska att något som ett spel går dåligt?

För att spel som detta prioriterats över sådant som faktiskt hade varit kul och kunnat tjäna in pengar? Sen att lägga en så enorm summa pengar på något och få ett så ruttet resultat när det finns gigantiska titlar för en bråkdel är skrattretande.

Ska spel få finnas oavsett kvalite? Ja. Får man skratta när slipsnissar inte förstår vad de säljer och om någon öht kan tänkas betala för produkten? Också ja.

Skrivet av Aletheides:

Lite nischade klassiker i genrer som kanske inte är super mainstream idag. Försökt hoppa över sådant som andra skrivit eller som kanske är lite väl mainstream.

Adventure games:

Broken Sword 1 - 5:

Klassisk peka klicka serie som lever än då #6 ska släppas i år. "One of the all-time classic adventures, multi award winning "Broken Sword: Director's Cut" pitches sassy journalist Nico Collard, and intrepid American George Stobbart into a mysterious journey of intrigue and jeopardy. ". Den sammanfattningen passar på alla delar i serien fast med nya mysterier.

Superbilligt på rean.
https://store.steampowered.com/bundle/263/Broken_Sword_Comple...

The longest journey 1 - 3:
Ännu en klassiker i genren som finns på tokrea nu. Här blandar man in lite turordningsbaserade strider i mixen. "The Longest Journey is an amazing graphical adventure, where the player controls the protagonist, April Ryan, on her journey between parallel universes. "
https://store.steampowered.com/bundle/3297/The_Longest_Journe...

Quest for Glory 1 - 5:
Klassisk Sierra blandning mellan peka klicka äventyr och karaktärsbyggar RPG. Även det på rea. Man skapar en karaktär först och väljer mellan en handfull jobb, sedan kan man importera sin karaktär från ett spel till ett annat så det blir som en lång sammanhängande storyline. Första spelet hänger med både som mer moderna remaken för de flesta samt äldre VGA versionen för purister.
https://store.steampowered.com/app/502750/Quest_for_Glory_15/

Hero-U: Rogues redemption:
Kickstartades som en spirituell uppföljare till Quest for Glory serien. Så ett spel i samma anda.
https://store.steampowered.com/app/375440/HeroU_Rogue_to_Rede...

Syberia 1 - 3:
"Join Kate Walker as she travels to remote locations and time periods in this timeless voyage to discover her true destiny. ". Klassiskt peka klicka. Inga RPG inslag.
https://store.steampowered.com/app/46500/Syberia/

Zak McKracken and the Alien Mindbenders:
Klassiskt Peka klicka av den gamla skolan. "Space Aliens have built a stupidity machine that's slowly reducing everyone's IQ to single digits. Worse yet, the only person who can stop them is Zak McKracken, reporter for the disreputable National Inquisitor, who dreams up stories about carnivorous cantaloupes and vegetarian vampires. "
https://store.steampowered.com/app/559070/Zak_McKracken_and_t...

Dungeon RPGs:

Operation abyss: New tokyo legacy:
Klassiskt DPRG som släpptes till VITA skapat av Experience INC. Skapa ett party med karaktärer och navigera dungeons med Grid movement. "When reports of kidnappings and strange incidents begin to break out across Tokyo, Hinowa Academy's very own Xth Squad is dispatched to investigate and neutralize the imminent danger. Loyalties will be questioned and secrets will be exposed as they desperately search for the truth! "
https://store.steampowered.com/app/541450/Operation_Abyss_New...

Operation Babel: New Tokyo Legacy:
Uppföljare till klassikern Abyss. "When a mysterious object—dubbed ‘the Embryo’—appears in the sky, the CPA and the Xth Squad are mobilized to face the new threat. Customize your characters with the innovative 'Sub-Blood' system, form your perfect team, and venture into deadly labyrinths to challenge the invaders! "
https://store.steampowered.com/app/548810/Operation_Babel_New...

Stranger of sword city / Saviors of sapphire wings:
Bundle med två DRPG klassiker, även de skapade av Experience INC. "In Saviors of Sapphire Wings, a fallen hero is reincarnated 100 years after being defeated by the Overlord of Darkness. Bond with allies, explore dungeons, and vanquish monsters in this RPG gem! " I Stranger of Sword City så är storyn istället den att man hamnar i en annan värld efter ett flygplan man sitter på försvinner med alla passagerare. Annars är det samma stuk DRPG där man skapar partys av karaktärer som var ombord på flygplanet för att försöka hitta tillbaka till sin egen värld.
https://store.steampowered.com/app/1363840/Saviors_of_Sapphir...

Labyrinth of refrain: Coven of Dusk:
Mycket bra DRPG klassiker av NIS. Väldigt nytänkande spelmekanik osv. "Beneath a small town lies an endless maze known as the Labyrinth of Refrain. Dusk Witch Dronya arrives, and with her puppet soldiers, endeavors to find something buried deep within. Embark on an adventure as you discover the secrets underground. "
https://store.steampowered.com/app/566540/Labyrinth_of_Refrai...

Labyrinth of Galleria: The moon society:
Nästa spel som NIS Släppt i samma stuk som refrain men är helt fristående. Vunnit många awards i genren och fått höga betyg av kritiker när det släpptes. rekommenderas. "On the outskirts of town lies a mansion said to house the entrance to a maze overflowing with treasure. Do you wish to discover the magical mysteries hidden inside? "
https://store.steampowered.com/app/1998340/Labyrinth_of_Galle...

Undernauts: Laybrinth of Yomi:
En av Experience incs mer moderna spelsläpp. Mindre hardcore än de tidigare för att få in nya spelare i genren. "Escape from “Yomi” – a dungeon filled with riches – and danger. Make use of your powerful skills and magic items to create exits and reach the surface alive. "
https://store.steampowered.com/app/1570510/Undernauts_Labyrin...

Mon-Yu: Defeat Monsters And Gain Strong Weapons And Armor. You May Be Defeated, But Don’t Give Up. Become Stronger. I Believe There Will Be A Day When The Heroes Defeat The Devil King:
Ja titeln är på riktigt Ett av Experience incs senare spelsläpp. Designat att vara klassisk fantasy DRPG utan inslag från nutid som många av de tidigare. Mer en hyllning till genren. "Defeat the Devil Kings! You have been guided to the land of fairies where the Dragon King’s Tower housed the hidden treasures that had brought peace to the land. But one day, the Seven Devil Kings stole all of the treasures, and used their powers to turn the tower into a terrible dungeon! "
https://store.steampowered.com/app/2238430/MonYu_Defeat_Monst...

Wizardry 6 - 8:
Klassisk DPRG serie från väst. 6 -8 är samma storyarc där man kan föra över karaktärer mellan spelen. Men #8 skapades utan grid movement. Superb serie.
https://store.steampowered.com/sub/31551/

Mary skelter 1 - 3:
DRPG som släpptes till VITA. "The "Jail" suddenly appeared a number of years ago, sinking the city deep into the ground. There, this impenetrable living prison 666 metres beneath the surface, held power over eerie creatures called "Marchens." Within the prison was a boy named Jack - living a life of suffering... " Klassiker även denna.
https://store.steampowered.com/app/837610/Mary_Skelter_Nightm...
https://store.steampowered.com/app/1496250/Mary_Skelter_2/
https://store.steampowered.com/app/2357400/Mary_Skelter_Final...

Etrian Odyssey 1-3:
Första tre delarna i en DRPG serie som släpptes till DS samt 3DS. Unika med denna är att man ritar sin egen karta när man utforskar. Hur mycket man vill rita, eller om man alls vill det, ställer man in i spelet. Tyvärr inte prissatt speciellt bra på PC så bara värt att köpa på reor.
https://store.steampowered.com/bundle/29538/Etrian_Odyssey_Or...

Demon Gaze EXTRA:
remaster av Experience INCs Demon Gaze. Mycket bra DRPG där man vid sidan av att skapa ett party av karaktärer på klassiskt vis även fängslar demoner som man sedan kan frammana i strider som extra AI styrda karaktärer.
https://store.steampowered.com/app/1732340/___DEMON_GAZE_EXTR...

4x + strategi:

Fragile Allegiance:
Klassiska PC remaken av det klassiska AMIGA spelet K240. Man börjar som befälhavare över en gruv koloni på en asteroid i ett asteroidbälte. Men andra aliens vill också ha resurserna så de bygger sina egna kolonier på asteroider. Sedan ska man agera kolonibyggare på sina asteroider man tar över samt bygga flottor av rymdskepp, försvar samt missil silos så man kan slåss mot de andra aliens som finns. Man kan även sätta motorer på asteroiderna och styra dem. Mycket rolig strategi/kolonibyggare.
https://store.steampowered.com/app/383100/Fragile_Allegiance/

Polaris Sector:
Klassisk turnbased 4X spel där man har mycket stor frihet i hur man designar skepp vilket inverkar stort på striderna. Research systemet är även mycket bra då det är uppdelat i olika branches av grundforskning som senare leder till praktiska framsteg.
https://store.steampowered.com/app/418250/Polaris_Sector/

IXION:
Koloni administrations strategi i grunden men med mycket bra storytelling då spelet utspelar sig på en flyttbar rymdstation. Bör upplevas av alla. Stämningsfull musik. "IXION is an unrelenting, city-building odyssey across the stars. As Administrator of the Tiqqun, DOLOS’ prototype space station, you are tasked with balancing preservation and exploration as you manage infrastructure, resources and crew. Can you keep the flame of humanity alight in the cold dark? "
https://store.steampowered.com/app/1113120/IXION/

Distant worlds 1: Universe:
Klassisk 4X med ett enormt djup men även ambitiös automation så man väljer hur mycket av detta man vill kontrollera själv.
https://store.steampowered.com/app/261470/Distant_Worlds_Univ...

Distant Worlds 2:

Ny tappning av Distant Worlds där man har tagit samma modell med djup och automation och lyft det till nästa generation med ny grafikmotor, ny story osv. Hade en skakig start men är idag ett komplett spel.
https://store.steampowered.com/app/1531540/Distant_Worlds_2/

BATTLETECH:
Mycket bra storytelling och turn based strategi i Battletech universat.
https://store.steampowered.com/app/637090/BATTLETECH/

Endless space 2:
Andra spelet i Endless Space serien. 4X med mindre komplexa strider men stor bredd på innehållet så som raser, teknologi osv.
https://store.steampowered.com/app/392110/ENDLESS_Space_2/

Fallen Enchantress: legendary heroes:
Fallen enchantress kan liknas vid Age of Wonder, master of magic och liknande strategispel. Man bygger städer likt civilization och har Hjältar som levlas via RPG system som leder armeer. Strider är turnbased.
https://store.steampowered.com/app/228260/Fallen_Enchantress_...

FTL: Faster than light:
Roguelike rymdstrategi. Försök överleva genom sektorerna jagad av rebell flottan för att nå federationens flotta med viktig information om rebellernas flaggskepp. Olika skepp låses upp vid fler genomspelningar.
https://store.steampowered.com/app/212680/FTL_Faster_Than_Lig...

Nexus: The jupiter incident:
Rymd actionstrategi med bra storytelling. Realtime with pause rymdstrider, typ Homeworld fast med capital ships i fokus. En tvåa misslyckades att kickstartas. Mycket bra spel som säkerligen flugit under mångas radar.
https://store.steampowered.com/app/6420/Nexus__The_Jupiter_In...

Phoneix Point:

Turn based strategy likt XCOM. Rädda världen från aliens. Kickstartades och blev faktiskt bra.
https://store.steampowered.com/app/839770/Phoenix_Point/

Warlords Battlecry 3:
Klassisk actionstrategi. Strategisk karta där striderna sedan spelas likt warcraft. Hjältarna levlar osv. Kan jämföras med Spellforce om spellforce hade en strategisk karta.
https://store.steampowered.com/app/433280/Warlords_Battlecry_...

RPG:

Anachronox:
Klassiskt RPG från väst som inspirerats av japanska RPGs från den tiden. Typ Final fantasy 7, Mycket humor. Futuristisk miljö. Turn based strider. Rekommenderas starkt.
https://store.steampowered.com/app/242940/Anachronox/

Star Wolves 1 - 3:
Ganska annorlunda RPG då man spelar ett mercenary company med ett bas skepp som man flyger omkring i realtid mellan sektorer som man sedan kan launcha fighters från som flygs av sina RPG karaktärer. RPG element som levlande karaktärer, skills osv. Fixa nya skepp samt modifiera dem med system och vapen som kan droppas som loot, hittas eller köpas. Mycket bra. Men har haft en skakig resa med buggar så blev aldrig en hit brett. Nuvarande versioner är dock bra.
https://store.steampowered.com/app/46270/Star_Wolves/
https://store.steampowered.com/app/46280/Star_Wolves_2/
https://store.steampowered.com/app/46260/Star_Wolves_3_Civil_...

Edge of eternity:
Västproducerat RPG som kickstartades som ett JRPG från väst. Blev lyckat i min mening men säkert flugit under mångas radar. Scifi meets fantasy tema.
https://store.steampowered.com/app/269190/Edge_Of_Eternity/

Septerra Core:

Klassiskt RPG med unikt världsbygge. "At the very heart of Septerra lies the Core, a huge Biocomputer. Seven continents at different elevations, each with its own unique people and culture, orbit around the Core.
According to an ancient prophecy, Septerra's continents will one day converge and join in orbit together on one level - this is the Legacy of Marduk, the Creator's son. The Chosen, fanatical believers in the supremacy of their own wisdom and technology, impatiently try to force the issue - causing a global catastrophe which threatens the lives of all Septerreans."
https://store.steampowered.com/app/253940/Septerra_Core/

Tyrrany:
Obsidian producerat CRPG som skapades under kontrakt från Paradox. Går på temat vad hände om the evil overlord vunnit? Väldigt mörk värld.
"Play an RPG with meaningful, world-altering choices, unique and memorable companions, and a new perspective on morality. Tyranny casts you as the arbiter of law in a world devastated by war and conquered by a despot. Will you work inside the system or try to dismantle it… and will it be for the glory of Kyros, for the good of the world, or for your own ambition? "
https://store.steampowered.com/app/362960/Tyranny/

Valkyria Chronicles + Valkyria Chronicles 4:
Valkyria chronicles är ett unikt Strategi RPG som utspelar sig under en alternativhistorisk första/andra världskrigs version av en värld som är inspirerad av dagens Europa. En värld där Flygplan aldrig uppfunnits. Spelas via sitt eget semi turnbased system. Mycket bra storyline. Ettan och fyran finns på Steam. Tvåan och Trean släpptes till handhållna plattformar och portades aldrig till väst (vid sidan av fan translations)
https://store.steampowered.com/bundle/13664/Valkyria_Chronicl...

Zansarrah: The hidden portal:

RPG med pokemon mekanik. Väldigt unikt. Det handlar om en tjej som dras via en portal till en annan värld med fairys där hon måste samla på sig fairys via pokemon liknande strider som man styr i realtid. Titelmusiken var ikonisk när spelet släpptes så många känner igen låten men inte spelet.
https://store.steampowered.com/app/384570/Zanzarah_The_Hidden...


Darkstone:

ARPG av den gamla skolan. Typ Diablo 2. fungerar på samma sätt spelmekaniskt. Även här så är titellåten något folk kommer ihåg men de kommer inte ihåg att det kommer från Darkstone.
https://store.steampowered.com/app/320320/Darkstone/

Front mission 1 - 2:
Tactics RPG i remake tappning. Man styr Wanzers (walking panzers) som är mechs i mindre storlek i taktiska strider med bra storylines samt RPG mekanik. Trean håller på gå igenom remake även den nu men är ännu ej klar. Finns fem delar i serien.
https://store.steampowered.com/bundle/40592/Tactical_Warfare_...

Calm down! 😆

Slår själv ett slag för Mcpixel.

Skrivet av Neverwild:

Själv röstade jag inte på den då, dom spelen ni listat inte tilltalar mig utan undrar mer hur dom åren gick vidare.

Men tur är väl att folk har delade åsikter.

Gissar att man valt att lista de högst profilerade releaserna under det gångna året och spelar man mer nischade eller inte så mycket actionspel som generellt säljer bra kommer det inte med i texten för att hålla den någorlunda koncis.

Skrivet av Påskmust:

Nej, det stödjer inte ens handkontroll så blir nog lite knepigt att få till. Om man inte kan modda in gränssnittet från konsolversionen kanske.

Steam deck har flertalet touchkontroller så det är inte problemet. Jag menar det är ju inga problem att köra FPS på den, eller Dungeon Keeper för den delen.

Problemet är att Origins är gammalt och fungerar rätt kasst på nyare hårdvara och de andra två krånglar med EA launchern.

Skrivet av Guld:

Elden ring spelet är trasigt på grund av att det är så löjligt svårt.
Jag lider med er som klarat spelet, för att många bossar kräver minst 80 försök att döda dem.
När man lyckas döda en jätte boss med 80+ slag, då är det till största delen tur.

Konstigt att inte fler vinner Eurojackpot med så många som har sådär tur att man klarar sig genom spelet!

Let me stop you right there. Windows? Lägg av.

LA Noire eller Mafia 2 men To the moon som @NordhNet nämnde faller in som en stark outsider även för mig.

Skrivet av KoP:

Varför vill man ens prata med npc'er som bara är där som utfyllnad? Brukar prata med npc'er som inte har något med questar att göra kanske 1 gång (om man är uttråkad). Sen fokuserar man ju mest på npc'er som har info angående questar eller kan ge en uppdrag. 🤔

Finns väl många anledningar men fråga om vägen.
Letar du efter något på ett uppdrag, fråga om de sett något? Verkligare integrationer med det du gör i realtid istället för 3-4 olika meningar du hör 1000gånger.

De finns från första början för att öka inlevelsen, annars hade man lika gärna kunnat ta bort alla onödiga NPCer men hur tom skulle då inte världarna kännas?
Det skulle också kunna utökas till att istället för att du får alla uppdrag från en och samma person så skulle man kunna sprida detta automatiskt till många olika NPCer, speciellt sidouppdrag som du kan välja att helt strunta i eller om det låter intressant, hjälpa till.

Skrivet av Oblivious:

Folk klagar redan på att en del spel har för mycket dialog eller text, ändå önskar man sig påhittad smörja och att tvingas luska ut hur man tar sig framåt i en dialog. Mer jobb än nöje snart nog 😁

Det vore bra om man kunde kombinera detta med en inställning om man vill ha "utförliga svar (som kan ge mer berättelse)", "mänskliga svar" eller "koncisa svar (som bara innehåller det viktigaste för att komma vidare)".

Det kan vara en gamechanger i singleplayer för att locka mer folk som annars kanske inte har något intresse alls av den typen pga. dialogerna men även personer som annars bara vill ha berättelser som what remains of edith finch eller the vanishing of Ethan Carter.

Skulle inte ens prova det om jag fick betalt. Finns så mycket annat som faktiskt är bra man kan lägga sin dyrbara tid på istället.

Skrivet av Devan:

Ändå släppte det spelet när Act 3 inte va optimerat! .. nä du Swen ljug inte för oss!

Du skojar kanske men de var uppenbart väldigt noga med detaljerna och förmodligen är det därför de vunnit så många priser, sålt så bra och fått en massa nya fans. Det är såklart inte problemfritt men är pengarna slut så är slut.

Tycker vi ska glädjas åt att de faktiskt fick till det så pass bra i slutändan ändå som resultatet faktiskt är med tanke på hur pressad utvecklingen varit

Nya trenden- Chefer kapar sina löner och satsar på de anställda

Skrivet av Freakon:

Nej, det är inte alls vad jag menar.

Vet inte hur jag kan vara tydligare.

Jag tänker att det går åt båda håll, kan man bli mycket sämre så bör man rimligen även kunna lära sig av misstagen och bli bättre igen så det är synd att de anställda blir av med jobbet tycker jag. Har man däremot fått flera chanser men aldrig lyckas förstår jag ditt resonemang.

Skrivet av NordhNet:

Har inte spelat det men är det gratis kan man väl plöja genom det

Du får harva ett bra tag innan du tröskat igenom allting.

Jag tror inte Ubisoft vet vad pay-to-win betyder men har bara hört att det är något som folk nämner när man pratar negativt om Ubisoft och deras spel så de säger att det inte finns utan att ha en aning för att försöka utleva 2024-25 utan konkurs.

Skrivet av Freakon:

Bra att studion lägger ner. Skapar man något så gruvligt dåligt som Redfall så bör man upphöra att existera.

Många här verkar tro att en studio per automatik har kompetens att bygga bra grejor baserat på något de tidigare har byggt. Så funkar det inte. Människor kommer och går vilka, oftast, är de som avgör kvalitén på produkten. Vilket vi ser tydligt här.

Så du menar att deras nästa spel omöjligen kan vara bra? På samma sätt Redfall blev kasst efter Prey kan deras nästa bli världens hit.
Du motsäger dig själv här.

Skrivet av Alexraptor:

Jag köper inte det argumentet. Det är som att påstå att det inte finns en marknad/efterfrågan för stationära konsoller eftersom datorer är så pass kraftfulla/kapabla som de är.

Där har vi helt enkelt delade meningar av den enkla anledningen att de flesta äger en telefon som är fullt kapabel till att spela spel och emulera andra spelkonsoler med men de flesta har inte en kraftfull speldator som kan mäta sig med en dedikerad stationär spelkonsol där dessutom prisskillnaden är enorm så därför är det inget fel på argumentet att alla har en telefon man kan spela på så det gör en mindre bärbar spelkonsol värdelös idag annat än i retro/nostalgi syfte.

Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Tycker det största klagomålet man hör om Steam deck/Rog Ally etc. är att skärmen är för liten istället (håller inte med där, tycker formatet är perfekt) så att du vill ha ännu mindre är definitivt unikt idag.

De som vill spela i mindre format kör på sina telefoner som flera andra redan nämnt så jag tror tyvärr det inte kommer något likt det du efterfrågar nu när vi har så pass kapabla telefoner.

Skrivet av Ender:

Vilken bra jämförelse! Men det kanske är lite att ta i...som jag förstår så frågar i alla fall cover-makaren artisten som gjort ursprungslåten ifall de får göra en cover på den? Imitatörer är så småskaligt så jag vet inte ens vart man skulle placera dem, men din åsikt är noterad.

Fast så är det ju inte.

De flesta coverband frågar inte originalartisten om lov för det behövs inte så länge de inte tänkt sälja musiken. De gör sin egen grej och drar dessutom reklam till originalartisten.

Finns även flera väldigt kända imitatörer som mig veterligen aldrig frågat om lov, Bill Hader på SNL har du kanske hört talas om.

Skrivet av Ender:

"EA-chef vill att: "AI gör för spel vad Youtube gjorde för film och tv""

Vad är det då, en tekniklösning som låter dem tjänapengar på andras arbete?

Förbjud alla coverband och imitatörer!!