Inlägg av Sarky

Inlägg som Sarky har skrivit i forumet

Anonymitet ger barn och andra omogna individer en konsekvensfri miljö. Alla former av minoriteter kommer att bli påhoppade och så länge kvinnor en minoritet online så är dom ett enkelt byte för idioter.

Jag tycker dock att det har blivit betydligt bättre de senaste åren. 2005-2010 när onlinespelande blev mainstream var klimatet minst sagt....omoget. Fördelen är väl att man har blivit rätt hårdhudad och kommentarer online rinner av en som vatten nu för tiden.

För er som missade hur det brukade låta.

Listan är vetenskapligt och objektivt fatalt felkonstruerad! Diablo 2 och Heroes 3!?

AVSKEDA ALLA!

Wizards and Warriors till NES.

AMD 7970 och Geforce 1070 är två riktigta arbetshästar som överträffade min förväntningar med råge.

Tack för alla tips! Just nu lutar det åt att börja med Divinity: Original Sin 1 eller 2 för att sedan ge sig på något av de äldre spelen i genren. Även om jag inte är främmande för äldre spel med lite obskyra mekaniker så kanske det ändå är lättast att börja med något modernt och lite mer lättspelat.

Blir till att sätta igång detta projekt efter semestern så jag har lite mer tid att fundera

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker snarare det är konstigt att folk blir upprörd. Det spelar verkligen ingen roll för Albert Wesker som karaktär vad han har för färg på huden för det har aldrig spelat in i hans historia överhuvudtaget.

Igen, hade det handlar om att man "whitewashar" T'Challa/Black Panther i Marvel-universumet är det en helt annan sak just för att hela hans identitet handlar om hans hudfärg, urspringsland osv. För Wesker är det inte viktigt på något sätt och således gör det hela hysterin och gnället om "blackwashing" helt onödigt.

Det är väl ändå en självklarhet att utseendet är en stor del i hur man identifierar en fiktiv figur? Många har en stark relation till Albert Weskers utseende vilket man får respektera. Jag tror absolut inte att en majoritet av fansen bryr sig om hudfärgen är viktig för Weskers identitet och historia eller ej. Folk vill känna igen sina favoritkaraktärer i största möjliga mån och då är utseendet en stor del.

Jag skulle helt klart bli upprörd om dom gjorde en film av Twenty Thousand Leagues Under the Seas och Nemo spelades av någon som absolut inte ser ut att vara av indisk härkomst. Även om det går att argumentera att det inte är viktigt för berättelsen i sin helhet.

Om man vänder på frågan, varför ska man göra ändringar som inte påverkar berättelsen? Vad menar du hade gått förlorat om man hade valt en skådespelare som var mer lik Weskers utseende i spelen?

klassiska RPGs - Vart börjar jag?

Jag har alltid spelat och älskat RPGs men det finns sub-genre som jag aldrig har fastnat för. Dom klassiska turordningsbaserade spelen som Baldurs Gate och Dragon Age har alltid fått stå till sidan för spel som WoW, Dark Souls, Diablo 2 och Heroes 3. Detta är en genre som kryllar av hyllade spel och spelserier som ser ut att ha åldrats mycket väl.

Jag har sneglat lite på Baldurs Gate, Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Dragon Age.

Är det någon spelserie jag har missat?
Vilket spel eller spelserie bör jag börja med?
Om det är en serie, ska jag då starta med första spelet?

Att BF3 är 11 år gammalt är svårt att tro när man ser trailern. Grafiken har åldrats otroligt bra. Även om BF4 var ett större, stabilare och mer balanserat spel så var BF3 speciellt på eget och charmigt sätt.

Skrivet av conthox:

Trevligt för dom som det underlättar för. Själv undrar jag över hur det fungerar. Jag ser ju på vilket sätt som typografin skiljer sig åt, men jag förstår inte hur det underlättar.

Blev nyfiken på exakt samma sak och hittade detta klippet på youtube som förklarar teorin bakom ett typsnitt framtaget för dyslektiker.

https://www.youtube.com/watch?v=qVaeGOflF7w

Skrivet av Issue:

förstår inte grejen med Any%, på vilket sätt är det kul att se folk som glitchar sig från start till mål?
och för den som glitchar sig förbi hela spelet, hur kan det vara kul? förstår inte alls.

Skrivet av One:

Inte så imponerade när man bara buggar sig egenom . Knappast kul ju

Skrivet av SWEBarb:

räknas inte om man uttnyttjar glitches o liknande.

Skrivet av Gaara:

Om målet med speedruns är att få sluttexten rulla är det väl bara klicka Credits i menyn som många spel brukar ha, eller varför ens spela, glo på youtube

Är det verkligen så konstigt? Har ni aldrig tävlat i något?

Att lägga ner tid på något och bli bättre är otroligt tillfredsställande och roligt. Det handlar om att maximera ett resultat med de begränsningarna som finns, i detta fallet är begränsningarna Elden Ring inklusive alla buggar. Det är precis som att tävla i fotboll eller schack, du gör allt du kan med de regler som begränsar dig för att nå ett maximalt utfall och resultat.

Skrivet av Joakim Bennet:

Superbra om barn får ny spelkompisar! Men som alltid - kolla alltid vem som är på andra sidan en kontaktförfrågan! Ta ert vuxenansvar.

Ett tips är att byta telefonnummer och sedan verifiera namnet med en swish-"betalning". När man initierar en swishbetalning får man upp namnet på personen som står på kontot vilket är kontrollerat av banken. Man behöver alltså inte skicka några pengar utan endast påbörja en betalning för att sedan avbryta innan signering sker.

Skrivet av magma:

Hoppas de fixat input lag, ligger runt 30-40 ms i strider ibland, är nästan ospelbart. Och ja, ta också bort 60 fps cap om det går. Kör hellre 720p med sjyst respons i kontrollerna än 1440p och seg respons.

Hur mäter du din input lag? Nu vet jag inte om du har spelat Souls tidigare men har du haft samma problem i andra spel i serien? Det är väldigt vanligt att nya till serien klagar på input lag. Det beror ofta på hur någon av dessa två saker.

  • En roll sker på button release och inte button press vilken kan upplevas som delay.

  • Inputs köas om någon annan animation är igång. Om man gör en roll eller slag fast den tidigare animationen inte är klar så läggs den i en kö och exekveras med en delay så fort den tidigare animationen är klar.

FZ första ninja! Skulle väl säga att det stämmer ganska bra. Gillar att tävla online och spel där jag utmanas och kan bli bättre. På menyn just nu står Elden Ring och Apex Legends.

30 timmar in i spelet och alla mina förväntningar är överträffade. Jag är kroniskt skeptisk till open world med en massa fetch quests. Antagligen lite PTSD från att ha spelat MMOs. Tycker ofta att singleplayer open world faller i fällan att vilja efterlikna känslan av ett mmo men faller platt. Elden Ring har något speciellt. Kombinationen av ett utmanande combat och konstant fara gör att det är så otroligt underhållande att utforska världen.

Skrivet av Knalle:

En sak jag har tänkt på när det kommer till recensionerna av Elden Ring. Även om spelet tillför mycket nytt så följer det ju i mångt och mycket samma principer som Dark Souls och Bloodborne. Det är en snarlik formula när det kommer till combat, level system och så vidare. Just FromSoftware's spel kräver ju en hel del av spelaren och att då sätta någon som inte har erfarenhet av tidigare spel på att recensera ER hade blivit helt ohållbart. Det tar ju tid att lära sig de här spelen. Alla som påstår att det inte är svåra spel säger så för att de själva lärt sig formulan efter åtskilliga timmars nötande, frustration och de har dött, dött, dött. Tror det finns ytterst få oerfarna Soulsborne-lirare som plockar upp t.ex. Bloodborne för första gången och dansar igenom det för att det är "lätt". Det är väl lite som att behärska ett instrument - det kräver tid, övning och tålamod för att bli bra. Att då komma till någon som precis börjat spela gitarr och inte kan ta ett visst ackord och säga att "det är ju inte alls svårt, det är lätt", ja, det är väldigt lätt att säga som inbiten och uppfattas som att man dissar nybörjaren i ett läge där uppmuntran vore att föredra.

Så att redan inbitna fans, som t.ex. Tamoor Hussain på GameSpot, recenserade Elden Ring är jag helt för. Han påstod ju själv i efterhand att han kände sig utbränd efteråt för att han kände sig tvungen att stressa genom spelet och inte sova ordentligt för att hinna få ut recensionen i tid. Säga vad man vill om FromSoftware och deras spel men de är på gott och ont inte som några andra spel och just vad gäller att ta hand om recenserandet tycker jag att det är helt naturligt att rutinerade lirare får den uppgiften. Allt annat är ju ohållbart.

Jag håller med helt och hållet! Visst finns det en instegströskel man måste komma över innan man uppskattar Elden Ring fullt ut. Det är just det utrymmet att växa som spelare som gör alla souls-spel så speciella och tillfredsställande. Att be någon recensera Elden Ring som aldrig har spelat något annat spel av Fromsoftware skulle vara taskigt mot personen i fråga. Det tar säkert minst 100h innan en helt ny spelare blir tillräckligt duktig för att kunna hitta nyanserna i spelet. Och då räknar jag inte med PvP vilket tar betydligt längre tid än 100h.

Det blir lite som att be någon inte gillar simulatorer att recensera Assetto corsa och DCS World. Kritiken skulle nog bli ganska lik det som Elden Ring får. "Grafiken är inte next-gen, Gameplay är långsamt och segt, UI är dålig och ingen förklarar vad jag ska göra, Det spelas precis som tidigare Souls/flyg/bil-spel"

Skrivet av Gaara:

Varför blir fans av ett visst spel så förvånade att andra kanske inte gillar just det spelet? Är det inte som allt annat, folk tycker olika...

Jag tycker ändå att det är en ganska mogen diskussion kring Elden Ring på FZ. Det är nog få som har problem med att någon annan inte gillar spelet. Men när kritiken läggs fram på ett sådant sätt att det är uppenbart att personen i fråga inte har förstått eller ens spelat spelet så blir det lite tröttsamt.

Mycket att av kritiken som riktas mot Elden Ring är snarare kritik mot genren i sig och inte spelet. Det är som att sätta sig och spela Fifa och klaga på att det är fotboll. Vad är poängen?

Skrivet av lars_kongo:

Betvivlar inte att spelet är bra, jag kommer säkert älska det själv eftersom jag gillar genren, men att det skulle vara ett snudd på perfekt spel som motiverar 97 tror jag inte på, för de spelen finns inte. I detta fallet räcker det att titta på grafiken och läsa om de performance-issues som finns för att förstå att det inte är ett snudd på perfekt spel.

Tycker denna video av Alanah Pearce var intressant för att förklara hur betyget kan bli så högt.

Det beror på hur fördelningen av recensioner går till där i större utsträckning redan frälsta soulsborne fans är intresserade av att recensera fromsoftwares spel, medan det är större spridning av non-biazed åsikter på andra spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ThW_ctXrOT4&t=241s

Intressant video där hon säkert har rätt i sak men drar lite konstiga slutsatser. Det här är absolut ingen ny problematik när det kommer till recensioner av produkter oavsett om det är spel eller inte. Det är omöjligt att vara helt objektiv. Det är inte heller unikt för Fromsoftwares spel. Nintendo har blivit anklagade för exakt samma sak så länge jag kan komma ihåg. Alla spelserier lider av samma problem så varför skall det hållas mot Elden Ring?

Jag håller inte med om att ett 10/10 spel ska vara perfekt. Det är ju väldigt onödigt att ha en skala där det inte går att använda alla värden. Som du säger själv, det finns inga perfekta spel. Ett 10/10 spel är inte perfekt men det är väldigt bra. Jag tycker att FZ sätt beskrivna på en fullpoängaren är klockrent. Notera avsaknaden av perfekt

FZ 5/5 - En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.

Skrivet av eld:

Å ena sidan så tycker jag att difficulty settings skulle vara nice för folk i elden ring,

å andra så fungerar summons som en difficulty setting, du kan slänga in andra personer, plus summona diverse npc's i varje bossfight utan att du förlorar något på det, men det är lite svårt att sälja det som ett easy mode när det inte specifikt säger att det är det.

Jag skulle säga att Elden Ring har easy mode precis som du är inne på. Coop summons, NPC summons och Spirit ashes är tre saker som gör spelet betydligt enklare. Att spela med great sword istället för daggers är ett annat sätt att göra spelet enkelt för sig själv. Om man kör fast helt så kan man alltid levla upp ett par levels och komma tillbaka senare då inga zoner eller bossar scalar med din level.

Souls serien har ett lite oförtjänt rykte av sig att vara väldigt svår. Visst är det utmanande och kräver lite av dig som spelare men det finns många spel som är svårare.

Jag tycker det är väldigt tydligt att dom flesta som klagar på Elden Ring helt enkelt inte tillhör målgruppen för spelet. Kritiken framstår ofta som väldigt konstig och mer som kritik mot genren i sig än själva spelet. Easy mode, Långsamt combat och otydlig story/quest är tre bra exempel på det. Ta combat till exempel, det är långsamt för att förmedla en känsla och tyngd i striderna. Du ska straffas för att panikklicka på knapparna, souls spelas långsamt med strategi och timing. Att ändra på detta är att ta bort en stor del i vad som gör spelen så unika och bra.

Detta är hur Elden Ring skulle kunna sett ut om det var designat som ett "vanligt" open world RPG. Jag är så glad över att FromSoftware har stått emot allt gnäll på QoL-förändringar genom åren.

FromSoftware gör inte spel för alla. Det är inte bara okej. Det är bra!

Skrivet av Fishyfajita:

Innan release av Elden Ring var jag förberedd på att få se rabiata souls-fans som kastade ut sig spya på alla som hade något ont att säga om spelet, men i ärlighetens namn ser jag mest tvärt om. Mängder av kommentarer både här och på reddit som verkligen smutskastar spelet och alla som gillar det. "hur kan någon ens tycka att detta är i närheten av bra??!", Jag har spelat Elden Ring i 75 timmar och ger spelet total fullpott, men förstår att man inte skulle gilla spelet alls. Men tusan, döm inte mig för att jag tycker det är ett av de bästa spelen jag spelat.

Souls serien har blivit så stor och populär att det är "coolt" att kasta skit på spelen. Vilken resa Fromsoft har gjort sedan Demons souls. Började som ett nischat spel med väldigt unikt gameplay och story. Fromsoft är än idag trogna till sina grundprinciper och levererar spel i exakt samma anda som tidigare. Dom har definierat en egen genre och gått från litet obskyrt spel uppskattat av fans till en hypad mainstream maskin, utan att ändra på sina grundläggande principer, det är extremt imponerande.

Souls-serien är inte gjord för att passa alla och det är okej. Det är exakt det som gör spelen så fruktansvärt bra.