Inlägg av Fredede

Inlägg som Fredede har skrivit i forumet

Jag skulle vilja påstå att spelet redan innan var rätt osocialt. Jag spelade igenom hela spelet inkl expansioner med extremt minimal interaktion med andra spelare. Det var just i dungeons och raids man var tvungen att spela med andra spelare, men även där var det sällsynt att folk pratade med varandra.

Skrivet av Rhymst:

Okej tack för svar som jag misstänkte Spelet ser helt fantastiskt ut av allt jag har sätt så det kliar i fingrarna!

Nice låter lovande! Har ni provat att spela tillsammans? Finns väl Split-screen vad jag förstår? Är lite sugen på att testa det med sambon! Tänkte köra på PS5an 😊

Har spelet på PC, och hon kör på mitt Steam, så vi kan tyvärr inte köra coop. Men det vore riktigt kul, ja. 🙂

Skrivet av Rhymst:

Inte hunnit med BG3 men det ligger högt på önskelistan!. Slänger in en fråga här! Det är så att jag håller på att introducera sambon till gaming och hittils spelat It Takes Two och Portal 2 (vilket har varit utmanande då hon aldrig har spelat tidigare så det tog oss lång tid att klara) allt är nytt och jag har fått träna på mitt tålamod 😅. Någon som vet om BG3 är bra för nybörjare? För avancerat med alla val av magier och prylar? Det är just styra karaktären och hoppa som är svårt därför gav vi tex upp Super Mario 3D World men BG3 är ju något helt annat! Går att spela och lära sig i eget tempo va?

Min sambo, som inte spelar spel vanligtvis, har börjat köra BG3 och hon älskar det. Jag fick sitta med första gången hon körde och förklara kontroller och lite mer invecklade spelkoncept. Men nu sitter hon själv och glatt kör igenom spelet utan bekymmer, och är snart i slutet av Act 1. Riktigt kul att se, då hon inte riktigt fattade tidigare varför jag är så fascinerad av spel.

Skrivet av Kazutoyo:

Ja. Underverket är inte i ytligheter som dess grafik eller framerate, utan fysikmotorn som finjusterats till perfektion. Spelvärlden är väldigt interaktiv och allt som har med fysik i spelet känns normalt, oavsett hur komplext. Att man kan bygga olika sorters fordon hur som helst och att dom ändå alla beter sig som man förväntar sig utan buggar är enastående, och det är synd att du inte verkar förstå storheten i det.

Ja, precis så var det jag menade med mitt originalinlägg. Bara en sån grej att man utan laddningstider eller större frame drops kan dyka från toppen av skyn till botten av underjorden samtidigt som det flyger förbi en enorm elddrake i luften och alla landskap runt omkring en laddas in smidigt, är inte det enklaste att uppnå som programmerare. Bara för att spelet inte ser ut som Horizon Forbidden West rent visuellt utesluter det inte att det är tekniskt imponerande.

Skrivet av Freakon:

Det går dåligt när det saknas själ. Folk betalar gärna för produkter som är tekniskt sisådär men där det finns kärlek.

Senaste Zelda är ett bra exempel.

Nu fattar jag vad du menar, men jag skulle ändå vilja påstå att Zelda:TotK är ett smått tekniskt underverk för att vara på en så pass svag maskin.

BG3 är så galet bra att till och med min flickvän som inte är gamer alls har börjat spela det och älskar det. Game of the decade antaligen för min del.

Att i slutet av act 1 bli courtad av precis varje companion ,så gott som en blixt från klar himmel, samma kväll förstörde mycket av min inlevelse med spelet. Välkomnar att de jobbar på att tona ner kåtheten, för det är nog mitt största minus med spelet än så länge (är i slutet av act2).

Icke-linjära banor låter som ett stort minus för min del. Känns som det är risk för samma fenomen som Mirrors Edge Catalyst, som var alldeles för stort och öppet med dålig fokus, onödig bloat som perks för att låsa upp basic moves och inte lika bra bandesign som i ettan.
Men nu har jag inte läst på nåt om Ghostrunner 2, så det kanske inte är riktigt SÅ illa.

Synd. Halo hade mått bra av att tas om hand av en mer kompetent utvecklare.

Börjar bli rätt less på utvecklare som är allergiska mot ordet "zombie". Liksom alla vill göra zombiespel, men ingen vill erkänna att de gör ett zombiespel. Suck...

Deathloop bombarderade oss med en massa trailers som inte riktigt stämde överens med hur spelet faktiskt är, vilket förmodligen fick mång att skippa spelet. Men det är synd, för det var egentligen sann Arkane-magi där i själva spelet, som fler borde uppleva. Jag gick in med låga förväntningar, men blev faktiskt riktigt WOW:ad över hur kul spelet var.

...och inte en själ var förvånad.
När ska hobbyspeldesigners som vill göra ett fan-spel i deras favoritspelserie lära sig att det inte bara är att släppa sånt hur som helst? Företag måste skydda sina IP:s, även om dessa spel släpps helt gratis.

Om dessa fan-projekt ska kunna släppas så måste de ju hålla allting hush-hush hela vägen tills dess att spelet är klart, men de ska ALLTID skrika ut till världen att de håller på att utveckla sitt eget fan game och släpper trailers och sånt. Sen är det i vanlig ordning "BIG SHOCK" när de får C&D-klubban i huvudet... En rätt tröttsam cykel måste jag påstå.

För min egen del är det antagligen en god 3e-plats efter Elden Ring och Sifu. Ragnarök har varit inte WOW-faktorn som GoW2018 hade tyvärr, men välgjort är det.

Skrivet av Mcord:

Stämmer detta om ps5 fortfarande?
Minns att det var mycket snack efter släppet men inte hört något om det på länge.
I så fall ska jag nog börja stänga av ps5an lite oftare 😬

Edit: Förtydligande att jag frågar om ps5.

Så vitt jag vet så patchades det aldrig ordentligt, om det inte blev stealth-patchat. Jag tar dock det säkra före det osäkra och stänger av konsolen. De gånger jag kört rest mode så har jag upplevt crasher på startup sen, så jag litar inte alls på den.

PS5s rest mode är buggig och kan bricka konsolen, så den hamnar på avstängning. Resten är det viloläge på, och datorn blir aldrig avstängd nästan.

Skrivet av JonnyBravo:

Sugen på detta men är det så svårt som det skrivs och man inte blir såld så är det lätt att det inte kommer klaras.. Vill klara det om det ska köpas, hatar avbryta mitt spelande för det är för svårt.
Kunde ju släppts med månadens PS plus titlar istället

Både easy mode och hard mode är på väg till spelet, så om du väntar lite så kommer det nog både gå ner i pris och det kommer bli lättare att ta sig igenom. Det är dock väl värt att kämpa sig igenom i dagsläget för den som gillar utmaningar, det är ett grymt givande spel där man ser stor skillnad på ens skill ju längre man kör spelet. Detta spel är absolut en GOTY-kandidat för mig, tillsammans med Elden Ring.

Skrivet av bluebird:

https://www.giantbomb.com/a/uploads/original/2/23093/2906439-...

Det var ju väldigt länge sen, men minns frustrationen över att inte komma nånstans i Cobra Triangle på NES. Vet inte om spelet på riktigt var svårt, eller om det bara var 9-åriga jag som helt enkelt inte fattade.

Håller med, ett av de svåraste spelen jag hade på NES, tillsammans med Trojan. Tacka vet jag Kirbys Adventure, ett av de få spelen på den tiden som faktiskt gick att klara utan enorm påfrestning.

Förmodligen är det ett av de många NES-spelen jag kört, men de kändes ofta mer unfair än svåra.
På senare år skulle jag säga att God Hand, Sifu och Sekiro är några av de svåraste spelen jag kört, utan att vara unfair.

Jag hoppas de får grönt ljus en dag. Eternal Darkness är ett unikt och underskattat mästerverk som borde få uppskattas av fler spelare än i dagsläget.

Jag förstår fortfarande inte hur de tror att den där Luke ska kunna agera frontfigur, han är jäkligt boring i min mening. Men det är kul att vi har en uppföljare officiellt utannonserad. Hoppas detta spel släpps i ett bättre skick än SFV gjorde på launch.