Inlägg av ahle1337

Inlägg som ahle1337 har skrivit i forumet

1

Efter att jag läst kommentarerna bådar det inte gott för vad jag vill ha och trodde att alla andra också ville (men ingen annan som nämnt det)

Free-grid

Jag vill att man överger Grid-tänket.
Ett hus kan bara placeras i en fyrkantig ruta precis bredvid en väg. Är vägen på en sluttning blir vägen inte rak, rutan inte en perfekt fyrkant och inget hus till mig. Gör man en kurva och zonar i den får man en massa sneda tomter med triangelformade space mellan. IRL hade antingen tomten format sig efter kurvan, och ett fyrkantigt hus placerats någonstans inne på den oregelbundna tomten. Eller så hade hela huset format sig efter kurvan - tänk lite äldre städer

Tidstypiskt

Fanns lite arbete med Teman i Cities skylines - har själv alltid tyckt att det funkar dåligt.
Jag hade iallfall velat kunna säga att ett visst distrikt är från 1800-talet - Kullersten, Gamla byggnader, krokiga gator (utan att sabba Gridet...) Man hade också kunnat ta det hela Ännu längre och låta användaren styra vilken tidsepok staden byggs i. Så jag börjar på tidigt 1900tal och bygger en stad med spårvägar, blandat hästar och bilar, och sen hoppar jag den staden fram till 1950 och måste bygga till motorvägar och annat som hör den tiden till, och riva de delar som inte längre passar in. Och vidare till 2000talet (Eller inte byta alls, om man känner för att spela i en viss epok)

Custom byggnader

Jag hade velat att man kunde välja en RICO tomt och säga att här vill jag bestämma själv. Välja ett hus ur en lista, rotera, placera.
Här hade man också kunnat bygga in en enkel editor, där man kan byta t ex färg på vägg/väggar/tak etc. så att inte hela staden ser exakt likadan ut

Och mycket mer:
- Native att trafik AIn mäter tid och inte distans
- Elstolpar OCH elkablar underground
- Bättre hantering av land/vatten linjer - Det är orimligt att det ska vara 10-20 meter mellan vattennivån i en kanal och marken i staden, och ännu värre om man använder Quays, för att inte vattnet ska svämma över.
- Kanske lite barnsligt, men jag vill att om staden ser ut att vara stor som Göteborg ska den ha ca 600 000 invånare, inte 40k. En stad som har 40k invånare har inte trippelfiliga vägar, tunnelbana, trafikstockningar och tre kärnkraftverk
- Terrain paint! Fanns förvisso i. en mod, men hade velat ha många fler texturer att painta. Verkar ha varit en engine limitation i CS1

1