Inlägg av Radnäv

Inlägg som Radnäv har skrivit i forumet

1

Ser ju helt magiskt ut. Fortfarande bitter (strategi vs action), men lär sitta fastnaglad och lira konstant ändå när tid ges.

Skrivet av quadratis:

”gamepass-kvalitet”? finns väl hur många kvalitativa spel som helst på gamepass?

Lite av en käpphäst, så förlåt inget personligt. Alla spel (på gamepass) är "kvalitativa". Om de är bra, roliga, eller av hög kvalitet är kanske mer relevant?

Klockren. Tack för en väldigt välskriven recension. Håller med om allt.

Tack för en bra recension, stämmer väl med min egen uppfattning ca 20h in i spelet. Blev en lång paus där, får se när motivation och ork till att fullfölja kommer.

Väldigt synd att det idag är helt omöjligt att göra turbaserade-spel som blir framgångsrika. Alla spelare hatar ju uppenbarligen att tänka och har förstörts av TikTok. (Kan innehålla spår av cynism.)

Action-hack-n-slash i de senare FF-spelen är så sjukt tråkigt (i längden) jämfört med någon mer taktisk variant av turbaserat. Nej, de äldre FF-spelen var inte perfekta här heller, men åtminstone betydligt roligare än dagens att-tänka-är-tråkigt "Action".

Skrivet av lerb:

Problemet med principen bakom konstant 1G acceleration är ju att du dessutom under halva resan ska ha konstant 1G deceleration, och allt detta ihop innebär ju att du får släpa runt på extrema mängder bränsle.

Men, i teorin stämmer ju det du säger att tid upplevs annorlunda på jorden kontra skeppet, på grund av att man befinner sig på olika platser i spacetime (vet inte vad det svenska uttrycket för detta är).
Dels på grund av olika gravitation men desto mer på grund av att ditt skepp efter kontant 1G acceleration kommer börja närma sig ljusets hastighet vilket desto mer påverkar din relation till spacetime. Men, här är vi nog mer inne på teoretiska och filosofiska floskler än faktiskt praktiskt möjliga transportmedel

Det finns ju andra teoretiska problem med att färdas i eller nära ljusets hastighet men känner att jag börjar bli rejält off topic här

Hehe, precis, lite detaljer kvar att lösa. 😁

För lite kul så bad jag chat gpt att räkna på det hela lite. Rent energimässigt kom den fram till (hallucinerade?) ca 5-25kg uranium krävs för två års konstant acceleration+deceleration i 1G för ett 1 ton tungt rymdskepp (bara ett räkneexempel, olika promptar, 354 dagar "öka" till c).

Så långt inga problem, däremot 720 000 ton flytande vätgas för reaktionsmassa är ju lite problematiskt om skeppet ska väga ett (1) ton. 🤣

Antimatter var tydligen lösningen, krävs inte mycket alls där (nåja), men...

... för att återknyta till tråden, för en något mer avancerad/fokuserad civilisation än vår kanske fullt möjligt? Tidsaspekten däremot kritisk, om något/någon reser i en miljard år, vad är sannolikheten att det finns en civilisation just då när den kommer fram?

Skrivet av abso:

Tänkte också såhär tills jag började på riktigt inse avstånden i rymden, även om vi kunde komma upp nära ljusets hastighet så skulle det ta flera tusen år att åka 1% av vintergatans area. Är övertygad om att det finns oöndligt många civilisationer där ute men tror att den tråkiga sanningen är att det finns ingen teknologi i universum som gör att vi kommer kunna resa dit.

Njae, har inte dubbelkollat alla detaljer och finns nog en komplikation eller två men rent allmänt så är det "bara" ett problem att åka lite var som i universum (eller åtminstone vår galax) om man vill kunna "åka tillbaka / hålla kontakt med de där hemma".

Annars gäller att så länge ett skepp kan accelerera konstant under långa tider, hoppar över "detaljer" 😁, så gäller att du kan i princip åka vart du vill på drygt 2-3 år givet att du kör konstant 1G (lämpligt) acceleration halva resan och deceleration andra delen. Sekunderna precis innan och efter vändning är där 99.9% eller mer av avståndet hanteras... Två tre år är alltså tiden du upplever inuti ditt skepp och inte tiden någon på jorden upplever. Den senare tycker du varit borta några 1000 till miljarder år antagligen.

(Har inte dubbelkollat beräkningar ovan men magnituden lär stämma oavsett.)

Funkar fint, exempelvis via https://www.emudeck.com/

"However, the game has also received positive feedback on its action features, including its parkour and combat capabilities, so it has yielded results that will lead to improvement of our development capabilities of other games in the future."

Squenix:
De som gillade tyckte framförallt att "press x for something awesome to happen" var det bästa med spelet så det kommer vi fortsätta med.

Alla andra:
Men i princip ingen gillade spelet?!

(Har inte spelat själv.)

Skrivet av Akronym:

Måhända lite offtopic, men är det någon som vet varför Sony valde en så udda arkitektur för PS3?
Vad är fördelarna gentemot mer traditionell design?

Fler lägre klockade kärnor kräver lägre spänning (per kärna) samt ger därmed bättre systemprestanda per watt, än motsvarande systemprestanda med färre högre klockade kärnor. Dvs även enklare att kyla, kan göras i mindre formfaktor med mera.

Ställer högre krav på utvecklare samt grundarkitektur (kod) för att utnyttja och brukar falla när det är singeltrådsfanatiker inblandade i projekten. Där dessa bara brukar ha ett verktyg i optimeringslådan.

Tveksam HW för spelutvecklare dvs.

1