Inlägg av Ion

Inlägg som Ion har skrivit i forumet

Det som nämnts i princip, Lexia, Across, Backpacker etc. I högstadiet ~2000 spelade vi mycket textbaserade onlinespel där man byggde arméer, bosättningar osv. och varje drag tog ett antal timmar att utföra. Minns särskilt ett som hette "Dominion": https://web.archive.org/web/20001019064518/http://kamikazegam...

På gymnasiet hade nån installerat Q3 demo på datorerna i datasalarna. Så när vi hade datalektion var det ofta nån server uppe i nån av datasalarna, så man kunde alltid tjuvspela mot nån

Skrivet av kebbe:

Då var det ju dumt att göra spelet så fruktansvärt fult att grafiken blev en grej.

Eller kanske oerhört smart för vi kan väl iaf va överens om att det blev en snackis?

Jag fattar inte hur ni orkar gnälla på grafiken i varenda tråd om det här spelet. Grafiken har ju aldrig varit grejen med MI - så länge det är bra pussel, så där typisk referens-humor och sarkasm som alltid gjort spelet bra så är det Monkey Island. Jag hade fattat diskussionen om det var nåt nytt Crysis eller liknande där dom valt den här estetiken..

Sen en sak också, som Gilbert själv säger och som han har helt rätt i. Dom gjorde aldrig spel med "pixel art", dom gjorde bara "art". Det råkade bara vara så att 320x200@16 färger var vad dåtidens maskiner klarade av, så därav blev det den grafiken. Och folk verkar också glömma hela tiden att den typen av grafik inte alls såg sådär blockig ut på CRT-skärmar där allt flöt ihop till en mjuk nyans snarare än krispiga pixlar.

Om 1:a spelet hade sett ut som årets släpp gör hade ingen suttit och klagat nu. Så skit i det där med grafiken nu och hoppa in i årets roligaste äventyr istället

Spelat till kapitel 3 nu och jag tycker grafiken och hela känslan i spelet är toppbra! Klassiska Ron Gilbert-referens-skämt och lite halvkluriga pussel, så man får tänka lite men sällan man fastnar. Smart att de inkluderat en hint-book när man fastnar på riktigt!

Bra spel, rekommenderas!

Interstate '76

ordlig.se nr 106, 4/6

🟨🟨🟩🟨⬜
🟩🟨🟨🟩⬜
🟩🟨🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Jag gjorde frekvensanalys på svenska ord och det verkar som att SKRAL eller ARSLE är "bäst" att böra med, rent statistiskt.

Minns den här som en sommarplåga:

Skrivet av Akronym:

Med 960x720 upplösning, såklart. (Eller är det för högupplöst?)

Om vi pratar Cirrus Logic och bat-filer skulle jag säga 640x480. Alternativt 320x200 i DOS.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, de släppte ju till och med en expansion till Diablo 1, Hellfire eller vad den hette. Även om den nu tagits bort från canon så var det ju lite unikt att Sierra hade sina fingrar även i djävulens matskål.

Vid den här tiden (1997) hade Sierra blivit uppköpt av ekobrottslingarna "Comp-U-Card", och förutom att göra färdigt King's Quest 7 tror jag inte dom gjorde något eget material, utan enbart agerade som publisher. Så att dom publicerade Hellfire ser jag inte som nåt konstigt (det utvecklades av "Synergistic Software", vilket det nu var). Sierra var bara ett namn vid det laget.

Satt och klurade länge på vad du skrev och tänkte "Nä men det där stämmer ju inte, Sierra var ju bara ett skalbolag vid den här tiden" och tyckte jag gjorde min efterforskning noga. Sen efter jag publicerade det här inägget upptäckte jag att Synergistic Software faktiskt var en del av Sierra (dom köptes av Sierra 1996). Så ja du har rätt dom skapade Hellfire, vilket jag inte trodde. Den som lever den lär

Skrivet av Dudinkalv:

Eh... Extremt många?
Tror folk glömmer bort att spel definitivt INTE var buggfria ens under Nes-eran, där fanns massor av totalt spelförstörande buggar i många av tidens storspel, i vissa fall så illa att det kunde sabba din spelkasett helt.

Alltså när du skriver så här så måste du nästan komma med källor? Det är ju så lätt att bara "Eh nä!" utan att komma med bevis.
Jag letade lite och hittade det här https://gamerant.com/nes-glitches-unbeatable/ men det verkar vara rätt udda saker som är svåra att trigga. Hittar dock inget om buggar som förstör cartridges?

Lite sen på bollen, men har spelat det med polarna ett par kvällar denna vecka. Sjukt roligt, och väldigt djupt spel! (no pun intended)

Skrivet av Slimebeast:

"sjuka straff" i USA? Han tjänade ju tiotals miljoner kr på stöld. Då är ju 5 år i fängelse ingenting.

Sjukt milt straff.

Vad har han för ursäkt för att roffa åt sig andras pengar? Vad är det för daltande med onda och kriminella?

Fick jag bestämma skulle han sitta i 10 eller 20 år i ett fängelse med bröd och vatten och få vara avbetalningsskyldig och fattig resten av sitt liv.

Som jag förstått det tjänade han inte pengar på stöld, utan på att sälja en custom firmware för Nintendo Switch. Så stöld känns fel att anklaga honom för.

Fantis ja. Det är vedertaget. Precis som Redax, och att Fantomen är svart-vit. Och all random historia man lärde sig. Förövrigt hade man otroligt mycket tid förr innan internet fanns:

Skrivet av haiko:

Boba var inte ens med i avsnittet, men jag håller med dig.
Kommer bli kul att se Din, Boba och Fennec jobba ihop o smiska lite Pykar.

Jag är taggad, och tror att TBoBF bara har mycket mer att ge, vi får hoppas att de inte kommer fler permobiljakter.
Jag gillade tiden hos Tusken-folket, har man inte koll på loren så har man nog bara sett Tusken som ett laglöst folk utan kultur.
Hoppas även få se mer av Jawas och en återkomst av Grogu.

Mandalorian blev juh bara bättre och bättre ju längre den pågick tycker jag.
Det fanns dock inget avsnitt jag inte gillade tror jag...

Det var ju lite tårar som rann på sista Mandalorian avsnittet faktiskt

Det kommer en ny säsong av Mandalorian i år! https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mandalorian_(season_3)

Paper Boy: Postal!
Police Quest 7:

Här handlar det om försäljning av produkter för att kringgå kopieringsskydd. Även om det är en bieffekt är det olagligt i USA.
En produkt som inte tillåter dig att kringgå kopieringsskyddet hade med all sannolikhet varit tillåten.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir ju lite klurigt när man jämför med andra produkter. T.ex. musik får du ju "modda" (sampla, göra covers på, osv.) i viss utsträckning, om skaparen får royalties. Bilar vet jag inte hur det funkar med, misstänker att det kräver nån sorts licens för t.ex. RUF (som moddar Porsche). Varumärkesskydd funkar nog olika för olika produkter. Sen handlar det väl om hur protektionistiska företagen är också, och Nintendo vaktar sina prylar rätt hårt.

Det är helt vansinnigt om det finns rättsligt skydd mot att göra eftermarknadsförändringar av produkter. Varför skulle det vara olagligt? Det låter helt befängt. Om nån kan förklara varför det skulle vara rimligt att lagstadga mot det så berätta gärna.

Vi kör ofta UT99 på företagslanen, kan tipsa om OpenGL-drivaren, den tar bort muslagget bl.a. (ja du läste rätt): https://www.cwdohnal.com/utglr/

Jag tycker Joakim Kilman hållt bäst nivå på text under åren. En precis lagom gnutta humor, seriöst och konkret. Tack Joakim!

Såna här nyheter gör mig glad att jag inte är med och producerar AAA-spel