Inlägg av RiddarKatig

Inlägg som RiddarKatig har skrivit i forumet

Jag borde ha fokuserat på att balansera spelet och göra med mer roligt, men istället pixlade jag en maracas. ¯\_(ツ)_/¯

¡Arriba!

Skrivet av Crank:

Säger inte att man skall sätta in något skytte kompani i förorten. Problemen finns i hela samhället idag och breder ut sig konstant helt fritt. Dom stora läskiga problemen kommer när dom små börjar organisera sig i framtiden.

Kolla alla attentat mot medborgare inom EU senaste 10 åren och det är 100% interna grejer. Varför slösa så mycket pengar på en försvarsmakt som fokuserar på ett externt yttre hot som aldrig händer? Och varför skita i dom interna hoten? Något är fel-tänkt här eller hur...

Slösa pengar på U-båtar och jas plan som kör runt i Östersjön medans vi blir attackerade internt...

Ja asså inhemska problem är ju mer direkta eftersom gängkriminella de facto skjuter och spränger, det gör ju inte ryssen. Men om ryssen trots allt skulle få för sig att skjuta och spränga har polisen nog inte så mycket att sätta ihop. Därav är polis polis och försvar försvar. Hur mycket pengar som ska gå till det ena och det andra tål att diskuteras. Men att försvaret skulle vara löjligt för att gängkriminella skjuter hållet jag inte med om.

Skrivet av Crank:

Tyvärr skyller dom på varandra och och inget händer för Polisen har inte sådana resurser idag. Det finns inget direkt realistiskt yttre hot, och proportionerna vi betalar för det yttre hotet mot det inte hotet är galet felbedöma.

Därför jag säger att försvarsmakten måste ändras om totalt och fokusera på det inre hotet som polisen inte kan hantera idag och inte ens har resurser till att hantera.

Det är väl i så fall bättre att ge polisen ökade befogenheter och resurser som man tar från försvaret.

Eller menar du att man bör sätta in mekskytte i Rosengård?

Skrivet av Crank:

Så nu har Vuxendagis börjar med Youtube också, snacka om att slösa skattepengar.

Varje land har en armé, sin egen eller någon annans.

Skrivet av MonsterGuden:

Vi är väl egentligen inte säkra på vad vi bygger men helt klart får spelet mindre tid och kärlek än vad vi hade hoppats på. Godot och GDScript verkar ha sina sidor men också nackdelar, saknar t.ex. interface för att styra upp saker med hjälp av kompilatorn.

Här kommer iaf första bilden, man är såklart taco skalet och det som faller ner är ingredienser
<Uppladdad bildlänk>

Risgrynsgröt och kräftor i tacosen. Det kallar jag lyx!

Skrivet av Nomman:

<Uppladdad bildlänk>

Låt mig presentera en av två spelbara karaktärer, Linda Losec.

Den andra spelbara karaktären kommer att vara hennes alkoholiserade fästman, Roger Regaine. Skulle jag beskriva honom med tre ord är det ölmage, nätlinne och håravfall. Ska försöka få klart honom imorgon. xD

Ögonfransar och ögonbryn frågar någon? Sådant hinns inte med, svarar jag! Eller kanske har de råkat falla av på grund av taco-sjörbjugg?

Haha! Hon riktigt utstrålar LYX. Eller i vart fall sms-lån...

Skrivet av Kossan-Mu:

Det låter ju lysande! Blir att prova då jag hört många prisa det.

Kom ihåg att din karaktär är helt värdelös i strid i början. Det är by design men många har inte tålamod med det. Tänk att det är ett rollspel och inte Assassins Creed du spelar

Skrivet av Kossan-Mu:

Vet någon ifall det flyter på bra nu? Det var brytalt krävande vid release har jag för mig.

Det flöt bra på min gamla häck till dator. Spelade igenom det igen nyligen. Mästerligt spel.

Tänkte skriva lite om vad jag gör och hur det har gått, så här efter ungefär halva tiden. Det vore roligt att höra status för er andra också...

Mitt spel är ett arcardigt, kaosigt one-screen slapstick partyspel för 1-2 spelare + 4-5 AI. Tänk Fall Guys typ. Sex kockar springer runt i ett kök och krockar med varandra och kylskåp som spawnar ingredienser som man plockar upp och kastar i sin taco för poäng (eller på andra kockar för att knocka omkull dem). Det går även att plocka upp sin eller andras taco och springa iväg med eller kasta.

Jag har inte riktigt kunnat gå full crunch mode pga störmoment social åtaganden och högtider men har ändå kunnat lägga en del tid på kvällar och så.

Gameplay loopen är väl typ klar men de stora grejerna som ännu inte är påbörjade är AI:n och Scorescreenen. AI:n lär bli intressant, men det löser sig nog. Sen är polishen kvar att göra, men det tycker jag är det roligaste. Tänker mig ett partikelsystem åtminstone. Möjligvis screenshake, det brukar vara värt besväret. Ljudeffekter och musik blir som alltid sorgligt nerprioriterat när jag gör spel, men det är ju även det väldigt viktigt. Men inte så roligt att implementera helt enkelt :/

Jag ritade en grej. Den blev rätt....obehaglig.

Taco! yum! yum!

Roligt att spelidéerna är så pass olika, trots att temat är rätt specifikt

Skrivet av Nomman:

Nu sätter du ju press på mig att få ihop något spelbart 😅

Haha det ser ju asballt ut. Jag fattar vad du menade med att du bygger ett system först och gör ett spel sen. Huvudsaken är att det är skoj att programmera tycker jag. Skulle det inte bli ett färdigt spel så måste du lova att i alla fall lägga ut det som ett teknikdemo eller så.

Hey ho! Hey ho! Till vårt kök vi går!

Nu tror jag att jag i det stora hela är klar med startscenen som ska fungera som kombinerat "player-select" och tutorial.
Återstår att göra ett spel av det, en scorescreen, ljud, musik, ai och partikeleffekter

Skrivet av Nomman:

Har inte fått något gjort de senaste dagarna, men nu på morgonen har jag fått klart mitt system för biltrafik. Bilar som håller sig (någotsånär) på vägen, kör slumpmässiga rutter, undviker att krocka med varandra och stannar vid rött ljus. Absolut inget perfekt system, men det får duga. Nu återstår bara att lägga in fotgängare. Och miljö. Och en spelbar karaktär. Och gameplay. Och en idé. Och, och, och.

Jag ligger efter. Högst oklart om det kommer bli något spelbart av det här

Underbar design ju! Det är något ruskigt charmigt med hur karaktärerna (och hattarna ) rör sig.

Låter som ett spännande och minst ambitiöst spel det där! Hoppas du blir klar så man får se för nu blev jag nyfiken. D kan inte teasa med en screenshot?

Efter alla distraktioner julfiranden har jag lagt till den andra av mitt spels core mechanics: Kasta grejer!
(Jag verkar också ha uppfunnit ett sätt att klona hattar, om någon är intresserad?)

Skrivet av MonsterGuden:

Jag och en kompis ställer upp, vi testar GoDot med deras egna script språk för första gången. Kör 2D och än så länge ingen direkt plan på vad vi gör

Kul! Jag lägger till er på deltagarlistan. Skriv gärna hur ni upplever Godot och hur det går och så. Det är alltid roligt att följa.

Skrivet av Burresnurre:

En fråga, Jag undrar om tiden har ändrats för när man ska vara klar? Det skulle vara bra att veta så att jag kan planera utifrån den nya tidslinjen.

Jag insåg att jag inte hade uppdaterat orginalposten, det är fixat nu.

Du har tills Söndag 12/1 kl 23:59 på dig.

Idag har jag fått in en spelbar karaktär i "spelet" som ännu så länge bara en är testyta där man kan springa runt. Sen satt jag säkert i två timmar och tweakade accelererationen, trögheten och maxhastigheten.

Jag animerade torson (en enda statisk bild), fötterna och hatten var för sig, så att jag kan spela upp dem med olika hastigheter vilket gör att hatten kan fortsätta animera en stund efter att gubben och fötterna har stannat. Just den effekten blev över förväntan faktiskt.

Vad passar bättre till taco-tema än en kaktus som loading-animation?

Nu har syltandet hållt igång ett dygn och jag har mestadels ritat grafik (och letat / modifierat grafik i den mån jag har hittat något användbart).

Tänkte dela med mig av några bra sidor med användbara grejer:

https://easings.net/
Matematiska funktioner för kurvor som är mycket användbara i animationer. Skicka in ett värde mellan 0 och 1 (typiskt elapsedTime / totalTime) och få ut ett annat värde mellan 0-1 i en kurva.

https://www.zapsplat.com/
Ljudeffekter. Även Youtube är en bra källa för ljudeffekter.

https://freemusicbg.com/
https://pixabay.com/
Royaltyfri musik

https://opengameart.org/
Ibland kan man hitta användbar grafik här. Finns även ljudeffekter och annat.

https://lospec.com/palette-list
Färgpaletter