Inlägg av Desperado_Dweller
Inlägg som Desperado_Dweller har skrivit i forumet
Varför är det viktigt just att specificera försäljningen av Playstation 2, det säljs väl knappast nya modeller i dagsläget?
Fick uppfattningen att Sony la ut denna stolta påstående kanske för att försäljningen av Playstation 5 inte har varit så vidare, bara en tanke.
Väldigt högmodigt drag av Sony att lägga fingrarna på hela Kadokawas produktion. Visst jag förstår att vissa är optimistiska över detta, men låt oss se detta i ett realistiskt perspektiv. Sonys inflytande under Fd vd Jim Ryan och Hermen Hulst nu har visat en verksamhet som är slösaktig och strävat emot spelarnas passion för konsolen.
Kom ihåg att Sony är amerikanskt, rättare sagt Californien driven, och de stängde ner studios i Japan och i Europa som de samtidigt berömde för att de gjorde fantastiska spel. Glöm inte dramat med Bend Studio bakom Days Gone, som ville utveckla en uppföljare. Eller dramat med Helldivers 2 och kravet för psn konton för pc spelare i år. Det fumliga miljard belopp spelet Concord som inte lockade många spelare,och fler online service spel på gång med extrem budget. Dessutom att de har gjort nedskärningar av produktionen av blu ray skivor,vilket kommer resultera till mindre fysiska spel. Vart är ansvaret säger jag?
Just nu agerar Sony främst som en oseriös börsmäklare i samma anda med Embracer Group, de saknar sin målsättning när fokuset ligger i att köpa eller investera in i andra verksamheter bara för att generera in investeringar från andra. Med den inställningen kommer uppköpet av Kadokawa bara leda till nedskärningar,allt för att fylla Sonys kista som kommer att fortsätta tömmas på luftslott projekt som ingen av spelarna är intresserade av.
Har det inte bevisat rätt tydligt i år att early access konceptet är inte attraktivt? Att betala extra för att komma igång tidigare låter så poänglöst.
Dom borde ta patent på att ha en hållbar handkontroll istället. Efter ett år fick man skaffa en ny dosa för att styrspaken hamnade i driftläge. En ny dosa är inte så billig,och att byta ut en ny är inte så enkelt när man saknar tekniska egenskaper. Nej, jag tänker inte skaffa en dosa för nästan 3000 riksdaler bara för att den har ett enklare upplägg att byta ut spakar.
Gör hållbara dosor igen istället för att slösa resurser på meningslösa funktioner. Spola tillbaka knapp...
Inte så konstigt egentligen att fler studiosar väljer att släppa digitalt, eftersom det har blivit ett billigare alternativ för dom men dock inte för oss. Eftersom de digitala plattformarna lägger på en avgift i syfte att dra in profit.
För nu verkar det ha blivit en kostnadsfråga att göra fysiskt, skaffa skivor, fodral, trycka omslag, leverantörer och distributörer.
Oh det var värt att vänta då. Härliga nyheter
Men vad den där ex anställda lyfter fram låter inte logiskt.
Om man har lyssnat på Tim Cain, medverkade av utvecklingen Fallout 1&2 och nu jobbar inom Obsidian. Han har pratat om problematiken gällande om buggar börjar bli alldeles för vanligt i spel vilket är inte bra.
Tillbaka på 90-talet beskrev Tim att de hade möten för att diskutera buggar, där arbetsgruppen fick välja ut vilka sektioner i spelet som behövde lagas. I dagsläget när man styr en oerfaren grupp leder det till ofta att de nyanställda tror att de får mer jobb och övertid gällande detta och blir upprörda. Men grejen här menar Tim Cain att den som har ansvar över gruppen måste visa mer ledarskap och inte mjäka med gruppen. Vilket jag upplever att Bethesda har svårigheter med att visa, ledarskap.
Självklart fattar man att vissa studiosar inte hinner till sin deadline pga publicerarna vill ha produkten ut i marknaden så fort som möjligt.
Korporation slukar korporation,usch.
Självklart att Amazon kommer köpa upp Embracer, de har ju fått betalat licens för Tolkiens material som de äger och nu vill de äga materialet så de kan slänga ur mer av toket som kallas Maktens Ringar.
Undrar om Sony och Microsoft Studios har uppdaterat denna information i deras digitala butiker. Specifikt Sony för de har sin huvudplats i Californien, där lagen skrevs.
Ja man får ta detta som en liten seger och kanske kan leda vidare debatten om ägande rätt för digitala spel.
Men varför är ordinariepriset relevant för dig när det är det rabatterade priset som räknas? Vänta i så fall på när den är rabatterad igen, den kommer titt som tätt på kampanj för 339 kr...För någon vecka köpte jag t.ex. Tormented Souls, ord.pris 219 kr, köpte det för 22 kr på PSN. Här är en sida jag rekommenderar att titta på om du är intresserad av ett visst spel eller nuvarande kampanjer.
Varför det är relevant för mig är att du har ju inte spelet permanent nedsatt i pris. Att vänta på månads rabatter just för den specifika titel du söker kan bli ledsamt. Att se nu att spelen ökar i värde på PlayStation Store är oroväckande. Äldre spel ökar i värde, när det brukade gå ner i pris.
AAA spelen kommer nu i tre versioner med olika pris klasser och under rabatt får du en del av spelen i den prisnivå som var normal förr.
Jag ser bara ett eländigt kaos på den digitala marknaden, samtidigt när jag bara betalar för att få tillgång till att ladda ner spelet så länge licensen varar.
Syftar du på ordinariepriset på Sekiro eller när det är rabatterat för halva priset?
Så klart att jag menar ordinarie priset
Jag avskyr att hamna i situationen där jag blir tvungen att skaffa ett spel i digital form, eftersom den fysiska versionen är slut eller har upphört. Minns när jag var på en vild jakt efter The Evil within till ps4an och hittade spelet ingenstans vilket ledde till att jag skaffade det digitalt.
Nu har jag problemet idag med att hitta en del titlar fysiskt och för ett vettigt pris på spel jag missade. Tex Sekiro shadows die Twice missade jag att köpa när det var aktuellt. Tänkte att jag skulle vänta när priset sjönk, men väntade för länge och nu hittar man knappt det på de pålitliga nät butikerna. Har inget emot att skaffa det begagnat men även där ballar priset ur sig och vissa verkar inte vara ärliga med kvaliteten på skivan. Att se priset på Ps store för spelet får mig att skaka huvudet i ren besvikelse.
Förmodligen blir det free to play, det borde vara så men vi känner alla Sony. Kommer de kräva 299kr kommer jag finna det underhållande
Den digitala spel marknaden ser inte bra ut
Jag har börjat tappat förtroende de senaste åren till att införskaffa digitala spel. Från början hade jag inga problem med det, handlade då och då över ps store under rabatt perioder titlar som var svåra att få tag i fysisk form och vissa titlar existerar knappt fysiskt.
Tveksamheten kickade in för några år sen när man följde dramat kring The Sinking City utvecklarna Frogwares bråk med utgivaren Nacon. Vilket resulterade att spelet försvann från alla digitala plattformar, för att sedan publiceras upp igen som en "hackad" version från Nacon enligt Frogwares. Efter rättstvister fick Frogware rättigheter över sitt spel och la upp sin version.
När du har spelet bara i din digitala bibliotek,inte installerad, försvinner äganderätten trots att man betalat för produkten. Blev klart och tydligt för mig i fjol då jag fick den kall duschen efter att ha köpt Alan Wake 2. Spelet kom med ett avtal från Epic Games,deras publicerare, som jag läste igenom. Och där säger det rätt klart att jag har inte köpt spelet utan jag har investerat in i spelet. Nämns samtidigt hur spelet kan plockas bort eller bearbetas om utan mitt godkännande, det lät absurt.
Nu ser vi plötsligt Sony ge nyutgåvor av både Horizon och Until Dawn där original versionerna av spelen plockas bort,bara för att åter publiceras igen med en prisökning.
Jag är även medveten nu att många spel utvecklare betalar licens avgifter till alla digitala plattformar för att hålla sina spel tillgängliga. Men när licensen har gått och studion inte förnyar den försvinner spelet.
Finner det oroväckande att slänga pengar på spel jag har ingen riktig rätt till att äga eller behålla, när vi ser tydligt att tillgången till fysiska spel börjar krympa.
Vad är resonemanget bakom principen?
Förmodar att ErikD syftar på Tencents marknadstrategi i de spel de äger är fullpackade med mikro transaktioner och löjliga påhitt valutor som har ingen logik av värde.
Om man finner det upplägg som Ubisoft har skött all kosmetika i sina spel under de senaste åren, kommer det bli ännu värre när Tencent tar över.
Ja just ja, någon som minns Assassins Creed Jade som aldrig kom? Det spelet var helt utvecklad under önskemål av Tencent och för Ios plattformar, i pay to win modellen. Spelet är inte skrotad, det har hamnat i ett vänteläge. Eller kanske just för att det blir ett bättre läge att släppa spelet när Tencent kan ta över studion, bara en tanke.
Värst vad ursäkterna varierar nu gällande förseningen.
Så nu har det co-op, igen? Mindes att det konceptet gick ju inte vidare med Unity, och av egen erfarenhet var det rätt stökigt att samarbeta.
De hade ju redan online läge redan med Brotherhood, Revelations, 3 och 4:e Black Flag fast att det var team baserad mot varandra. Jag fann det inte så värst kul och ser då inte framemot att se det igen, nu med överdriven butik med onödiga dlc köp
Du har kanske missat att det just under den perioden var komponentbrist över hela världen och dessutom en pandemi? Det gällde även grafikkort m.m som var bristvara. Så det var inte bara Sony som hade problem med att få ut tillräckligt med produkter till marknaden.
Jojo det glömde jag att nämna om. USA gick hårt in att stänga ner sitt land under pandemin och det satte mycket av importen ur spel. Så ja det påverkade produktionen.
Gällande den "nya designen" på den karaktären så ändrades hon redan i tidigare spel i serien där hon är med. Anledning till att folk reagerar först nu gissar jag på har att göra med att folk vill hitta saker att bli upprörda över för att allt måste vara en konspiration.
Från intervjun:
"Horii: If there’s too much exposure, the age rating goes up…
Interviewer: We never even thought about that in the past…"
Källa:
https://nintendoeverything.com/dragon-quest-creator-on-hd-2d-...
Hennes design var dessutom ändrad redan på spel på 3DS så det här känns verkligen som en storm i ett vattenglas:
https://imgur.com/emIpZJ3
Men det jag tar upp om som Yuji Horii nämnde om är från i år,och rätt nyligen pratade om detta fenomen på Tokyo Game Show.
Eller ännu bättre tillverka så många exemplar av denna utgåvan som behövs, istället för att skapa ett problem genom att begränsa antalet tillverkade grå konsoler.
Väldigt förvånande fenomen det där. Jag fann det så märkligt när ps 5 konsolerna såldes ut ur lager så snabbt och hur det tog så lång tid att få ut nya i marknaden. För det kan inte ha berott enbart på scalpers, det är tydligt att det inte utvecklades tillräckligt med konsoler.
Pinsamt när man tänker efter att när Sony Playstation var japanskt var det inte direkt svårt att få tag i de tidigare konsolerna i marknaden när de var aktuella. Åtminstone vad jag minns.
Som jag förstått det så har det till stor del att göra med att den japanska åldersgränsmärkningen CERO har blivit striktare gällande sexuellt material i spel så för att förhindra att spelet ska bli CERO Z (högsta åldersgränsen som gör att det är från 18 och som gör att de flesta butiker inte vill ta in det då det mest är porrspel som landar i den sektorn) så ska de ha justerat särskilt det sexuella materialet.
Så folk är duktiga på att skylla på USA men i det här fallet så är det också självförvållat.
Ok det låter logiskt, men när jag hör röster från den japanska spel industrin uppmärksamma att det är den västerländska marknaden som påverkar blir det dock ologiskt.
Tex Yuji Horii, kreatören bakom Dragon Quest, har uttryckt missnöje gällande Dragon Quest remastern där man inte längre kan välja mellan man och kvinna och samtidigt har man om designat Akira Toriyamas verk.