Inlägg av xollerx
Inlägg som xollerx har skrivit i forumet
Kul med Ciri i huvudrollen, men storyn i trailern var ganska trött & animationerna kändes lite off. Står sig inte i jämförelse med A Night to Remember:
Med det sagt, sjukt taggad inför spelet & hoppas CD Projekt har lärt sig efter katastrof-launchen av Cyberpunk. They know how to make good games
Lite musik från de kommande filmerna. Star Wars & Tolkien kommer att ha kompletta soundtracks, och kortfilmerna (Zelda & Metal Gear) är kortare melodier/ques, samt temalåten från MGS som bara är en förlängning av Harry Gregson-Williams tema.
Även några stillbilder från Star Wars:
2025 blir ett intensivt år med filmande. Om någon-känner-någon som har skådespelarambitioner är det bara att höra av sig!
Tycker det infinner sig en viss känsla samt stil från olika spelmotorer och om alla börjar köra på samma så finns det kanske en risk att det går förlorat.
Japp.
Jag har själv blivit "Unreal-skadad" och känner igen UE-spel from a mile away. Många spel använder ju content från Store & megascans, det påverkar förmågan att kunna leva sig in om man dessutom håller på med UE själv.
Sen handlar det där om att ha känsla för skapandet, hur kameran animeras, locomotion på karaktären osv. Använder man mycket "default" så syns det snabbt att det är UE. Självklart kan man skapa unika grejer men det kräver en viss fingertoppskänsla & våga ta ut svängarna.
Vad man har blivit Unreal-skadad alltså... känner igen alla megascans 😂
Måste först fundera på hur många 20-talsspel jag ens spelat...
Haha. Typ så.
Jag tänkte säga Breath of the Wild, men så insåg jag att det kom ut 2017... vart tar tiden vägen, oh time, where do you go 😕
När det gäller Steam så tycker jag det är bra att man kan "review-bomba" eftersom vi har sett gång på gång att det där justerar sig naturligt om devs får ornding på sitt spel. Cyberpunk, No Man's Sky, etc.
Det är mycket värre om man försöker lägga sig i vilka recensioner som är okej, låt folk tycka vad det vill & spelets verkliga ansikte blir tydligt över tid. Sen kan man tycka att folk "överreagerar" men låt dem göra det.
Precis som de två exemplen ovan tror jag att spelet kommer att tilta över till bra omdömen ganska fort. Och jag gillar att han Sebastian i streamen faktiskt breskrev på ett tekniskt plan att det var problem med en cache, snarare än att måla över med säljsnack.
Ärlighet, tranparens, frihet att uttrycka sina åsikter. Och så för sina värderingar - "vi ska minsann fixa det här" sa man med No Man's Sky och nu är det ett älskat spel.
Min lillebror köpte Farming Simularor nytt & inplastat, jag ska hjälpa honom att installera och vi får "CD key invalid". Jag försöker kontakta företaget med fick aldrig nåt svar över huvud taget.
Länge sedan, men jag vet inte. Det var ju det där med första intrycket...
Lite bakom scenerna
jag fattar inte, men kan du bara göra zeldafilmer hur som helst? Blir inte nintendo sura?
Fanfilms är generellt en blandning av "fair use" och "grey area".
https://en.wikipedia.org/wiki/Fan_film
Det blev ramaskri på Internet när Nintendo tog ned en Zelda fanfilm på YouTube får många år sen, de fick till slut backa. Idag finns det ju t.o.m. en Zelda Game of Thrones-parodi med sexscen om jag minns rätt... tyckte själv den var lite osamklig men nåja... poängen är väl att det har blivit mer tolerans.
Min personliga take: Jag har gjort film i över 20 år. Om jag producerar en film är det med 100% passion och respekt för ursprungsmaterialet.
När ens första MMO var SWG är det rätt underwhelming med housing i typ varenda spel sen dess.
Var speciellt att gå omkring i player cities & upptäcka hus placerade i open world, besöka & se unika kreativa dekorationer i varje hem.
Aktuella projekt: Film, spel m.m. (Letar samarbeten!)
Hej vänner!
Det här är en samlingstråd för mina aktuella projekt. Letar framför allt obetalda samarbeten då mycket av det jag skapar just nu är “by fans for fans” (icke-kommersiellt). Jag tjänar inga pengar på detta utan det är 100% passionerade fanprojekt.
Skriv i tråden eller skicka PM om du känner att det eventuellt finns nåt du vill vara med på. Letar nördar som vill vara med på ett hörn, the more geeks the merrier! 😊
Filmprojekt
Diverse roller finns om du har ambitioner att testa vara skådespelare. Vi spelar in i Skövde (ca 2h med tåg mellan Sthlm/Gbg). Jag brukar köra casting över nätet där jag skickar demos som man kan provspela karaktären till.
Framför allt Star Wars-filmen har många mindre roller som kan filmas sporadiskt på greenscreen. Tolkien-filmen letar jag långhåriga män & kvinnor då peruker är dyrt/komplicerat. Filmen utspelar sig i Peter Jackson Universe, se trilogin för referens.
Det finns även en överblick på min hemsida martinoller.com , den här tråden är dock mer aktuell med vad som händer ‘just nu’, beroende på om det finns intresse.
.
“The Rising Menace: a Star Wars Story”
Utöver diverse skådespelare, är det mycket VFX i Star Wars. Exempel på en avancerad VFX-shot som jag behöver hjälp med är två Star Destroyers som splittras av seismic charges. Osäker på vad som behövs för att simulera fysik med “mycket som splittras”, förmodligen Houdini som behövs användas för realistisk simulering. Mina kunskaper är begränsade till Blender.
.
“The Children of Angmar”
Långhåriga alver. Diverse mindre roller, t.ex. Rohan Villagers. Folk med “fantasy-utseende” som passar in i Peter Jackson Universe. Finns större roller även med dialog, om du har skådespelarambitioner och vill provspela!
.
“Zelda: Hero's End”
Tidig pre-production, vi har ej börjat filmat ännu. På to-do list finns en avancerad VFX shot som liknar Two Face-effekten i The Dark Knight. Halvdöd karaktär med zombie-liknande hål i ansiktet, kombinerad VFX/makeup. Lägger ut det som en intressekoll om någon har gjort liknande effekter tidigare. Huvudroller till Link & Zelda finns även.
.
“No Heroes: A Metal Gear Story” (arbetsnamn)
Diverse VFX outdoor shots i Shadow Moses Island. Frusna väggar, etc. Kvinna som rollen till Sniper Wolf.
.
"Captain America v Wonder Woman"
Framför allt hjälp med en avancerad VFX wideshot där en Kraken/sea monster med tentakler reser sig ur havet. Realistisk simulation av vatten med reflections etc på karaktärens hud, tror det behövs göras i Houdini för att hålla adekvat visuell kvalitet / water physics.
.
Spelprojekt
Mitt första spel är en extremt nördig & nischat tech-demo av SWG i UE. Se nedan.
Fliker även in kort det jag skrivit på Linkedin: "A gaming startup would be fun - if you have a team & working on a game but before venture capital stage, I'm interested". Kort och gott - jag är intresserad att joina/bygga en spelstudio.
Här pratar vi dock pre-VC stage (tidigt stadie) & en förutsättning är att jag känner att jag kan bidra med kreativa förmågor, mer än att 'bara' bli delägare - det ska vara ett dream-team med kreativa nördar som vill göra spel (gärna här i Skövde, spelens mecka... )
.
“SWG UE”
Mer ett typ av interaktivt tech-demo och nostalgitripp, snarare än ett riktigt spel. Man kan gå runt & utforska delar av SWG-planeterna med vissa interaktiva element. För dem som kommer ihåg världens bästa MMO från början av 2000-talet!
Utvecklingen av spelet i Unreal är för närvarande pausad p.g.a en kombination av andra prioriteringar (filmerna) samt tekniska utmaningar, kartorna är dubbelt så stora som rekommenderat maximum för World Partition & jag behöver både snabbare diskar med flera TB swap + GPU med 24-48GB minne för att kunna fortsätta utveckla. Därav är det bara konverteringar av filer i Blender som är akutellt i dagsläget.
Om någon vill hjälpa till är det specifikt att konvertera assets är tusentals filer från SWG, jag kan skicka i mindre batches filer som kan vara aktuella att användas i spelet. Ett lite speciellt workflow i Blender (obj legacy importer), dock ganska enkelt “once you get the hang of it” om kan du grunderna i Blender.
.
Vad är poängen med tråden - Varför inte bara fråga folk på reddit?
Internet is flooded with content. För 20 år sen kunde man få folk att sluta upp kring ett projekt på diverse forum, idag är det dock mycket som har flyttat över till reddit där det mesta handlar om upvotes & tillfilliga trådar - svårt att få långsiktig kontinuitet.
Postar man på reddit “hey guys I’m making a fanfilm!” är det typ ingen som bryr sig. Det handlar om att leverera högkvalitativt kontent, färdigpackat snarare än att bygga hype. Spel är även ett bra exempel på detta – jag tror folk har tröttnat på alla pre-alphas, man vill se ett konkret resultat. Mindre snack, mer verkstad.
I denna typ av icke-kommersiella projekt är det passionerade nördar man vill arbeta med snarare än att hyra in proffs. Vet att det finns en del kreativa personer på FZ & Sweclockers, så vi testar!
Character Creation kändes rätt beta. Det gameplay som visats från utvalda som fått testa såg också väldigt ofärdigt ut.
Dom har nog underskattat hur stor hype det blivit runt spelet. Helt rätt att senarelägga. Finns tillräckligt med spel på senare år som har förbrukat sitt "first impression"
Extremt ojämt.
Det kan gå flera månader utan att jag spelar något alls. Nu har jag spelat varje dag senaste veckorna.
Beror på prioriteringar. T.ex. nu har jag mycket kurslitteratur att läsa, då är det perfekt att vara inloggad i Elder Scrolls Online & grinda Dolmens semi-afk samtidigt som man läser och väntar på respawn
The game is on!
Min Zelda-fanilm blir väldigt mörk. Just för jag tycker de mörkaste spelen är de bästa. Den officiella filmen blir nog mer 'for all auidences' .
Får se vilken som kommer först till bio
Så då är frågan om man kan få tag i begagnad?
Hade Switch förut, fick tillbaka typ 80% av inköpsvärdet på allt vilket är fördelen med en current gen/populär konsol. Ser fram emot att plocka upp Switch i framtiden, många bra spel.
Lär vara en och annan barnfamilj som kränger sin samling på Tradera om några år. Man kan ju köpa en Wii-samling billigt numera, men sen kommer det en period när 'barnen blir nostalgiska' & har stor köpkraft (+30) och vill ha tillbaka sina bardommsminnen, och så går priserna upp igen.
Gäller att hitta "the sweet spot" att köpa i marknaden, med tanke på hur många Switch som sålts kan det nog uppstå ett överutbud när 'alla' ska ha Switch 2.
En aspekt som intresserar mig med entreprenörskap är hur studios köps/stängs/mergas kors & tvärs. Man kan tycka att det borde finnas värden i IP/studios, ändå stängs dem (som rent allmän reflektion).
Vore intressant att sätta sig in i branschen hur de resonerar - utifrån får man intrycket att det är "business only" och man missar värdet i fanbase/IP. Kanske finns nån podd inom game dev/business?
Lyssar mest på aktiepoddar man tänker specifikt mer åt spel & "behind the scenes"
Men vafan. Nu MÅSTE jag köpa spelet för att bilda mig min egen uppfattning.
Mjo man vill ju testa iaf. Gillar grafiken. Eller bara vänta några månader på att Steam reviews landar i någon sorts fairness. Lär vara många haters i början, men sånt där rättar ju till sig efter hand.
On a positive note - installerade första Dragon Age här om veckan för att testa en mod & blev förvånad hur modern spelet känns fortfarande. Får bli en ny genomspelning, kanske till jul
Alla generiska turn-based Final Fantasy-kloner på Steam med "overwhelmingly positive" betyg med sömning design & en story som kunde vara pihåttad av AI.
Började grotta ned mig i VR under 2017 och av alla de headsets jag haft genom åren är PSVR2 helt klart bäst. Bild, komfort, ljud, det bara sitter som en handske.
Däremot vet jag känslan av "traumat" att inte få allting att fungera 100%. Droppa connection med bluetooth, USB som inte känns igen alla gånger, osv. Det är otroligt frusterande, med tanke på att det redan finns en komplexitet med VR på PC, det är mycket pill med de flesta headsets.
HP Reverb var en sådan upplevelse. Fantastisk bild, men shit vad det krånglade... speciellt när man "bara vill spela" är det sjukt frustrerande.