Inlägg av skamrusk
Inlägg som skamrusk har skrivit i forumet
Micke lirade spelet hos Bioware i september och var inte överdrivet positiv, ändå har vi recensionskod.
Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site. (Det här sagt utifrån teorin att vi faktiskt vore mutbara, då.)
Just för att ni är en liten.
IGN som är en gigant är betyget av ett spel mer en ekonomisk kalkyl än en faktisk recension.
De kommer ofta högst på google när man söker på ett spel.
Deras bussiness är inte att några kulturintresserade anställda skriver några reviews och folk läser deras reviews och får in lite reklampengar som fördelas hyfsat jämnt mellan de anställda och resten av gruppen. Deras bussiness är att få betalt av spelbolagen att skriva positiva recensioner (och säkerligen till viss del utpressning att inte skriva negativa, för de som inte sällar sig till ledet), för att generera så mycket pengar som möjligt till ägarna - integritet existerar inte coorporate amerika.
För de har en sådan makt, och deras ord genererar så stor summa extra sälj och extra generell respekt för spelet (otroligt nog).
Biljard-sökmotor/internet-företag, Biljon-spelbolag, Miljard-mediabolag. Alla med samma ägare när man tar fram luppen.
Det går inte sticka under stolen med att detta spel är en political piece (att recensionen av en-i-mängden meh spel har snart 1000 kommentarer, de flesta inte bots, indikerar väl om det även det), i flöde med vad storägarna vill forma och uppfostra våra barn till för att få de barnen att tro de är the good guys närmsta 20 åren. Att IGN då skulle sätta sig på tvären är skrattretande. Här var de mer köpta än i de flesta andra reviews. De och många andra var en del av själva grundplanen.
Det är inte något negativt mot journalister. Det är negativt mot icke-journalister som sätter en stämpel "journalist" på allt de kommer åt för att ge de falsk legitimitet och på samma gång sparka undan benen för välbehövliga riktiga journalister som riskerar kritisera dom.
Håll fortet och var stolta över det.
Försvara amerikansk journalistik i synerhet och stormedial i allmänhet skulle jag behöva tusenvis sidor av bevis för att sätta ens andra örat till.
Är galet suget på detta. Hemsk timing på releasedatumet bara, hah.
Varför är releasedatum dålig tajming?
"Beroendeframkallande" bör oironiskt vara en neutral. Det är verkligen inte ett renodlat positivt attribut oavsett om det handlar om datorspel, droger, eller något annat.
Inte ur att ordet har en negativ klang, utan för att spelskapare idag blivit så jävla bra på att hacka folks hjärnor - med just syftet att hacka folks hjärnor, och det tar så lång tid innan man inser att det faktiskt inte är spelglädjen som gjort att man spenderat så enormt mycket tid av sitt liv i spelet, utan just att man blivit hackad. Precis som droger; ta LSD för att det är motsvarigheten till spelglädje, heroin för att det är beroendeframkallande. Det ena ger en fantastisk (eller i alla fall rejäl) upplevelse, när det är över så är du nöjd med upplevelsen och återgår till livet med upplevelsen i minnet. Den andra ger en upplevelse, som du fortsätter jaga i oändlighet, du är inte nöjd när du inte är där, du vill inte återgå till livet, trots att du inte ens tycker ditt nya liv är särskilt kul, det är bara nya normalen. Trots den är mindre äkta, mindre produktiv, och mindre bra på i princip alla sätt, så kan trots det inte slita sig. "Jag har ju för fan inte ens kul, nu slutar jag, ska bara....."
När man väl kör spel som man vill hem och fortsätta spela för att det är spelglädje, tills spelet är över, eller tills man tröttnar, så inser man hur dåliga de här beroendeframkallande spelen som bara hackar ens hjärna är.
dom flesta går ju men snabbt tänker jag på Moss 1 och 2, I Expect you to die 1, 2,3 och Max Mustard som man spelar sittandes.
Ja, sant, syftar dock mer på de som är utvecklade för det, alltså där karaktären snarare sitter. När man är en gubbe som springer runt så står jag helst upp själv jag också.
Typ sitter man i en cockpit på ett flygplan eller i förarsätet på en bil så blir sitta ner en självklarhet. Å säkert 100 andra exempel där man sitter ned i spelet som jag inte kommer på/vet om.
Expect you to die har jag hört mycket om, kanske på tiden å testa det.
VTOL VR
Oh, det snubblade jag förbi här om dagen. Ser att det är Overwhelmingly possitive på steam, men det som visas där ser så tråkigt ut, får kika på youtube istället, måste ju vara bra.
Tips på VR-spel som er schysta att spela sittandes (med VR-kontrollerna)?
Testade demon på steam (fler demos till folket) efter läst artikeln och det här kommer bli ett köp.
Snacket utan röster var lite mycket, speciellt när den skriver den så långsamt för att härma "prat" som många spel gör och gjort sedan NES, istället för att bara printa hela texten. Blev att snabbspola, för att snabbspola för snabbt och missa, för att sedan bara skippa.
Ett spel jag faktiskt inte vill ha val av vad jag ska säga.
Edit: Köpte spelet nu, och man fortsätter från där demot slutade, så bara å dra ner demot och spela genom det, behöver inte spela genom samma banor igen om man köper hela spelet.
Edit2: Det finns så du kan ändra texten till instant upp till vänster under tiden det är snack. Var inne i options å letade.
Kan inte media och alla medialäsare kollektivt bestämma sig för att vänta med att skriva och läsa något mer om GTA IV till 2026 då?
Den här 100-årshypen som är innan varje GTA-släpp är dryg som fan.
441 låtar i GTA V.
För $7500 stycket hade de kostat $3 307 500.
För $75000 stycket hade de kostat $33 075 000.
Spelet har estimerat tjänat 8 500 000 000. (Framsökt estimat, andra kanske estimerar helt annorlunda.)
Om det stämmer har musiken kostat 0,3 promille av vad vinsten numera är.
Har ingen direkt åsikt i frågan själv.
-Fel bluetooth verkar vara mer ett användar problem, där man inte använder rekommenderade adaptrarna.
Steam är fullt med reviews på "PlayStation VR2 App" som klagar och är förbannade över att bluetoothen inte fungerar ens med de adaptrar Sony/Playstation själva rekommenderar.
Tänkte göra en kort review för de VR-spel jag spelat, mest för min egen skull, men någon kanske ser ett spel de funderat över.
Boneworks
Ett Portal-inspirerat spel med lite mer skjutning. Fysisk motor, som fungerar rätt bra, det mesta känns okej, speciellt skjutning och sånt. Men så måste de så klart dra in pussel, som man undrar varför de utformat som de gjort då man verkligen märker att fysiken inte riktigt är så bra som man skulle kunna önska, och nästan som att man ska använda buggarna i fysiken för att lösa de. De är heller inte så roliga, och som puzzelhatare så tröttnar jag efter 10 min och får kolla youtube vilket så klart tar bort inlevelsen något enormt. Har inte spelat klart helt än, är precis vid slutet när jag tröttnade och inte orkat ta upp det på nytt efter det var ett fejkslut och sen börjar de på nytt men i annan och mycket sämre skapad miljö och flummar till "storyn" utan förklaring eller att det är coolt, så vet inte vad handlingen är då det inte är så mycket av det i resten av spelet. Men är något meta med VR - som jag inte fattar varför typ 90% av alla VR spel fram till 2020 envisades med att köra med, älskar vanligen meta (inte företaget, utan berättelsetekniken), men de här VR-meta grejerna har fan aldrig varit coolt, ta på sig VR-headset i VR, wooow...
Fick rätt kraftiga sjöben av spelet när jag spelade mycket, liksom gled i verkliga livet när jag stod eller låg still, precis som man glider när man går i spelet, vet inte om det är vanligt, då jag inte spelat så många spel med den gå-funktionen (fungerade dåligt på Rift där man inte kunde vända sig helt fritt med sin fysiska kropp). Smått obehagligt och smått jobbigt i alla fall, försvann efter ett par dagar av att inte spela.
Började på en stark 8a, men är nu nere på en svag 7a.
7/10
Klipper in från Max Payne-tråden, är väl mer relevant här:
Grafiken har åldrats så extremt dåligt för spel från sent 90-tal till mitten av 00-talet. Innan det var det tidslöst (Super Mario Bros. 3, fortfarande fantastiskt snyggt), efter det fortfarande snyggt nog. Men just i den perioden är det inte många spel jag klarar spela för att det helt enkelt är för fult och äckligt.
Gör det bra är jag helt klart för en remake - eller en remaster snarare. Ska vara så nära originalet som möjligt men med nutida grafik.
Fantastisk remake: Blck Mesa. Remaken av Half-life 1. Perfekt mix av att vara trogen originalet med förbättrad grafik. Kom ju ut med source engine 16 år efter första spelet med source lanserades, så var ju ingen megagrafik, men source var den första motorn som lyckades göra grafiken tidlös. HL original, vidrigt att spela idag, HL2, inga som helst problem.
Grand Theft Auto: The Trilogy, GTA3, San Andreas, Vice City, fick ju ren skitkritik och trots de var mångas favoritspel så dog skriverierna efter en månad. De lyckades göra spelen fulare än originalen, med automatiserad upscaling.
Ska man göra en nyrelease ska man göra det riktigt, från grunden.
Jag menar att blade and sorcery är mer nu än bara ragdoll arena typ.
Arizona sunshine är gammalt på alla sätt, prova 2an om du är ute eftet blodig zombie slakt
Ska testa DLC:na till 1:an först (blev köpt i ett pack), efter jag är klar med Boneworks som jag håller på med nu.
Och alla andra VR-spel jag köpt förresten!
Ska inte göra samma misstag som jag gjort med vanliga spel, köper och köper och aldrig testa. Ska fanimig testa alla spel jag köper innan jag köper ett nytt. Lite därför jag bestämde mig för att reviewa alla.
Man ska undvika ge sitt betyg om man inte spelat vissa spel på några år.
Många spel har uppdaterats.
Blade & Sorcery till exempel släpptes ju bara för ett antal veckor sen officiellt ur early access.
Jag har haft blade and sorcery sen flera år tillbaka spelet har fått många uppdateringar.
Arizona Sunshine har också fått många uppdateringar och en uppföljare tom
BS var flera år sedan men Överväldigande Positivt då också. Överväldigande Positivt på ett riktigt wonky skräpspel. Så tror inte det skulle få mycket högre betyg av mig idag. Gissar att folk upplever riktiga världen som å gå runt i en bubbla och allt känns som plast och andra människor som ragdolls utan skelett. Att jag saknar någon gen som gör att jag inte upplever världen på det sättet. För det är enda rimliga förklaringen jag ser till diskrepansen mellan mitt omdöme och alla andras omdöme gällande spelet.
Arizona Sunshine är körde jag för ett par dagar sedan. Sikte och så fungerar bra, men för amatörmässigt och saker som inte borde ske i spel idag, orelaterat till VR.
Det har ju grym känsla och fysik! Och vapen som man håller helt skevt? Man håller dem helt naturligt. Tunga vapen måste man hålla med två händer för att kunna svinga snabbt.
Men ja det blir snabbt tråkigt då det i princip bara är sandbox.
Min VR-rekommendation är Into The Radius.
Den delen kanske är fixat (tror inte helt på det dock haha).
Är Into The Radius läskigt, skräck?
Har lite problem att hoppa tillbaka in i skrämmande spel när jag tagit pause även om de är bra. Lite som gå upp på morgonen, eller något man borde göra, men man skjuter upp det och säger till sig själv "jag gör det senare".
Tänkte göra en kort review för de VR-spel jag spelat, mest för min egen skull, men någon kanske ser ett spel de funderat över.
Arizona Sunshine
Kul att gå runt och försöka träffa huvudet på Zombies. Splattigt så är givande. Men är alldeles för buggigt, och känns gammalt, inte bara i VR, vilket det ju är idag, utan även som vanligt spel, funktioner som man tycker bara borde fungera idag, som buggig auto-save, och andra ting. Dålig svårighetsuppbyggnad, som även det känns gammalt och amatörmässigt, superenkelt, kanske dör 1 gång eller 2 för att man klantar sig. Sen plötsligt kommer 500 zombies och svårighetsgraden dras upp extremt från ingenstans, istället för gradvis. Spelade faktiskt inte ens klart, trots det bara ska vara runt 3h långt. På grund av en bugg som gjorde att jag tröttnade.
Absolut inte värt de 250kr de ska ha.
5/10
Beat Saber
Klassikern alla med ett VR-headset har spelat. Är rent ut genialiskt för VR, går inte att säga något annat, och övriga kommentarer är väl överflödiga. Custom maps/songs upplägget hade kunnat vara bättre, men att funktionen finns är underbart. Finns kanske mods som fixar även det om man pallar gräva ner sig.
Vet inte vad det kostar idag, men lätt värt ett köp för alla med ett headset, kul att svinga lite själv till någon låt du tankat ner, perfekt att låta folk som aldrig testat VR köra. Kör inte själv så ofta, men känns som det kommer i vågor och ett spel jag kommer spela då och då för resten av mitt liv.
9/10
Budget Cuts
Inte spelat på många år, minns jag inte gillade det, var för segt, underligt, och frustrerande. Men ska kanske ge det ett nytt försök nu när man har sladdfritt och bättre headset.
5/10
GORN
Slakt som var kul i kanske en halvtimme, vapnen känns som gummi, och hugga av benen på en fiende är inte så tillfredsställande som man kan tro. Rekommenderar inte ett köp utan att testa det först.
4/10
Half-Life: Alyx
Här får jag väl ducka burop, men tycker det är oerhört överskattat. Gå runt och plocka ammunition, och tycker du inte det är kul så kan du inte klara spelet, för du kan inte slåss med händerna, eller kofot för den delen. Blev väldigt mycket bättre med sladdlös Pico4 än det var med kablad Rift. Otroligt snyggt, och alltid härligt att få uppleva lite HL, men helt klart överskattat som spel.
7/10
Punch Fit
Gratis! Workout där man boxas mot saker. Helt okej och körde rätt mycket innan gamla headsettet krashade. Inte tagit med pris i de andra betygen, men här får den lite extra på grund av priset. Bara att ladda ner och testa om det är något för dig.
7/10
Space Pirate Trainer
Space Invaders i VR. Möjligen det bästa VR-spelet. Man blir svettig, känner sig tuff, behöver inte mycket utrymme och fungerade fantastiskt även på de äldra VR-modellerna. Väldigt kul och rekommenderas stark. Men. Dess stora svaghet är dess storlek. Finns bara en bana, och begränsade sätt att spela. De hade kunnat göra så otroligt mycket mer och bra och långlivat när de byggt en så bra grund. Är definitionen av missad potential.
7/10
Superhot VR
Coolt, men kort, och dyrt. Var jävligt coolt när VR var nytt för en, men lite för litet för att kännas som ett riktig spel idag. Men ändå jävligt ballt. För dyrt idag dock.
6/10
Blade and Sorcery
Här undrar jag om jag missat något, för det är överväldigande positivt på steam, men jävlar vilket skitspel, om man kan kalla det ett spel. Mer en sandbox där man kan slå ihjäl folk som känns som dockor, både i fysik och intelligens, med vapen som man håller helt skevt och inte är en tillstymmelse av äkta känsla. Som dessutom blir tråkigt efter en kvart. Ett riktigt skitspel.
2/10
Until You Fall
Fantastiskt rougelike svärdsvingarspel. Är som ett träningspass för man svingar och duckar och verkligen fokuserar. Svärden (och de andra vapnen) känns som de har riktig tyngd, att det är kraft när man träffar, och att man faktiskt håller i de och har kontroll över de. Är duell efter duell, until you fall, och då kan man uppgradera vapen och börja om och fightas, until you fall.
9/10
Walkabout Mini Golf
Minigolf helt enkelt. Inte dåligt, fungerar bra, men inte så kul. Kanske kul om man spelar multiplayer med några kompisar, men ärligt talat tveksamt.
5/10
DMT
Bland första jag installerade när jag fått hem min första Rift 6-7 år sedan. Mer en vizualizer av musik än ett spel. Minns jag var besviken trots VR var nytt och häftigt för mig.
3/10
Thumper
Likt ovan ett av de första jag körde, och ändå besviken. Någon typ av musik/beat-spel, men fungerar dåligt, och är tråkigt.
2/10
The Talos Principle VR
Jesus vad tråkigt. Helt poänglöst att ha i VR. Puzzelspel, men i VR, ingen spänning, ingen handling, ingen action. Blä.
2/10
Accounting+
Mer som ett demo för VR. Småhumoristiskt, men kort, och man märker det är tidig VR, och skulle säga att det inte värt tiden ens om det är gratis.
3/10
The Lab
Också mer som ett demo. Men av Valve, så atmosfär och humorn är där, och småspelen är faktiskt kul, roligare än många riktiga VR-spel. Rekommenderar alla att testa bara för skojs skull, är gratis. Kommer nog aldrig spela igen dock.
6/10
Rick and Morty: Virtual Rick-ality
Som ett tidigare fan så borde detta vara något, men minns inget av det när jag spelade det 2018 så kan inte varit så bra. Klarade det på 1,5h. Så inte värt om man verkligen inte kan få nog av Rick and Morty.
3/10
Drunken Bar Fight
Buggigare skräpspel får man leta efter. Man går in i en bar, och kan slåss med allt och alla, men är otroligt buggigt och dålig känsla. Kanske bättre idag dock, var många år sedan.
2/10
Creed: Rice to Glory
Boxningsspel, som är kul, men onödigt arkadigt, som att man spelar på nintendo. Ganska kort tid till man tröttnar. Var fett första gången när jag inte testat några andra boxningsspel, men finns bättre.
5/10
The Thrill of the Fight
Också ett boxningsspel, och vilket boxningsspel det är. Här måste man verkligen ge allt, och är helt slut efter ett par matcher, ibland efter en enda. Riktig intensivträning, och matcherna är skoningslöst utmattande, man måste verkligen ge allt - och man vill ge allt, för man är helt indragen i fighten. Stark rekommendation om man vill köra ett boxningsspel.
8/10
Har väl kört ett gäng till, men ser bara på Steam-listan, orkar inte tänka på vilka Oculus exclusives jag kört. Håller på med ett par också, som jag inte känner jag spelat tillräckligt för att ge en review än. Kommer kanske senare.
Grafiken har åldrats så extremt dåligt för spel från sent 90-tal till mitten av 00-talet. Innan det var det tidslöst (Super Mario Bros. 3, fortfarande fantastiskt snyggt), efter det fortfarande snyggt nog. Men just i den perioden är det inte många spel jag klarar spela för att det helt enkelt är för fult och äckligt.
Gör det bra är jag helt klart för en remake - eller en remaster snarare. Ska vara så nära originalet som möjligt men med nutida grafik.
Tänk Black Mesa. Half Life 1 som gjordes om i Source-motorn och höll sig extremt tätt originalet på alla andra plan. Var ju helt underbart att spela.
Sen finns ju rena cash grabs, Rockstar själva är väl skyldiga till det med Grand Theft Auto: The Trilogy, GTA3, San Andreas, Vice City, de två sista antagligen något 99% av spelande befolkningen rent av drömt av grafiskt upphottade versioner av. Men var i princip AI-genererad upscaling och var fulare än originalet - bara fler pixlar. Så kommer inte köpa detta på release, utan kolla vad folk skriver innan, och eventuellt testa "demo"-version först. För detta kan bli ren kalkon.
Tänkt spela om Max Payne i flera år nu, men skjutit upp. Undrar om man ska fortsätta skjuta upp, eller spara pengarna och spela den gamla versionen jag redan köpt.