Inlägg av AELDSTAR

Inlägg som AELDSTAR har skrivit i forumet

God of War (2018)

Spännande, hoppet finns, sakta men säkert rör sig snigeln Sony framåt i antalet studios och förhoppningsvis släpp av spel.

Ja, fysiska saker pajar eller blir defekta, exempelvis i livet med barn, vilket innebär att olyckshändelser sker.

Spel försvinner från Game Pass, spel kommer också tillbaka till Game Pass.

Senaste omgången har No More Heroes 3 funnits på Game Pass i ett år. Om jag väldigt gärna vill spela No More Heroes 3, så hade jag börjat redan mars 2024, inte februari 2025. Nu har Game Pass massor av andra bra spel jag hellre spelar före just NMH3. Ville jag dock verkligen fortsätta spela NMH3, så hade jag fått spelet till rabatt.

Vilken passande tur att du redan betalat för en ur flera perspektiv dyr skiva, som har fraktats land och rike runt för att du ska kunna stoppa in den i en maskin.
Hållbart? Nej.

Har du frågat "de flesta" om de vill ha "onlinekrav" eller inte? En kvalificerad gissning från min sida: Nej.

Du argumenterar ena stunden för PS Plus (förutsätter ett online konto och ett betalningsmedium), nästan stund argumenterar du för det motsatta. Du borde kanske starta konsekventa människors comedy club?

Det är Kutaragi-chippet Cell som uppgavs vara och finnas i saker som "brödrost, frys, cykel, stavmixer, kyl, tv och ringklockor idag." Kanske därför det är punka på cykeln? Är det därför det är global uppvärming i kylen och frysen? Kanske därför tiden är ur led?

Skämt åsido.

Vad dina barn får göra och inte göra är upp till dig och din partner inom ramen för det godtagbara.

Barnen här har onlinekonton till de flesta format, ingen fara i det. Eftersom kontona ligger under föräldrakontot. Här erbjuder Microsoft och Xbox bäst möjligheter för mig som förälder att styra över vad barnen får göra och inte göra på sina konton. Där gör vi en bedömning utifrån barnets mognad, det är viktigt att barn får prova sina egna vingar så att säga (men gärna under delvis kontrollerade former). Vi undviker gärna den totalitärt beskyddande rollen och är heller inte för obegränsad frihet. Snarare frihet under ansvar och mognad. Tur då att Microsoft och Xbox bjuder på bäst möjligheter vad det gäller säkerhet och trygghet för oss som föräldrar och våra barn.

Sega gjorde inte allt mer eller mindre rätt med Dreamcast. Till att börja med, så låg de fel i tiden. Något Sony utnyttjade (Sony är sällan först de apar gärna efter andra och förfinar i bästa fall), jag tror dock att den möjligheten närmar sig sitt slut för Sony. Just precis därför att de saknar kunskapen, kompetensen, förmågan och de finansiella musklerna att fortsätta apa efter Microsoft nu och framgent. Microsoft och Xbox har stått för de stora innovationerna som blivit standard på 2000-talet tillsammans med Nintendo i viss mån.

Kvalitén behöver inte sjunka på grund av att ett spel finns på flera konfigurationer (PC). Däremot ökar risken för trasiga spel med ökad komplexitet och storlek. Då vill inte jag vara fast med ett spel på skiva eller ett offline-konto/profil, när dag ett patchen kommer eller uppdateringarna kommer. Jag vill kunna klicka på en ikon i användargränssnittet (UI), sedan startar spelet.

Positivt att du medger att Microsoft/Xbox Game Studios numera är störst på Playstation. Det finns hopp om fred i galaxen.
Kvalitén på Call of Duty sjunker väl ändå inte? Att intresset sjunker för äldre herrar och damer som spelat COD länge är däremot troligt. Yngre förmågor är dock inte lika sönderspelade.

Black Ops 6 har den bästa och mest välgjorda (tekniskt/kvalitativt) kampanjen på över ett årtionde och kanske den bästa sedan Black Ops 2.
Att Microsoft har tagit över är dessutom positivt avseende fusk online. Modern Warfare 2/3 var katastrof avseende fuskande spelare online. Det tycks finnas gott om icke-legitima "professionella" spelare inom tävlingsbaserade spel som COD, Fortnite, Apex Legends med flera.

Är tjänsten Game Pass ens hållbar? Är Netflix hållbart?ur vilket perspektiv ska vi prata hållbarhet? Om Game Pass vore ohållbart skulle nog inte utvecklare släppa spelen där?

Är det mer hållbart för en studio att människor köper begagnade spel på skivor och kassetter med avseende på intäkter? (Retorisk fråga)
Är det mer hållbart att fysiska exemplar av spel fraktas världen runt?
Är det mer hållbart för mig att äga ett spel i form av en skiva, än att äga spelet i ett digitalt bibliotek?

Xbox Store VS Steam nu?
Färre kontra fler spel.
Jag föredrar kvalité framför kvantitet.
Inget ont om Steam, men antalet spel som släpps där är galet många på gott och ont.

En sak jag inte gillar med Steam, som Valve borde tagit tag i, är att spel kan recenseras av användare som inte ens många gånger äger eller spelat spelet. Eftersom det skadar både utvecklare, kritiker, spelare och det allmänna samtalsklimatet i och runt spel och spelkultur.

Jag spelar inte spel på skiva längre om jag inte måste. Skivan är inte hållbar ur flera perspektiv.

Att funka direkt från skivan blir mindre relevant, när spel kommer trasiga och behöver en patch och uppdateringar. Jag vill inte vara fast på en offline maskin med en lokal profil, den tiden har passerat.
Jag vill vara en del av en gemenskap oavsett om det är med kompisarna lokalt eller med kompisarna som är spridda över världen.

Switch gör många saker rätt och många saker fel. Switch 2 ska bli väldigt spännande att lägga vantarna på.

Spel funkar direkt från det digitala biblioteket utan skivan/kassetten och tillverkningen samt transporten av skivan/kassetten.
Jag har heller inte berövat skaparna/ hantverkarna/ utvecklarna/ skådespelarna/ musikerna/ artisterna frukten av deras arbete genom en begagnat marknad. Det känns någonstans principiellt bra att kunna stå upp för hantverket och arbetet.

Skrivet av Joe Swallows:

Eftersom det kommer till Gamepass så tror jag att jag kommer att testa det. Kul att Rebellion lämnar Sniper Elite för att testa något nytt!

Helt klart! Fördelen med Game Pass är att en inte måste invänta recensioner av spel. Nu läser jag mer än gärna kritikers recensioner ändå. Gillar jag ett spel på Game Pass och studion är liten, ny eller spelet har omspelningsvärde, så känns det värt att pynta (med rabatt) för spelet.

Frågan är när Sony kommer börja försöka konkurrera på allvar emot Game Pass och Microsoft?
Varför ska jag köpa ett spel till Playstation för fullpris, om jag kan spela det för en bråkdel av summan på Game Pass?
Ägande argumentet håller till viss del, men bara om jag vill ha spelet på skiva (nej tack! Omodernt).

Skrivet av Siegfried:

Men det är Microsofts val att inte ge möjlighet att skapa profiler utan massa registrerande, det kan man inte skylla utvecklarna på. På Switch och Playstation kan man göra användare utan att behöva registrera namnet, mail, lösenord och hela ens livshistoria för att skapa konto.

På Switch och Playstation väljer man, skapa konto, vad ska kontot heta, klart. Kam man spara lokalt med alla profiler då i alla spel? Ja. Det är något Xbox saknar.

Hur många spel hade Microsoft haft om de inte köpt Activision? De köper bort sina problem, de fixar inte dom själva.

PS5 har fortfarande fler spel än Xbox Series

För det första, du kan spara lokalt med alla xbox-profiler du skapar på xbox, med fördelen att du och kompisarna oftast kan nyttja era egna saves, ännu en gång, så är det upp till utvecklaren i fråga.

För det andra, även jag äger Switch och Playstation 5 och de flesta relevanta spelen till formaten. Du kan inte spara och tillgå alla spelares data lokalt parallellt på Switch när du spelar multiplayer, även där blir det så att framstegen kompisarna gjort går förlorad i många spel eller bundet till den profil som lokalt startat spelet. Vad är då poängen med lokalt spelande om progress inte sparas för alla?

Hade dessa konton/profiler haft samma lösning som Xbox, så hade däremot merparten av framsteg i mulitplayer och co-op spel inte gått förlorat på grund av lokala begränsningar kopplade till en specifik enhets lagringsminne.

För det tredje föredrar jag att göra ett konto/profil (utan livshistoria) där jag kan komma åt mina saves på valfri xbox, framför att ha det bundet till en specifik maskin eller ett minneskort. För maskiner/minneskort fysiska saker pajar eller blir defekta.

Vill jag ha saves i molnet på Switch, så är det konto (utan livshistoria) som gäller.

Microsoft hade massor av spel innan Activision och ännu fler efteråt. Inget bolag eller alla bolag som släpper/gör spel i spelbranchen köper bort sina problem i form av att köpa/starta spelstudios.

Sony köper spelstudios och en massa tidsexklusiva spel, Sony har byggt Playstation historiskt genom att neka andra hårdvarutillverkare (främst Sega och Nintendo, men även Microsoft spel från tredjepartsutgivare).

Nintendo har också köpt spelstudios.

Microsoft köper spelstudios och tidigare i viss mån tidsexklusiva spel.

Inget fel i att köpa tidsexklusiva spel ur ett affärsperspektiv, även om jag ogillar det med avseende på konkurrens och "fri marknad" (vad det nu är för något).

Microsoft fattade galoppen inför den här generationen och ville föregå den ökade utvecklingstiden för olika spel, lösningen blev att förvärva flera spelstudios och IP:s. Därför har också Microsoft framtiden för sig eftersom spelen avgör i slutändan.

Nintendo fattade också galoppen med Switch, de gick åt andra hållet.

Sony fattade inte galoppen, varför är inte helt klart. Sony försökte genom att köpa exempelvis Bungie. En sak är säker, av Microsoft, Nintendo och Sony, så har Sony sämst ekonomiska muskler och sämst affärsomdöme, där Concord och ett flertal nedlagda projekt är det senaste exemplet. Dåligt för alla som köpt PS5. Och här står vi nu med PS5:or fem år in i livscykeln och väldigt få spel som ger skäl till att spela på Playstation. Problemet med Sony är att när det går bra för Sony så börjar de fatta en rad korkade och ofta arroganta beslut gentemot spelare och de studios och IP:n de förvaltar.

Och ja PS5 har möjligen fler spel än Xbox. Jag är dock intresserad av kvalité snarare än kvantitet.

De spel av kvalité på PS5 som endast finns på PS5 och som inte är remakes eller remasters av spel jag spelat tidigare är ytterst få, färre än spelen på Xbox Series XS. Många med mig är nog rejält besvikna på Sony och Playstation 5 hittills av just den anledningen.

Xbox är dock mer än en konsol, det är en plattform som inte begränsar sig till en exklusiv maskin längre på samma sätt som Sony, därför tror jag också att framtiden är Xbox och Game Pass. Svårare än så är det inte om vi tittar på siffrorna: Xbox/Microsoft Game Studios/Activision var störst på formatet PS5 2024, mycket lutar åt att det blir så även 2025.

Allt för att Microsoft fattade galoppen medan Sony fastnade i skritten med en halt häst och köpta studios som i högre grad än Microsofts inte levererat spel av tillräcklig kvalité och i tillräckligt hög omfattning.

Xbox is thriving och alla köper Xbox i dag och startar konton, oavsett om det är på PC, Playstation 5, Xbox Series eller på framtida maskiner.

Det är en svindlande tanke att nästa Xbox (maskin/servrar) skulle kunna ha Microsofts egna kvantumchip Majorana 1.

Hade någon frågat mig under PS4 tiden vilket bolag som har framtiden för sig, hade jag svarat Sony, nu är mitt svar Microsoft (förhoppningsvis tillsammans med Nintendo), Sony börjar för mig lukta som liket Sega trots antalet sålda maskiner. Sony måste komma in i matchen och framtiden.

Microsoft är redan där.

Skrivet av Siegfried:

Spelet har släppts som remaster på Xbox One.

Ytterligare en gång, så är det utvecklarens val och således har det inget med Xbox UI att göra.

Att utvecklaren inte bemödat sig att göra annorlunda med ett 17 år gammalt spel och en remaster, förvånar nog få personer.

Om viljan fanns hos utvecklaren, nu finns ingen vilja.

Det är lite som Sony, om viljan fanns att släppa nya spel till PS5, så hade vi redan spelat dessa. I stället får vi nöja oss med Concord, med remakes & remasters 5 år in i konsolens livscykel. Bra jobbat Sony.

Playstation kan strax byta namn till Concordstation tyvärr. Som tur är får vi pretto walkin' simulator 2.0 i och med Death Stranding 2, inte ett spel för alla, men fortfarande något åt svältfödda Sony fans.

Förväntansfull. Kratos förtjänar vila.

Skrivet av Vileoxe:

Tycker att dom har ändrat Kratos alldeles för mycket från GOW (2018) till Ragnarök.
Överlag gillar jag original Kratos mest då han inte tar skit från någon.

Att en karaktär förändras och får lite nyanseringar och substans är inte helt ovanligt i och med föräldraskapet. Som förälder får en dessutom vara beredd på att ta emot lite skit.

Skrivet av Siegfried:

Om du såg länken jag skickade så försvann alla karaktärer från Castle crashers, förutom karaktären till ägaren av kontot. Då spelade kompisarna på det befintliga kontot. De övriga spelade som gäst.

Xbox behöver bli mer offlinevänligt.

Castle Crashers är ett 17 år gammalt spel till Xbox 360, som inte fått uppdateringar på evigheter.

Om du använder det som evidens för din tes så förstår jag att du är ute och cyklar på däck utan luft.

Ännu en gång, så är det utvecklarens val och således har det inget med Xbox UI att göra.

Att utvecklaren inte bemödat sig att göra annorlunda med ett 17 år gammalt spel, förvånar nog få personer.

Skrivet av Siegfried:

Det är totalt onödigt att behöva skapa en online profil om man vill spela lokal multiplayer. Kompisar som inte har Xbox, varför ska de behöva skapa konto med både mail, namn och allt annat som ska fyllas i? Det tar så onödigt lång tid och är alldeles för omständigt. På Switch och Playstation går det jättebra att skapa onlinekonto. Konsoler bör vara så plug & play som möjligt.

Vet du vad som är totalt onödigt och tramsigt?
Att negligera kunskap och kännedom.
Att göra en höna av en fjäder som inte ens finns.

Det behövs inte skapas någon profil för att spela spel lokalt i multiplayer, eftersom kompisarna, ens barn eller så kan spela på värdens konto.

Det finns således inget generellt krångel kopplat till Xbox UI, ofta är lokal multiplayer ett knapptryck "A" bort. I de spel som detta inte är aktuellt i, så beror det uteslutande på utvecklarens val.

För övrigt verkar du ha många kompisar som aldrig har spelat spel eller gjort ett konto på spelmaskiner, eftersom det tycks vara så drygt och svårt. ... Eller så är du bara ute efter att klaga eller hitta på utan befogade skäl.

Processen för att skapa konton hos Microsoft, Nintendo, Sony, Valve eller dylikt snarlika.
med fördelen att har du ett Xbox-konto, så behöver du inte skapa konton hos EA, Ubisoft, Epic Games, för ett konto som binds till ditt Xbox-konto skapas när du startar spel från dessa utgivare.

Oerhört Krångligt, jag vet... (djupt ironisk).

För övrigt anser jag att det är positivt med att ha ett Xbox-konto och att kompisarna skapar sitt konto eller bara loggar in med sitt befintliga konto. Ens sparfiler, progress, etc. sparas digitalt, vilket gör det sömlöst för mig att logga in på en kompis Xbox hemma hos kompisen, när vi vill spela ihop.

Xbox likt många andra konsoler är väldigt plug in n' play.

Skrivet av kebbe:

Hoppas på ett Killzone-projekt. Tror inte Guerrilla har kompetensen till det längre.

Instämmer. Killzone eller ett Resistance vore något.
Hermen Hulst gör heller inget vidare jobb för Playstation.

Det här projektet med Sony, är ett av People Can Fly många projekt som är på gång. Pepp.

Skrivet av Siegfried:

När jag skulle få Streaming till min Rog Ally att fungera.
Hur man spelar lokal multiplayer
Hur man hanterar prenumerationer, hur jag får rätt med språk i spel, No more Heroes var helt på japanska, men var tvungen att ändra till engelska på konsolen för att det skulle bli rätt, istället för svenska.

No More Heroes inställningen om Japanska beror inte på Xboxens UI, snarare på Grasshopper och Suda 51 som utvecklare.

Det gäller verkligen inte för alla spel, när du har svenska som språk i Xbox UI, så det ligger hos utvecklaren här, även om det kan kännas passande och bekvämt att skylla på Microsoft och Xbox.

Att det är ett krångligt val av Grasshopper håller jag dock med om.

För övrigt är det jättebra att fler skaffar Users med Gamertag, sjukt smidigt system som de andra konsoltillverkarna tagit efter Microsoft.

Microsoft har framtiden för sig, de kan online och ekosystemet runt spelare på ett sätt som vare sig Sony eller Nintendo är i närheten av att kunna.

Vidare är Microsoft en hoppfull vind i ett annars just nu väldigt mörkt och odemokratiskt USA, där alltför många techjättar gynnar och går mot oligarki i stöttandet av Putins knähund Trump.

Skrivet av SunShine:

Personligen tycker jag hazelight sätter en helt ny standard kring spelmekanik och spelgläjde.
Det är sanslöst hur de lyckas få till så många olika spelelement i level efter level och det känns aldrig dåligt gjort heller.
Allt för många spel klarar ju knappt av att hantera tre olika spelmekaniker

Instämmer, de gör spel på en nivå som få studios klarar av att matcha.

Spelet känns lagom svårt för barnet, när det begav sig var It Takes Two på lagom svårighetsgrad.
Det finns en fin progression över tid mellan spelen som är mer än ytlig.

GOTY2025 kandidat.i

Klev ur komfortzonen i denna omröstningen.
Svårast var Geralt VS Snake. Valet föll på Geralt.

Duke har en förkastligt rolig personlighet med ikoniska one liners.

Jag valde bort Mr. Video Games , valde bort Super Mario. Att Mario är Mr. Video Games, det kan ingen ändra på.

Jag valde också bort Link.
Link och Freeman är definitionen av att du är karaktären likt the Dragonborn), där var och en får lära känna karaktären genom andras kommentarer och dialog.

Borde inte Sonys karaktärer vinna detta i "Playstation-landet" Sverige? Nu är nog PC master configuration större än Pläjstäjzion, men ändå.
Eller är bara Sonys karaktärer not that good? Även om spelen de figurerar i många gånger är really good.

Skrivet av Wedge:

Antagligen för att Nathan Drake har x100 mer personlighet och karaktär än biljardbollen Agent 47. 🤔

❤️ Hahah, det är såklart subjektivt.

Att Nathan Drake är generiskt designad och som tagen ur en rom-com är inte samma sak som avsaknaden av personlighet. Det gör heller verkligen inte spelen dåliga att Nathan Drake generiska design ser ut att vara tagen från exempelvis säg skådisarna Nathan Fillion eller Colin Firth.
Hela poängen är att Drake ska tilltala så många som möjligt genom sin generiska design och det är så Sony i ett nötskal.

Sony likes to play it safe, deras spel, karaktärer, härmning av konkurrenters innovationer utgår ofta från säkra kort i alla sammanhang som rör spel. Sony är klassikern på menyn, kaffets Gevalia mellanrost så att säga. Du vet vad du får. Generation efter generation ...
Förutom kanske just denna generation (PS5), här får spelare vänta och åter vänta. Eftersom många serier från Sony lyser med sin frånvaro. Death Stranding 2 ser äntligen ut att bli ett positivt undantag till sommaren.

Kodnamn 47 ska nog inte ha särskilt mycket karaktär. Jag tror det är lite av poängen med designen.

Att Kodnamn 47 vann över Nathan Drake, visar kanske på hur anonyma/generiskt designade och substanslösa många av Sonys frontfigurer är? Sonys karaktärer borde väl vinna i "Playstation-landet" Sverige?

Streckkoden gör att Kodnamn 47 sticker ut från mängden, Kodnamn 47 är trots allt en vara/produkt i transaktionssamhället.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så. Jävla. Taggad!

Såg ni hur såpan löddrade och hur man spolar bort för EXTRA satisfaction?

Decenniets spel!

Ren terapi!

Knappast en skräll att Sonic vann över den anonyme surgubben Kratos.

Däremot blev jag lite förvånad att det var så jämnt emellan Kodnamn 47 och den generiskt designade Nathan Drake.

Att Freeman vann mot Annoying Spammerman var ren glädje.

När kommer tävlingen om bästa sidekick och bästa biroll?

Mycket positivt.

Även om jag redan har spelat PoP: The Lost Crown på Game Pass.

Nu hoppas jag på lite fler dag ett spel också.

PS5 Pro är inte aktuellt, för litet relevant spelbibliotek på PS5.

Till PS6 - yes please!
Om maskinen blir tillräckligt bra och framför allt om tillräckligt många egna spel med bra kvalité faktiskt släpps tillräckligt ofta, annars kommer Playstation inte fortsättningsvis kännas relevant.

Risken är i stället att PS6 blir ett dödssuck för den gamla sortens konsoler och modell.

Xbox Prime

"Robots in disguise"

Med kvantumchippet Majorana 1?

"That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now?"