Inlägg av rudeboystig

Inlägg som rudeboystig har skrivit i forumet

Alltså, "regissör" låter lite mer än vad det är i spelsammanhang...

Spel har ofta ett antal Directors: Creative, Game, Art, Narrative, Animation etc. etc.

I detta fallet var det en Game Director som lämnar och de är ofta ansvariga för gameplay men Creative Director är personen som är "kreativ chef" för projektet.

Skrivet av Ankh:

Conman? Är det när man ska lura folk?

En superhjälte utan superkrafter

Han ser ut att ha vänt från meme-trenden, good for him

Skrivet av B-itta:

Ansåg CDProjectRed som det bästa AAA spelföretaget, men sen kom Cyberpunk launchen och ändrade min uppfattning. Älskar deras spel, men saker och ting i företaget bör förbättras. Hoppas denna ändring gör den bra skillnaden.

Problemet var ju att alla höjde dem till skyarna pga ett spel...

Skrivet av marsson90:

Som vanligt så utannonseras spelen aaalldeles för tidigt

Det är bland annat ett rekryteringsverktyg, så jag förstår dem.

Skrivet av KoP:

Där håller jag inte med. Jag ser gärna att större studios ägnar sig åt liknande småprojekt där dom kan ta ut svängarna och utan att riskera allt för mycket.

När det kommer till AA/AAA-spel känns det som om att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket då man kanske riskerar att skrämma bort en del utav kundbasen om man försöker sig på något som är lite "udda".

Ja, jag förstår verkligen inte de tankegångarna... "AAA studios gör bara samma skit hela tiden och tänker bara på pengar!"

Det är väl skitkul för dem om de får lov att experimentera och satsa på spel som kanske inte är givna kassakor.

Ta t.ex. Child of Light och Valient Hearts från Ubisoft, helt underbara små spel.

Sleeping Dogs <3

Skrivet av Matsamoto:

Det var ju en herrans nåd att inte det kom fram

Sa och sa, det var ju MIN tallrik!

Skrivet av Dalthor-san:

Alltså jag tycker ju inte det är direkt rocket science. Hur kan det va så svårt att förstå hur man ska behandla människor på ett bra sett att man behöver anlita någon för att hjälpa en med det? Sjuk värld.

"Alltså varför finns det ens krig och folk som skadar andra? Kan inte alla bara vara snälla liksom, hur svårt kan det va?"

Skrivet av korvmos:

Hype
Någon som spelat trover saves the universe, var dom inte inblandade där också på något vis?

Samma utvecklare som startades av R&M-skaparen, så ja

Skrivet av Weeks_death:

Iofs så tänkte jag på masquarade (PC spelet) från runt 2004... Svagt minne att det var source motor.. men p&p är ju det man haft mest kul i... Beroende på SL så är det svårt att nå den variation och flexibilitet som ett p&p ger, jämfört med PC. Samt det spelet jag tänkte på är intrig-fullt, men främst ett actionspel ☺️

"Vampire: The Masquerade" är en P&P rollspel som sedan kommit som spel och t.o.m. TV-serie. Du tänker på Bloodlines som var awesome och buggigt, men det första PC-spelet var Redemption.

Skrivet av Jozo:

Haha, jag tror inte att jag någonsin har läst en artikel där SE säger att de är nöjda med försäljningen 😊

Väldigt relevant: https://kotaku.com/guardians-galaxy-gotg-square-enix-sales-ta...

Skrivet av Busko:

Må vara lite svårare att ha kontakt etc. Men jag tror snarare att felet ligger i lathet och att de inte alls "jobbades"
Hörde de från flera ställen där jag känner folk som har någon sorts personal undersig att vissa helt enklet inte klarar av att ta ansvar för att jobba hemma.

Det är såklart annorlunda för person till person och vad de gör, men i allmänhet håller jag helt med. Överlag går allt långsammare och resultaten blir inte lika bra.

Många har inte möjlighet till ett bra hemmakontor utan sitter i köket där disken spökar i pereferin och din stol pajar din rygg, kommunikationen är sämre och man är inte lika i sync med kollegorna etc.

Jag vet att många älskar att jobba hemma, men allt är fan inte bra med det.

Skrivet av Tobis:

Är det slavigt att arbeta som utvecklare i spelbranschen? Random fråga, inte remedy-specifik

Skrivet av Cordayne:

Beror på företaget du jobbar för, och vart i världen du befinner dig med unioner och fackförbund.

Exakt så. Branchen har växt väldigt mycket de senaste 10 åren, större bolag med bredare "range" av människor har påverkat mycket hur man jobbar. I Sverige är det generellt väldigt bra skulle jag säga, mycket tack vare anställningsskydd, semester och dyl.
Där man för 20 år sen var ett gäng snubbar under 30 som inte hade någon flickvän var det många som "inte hade något bättre för sig" än att jobba till midnatt och den kulturen skapar lätt grupptryck för att cruncha. Men när man nu har seniora utvecklare och chefer som måste hämta på dagis etc. blir det annorlunda och dessutom har (tack och lov) många insett att de kortsiktiga man får ut av crunch inte väger upp mot långsiktiga skador av utbrändhet.

Skrivet av Kalliban:

Är det någon här som faktiskt jobbar på ett spelbolag? Hur är lönerna jämfört med jobb på andra bolag? Är det motsvarande eller lägre för att så många vill jobba där?

OT: Det vore kul att jobba på ett bolag där jag faktiskt bryr mig om slutprodukten. Kanske kan det kännas roligare då? De tjänster som var någotlunda relevanta för mig var dock i Finland.

Snart 20 år i branchen här. Lönerna har blivit bättre och bättre, men beroende på vad man jobbar med kan man nästan garanterat få en hel del mer om man går till ett "vanligt" jobb. Så även om många jobbar med spel pga passion och, som du säger, att man bryr sig om slutprodukten, så är branchen nu så stor att seniora utvecklare är hett byte och lönerna drivs upp till bra nivåer.
Ska ju absolut tilläggas att det beror på bolag och var det ligger såklart.

Skrivet av danskung:

Vuxna dör, barn föds. Det föds fler än vad som dör. *End of poet

Roblox, Mojang och Nintendo kommer endast bli större med tiden, dagens Lego TM.

Alltså att skriva Nintendo i samma mening som Roblox och Mojang ändå...

Skrivet av anon_119148:

Även känt som Sveriges rövhål vilket artikeln också kan ta upp (obs. Skämt)

OnT: bilderna var rätt trevliga men konceptet roar mig inte alls.

Sveriges framskjärt

Skulle jag killgissa så blev hon erbjuden positionen för att Blizzard uppenbarligen behöver fixa sitt rykte, men insåg att hon bara var en affisch utan egentlig makt (en kvinna kan ju inte styra Blizzard, eller hur grabbar! Höhö, ses i Cosby-suiten sen!) och tröttnade till slut.

Skrivet av Fearnox:

Nja, kommer du ihåg Metal gear till PC(tror jag det var), spelet fanns ju inte ens med på skivan.
Vet inte hur det ser ut med Forza, men Gran Turismo kommer ju inte ens gå att spela utan internetuppkoppling.

Så jag vill mena att spelet på skivan inte alltid är klart och ofta så krävs Day1 patch för att det ens ska fungera ok, utan den så spelar man typ en beta(inte samma spel som finns ute på release dagen).

Det finns väl extremfall med typ 40GB Day1 patch också, vill minnas att det även fattats delar i spel vid något sammanhang också, men är inte säker på det.

Sen... hur "fult ord" gick Cyberpunk genom cert på 360 och PS4?
Spelade verkligen någon på Microsoft och Sony genom dessa spel?

Ja? Det finns många horribla exempel, det skrev jag ju inget emot. Men om ett spel tillåter offlineläge (och din konsol inte är uppkopplad) så är ju versionen på skivan den du kommer spela så då ligger det ju i utvecklarens intresse att guldversionen ska vara bra.

Cyberpunk är verkligen ett stort frågetecken ja. Jag kan tänka mig stora löften från CDPR mot Sony och MS som sen sket sig. Dock ska det också tilläggas att de båda har ett klassificeringssystem för utvecklare/utgivare som kan ge smärtfriare certifiering eller fler undantag om man har gjort bra ifrån sig tidigare. Anar att CDPR är på deras shitlists nu.

Skrivet av Fearnox:

Gått guld ger väl en liten indikation idag, men med tanke att bland annat Cyberpunk vart försenat efter guld och att de fortfarande jobbar hårt på Day1 patch så betyder det inte så mycket.
Vet inte hur det ser ut längre men förut så brukade utvecklarna ha en Gone gold fest för personalen, men nu så arbetar man säkert hårdast emellan Gone gold och release för att lösa det värsta till Day1 patchen, så kan tänka mig att det inte gäller längre.

Hur som helst så är begreppet urvattnat, jämfört med vad det betydde förr.

Du har absolut rätt i att det inte betyder lika mkt som innan patch-tiden (vilket iuf var länge sedan), men det är fortfarande en betydande milstolpe. Guld-versionen är den som skickas för tryck (vilket innebär att för offline spel är det versionen du får) och den har godkänts av både 1st party (dvs MS, Sony etc.) och intern QA även om dessa kan ha "must fix for Day1 patch"-tillägg.

Skrivet av Hullken:

Jag tyckte nog att att även det första Dune-spelet från ... Cryo? Var helt ok.

För övrigt är den nya Dune-filmen riktigt jäkla bra.

Cryos Dune är amazing, funkar fortfarande bra. Och musiken! <3