Inlägg av trifix

Inlägg som trifix har skrivit i forumet

Jag testade det på min 10 år gamla dator och insåg rätt snabbt att det är i princip ospelbart. Trist för av det lilla jag ändå fick se så var atmosfär och grafik out of this world!

Körde igenom Control på Series X och jag måste säga att det var längesen jag spelade något som verkligen kändes som ett TVSPEL av gammalt klassiskt slag. Allt är skruvat och konstigt med sjukt kul combat. Något som de flesta spelbolagen idag inte vågar göra eftersom de är rädda att misslyckas.

Estetiken i Mirrors Edge är idag 17 år senare fortfarande svår att slå. Spelet i sig kändes mer som ett tech-demo än ett riktigt spel.

Jag minns SÅ VÄL när min granne/kompis hade varit i USA och plockat med sig Super Mario Bros 3 hem. Hans pappa hade hittat nån skum butik som sålde adapter så spelet gick att köra på våra svenska maskiner. Tänk då på att spelet inte hade släppts i EU än. Det skulle dröja ett år innan det dök upp här minns jag. Jag/vi var helt golvade av den nya grafiken i jämförelse med något annat på NES. Sjukt egentligen att spelet släpptes 1988 i Japan och tre år senare i EU.

Super Mario World hade samma känsla minns jag, framför allt eftersom det var ett release-spel till SNES. Samma granne var först med maskinen i skolan/grannskapet. Turtles in Time var också en stor upplevelse minns jag. Hade själv MegaDrive på den tiden men spelet var alltid ett strå vassare på SNES.

Nintendo har ju överlag överträffat det mesta när det kommer till snygg design i sina spel. Senaste Super Mario Wonder är ju ett mästerverk i 2.5D.

Första Unreal var ju också något i hästväg när det kom. Minns att jag dreglade bara över titelskärmen med kameraåkningen.

Det finns (fanns) så mycket potential i spelet som vi aldrig fick se. Förmodligen därför också som man helt skippar expansioner till det första spelet och lägger all energi på en uppföljare istället.

Det jag vill se är mer konsekvens av dina val. Mindre Merlin trials. Poängsystemet mellan husen.

Som någon tidigare skrev så lägger jag min röst på Super Mario Wonder. Det är ett grafiskt mästerverk med alla små detaljer överallt.

Ska jag vara ärlig tycker jag 50M SW:BF låter som önsketänkande?! Första spelet sålde runt 15M vilket skulle göra att 2:an skulle ha sålt 35M? Aldrig! Däremot är det nog många som kört spelet via EA Play kan jag tänka mig. Undrar om dessa räknas in där?

Har precis kört dryga timmen av spelet och HERREGUD vilket mysigt spel. Helt klart 5 av 5. 4.5 av 5 förresten. Gillar inte elefanten. Jag vill ha MARIO. Inte en j*vla elefant som används alldeles för mycket tycker jag...

Har ju säkerligen diskuterats till leda men detta är ju bara huvudlöst från Fifas sida. Om det är ETT spel som EA Sports faktiskt gör bra så är det just FIFA-serien. Säljer ju otroliga mängder och är en riktig gigant i marknadsföringen av FIFA rent allmänt.

Jag klämmer till med Starfield faktiskt. Har inte spelat mycket än MEN det checkar många boxar för mig. Då rymden rent generellt är ett stort intresse för mig så älskar jag när saker och ting är baserat på någon sorts verklighet. Starfields backstory känns rimlig och jag älskar NASA-punk designen. Jag älskar NASA. Punkt. Interstellar ser jag som en av de bästa filmerna som har gjorts och estetiken från filmen hittar man mycket av i Starfield också.

Med det sagt så ligger ju Mass Effect nära tillhands också men spelmekaniken har inte åldrats väl. Första spelet må vara en milstolpe i genren men spelmekaniken är ju hemskt nu 2023. Likaså är jag väldigt trött på Bioware-formulan där hela världen man lever i står helt stilla. Att samma NPC alltid står kvar på samma ställe osv. Jag tillhör en av dem som faktiskt gillade Andromeda, mycket tack vare gameplay som var betydligt bättre än trilogin.

Wakkaah - tror faktiskt denna videon förklarade mer för mig än vad alla skrikiga amerikaner gjort under flera timmars Youtubande!

Denna genomgång borde finnas som en valbar tutorial i spelet. Nog för att jag har spelat D&D/Mutant i yngre dagar (typ 80-talet) men BG3 är verkligen överväldigande.

Har ju inte kört den här typen av rollspel innan men älskar det turbaserade och taktiska!

Edit: Det hade förövrigt känts betydligt bättre om tärningarna var 3D-modeller istället. Nu blir det bara samma animation om och om igen!

Undrar hur många exemplar de räknar med att sälja av ett så gammalt spel. Måste ändå finnas något underlag för att göra fysiska kopior av spelet. Jag känner någonstans att RDR hörde hemma på Xbox360/PS3 och bör stanna där. Det har inte åldrats lika väl som GTAV har gjort.

Var tvungen att kolla igenom vad jag faktiskt har spelat och fastnade DIREKT för remaken av Links Awakening. SNÄLLA NINTENDO gör en remake av Link to the Past i samma motor!

Överhuvudtaget har jag alltid tyckt att SMB, Zelda och Metroid gjort sig bättre i 2D. Toppen var helt klart SNES och Super Mario World, Link to the Past och Super Metroid. Ägde dock aldrig någon SNES när det begav sig men har ändå kört igenom alla tre spelen.

Som några redan har petat på så tappar serien pga att de har bantat ner så mycket från spelet.

The Last of Us på PS3 håller jag som det absolut bästa jag har upplevt i spelväg. Atmosfären och dynamiken/kemin mellan Joel och Ellie gör allt för spelet. Varken atmosfären eller kemin finns i tv-serien, mycket pga att Bella Ramsey inte känns rätt för rollen. Sen har vi det faktum vi fick lite halvt bekräftat i en intervju att det blir mer infected i S2 = de hade inte budget att ta ut svängarna i säsong 1. Detta märks också väldigt ofta i serien då man tagit genvägar/kapat bort delar för att det helt enkelt inte fanns varken tid eller pengar. Man har valt att fokusera på människorna och då fick det stora övergripande hotet ta ett steg tillbaka.

Jag blir så trött på att "försvara mig" från kanske framför allt amerikaner som säger att allt inte behöver vara som The Walking Dead med zombies överallt. Jag eftersöker inte action och slafs/gore. Jag eftersöker den spänning och det hot som ligger som en matta över spelet hela tiden. Spänningen och hotet fanns i de första avsnitten för att mer eller mindre försvinna helt efter horde-attacken i EP5 (var det väl?). Det var också då jag känner en nedgång i serien kvalitetsmässigt. Hela Universitetet som är en stor bit i spelet (och en av mina favoritdelar) var avcheckat på 5 minuter i serien. I The Mall så har man EN infected. I snöiga staden har man INGA infected där man i spelet har en klassisk scen med David där allt går åt helvete.

Med det sagt så är det ju inte lågbudget på något sätt. Det är ju snarare så att post-apokalyptiska världar kostar en jävla massa pengar att framställa. Det är extremt "enkelt" i ett spel.

Vilket åter för oss in på spåret att spel ÄR svårt att föra över till film.

Jag har ju aldrig spelat Bethesdas spel för storyn. Möjligtvis lore osv men aldrig för storyn. Det har ALLTID varit utforskandet som har varit den stora grejen för mig. Spenderade ju sjukt mycket tid i Skyrim på att bara utforska innan jag tog tag i storyn som fanns i spelet. Det är väl det jag ser mest fram emot för det är inte många av den typen av spel som släpps...

Jag älskar openworld men tycker storyn i flesta spelen är alldeles för lång och utdragen. Det är nog just bara RDR2 som varit undantaget. Jag avskydde prologen för jag ville fortsätta som Arthur...

Minns GTAV när det kom hur jag mot slutet inte hade energin att bry mig längre. Bara körde på och skippade allt. Däremot är ju Endgame i GTAV minst lika roligt som storyn. Att bara leka! Synd bara att man förde över allt det roliga till online-delen istället.

Detsamma gäller förövrigt Hogwarts Legacy som jag kör igenom just nu. Jag är 35 timmar in och börjar tröttna. Det är för mycket skitsnack och för lite puckla på. Sen ska jag sätta tänderna i Horizon Forbidden West!

Edit: Ett BRA spel i Open World är däremot Spiderman. När jag var klar med storyn så var det precis lagom långt!

Jag själv har gått ifrån att ha fuskat mig igenom typ alla spel på ett eller annat sätt till att bara köra Normal. Fuskandet började i slutet på 90-talet när det var larvigt lätt att fuska på PC. Det har väl mest handlat om just PC eftersom det varit så lätt att fuska med konsolkommandon i många spel eller så kallade "trainers".

Jag tror att brytpunkten var Skyrim faktiskt. Det kändes inte rätt att fuska även om man efter 200 timmar i spelet var så OP att det kändes som att man fuskade. Witcher 3 är ett typiskt spel jag hade fuskat i förr i tiden. Jag körde jag fast i combat (läs: dog hela tiden) och det dröjde ett år efter release innan jag körde igen och spenderade MÅNGA timmar i spelet.

Eftersom jag kört Xbox under alla år så började jag bry mig mer och mer om achievments och de var förr ofta låsta till Normal. Eller så var det helt enkelt så att du inte kunde få en viss achievment för att du bytte svårighetsgrad mitt i spelet. Idag verkar det vara helt borta och man fokuserar ofta på andra saker i spelen till min glädje.

Vill minnas att jag köpte den importerade US-versionen från Webhallen när det begav sig. Man var även tvungen att köpa en Action Replay för att få det att fungera. Minns att jag i slutändan betalade runt 1200 spänn för att kunna köra spelet. Det var ju fortfarande på den gamla goda tiden när spel släpptes senare i EU...

I den där comparison-videon någon länkade till ovanför ser man att det är stor skillnad. Ser ju bitvis ut som ett helt annat spel.

Spelen har i ärlighetens namn inte sålt jättebra genom åren. Inte med tanke på spelarbasen som finns bland Nintendos produkter. Mest sålda spel är Metroid Dread till Switchen vilket säger en hel del. I jämförelse med Mario och Zelda är det en piss i havet!

Jag själv hävdar att Metroidvania gör sig bäst i 2D och är en genre jag älskar fortfarande. #griniggubbe

Jag testade Golden Eye tidigare idag på Xbox och kände att jag inte riktigt förstår grejen med släppet? Varför småhypas en Nintendo64-titel på Xbox som ser ut som skit idag 2023? Kunde man inte åtminstone ha fixat till texturer i spelet? En helt hemsk bilduppdatering? Eller ska det vara helt original?

Missförstå mig inte nu, jag ÄLSKAR retrogaming men 3D-spel ifrån den här eran har ju knappast åldrats med värdighet.

Mitt första spelminne är gamla hederliga Kings Quest runt 84-85. Fick kopia av en arbetskollega till mamma. Hjälpte mig massor att lära mig engelska i tidig ålder. Med hjälp av en engelsk ordbok så körde jag igenom spelet. Många gånger.

Mitt första spel och även konsol som jag köpte för egna pengar var Moonwalker och Sega Megadrive. Hade sparat väldigt länge minns jag och fick den sista femhundringen av farmor i födelsedagspresent. Så hösten 91 måste det ha varit. Jag var ett extremt stort fan av MJ under den här perioden...

Har vi ens spelat samma spel? Maken till mer skriptat spel får man leta efter. Ingen av animationerna går ju att avbryta överhuvudtaget. Står man på stället och trycker på slagknappen så står man där och går inte att rubba.

I övrigt är en hel del animationer så totalt jävla kassa att jag blir mörkrädd att de ens släpper spelet. Har ni sett när kvinnorna går runt efter en spelad boll? Benen ser helt konstiga ut. Likaså under spel när de springer tillbaka mot baslinjen för att rädda en lobb - det ser hysteriskt roligt ut. Hör inte hemma på en tennisbana iaf.

Ljudet från publiken är ett skämt, man riktigt hör hur det stått i en studio och applåderat och sen copy/paste för att få det att låta som en publik. Ingen som helst tyngd i applåderna.

Jag kan se förbi det mesta i ett tennisspel, bara det är kul att spela med bra mekanik. Matchpoint är ändå hyffsat kul och jag "fastnade" ändå i 2 timmar med spelet. Tyvärr i slutändan kan jag inte se förbi alla brister och fel i spelet eftersom de finns på tennisbanan. Jag kunde inte bry mig mindre om licenser osv, det har aldrig varit viktigt för mig i tennis.

3 av 5? Knappast...

en svag 2:a från mig. Det är inte helt värdelöst men skulle absolut inte lägga pengar på det. Tur det är på Gamepass

Jag körde igenom spelet på Series X runt releasen och hade inga större problem. Däremot tappade jag intresset TOTALT när jag insåg att det finns en "point of no return" i ett RPG. Avskyr sånt. Designa spelet så att världen fortsätter som tidigare efter sista uppdraget istället!

Sen inbjuder ju inte spelet till samma form av utforskande som skog och mark gör i Witcher tex. Det gör att det finns mainstory och sen tappar spelet.