Världens största spel möter världens mest upphöjda äventyrsskapare. Två ånglok som krashar in i varandra i tusen kilometer i timmen, men explosionen är inte lika stor som vi hade hoppats.
Squares episka rollspel är fyllt med ögonblick som dröjer sig kvar. Rikard Olsson återvänder till en gammal kärlek som vägrar rosta.
Rikard Olsson oroade sig för effektsökeri, men finner en ganska återhållsam affär i Wrong Number.
Ring snuten, säg åt dem att sätta på blåljusen för FZ har lagt vantarna på den nya betan till det fullkomligt okontroversiella Battlefield Hardline.
Nordkorea höll på att missa sin andra ockupation av USA när THQ konkursade. Men Homefront 2 överlevde och nästa år ska det amerikanska hemvärnet slå tillbaka. FZ har kollat på Cryteks shooter.
En stum hjälte med ett överdimensionerat vapen rör sig genom färgsprakande ruiner av en stad i förfall, samtidigt som Logan Cunninghams dominerande stämma levererar exposition över ett triphoppigt soundtrack av Darren Korb. Supergiant Games verkar ha hittat sin nisch.
Vyn från vårt luftslott är inte så hisnande alla gånger och det är något som inte stämmer när inbrott blir blir mer slentrian än spännande.
Ett spel – så många olika ansikten. Nya Wolfenstein blandar robothundar med poetiska brandtal och tung action med de svåraste frågorna. Vi har spelat, men undrar ändå om det går ihop.
Ett spel som pekar ut det meningslösa i andra spel, hur meningsfullt är det? Vi har lyckats motivera oss att testa.
Ibland är begränsningar en skapares största tillgång. Ju fler hinder som måste övervinnas för att berätta en historia, desto mer kreativ måste utvecklaren vara. Detta har varit en direkt bidragande faktor till några av de mest ikoniska designvalen i spelhistorien, så som Silent Hills dimmiga gator och Marios rundlagda kroppshydda.
Filmregissörer som tar steget in i spelbranschen - hur ofta har det gjort någon gladare, egentligen? Oron för vad som ska bli av när en av Sveriges mest uppburna filmskapare byter kameran mot handkontrollen är dock helt obefogad. Allt man kan fråga sig är varför han var tvungen att vänta så länge.
Otroliga tider, ändå. Säga vad man vill om crowdfunding, om stretch-goals hit och missade deadlines dit, och hur systemet kommer att hålla i längden, men en sak är omöjlig att bortse från: Pre-Kickstarter var det i alla fall sällan vi begåvades med genuint trogna uppföljare till semi-obskyra spel från 16-bitarstiden, skapade av folk som faktiskt var med och knåpade ihop originalen. Nu är det nya tider som råder, och Shadowrun Returns är inte bara en trivsam återblick på en svunnen era, utan kanske även en framtidsvision i mer än ett avseende.
Nu har det gått alldeles för länge sedan jag fick chansen att spela som en gubbe med oproportionerligt stort huvud i något slags retroinspirerat indieplattformsspel. Det måste ju ha varit minst sju, åtta timmar sedan sist och nu börjar abstinensen bli för mycket.
Vad får man om man blandar Namco, Sega, Capcom och deras brokiga karaktärsgalleri? Det är precis vad Rikard Olsson ska berätta för dig.
Fjolårets bästa och mest känslosamma spelupplevelse är tillbaka. Och lämnar – sin nya komprimerade form till trots – ingen oberörd.
Anrika Swedish Game Awards är avslutat och vi mäter succépotentialen hos vinnarna.
Nintendo presenterade ett nytt Mario Kart på förra veckans E3-fest i Los Angeles, vilket passas oss utmärkt eftersom vi bäddat upp med den tio år gamla klassikern Double Dash.
I Monaco finns det gott om välbärgade skattesmitare. Men också åtta pixliga tjuvar med det inte fullt så nobla målet att ta från de rika – och ge till sig själva.
Oavsett vilken färg du röstar på får du finna dig i att vara ledig idag och vad passar då bättre än att spela. Med vår hjälp behöver du dock inte lämna det politiska spåret.
Bossa Studios makabra slafssimulator låter alla med kirurgdrömmar att utvärdera sitt karriärval med skrattet i halsgropen.
Magicka-skaparna Arrowhead byter fantasy mot 80-talets neon och stereotyper - tur att de behåller charmen.
Den tredje april kände vi en störning i kraften – som om miljoner röster plötsligt skrek ut i förtvivlan och sedan tystnade. Det här är berättelsen om världens mest älskade äventyrsskapare. Tack för allt, LucasArts. Vi glömmer aldrig.
Hitler är arg – så arg att han väcker liv i en zombiearmé. Rikard Olsson är också arg – arg för att Rebellion gjort ett hjärtlöst och cyniskt skitspel.
"Multiplayern kompromissar inte visionen – det fullbordar den", påstår Eidos om Tomb Raiders flerspelarläge. FZ har svårt att dela entusiasmen.
World of Tanks kunde ha blivit ett nytt World of Warcraft. Men Wargaming tog förnuftet till fånga och skapade istället jättelika, strategiska onlinesuccén. FZ pratar med den vitryska utvecklaren – och här är det tanken som räknas.