Inlägg av aakerlind

Inlägg som aakerlind har skrivit i forumet

Mega Man är en sådan serie.
Battlefield likaså.
Håller med om Halo, även fast jag inte varit ett inbitet fan.

Den första. Har man inte hårda nypor innan så får man det av den.

Skrivet av lampis:

Intressant. Har du något exempel?

Mass effect led av detta

Förutom Half-life 2 och fysiken i det så var det Crash Bandicoot och Battlefield 3 som kändes ruggigt snygga och gav mig gåshud när de kom. FF7 var också riktigt snyggt när det kom men ändå en "blockig" känsla på karaktärerna.

Skrivet av Wille_3:

Ptja, då får de piffa upp det ordentligt om jag ska betala för triologin igen.

Får man drömma lite så vore ett system perfekt där man kan bevisa att man redan har spelen och sedan få betala en hunka.

Skrivet av waeress:

Jag har väldigt svårt att se att det skulle finnas en stor efterfrågan. Och om det finns så har jag personligen väldigt svårt att förstå varför
Men det kanske inte kostar så mycket för dom.

Det kostar nog en del men det är ju en ny generation gamers nu med tanke på tiden som gått som kanske blir sugna på att testa i och med att många gillar serien.

Älskade spelet men två saker kändes off.

Röstskådespelaren för Alyx. Från att ha låtit som en ung kvinna som ändå hade smartness och var lite mer street-smart i HL2 till en 14årig tonåring. Ja, jag vet. Alyx är i övre tonåren i HL:A men jag tycker ändå att rösten var fel.
Tyvärr gick ju Robert Guillaume som gjorde rösten till Eli i HL2, bort i cancer. RIP. Men där hittade de ändå en helt okej ersättare.

Jag hade velat se mer av City17. De roligaste och häftigaste upplevelserna var ändå när man var "ute", enligt mig. Ska lira igenom det på Hard om ett tag. Tog normal nu, smooth locomotion och tog det väldigt lugnt i spelandet.

9,5/10, bara ett spel har någonsin fått så högt betyg av mig så jag snålar verkligen med siffrorna.

i7 7700k
16 GB ram
m.2 samsung evo plus
GTX1080
Index kit

Skrivet av Maddox:

@aakerlind: Glöm inte Gorn och Blade & Sorcery för dem som vill ha Arena strider med närstridsvapen och magi.

Absolut! Det finns fler VR-spel som är riktigt bra och jag orkade inte lista alla. Du har också pannkaka-till-VR-konverteringar som GTA5 som folk kanske är intresserade av men som inte riktigt faller mig i smaken.

Myten att "hurrdurr det finns inga spel till VR" kanske fungerade för några år sedan, men inte nu. Självfallet finns det inte hundratusentals titlar till VR som det finns till plattskärm men det finns ändå tillräckligt för att ge det en chans och ha roligt många timmar framöver.

Skrivet av McNord:

Man kanske prioriterar telefonen som används dagligen mer än ett VR headsets som används ibland om ens det med tanke på bristen av vettiga spel?

Alyx
Superhot
Walking Dead: Saints & Sinners
Boneworks
Windlands 2
Jet Island
Red Matter
H3VR
Elite Dangerous
Racket NX
Pistol Whip
Budget Cuts 1, 2
Beat Saber
Downward Spiral: Horus Station
Organ Quarter
Doom VFR
Final Assault
The Gallery Ep1, Ep2
Skyrim
Fallout
No Man's Sky
Dirt Rally
Project Cars 2
Assetto Corsa
DCS World
Pavlov
In Death
Ironwolf VR

Skrivet av anarfox:

Just sladden var nog ett av mina största störeslemoment i Alyx. Men då snurrar inte jag med kontrollen utan jag vill snurra i verkligheten och sedan gå med spaken. Lindade in mig i sladden flera gånger om.

Kiwi v2 silent cables och sätt upp den i taket. Funkar hur bra som helst

Skrivet av Winzi:

Ligger på "Har inte bestämt mig" fortfarande.
Då jag redan har rätt lätt att bli åksjuk så vill jag prova innan jag skaffar ett och jag har inte lyckats med det än.

Var bor du?

Skrivet av Turbodog:

Cons: Dyrt, tar mycket plats, nischat än så länge, inte många spel som intresserar mig, VR-jankyness, flickvännen kommer hata mig.

Pros: Alyx

Det är väldigt jämnt!

Det behöver inte ta mer plats än lite mer än vad din stol gör just nu. Finns room scale (där du går omkring) eller standing. Där du står mest på samma plats och använder kontrollerna för att gå, som vilken handkontroll som helst. Finns seated mode också.
VR-jankyness beror nog främst på system. Indexen har riktigt bra tracking vilket gör att det knappt märks av öht.
Jag var i samma sits som dig, kände VR var en gimmick, hade inte så mycket plats, en sambo som satt kaffet i halsen när jag sa vad kostnaden var för ett Index. Sen fick hon testa beat saber och blev helt fast....

Det kostar att vara bland de "första" med ny teknik. Förhoppningsvis så slår VR hårt inom några år och Alyx är kanske första eller andra steget mot det. Boneworks är också riktigt bra!

Jag ska inte säga att jag är ett HL-fanboy men jag har varit med sen första spelet och även gjort karriär tack vare HL-spelen. Jag har dem att tacka för mycket här i livet.

När VR började komma första svängen på 90-talet i form av Virtual Boy till Nintendo var man sjukt hajpad som den tonåring man var. Men det var skit när man väl testade det.
När jag testade oculus dev kit när det kom ut var det också skit. Bygga eget VR med telefonen var även det skit.

Så när Valve annonserar ett nytt Half-Life till VR blev man som många andra otroligt missnöjd. Hur i hela friden tänker de nu?!

Men så började man fundera. Half-Life släpptes ju för att pusha tekniken framåt och det blev ju minst sagt succé. Det kostade en halv förmögenhet att få tag i en dator som klarade att spela det med bra grafik då men efter att ha jobbat järnet extra efter skolan några månader och med lite stöd kunde man köpa ett grafikkort och lite uppgraderingar som klarade av spelet och man blev frälst.
Samma sak var det när Half-Life 2 kom. Du fick sälja en kroppsdel för att ha råd.

Så, jag bestämde mig för att uppgradera min dator och köpa ett Index. Nu är man nära 40-år så pengar finns ju, med lite omprioriteringar och jag antar att jag är den som Valve riktar sig till med Alyx. Återuppleva minnen från förr samtidigt som jag är köpstark.

VR nu är så otroligt mycket bättre än förr. Det går inte ens att förklara för en som inte upplevt det. För mig har det gjort spel roliga igen, på samma sätt som när man var liten och kunde spela hela dagarna.

Alyx är klart bättre än vad jag vågat hoppats på. Att bara gå runt sakta i världen och uppleva atmosfären är precis så jag minns att jag både gjorde med Half-Life 1 samt 2:an. Gameplayet är, för mig, sekundärt. Det är upplevelsen som är det primära. Stämningen. Storyn.

Jag har spelat det i ungefär 5 timmar nu. Är på tredje kapitlet och har säkert väldigt många timmar kvar. Men jag myser i världen och jag har roligt med spel igen.

Specs:
i7 7700k
16 GB ram
Samsung 970 Plus M.2
GTX1080
Index Kit

Det var inte många som hade råd att äga en dator med ett separat grafikkort när Half-Life kom. På den tiden fick du lägga ut i princip lika mycket pengar som ett Index-kit kostar nu för att kunna köra HL1 med vettig upplösning och framerate.
Det var _dyrt_ att ha en ny dator på den tiden.
Det fanns i princip ingen andrahands-marknad som nu. Det fanns inte alls samma urval på komponenter som nu och det fanns knappt någon som pressade priserna.

Det var samma sak när Half-Life 2 kom. Var otroligt många som uppgraderade sina datorer för att klara av kraven. Det fanns visserligen en större marknad för PC men det krävdes ganska mycket prestanda för att få det att lira väl.

Och nu är det nästa steg som Valve tar genom att höja ribban rätt rejält i och med VR och helst då ett Index med sina 11 700kr.

Vi som var med när HL1 släpptes är i 35+ nu och är ganska köpstarka.
Valve är inte ute efter att sälja miljoner kopior av Alyx, de vill höja ribban till nästa nivå av spelande och pressa konkurrenter att ta fram andra och kanske bättre lösningar. Gaben pratade själv om hjärnimplantat i sin intervju med IGN.

Ja, det stod liknande ett tag när Indexen släpptes förra året också. De kom fram tidigare

Index är inte slutsåld i Sverige? Finns kvar enligt min webbläsare

@Shadee: San Andreas Crowd control

Skrivet av Joakim Bennet:

@aakerlind:
Har du hojtat/anmält detta till oss, och har du i så fall fått någon respons?

Yes, tog upp det på discord för ett par månader sedan men inget hände annat än att "det är så för vissa". Jahapp

Skrivet av Joakim Bennet:

Lyfter den här igen för att se om vi kan få in fler åsikter. Vad skulle du vilja se för att känna ett värde i att slanta in en peng, i tex patron, en supporter-prenumeration eller liknande?

Fler video-happenings? Streams? Utmärkelser? You name it, vi noterar.

Jag tycker också att det skulle kännas sådär att låsa in material. Men skulle du som betalande supporter känna att andra åkte snålskjuts? Eller skulle det var helt ok? Finns det någon annan lösning?

Eftersom er sida envisas med att tro att jag har adblock aktiverat (trots att jag har deaktiverat det både i uBlock samt Ghostery) så skulle jag kunna tänka mig donera istället.
Skulle bli allergisk om man låser in artiklar och nyheter men skulle ge tumme upp om man får lite mer lull-lull. Kanske en forum-tagg, discord-tagg, teman, inbjudan till någon speciell träff, ha chans till skype-intervju med er i fragzone-fredag och liknande.

Själva spelet ser ju inte direkt jätteskoj ut men intressant med en dokumentär!