Inlägg av speurk
Inlägg som speurk har skrivit i forumet
Att lägga några miljoner dollar på exklusivt innehåll är inte riktigt detsamma som att lägga flertalet miljarder på att köpa ett företag dock.
Fast målet är ju ungefär detsamma, även om Microsoft nu tänkt fortsätta erbjuda spelet på andra plattformar fortsättningsvis också.
Det är bara några tusen gånger större i storleksskalan på åtgärder för att få bättre tillgång.
Som sagt, Sony har ju redan visat sig villiga och hade dom haft möjligheten till det ekonomiskt hade dom antagligen försökt göra likadant.
Jag tror nog inte att Sony skulle kunna göra något liknande alls. Hela värdet på den totala Sony-koncernen är inte ens en tiondel utav Microsofts värde och typ en fjärdedel utav Xbox-divisionens värde.
Likväl har dom inte i närheten utav kapitalet för att köpa företag som är nästintill lika stora som dom själva.
Sony har ju betalat Activision i flera år nu för att få tidig tillgång och exklusiva prylar i Call of Duty, så om dom kunde skulle dom nog alldeles säkert ha försökt sig på något liknande som Microsoft nu gör.
Skrev "kärvt" för att det ju inte går toppen för resten av bolaget, i jämförelse. Fick Sony som dom ville skulle de nog vara det högst värderade företaget i hela universum.
Just denna del är väl ganska konstaterad?
MS har som policy att ge så få som möjligt fast anställning. De flesta studior de köper verkar få fortsätta ungefär som förut men 343 som är MS-skapad rakt igenom lider av denna policy och många anställda byts ut efter 18 (?) månader.
Aha, där ser man. Låter som en rätt trälig arbetsplats om man skulle börja trivas.
Uppenbarligen menar han det. Men att påstå att ett företag som kan kasta ut 80 miljarder dollar (och ändå gå med vinst när året är slut) på att köpa spelstudios är i någon form av underdogställning (som han gör här) känns stolligt.
Fast just Xbox-divisionen har väl gått back ett bra tag och varje generation den funnits sålt sämre än PlayStation, så jag förstår ändå att han vill framställa det så nu när dom behöver bevisa att dom inte alls kommer få en orättvis konkurrensfördel.
Sony skulle ju kunna göra liknande om det inte gick så kärvt för deras andra divisioner..
Det måste väl ändå vara svårt att dölja i vilket skick en spelmotor är i?
En stor del av studions personal kommer ju i kontakt med den och diverse speltestare märker väl om saker inte fungerar?
Här får jag känslan att man aldrig fått någon riktig ordning på Slipspace utan fått gå tillbaka till någon slags nödlösning ganska sent i utvecklingen. Grunderna verkar roliga men spelet ser inte ut som någon en jättestudio med massor av resurser jobbat så pass många år med.
Alltså, det är ju bara rykten som väldigt insatta youtubers rapporterat vidare.
Ett rykte är ju exempelvis att budgeten dom fått av Microsoft för att utveckla motorn och sen spelet låg på strax under 500 miljoner dollar.
Ett annat rykte är att "fotfolket", alltså merparten av utvecklare, varit inhyrda som roterats och bytts ut löpande under utvecklingen. Så om det har använts nödlösningar av föregående, så har nästa varje gång behövt sätta sig in i det först innan man kunnat komma vidare.
Väldigt sent i utvecklingen tog man ju in Joseph Staten för att styra upp skutan, efter att det uppdagats hur illa det låg till. Iomed det ska stora delar ha skrotats och gjorts om.
Haha. När blev Sony större än Microsoft?
Han kanske syftar på just PlayStation vs Xbox, i övrigt konkurrerar dom ju inte på så många sätt. Och där är ju Xbox för tillfället underdog.
Denna nyliga megapatch som bland annat inkluderade forge har satt spelet i det läge det borde haft vid release för 12 månader sedan.
Kom att tänka på en otroligt pinsam bug spelet hade i många månader. Förutom att spelet crashade flertalet gånger under deras stora ESPORT event som spelas på LAN så... På dessa LAN spelas matcherna förstås som custom games med ESPORT rules osv. I lobbyn väljer spelarna sitt lag och när matchen är redo att startas startar en countdown på några sekunder. Nu till buggen - precis när matchen startas så SLUMPAS lagen och blir helt fel. Hur kan det ens vara möjligt att ha en bugg som detta i ett AAA spel? 🤣
Ja, så är det ju! Om dom själva fått önska hade nog spelet varit i det skicket då också.
Men som sagt, döljer den ansvariga hur dåligt det går så blir det ju svårt att planera. Det är ju inte utan anledning personal på ledande positioner byts ut och veteraner från tidigare spel tas in.
Jag har aldrig sett en spelutvecklare misslyckas så med sitt uppdrag. De hade egentligen bara behövt att titta i backspegeln och härma Bungie, men nej, det skulle ändra på allting, och se hur det blev.
Numera börjar det ta sig och enligt de insatta i baneditorn "Forge" som släpptes nyligen är det den i särklass bästa hittills.
Enligt ryktena ljög den ansvarige för utvecklingen av motorn om hur det gick för ledningen, så utvecklarna har spenderat det gångna året sen release att städa upp i koden och få bort alla nödlösningar som fick tas till för att klara deadline, för att ens kunna få ut nytt material.
Så "se hur det blev".. Det ljusnar! Och Infinite är hästlängder bättre än deras tidigare skapelser (Halo 4 och 5) just för att dom sneglat på Bungie och gått tillbaka en del på artwork och gameplay.
Tror att man vänjer sig vid rösten, Cortana är dock helt ute o cyklar.
Däremot så tror jag att det är väldigt positivt att man inte bara kör spelstoryn rakt av, det ger helt andra möjligheter för TV-serien att stå på egna ben.
Ja, jag förstår ju varför man valt att göra så, stör mig bara på att storyn inte överensstämmer med vad som tidigare skrivits, som Reach och boken Fall of Reach.
"Halo är en livsstil!" sa jag mer seriöst än jag vågar erkänna till sambon.
Alltså, kommer se. MEN rösten är fel, för hetsig typ. Hade väl funkat om han låtit lite lugnare, som Master Chief. Cortana är fel rakt av.
Och till sist gillar jag inte alls grejen med att frångå den redan etablerade storyn.
Kommer säkert vara asfet, men kunde antagligen varit asfetare.
Vart finns dessa påstådda långtida uppdateringarna för ettan? Det har inte kommit någon DLC på evigheter, det är knappt nån online och har inte varit mer än sporadiskt på två år och 2an har blivit försenad ett par gånger redan. Eller är det bara buggfixar och tillfälliga kampanjer de syftar på? Det är inte riktigt samma sak förutom de fall där spelet är så trasigt från launch att det måste patchas till fungerande skick.
Ett av en handfull spel jag kunnat spela mer än 24 timmar i sträck, tog mig igenom hela min Covid-infektion och lite till mha det. Sjukt bra spel!
Senaste uppdateringen/dlc kom den 16 december 2021. Totalt med diverse uppdateringar är dom uppe i 37 st nu. "Evigheter" är väl relativt iofs.
Den rubriken lästes fel.
Visst att jag nu har ett jäkla monster till dator men har knappt upplevt några problem. Ryktades ju i förväg om att betan var rätt prestandatung, så jag ställde ner allt till "High" och det har flytit på toppen! Visst, några grafikbuggar här och där, som nån textur som inte laddat i menyerna osv, men annars lugnt!
Jämfört med test för tidigare bf-spel har ju detta fungerat galant!
Förstår verkligen inte andras kritik och problem här, men det kanske handlar delvis om hur mycket prestanda man kan kasta på spelet.
Edit: Ljudet var också totalt jäkla toppen! Förstår inte alls folks klagomål där. Ställde förvisso om ljudmixen till "Wartapes" men det har jag å andra sidan alltid kört med i Battlefield (så länge det funnits).
Laddade hem Xbox Insider from Microsoft Store men ser ingenstans där det går att ladda hem någon Halo-beta. Är PC inte medräknat?
Nej, det här testet är bara Xbox.
Enligt den här tweeten ska det vara för PC också, bara att det är helöppet för Xbox medans man behöver en inbjudan på PC!
https://twitter.com/Halo/status/1442911461265666050?ref_src=t...
RTX 3090 för att det var allt jag fick tag på när jag byggde dator. Försökte få tag på RX 6900 XT, men det var ju ännu värre på den fronten.
Processor från AMD förstås.
Jag behöver nog uppgradera mitt grafikkort, men om det rör sig om 2040 då står jag över. Vill inte ha några hitte-på-vapen och prylar.
Fast även om jag önskar bredare svängar så tror jag att det blir väldigt grundat i nuvarande och kommande, verklig teknik. Ta ut svängarna handlar snarare om att dom kan få ha med en kvinna i andra världskriget med en protesarm utan att folk börjar gråta bojkott.
Här finns eventuellt läckta bilder från den eventuellt stundande trailern
Där ser man ju bland annat något som ser ut som Boston Dynamics robothund "Spot". Den testas som mest med nån polismyndighet, men det är ju inte overkligt eller galet att tänka sig att den kommer figurera i krig i en nära framtid.
Edit: hittade en till länk nu med 55 (!) bilder:
Alla läckor tyder ju dock på nutid/nära framtid, typ 2040. Vilket jag håller alla tummar och tår för att det stämmer!! Avskyr allt gammalt skräp där man inte kan ta ut svängarna, för då börjar alla krigshistoriker böla om hur overkligt det är. Nutid är underbart med alla möjligheter som finns!