Inlägg av Ziljun

Inlägg som Ziljun har skrivit i forumet

Skrivet av Vileoxe:

Varför hålla igång serverar till ett spel som nån knappt spelar, kostar nog mer än vad det är värt.
9 år är en lång tid.

Ubisoft kan stänga ner officiellt stöd om dom vill, men spelet ska fortfarande vara tillgängligt och spelbart genom privata servrar, offline-läge eller annan lösning. Spel ska bevaras för framtiden precis som böcker, filmer, musik etc men istället ses dom som snabbmode eller billiga leksaker som kan kastas bort så fort det nya kommer. Det kommer sluta med att spel släpps med sämre och sämre kvalitet och ses som nästintill värdelösa då de ligger på sin dödsbädd redan dagen efter release, medan spelkonsumenter bara får ett vagt löfte om tillgång till ett spel för sina pengar (som kan hävas när dom helst).

Undrar hur många spelutvecklare är intresserade av att göra ett bra spel om de vet att det kommer stängas ner och bli helt ospelbart efter några år. Det är ren girighet som driver dessa beslut och det är respektlöst mot utvecklare, konsumenter och spel som uttrycksform.

Skrivet av justhitx:

Uppenbart så har ju dessa live service spel ett bäst före datum vare sig vi vill eller inte. Om folk inte spelar/aktivt betalar så är ju risken att servern stängs ned, det är här det specifika datumet kommer in i bilden, det som borde regleras så att konsumenterna blir mer informerade och utgivarna får ta smällen av sämre försäljning. Efter några år så kanske vi blir väck skiten med en jäkla massa tur, annars så har vi ju åtminstonde en garanterad livslängd på spelet. Det gör det bättre för konsumenten, inte för spelet i sig.

Hur vi behåller spelet när servrarna väl är stängda kan jag inte svara på, i stort sett omöjligt utan att bryta mot vare sig EULA eller Copyrights, kan jag tänka.

Om ett företag släpper ett spel med online-krav så ska det vara spelbart även om företaget väljer att stänga ner sina servrar, att det medvetet görs totalt ospelbart är oacceptabelt och helt undvikbart om man bortser från ren girighet. Spelar mig ingen roll om det innebär privata servrar, nytt offline-läge eller dylikt, spelet ska vara tillgängligt för alla som köpt det, punkt slut. Om företaget vägrar så ska dom ge fan i att göra spel med online-krav. Det gör alla spel sämre i längden också, för vem vill slita för att göra ett spel så bra och roligt som möjligt om de vet att det kommer stängas ner om några år? Det är djupt respektlöst mot både utvecklare och konsumenter. Spel är ingen förgänglig vara.
Nu ser det inte ut så i verkligheten med det är så det borde se ut, att permanent förstöra ett helt spel är fel.

Skrivet av justhitx:

Det de borde göra är att sätta en 'bäst före'-stämpel på spelet i fråga, där de mer eller mindre garanterar livstiden på spel/server, allt över det får ses som bonus om spelet är tillräckligt populärt.

Ska helst sitta synligt på förpackningen/storefronten.

Känns inte som alltför mycket begärt.

Ingen lösning det där, spel är inte livsmedel med bäst före-datum, det är ett medvetet beslut att förstöra ett spel och göra det ospelbart, inte ett måste för att koden börjat ruttna. Tiotusentals artbetstimmar, flera år av människors liv totalt utsuddade. Spel förtjänar att bli bevarade och spelbara, precis som film, music osv. Tänk om alla kopior av t.ex en film har en livstid på 2 år, och studion bakom filmen vägrar att sälja fler eller lägga upp den på streaming för uppföljaren precis kom ut, tror alla hade insett hur fel det är. Det är ren girighet som driver spelförstörelsen

Jusant prequel?!

Skrivet av Slimebeast:

The Outer Worlds tycker jag var uruselt, men Fief vet jag inte. Är det det som är 3:an fast de inte namngav den så? Är det bra?

Thief 3 kom ut ca 2005, nya Thief är en reboot. Har inte spelat det själv men bara hört negativt från Thief-fans, att det är ett stealth-action spel med XP osv, att storyn är kass och dåligt skriven. Kanske är det som Deus Ex: Human Revolution där allt är förenklat jämfört med orginalet men gameplay är modernt.

GW2 är ett unikt MMO, gillar du det så finns det inget annat spel som fyller samma niche så när GW3 väl släpps hoppas jag på något nyskapande.

Snälla ha förståelse... litet indieföretag...

Butcher Bay var imponerande när det kom ut men idag är det inte alls ett bra spel. Svaga vapen och kass level design är knappt hälften av problemen som spelet har. Samma sak men Dark Athena. Knappt 4/10 om man jämför med FPS som kom efter.

Ser mysigt ut men utan några mål eller progression så tröttnar jag ganska fort.

Skrivet av JRA:

Om det är någon av de tre stora idag som kommer att gå samma väg som Sega efter Dreamcast så är det ju Microsoft/Xbox. Och om alla tre gör det förr eller senare så lär ju Microsoft vara först ut. Xbox som konsol känns mindre relevant för varje år som går och så har det varit sedan 360-tiden.

Microsoft glömde att utveckla spel till sin konsol. Lätt hänt.

Skrivet av Aletheides:

Det finns som bekant emulatorer av äldre generationer och dem har man inte gått åt på samma sätt. Så det är inte alls säkert att man kommer ge sig på emulatorer över äldre spel som funnits i många år.

Citra (3DS emulator) stängdes ner samtidigt som yuzu så vad som helst kan hända.
Om en emulator inte använder någon kod som ägs av företaget så borde de inte ha någon rätt att stänga ner den. Fokusera på att erbjuda ett bättre alternativ istället, samt inse att vissa människor kommer aldrig betala för spel, hur bra eller kopieringsskyddade de än må vara.

Så länge Hi-Rez inte har något med det så har det potential

Började emulera Final Fantasy 7 till PS1, lite roligt eftersom jag hade ingen aning att en remake hade släppts.

Ace Combat 4-6 har de bästa flygkontrollerna
Ape Escape 1-3 och Katamari Damacy har både udda och unika kontroller designade runt analogspakarna och har inte åldrats en enda dag.
Sub Rebellion har perfekt layout för att styra ubåtar och ha undervattenstrider.

Skrivet av Alexraptor:

Tydligen så lär de sig inte av sina fiaskon.

Ubisoft gillar magplask.

Max 2 spel jag är intresserad av till PS5 så kanske 100kr. Hade dock köpt en bakåtkompatibel PS3:a för över 1000 utan tvekan.

Kan bara hålla med. Online PvP var roligt en gång i tiden men det har blivit alltför tävlingsinriktat och drivet av pengar och ego. Lika bra att kapa helt eller komma med ett PvP-läge utan fokus på account progression och det kompetitiva.

Bra text! Låter som ett härligt litet spel, även om jag själv behöver mer detalj i grafiken för att komma in i liknande sinnestillstånd och bara njuta av en spelvärld.

Spelar ingen roll vilken sorts konsol MS släpper, fortsätter dom släppa kassa spel (eller inga spel alls) så blir det samma visa som dagens Xbones. Switch säljer bra för den har många bra, exklusiva spel som folk vill spela.