Inlägg av Erenthal

Inlägg som Erenthal har skrivit i forumet

Tyckte faktiskt det var ett ganska bra spel. Ljudmässigt och miljömässigt fick det in den rätta SW-känslan och estetiken, och storymässigt var det helt ok. En del uppdrag var riktigt kul (även om stealth-sektionerna kunde funderats på några gånger under utvecklingen), en del lite mer meh. Totalt sett hade jag kul de dussin eller så timmar jag körde det, intresserad att köra om det nån gång framöver tillsammans med DLC.

Skrivet av I am Grööt:

Måste man lira de föregående spelen i serien eller går det bra att bara hoppa in i detta? Tycker det såg spännande ut i videon nämligen. Jag har på senaste fått upp intressentet för asiatiska spel, främst japanska rpgs, som jag tidigare har undvikit.

De spel jag spelat hittills har alla varit fristående, lite som Final Fantasy i att alla spelen delar vissa teman och återkommande element men att de story-mässigt inte är hopkopplade.

Skrivet av Påskmust:

Det här är en serie som jag läänge har varit sugen på att testa, men det har aldrig blivit av. Alltid tyckt att dom ser så mysiga ut. Får hoppas att det här blir bra.

Jag hade aldrig riktigt varit bekant med den heller, men senaste 6 månaderna så slog jag till och köpte Vesperia till Switch samt Zestiria och Berseria till PC:n. Klarat de två första, inne på Berseria nu. Blev ganska förtjust i dem, trevligt klassiskt JRPG-hantverk med charmiga karaktärer och mycket rolig interaktion mellan dem. Arise känns som ett självklart köp nu.

Skrivet av Belfry:

Quantum Break för 9€ känns ju överkomligt. Vill minnas att det inte fick de högsta betygen, men för det priset blir det att köpa och lägga överst i min backlogg.

Det var ett mycket trevligt spel, välproducerat och ganska påkostat. Tycker det föll i glömska lite väl skamligt, för storyn var spännande och en uppföljare hoppas iaf jag fortfarande är i tankarna någonstans.

Tycker fortfarande XII är bland de absoluta höjdpunkterna i serien. Kommer ihåg att det fick en del kritik kring gambit-systemet, men det gjorde ju bara att striderna flöt på bättre tyckte jag. Sen är Fran och Balthier bland de bästa karaktärerna i serien.

Skrivet av PontusT:

Jag har kollat på detta flera gånger. Sneglat på fodralet i affärer, och även sett det på ps now. Asså, är detta är riktigt bra spel eller en totsl dynga? Måste få tummen ur nu och ta o testa det!

Det är inget bra "spel". Kontrollerna är dåliga, gameplayet åldrat och bökigt och grafiken är distinkt budget.

Däremot är det ett bra "spel". Karaktärerna är roligt skrivna och minnesvärda, det finns massor av grejer att se och göra, huvudkaraktärerns monologer är fantastiska, och det har en känsla som inte många andra spel.

Det är verkligen definitionen på hate it or love it.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur funkar det egentligen har dålig koll på servrar? Men det är väl inte massa hårdvara som står på tomgång om ingen spelar ex UC2 online, utan den hårdvaran gör väl annat fram tills den får begäran att starta uc2 servrar?
Så trodde jag det fungerade men på ditt svar verkar det som att de har enskilda servrar för varje titel.

Du har säkert rätt, men även om det inte finns fysiska servrar så finns det ju associerade kostnader med support, standby osv. Men jag har ingen djupare aning, bara utgår från att det måste finnas kostnader för att driva en tjänst

Skrivet av totalwarplayer:

56 år är inte lång tid. Varför så stänga ner så snabbt? Är det ingen som spelar längre?

Kostar ju en del att hålla igång serverinfrastruktur. Man har nog kollat på spelarstatistik och antal och kommit fram till en ekonomisk ekvation att det inte längre är försvarbart att lägga pengar på servarna. En ren gissning är ju at det är ytterst få som fortfarande kör UC1 och 2, speciellt eftersom det finns nyare spel i serien.

Tråkigt om nån nu fortfarande kör det, men så är det med spel idag.

Som någon sa, alla jämförelser med Cyberpunk, GTA eller nåt annat spel är helt poänglösa eftersom de inte tar hänsyn till en grundläggande faktor:

CDPR et al utvecklar sina spel med pengar de själva skjuter till. Eftersom det är deras egna pengar får de ta hur lång tid på sig som de vill, de är bara ansvariga inför sig själva (och eventuella aktieägare osv).

CIGs budget består till övervägande del av pengar från backers, som de har sålt de facto pre-orders till. Det sätter det hela i ett litet annat sken, när du redan sålt spelet till spelare för 2000, 3000, 5000, 10000, 15000 osv kr, och sen missar din utlovade release med 7 år.

Skrivet av T.Mani:

Nintendo är verkligen inne på det här med bärbart. De älskar bärbart. Men min uppfattning är, och jag kan ha fel, att de flesta väljer att spela Nintendo Switch i stationärt läge. Alltså genom sin TV och nästan aldrig tar upp den från stationen. Om det nu stämmer att de flesta gör såhär, då betyder det ju att de flesta inte kommer behöva en switch med bättre batteritid heller...

Spelar nog 95 % av min Switchtid bärbart. På tåget till jobbet, på lunchrasten, i sängen innan jag lägger mig. Stationärt läge tänker jag nog ens aldrig på.

Roligt!

Child of Light var ett superbt litet spel, otroligt vackert i rörelse. Även fantastisk musik. Jag erkänner att jag faktiskt grät vid ett part ställen i storyn.

Skrivet av Myran22:

Okej att det är ett klassiskt JRPG, men var de tvungna att ge samtliga karaktärer en redig smäll med stora stereotypklubban?

Det är väl lite grejen med Dragon Quest, att allt är lite stereotypt och igenkännbart? Monster, karaktärer, miljöer, allt känns ganska konsekvent genom serien och det är väl lite charmen också?

Skrivet av Jozo:

@gh0glund: Jag kanske var lite ofullständig i mitt inlägg. Det känns snarare som att det vore någon sorts alternativ steampunksetting än andra världskriget. Att ingen har enhetliga kläder hjälper ju inte heller när det kommer till att få det att känns som ett krig mellan två arméer, snarare blir det ett sorts "soft airgun-möte" där alla har köpt kläder som ser lite militärinspirerade ut...

Förstår din tanke, men även i "verkligheten" så var det knappast alltid tal om full enhetlighet. Titta på lite foton från enheter som varit i strid länge, speciellt tyska mot slutet av kriget, och du kommer se en uppsjö olika uniformsdetaljer. Nån har ett par kängor tagna från ett lik som var varmare än hans egna, nån hade tur och gömt undan den där vinterjackan de fick förra vintern, nån fick en gammal hjälmsmodell ur förrådet när de nya tog slut, osv. Kanske inte på samma nivå som det vi ser här, men visst förekom variation!

Skrivet av Magroth:

@Threezool: Så det går alltså inte att särskilja det visuella med det spelmekaniska i din mening? Bara för att man önskar se ett visuellt mer troget spel så betyder inte det att spelmekaniken måste göra det. 🙂 Gillar verkligen hur man ändrat liv- och ammunitionssystemet, det känns mindre arkadigt utan att bli för hardcore.

Här finns en bra poäng faktiskt, och något som jag tror ligger bakom mycket av diskussionerna.

BF har alltid varit visuellt realistiska spel, till den grad det tillåts. Vapnen är efter riktiga förlagor, fordonen är riktiga och detaljrika, kartorna skulle kunna vara verkliga platser. Detta skapar självklart en dissonans för många spelare, att det ser realistiskt ut men spelar arkadigt, och en känsla av att med det utseendet så borde även spelmekaniken vara lika realistisk. Föreställ er om Arma-serien hade samma "super-realistiska" spelmekanik, fast utspelade sig i Kirby-land med godiskanoner och tårtgranater, det skulle också krocka lite i hjärnan.

För mig har det aldrig varit något problem att särskilja det visuella med spelmekaniken, men jag förstår varför spelare kan vilseledas.

Skrivet av Hipshot:

Men det är ju så här BF är, alltså, dom som förväntar sig något annat lever ju i en fantasivärld. Det var ju såhär BF1 var med. Det är arkadspel.

Vill man ha "bättre" ww2 får man väl spela post scriptum, fast det kommer ju inte ske på en nivå som gör att NÄSTA bf kommer vara långsammare och mera realistiskt.

Sluta vara besvikna, skit i serien bara i stället för det kommer dröja bra länge innan det kommer ett långsamt BF.

Håller helt med. Jag vet att nostalgi sätter ett rosa filter över mycket, men när har BF inte varit over-the-top arkad? Det jag minns från mina hundratals timmar i BF2 var "delfindykande", rakethopp med granattillsatsen, hopp från vingarna på plan ner bland fienden, medics som återupplivade folk på 0,1 sekunder 100 gånger på raken, vapenbyte på en kvarts sekund, C4 som kunde kastas 50 meter, folk som sprintar i 100 km/h överallt osv.

BFV ser ut som samma sak, fast i en sjukt mycket snyggare grafisk förpackning och med förstörbar terräng och smidigare spelarrörelser.

@Alexraptor: Därför att du äger den fysiska surfplattan/mobilen, medan du bara har en licens att använda mjukvaran. Två olika saker i lagens ögon, med olika följder.

Sen kan man tycka att det är en helt bisarr lagstiftning med konstiga konsekvenser för konsumenter ibland!

@FuzioN:

Oj, newsflash, spelvärlden är en del av samhället i stort, och dras med samma problem. Vi kan antingen möta dessa, eller titta bort. Många vägrar nu göra det senare.

Skrivet av fantomsmurfen:

Är det inte även i Sverige ett betydligt värre brott att köpa sex av någon som är under 18 år än att köpa sex av någon som är myndig?

Jo, självklart. Köper du sex av en vuxen är maxstraffet 1 år, köper du av nån som inte fyllt 18 är maxstraffet 2 år.

Roligt för Nintendo. Switchen är faktiskt en riktigt bra maskin! Köpte min i början på december, och har haft riktigt roligt med den. De exklusiva spelen är sjukt bra, och den funkar helt ypperligt som bärbart på min 40 minuters tågpendling till jobbet varje morgon!

Man har ju hört en del, och ibland är det svårt att avgöra vad som är vandringsäger eller inte, men det sägs ju att Kinesiska myndigheter är väldigt emot exempelvis tidsresor som koncept, då det antyder att historien inte är förutbestämd. Har hört att skelett inte heller ses med blida ögon, då det anses respektlös mot de döda.