Inlägg av meat4u
Inlägg som meat4u har skrivit i forumet
https://www.pathofexile.com/shop
så det här är inte microtransactions? är det här gratis?
Ingen som tvingar dig att köpa och det behövs inte köpas för att spela igenom hela spelet? Förstår inte vad du försöker bevisa. Utvecklarna behöver få in pengar på något sätt eftersom produkten är gratis.
Skulle inte jämnföra Elden Ring med Morrowind. Morrowind gamla dags text dialog med "blåa"ord som man kunde fråga mera om. Souls spelen har bara diffusa dialoger Elden Ring har fast travel(Morrowind har nog delvis men begränsad. Fast travel gör faktiskt att världen känns mindre.
Kan nog säg att Wow / Ubisoft förstörde denna öppna värld känsla. Minns nog hur man började använda Thottbot sedan wowhead i wow för att göra mer komplexa uppdrag. Man har helt enkelt inte sammatid som för då man är vuxen.
Kanske man skulle börja spela Elden Ring har inte testa nån av dem sen Dark Souls.
Fast thottbot var ju nästan ett måste ibland. Kommer ihåg att man sprang runt Barrens vid launch och letade efter ett specifikt tusk dropp men eftersom droppraten var så bedrövlig trodde man efter 1h att man var på fel ställe och farmade och så sprang man vidare.
Superlista, välskriven med bra sammanfattningar, mer sånt här gärna!
Har sen senaste patcharna haft problem med dålig fps. Spelar ingen roll vad inställningarna är, halvägs genom mitt första mission dyker min fps ner under 50 och stannar där. Har ett 4090 och får samma fps i 720p /low som i native 4k /max.
Sen som näms tidigare, allt är redan upplåst och deras warbonds är väldigt meh. Nya rustningar med samma stats och vapen som inte tillför något.
Har grundspelet på PS5 men funderar på att införskaffa på PC. Är det någon som vet om det är en stor skillnad? Har bara kört performance mode på PS5 för att maxa fps men sitter på en bra dator och skulle gärna spela med allt på högsta med 60 fps.
Antar att man kan ansluta sin PS5 kontrol via steam?
Köpte Zelda till mitt Wii U men har fortfarande inte klarat ut det pga den horribla prestandan.
När jag har tid vill jag gärna spela igenom det igen men på en PC med stabila 60fps
Vill gärna spela helldivers 2 men har lyckats spela 4 solo kartor sedan spelet släpptes så orkar inte fråga sambon för en fri kväll som slutar med att man väntar framför en svart skärm.
Någon som vet iaf det funkar bättre nu?
Håller mig till darktide så länge.
Kör med en del moddar och en av dom har valet att rensa området när du lämnar det. tror man kan rensa olika saker retroaktivt också, "Cleaner" tror jag modden heter.
Ser nu att dom lagt in den funktionen i spelet by default också.
Intressant, tackar för infon, mycket uppskattat
Låter märkligt, båda pathfinder har funkat perfa för mig. Har du kollat reddit/deras egna support? Kanske finns någon fix för det
Verkar vara ett problem med ens saves. Om man inte plockar upp alla saker osv - men verkligen olidligt när man dödar en fiende och måste vänta 6 sekunder innan animationen spelas.
Kanske ska ta att testa att installera om nu när jag äntligen är klar med BG3
Riktigt sugen men kunde aldrig spela klart pathfinder. Framåt mitten av kampanjen började spelet lagga vid varje död av en fiende. Helt ospelbart tillslut
Rainworld har ett par riktiga pärlor
Amos Roddy har gjort en massa bra musik till bland annat kingdom spelen.
Gillade också disco elysium OST
Med oled skärm blir det köp direkt
Spelet i fråga måste ha installerats minst 200 000 gånger (och det är varje installation EFTER dessa 200 000 som man betalar 0.2 usd för), OCH man måste ha revenue på minst 200 000 USD på årsbasis. Man kan öka trösklarna genom att betala för en Unity Pro licens, till 1 000 000 installs, och 1 000 000 revenue, och då betalar man dessutom mindre och mindre ju mer installs man har. Högsta man betalar är 0.15 dollar (första 100 000 installs efter den första initiala miljonen), och sedan som lägst 0.02 dollar per install. Samma trösklar gäller även för nästa nivå av Unity (Enterprise), men ännu lägre fees per install då.
Sedan finns Unity Industry också, och då slipper man alla former av fees helt och hållet. Tror priserna för Unity subs ligger kvar också, och i så fall är det:
Unity Pro: ca 1900 euro per seat/year
Unity Enterprise: Måste kontakta för pris?
Unity Industry: 4500 euro per seat/year
Samtliga Unity subscriptions for utökat stöd och funktionalitet. Man får även mer rabatter om man använder deras gaming services, om jag inte minns fel.
CodeMonkey gjorde en uträkning med Battlebits som exempel. Idag betalar Battlebits 6000 usd till Unity. Med nya modellen betalar de 80 000 usd. Spelet har sålt för 35 000 000 usd.
Personligen ser jag inget problem med höjningen i sig, den är faktiskt rätt befogad med tanke på att Unreal tar 1 700 000 USD rakt av från Battlebit i exemplet ovan, bolaget gör dessutom 1 miljard USD i förlust på årsbasis. Det jag däremot inte förstår är hur man kan välja en så kass metric som installs, och inte bara tar en revenue cut som ett normalt företag?
Höjningen är fine och rimlig - hur de enforcerar den och presenterade den samt hanteringen i shitstormen efter, not so much.
Skriver från minnet här, så rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.
Jag håller med dig här, också uppskattat att du sprider riktig information och inte bara följer pöbel högaffel retoriken.
Med största anledningen är detta tilltag ett sätt att få mer inkomst från mobilspel. Har för mig att jag läste att 40% av alla spel som görs med Unity är för mobilmarknaden, medans 90% av deras inkomster kommer därifrån.
Deras VD är övertygad att mobilspel är den stora kassakon (enklast att tjäna pengar via volym).
Det här är ett sätt att få små indie studier som har stor framgång att betala det dyraste abonnemanget per seat. Få betalat per nerladdning (enkelt på mobil) samt i slutändan, försöka flytta kunder in på en Unity specifik platform där dom kan kontrollera reklam, distribution osv.
Från ett företag som bara försöker tjäna pengar är det helt logiskt. Men hur dom har gjort det är helt galet. Kund relationen har fått sig en rejäl smocka.
Sen har Unity i min erfarenhet alltid haft skit kund support och är rent generellt ostabilt för stora PC projekt.
Jag tror dom helt försöker att placera sig för 2d och mobilspel.
Förståligt. Men tycker samtidigt att det är tråkigt om alla stora spel skall få "UE-feel". Fin motor men omväxling förnöjer.
Nästa steg är lägga ner GOG och satsa på EGS?
Förhoppningsvis kan denna dumma idé gå i graven en vacker dag.
Bara för att företag väljer att köra en liknande artstyle eller att dom använder PBR shaders betyder det inte att UE har ett visst "utseende".
Precis lika lite som att du kan se huruvida det är ett Unity spel eller en annan grafikmotor.
Fast du kan ju inte jämföra PSP som var populär under typ en femårsperiod och sålde typ 80M enheter med de miljarder smartphones som cirkulerar runtom i världen. Och de som köper ny mobil istället för att byta batteri byter ju ofta in den hos Apple, Webhallen (och liknande inbytesprogram) eller säljer på Facebook Market snarare än "kasserar" den. Men batteri som bara ligger och skräpar efter byte kommer i väldigt få fall tas med till återvinningsstation utan slängas nånstans där gemen man tycker det passar att slänga skit för stunden. Så tror detta kommer bli bakslag för naturen mer än vinst för den. Men yay, vi kommer spara en femhundring var tionde år för vi slipper lämna in mobilen för byte av batteri!
Vem fan slänger ett batteri i vanlig soptunna? Det är väl knappast lagstiftningen som är fel utan folk är oinformerade / lata.
Mina senaste 3 mobiler har alla bytts ut pga att batteriet började dö eller dog och ett byte kostade 150€+
Kanske beror på att jag köper generationen efter som gör att batterier inte finns tillgängliga. Min senaste telefon är en samsung 10 som jag köpte för 2 år sedan. Förhoppningsvis håller den minst 4 år till med ett nytt glass och batteribyte.
efter runt 100 timmar i D4, utan att ha spelat igenom hela storyn och bara nått lvl53 så känns det lite som att jag nog snart är färdig. kul spel, men det får räcka så.
"The more I get into the psychology of ARPG enthusiasts the more I realise this is not the type of person I want to be."
någon på reddit beskrev typ exakt hur jag känner inför den här typen av spel när man börjar läsa om hur andra spelar.
folk sitter och gör avancerade uträkningar och tabeller över allt möjligt, minmax builds, xp grind, loot osv osv. och det börjar kännas lite som ett sånt där cookie clicker-spel, där spelet i stort sett spelar sig själv till slut, och det enda som betyder något är hur effektiv man kan göra gameplayloopen.
jag kommer antagligen spela klart storyn, men end game och seasons osv. vetefan om jag vill ge mig på.
Känner lite likadant men det positiva är att jag fortfarande vill testa att spela necromancer, barbarian och rouge up till 50 isch.
Tycker redan att jag fått valuta för pengarna, i nuläget runt 0.7€ /h och det lär bli mer spelande efter semestern.
När jag såg att Sindarin + Lore Compendium var DLC som man måste köpa separat så blev jag genuint paff. The greed knows no bounds.
Mycket ursäkter från spelutvecklare i branschen, ändå släpps spel efter spel med helt sjuka prestandaproblem och annat.. så jäkla pinsamt.. finns ingen heder kvar bland utvecklare tydligen :/
Ursäkten godtages!
Skämt åsido, kan nog vara rätt hemskt för dem som jobbat på ett sådant här projekt och sedan måste släppa en titel som denna. Utan att veta så har det nog tagit en viss tid att utveckla spelet och de måste ha sett hur"begränsat" det är. Deadlines måste hållas ändå, till 💯%.
(Hade det blivit bättre med mer tid? vem vet?!)
(Vem bär ansvaret? vem vet?!)
Nej, absolut.
Men det känns som viljan eller ambitionen att släppa något vettigt har saknats från start.
Då räcker det inte med att skicka ett meddelande.
Gör ett vettigt spel ist.
Det har skett en slags normalisering där spel kan släppas ut iaf, casha in på skiten ändå.
Undrar hur det hade sett ut om en biltillverkare skulle släppa ut halvtrasiga bilar titt som tätt. Är de också ursäktade för att bilar är komplexa saker?
Skit företag ska skit få., speciallt giriga såna.
Har säkert gått till så här;
En prototyp pitchats till en publisher som går med på att betala utveckligen. Milesstones ska hållas och resultaten som ska presenteras månadsvis uteblir.
Under utvecklingens gång har man upptäckt internt att man inte riktigt har kunskapen att skapa ett komplext spel.
Kan handla om dåliga artister (optimering) dålig kod (krascher osv) eller bristande ledning (projektet byter konstant form) men i slutändan har publishern insett att dom kommer förlora pengar.
Då sätter dom (publishern) fullpris, lägger till DLC, avbryter utvecklingen och försöker krama varenda krona ur varumärket och spelet eftersom både kommer vara förknippat med skit.
Det här har utvecklaren absolut noll kontroll över.
Jag jobbade på ett liknande projekt och ingen i teamet mådde bra på slutet och många av mina gamla kollegor tycker inte om att prata om den tiden idag.
Spelet sålde tydligen över förväntan på slutet men ägaren / anställda såg inte en krona.
Tänkte säga detsamma! Minns inte ens när senaste 1:an var?
Tråkigt att se, jag säger som alltid: har speltillverkarna noll självinsikt? Folk som suttit och utvecklat detta kan ju omöjligen varit nöjda?
Absolut ingen kul känsla att släppa ett spel i sådant skick men när utgivaren säger att det inte blir mer pengar är det vad som händer.
Många saker kan leda till sånt här, vanligen kan den största skulden hittas högre upp i rang.
Sen sätter utgivaren ett högt pris eftersom dom vet att produkten kommer sälja dåligt så fort ryktet börjar sprida.
Ja så klart alla är medvetna om det,vilka tror du hade sista ordet om det skulle släppas i detta skicket? Vilka har hypat detta? Jo: Naugthy Dog. Dessutom så är det ganska oklart om vilka som är huvudansvariga, vissa säger att ND skött det mesta med hjälp av Iron Galaxy. Klart är i alla fall att de jobbat tillsammans. Då borde det väl ändå vara de som äger titelns ansvar att släppa något som är spelbart?
Ok, då har du tur. Inte många som det fungerar så bra för. En av de konstiga sakerna med denna portning, finns ett fåtal som säger sig få en bra upplevelse men de allra flesta suger det för. Absolut hänger det inte på GPU i detta spel, den uttnyttjas ju knappt alls. Ligger runt 30% i bästa fall.. Ett av dess problem. Sjukt dåligt .
Returnal flyter på hur bra som helst även för mig.
Grattis till ditt 4090! Även om det kanske inte hjälper i detta spel så är det en fantastisk GPU.
Har avvaktat köp då jag såg reaktionerna och problemen men från jag förstått så är spelet extremt CPU och VRAM bundet.
Helt klart, sen tänker folk så jävla kortsiktigt. Jag kan förstå att hon är emot det av egna intressen men många som klankar på AI för att de tar jobb. Var väl ingen skillnad mot när lyftkranen kom så behövde man inte lika många som slet ihjäl sig, alternativt så frigör man tid och arbete till andra uppgifter vilket AI också lär göra.
Pch den som tänker långsiktigt försökte så snabbt som möjligt få ett certificat för att köra kran.
Istället för att gnälla på att saker ändrad försök bli bäst på det nya istället.