Inlägg av HYBRiS

Inlägg som HYBRiS har skrivit i forumet

Skrivet av johanAndersson:

Att erbjuda lagring och uppspelning till den som redan äger musiken är dock inte att ta betalt för någon annans verk. Om det nu är fallet. Det är ju ungefär samma tjänst som iTunes, Google music och ett tag Spotify erbjöd.

Fast det är ju inte privat uppspelning det handlar om här, utan att folk skapar banor (obbys) med upphovsrättsskyddad musik som offentliggörs till alla andra spelare (läs: exploatering). Och det har du inte ens själv rättigheten till även om du betalat för musiken.

Kärlek. Gott jobbat alla.
Det ger ju en klar indikation om potentialen för klanstrider.
Hade varit svinbra om de får till en möjlighet att dela radar- och scanning-information automatiskt inom gruppen, så att man får bättre nytta av dedikerade scanners, likt AWACS i nutida flight sims.

Skrivet av KeyserSoze:

%'en som pressar över 100 fps i nya spel med högsta inställningar är försvinnande liten, speciellt om vi pratar om 4k.
Ingen gpu pressar exempelvis red dead 2 i native 4k ens i närheten av 100 fps.
60 fps klarar man sig till dock med ett 3080 och schyst cpu. 3090 är liksom typ 20 fps average från 100, och då är det ett kort för över 20 lakan.

NVidias flaggskepp lanserades ju som att det skulle klara av att spela i 8k, men jo det finns ju även prisade tekniker som DLSS om du ska lira något annat än ett multiplayer FPS i högre framerate.
Jag brukar själv föredra att spela med DLSS just för att det har den överlägset bästa antialiasingen samtidigt som den faktiskt ofta återger tydligare detaljer än nativeupplösning, förutsatt att du inte kör DLSS i prestandaläge.
Just Digital Foundry har en bra genomgång om hur nya DLSS lyckas återge så mycket detaljer, samtidigt som de ger en markant prestandaboost.

Under tiden gråter PC-spelare blod om deras spel går under 100 FPS på sina 100-200Hz skärmar.
Konsolspelare verkar ha betydligt lägre krav överlag. Lite som att de är kvar på 90-talet.

Skrivet av Daugeleven:

Förstår absolut att rymden borde vara fokus för utvecklingen men vill ni inte alls ha space legs? Jag har spelat en del ED, även om det var ett tag sedan. Spelar för tillfället SC och något som gör det helt underbart är att man tar sig genom hela sitt skepp och sedan sätter sig i cockpit, immersionen är riktigt grym.

Elite fyller sin egen nische. Vill man ha rymdben så är det det som Star Citizen satsat mest på och troligtvis en av alla anledningar varför det tar sån tid att genomföra.
Sättet som Elite blev tvungna att införa det, genom att teleportera mellan instanser och ett stridsupplägg som inte alls känns genomtänkt, kan de lika gärna skrota.
Har som sagt backat båda och de lanserade lägligt nog sina Kickstarters samma år men med helt olika visioner. Spelat alla Elitespel från C64 till Amigans Elite: Frontier och nu detta, men det var aldrig ett spelupplägg byggt för FPS, så de får slå knut på sig själva för att få till en sådan efterkonstruktion.

Tja, varken skjutandet eller teleporteringen ombord imponerar på mig. Har varit backare av Elite: Dangerous sedan deras Kickstarter, men det märks tydligt att spelet aldrig var byggt för "rymdben". Den här expansionen hade spelet lika gärna kunnat vara utan.

Jag är absolut inte emot att större del av försäljningen går direkt till tillverkaren istället för hur det blir med fysik produktion, transport, distribution och återförsäljning som alla skall ha sin del av kakan, vilket innebär betydligt mer än de 30% som det ojats över på Google Play och Appstore.
Men däremot så kommer ju konsekvensen bli att fysisk försäljning konkurreras ut om man inte slutar ge artificiell hjälp för att hålla den vid liv genom orealistisk uppressade digitala priser.
Om vi istället haft en konkurrensutsatt digital spelmarknad som åtalet åsyftar, så hade det sedan varit svårare varit enklare med en sund prissättning även digitalt. I dag finns det i princip bara en butik att köpa varje digital titel.

Skrivet av Shadee:

Jag tror inte spelpriserna kommer pressar ner, jag tror i så fall att spelen slutar säljas i butik och endast säljs digitalt för dyra pengar. Bara kolla hur PC-marknaden ser ut idag. Nya spel finns knappt att få tag på ute i den fysiska marknaden, utan man är helt utelämnad till Steam, Epic m.fl.

För skojs skull kan vi ju titta till vad Resident Evil Village kostar på Steam och vi ser då en standard version för 59,99€ och en deluxe för 79,99€. Visst, krona för krona är det fortfarande billigare än konsol, men när det fanns fysiska alternativ i butiker vill jag minnas att det skiljde runt 150-200 SEK på den fysiska kopian och den digitala.

Om stämningen lyckas så borde ju Sony kunna välja att gå helt digitalt, d.v.s. inte lämna ut några licenser till spel på skiva och sedan ta en avgift för varje spel som aktiveras på deras tjänst från en utomstående tjänst samt ta en större del av kakan av de spel som säljs på deras egen tjänst, eller är jag ute och cyklar?

Skrivet av Shamanfox:

Monopol i sig är inte olagligt. Det är som du säger dock att staten kan hoppa in ifall de anser att det är skadligt (t.ex. Systembolaget i Sverige). Men i det här fallet ser jag inte problemet. Du kan alltid köpa Ps5 med skivläsare, därmed är du inte låst till deras Online-affär.

Du blandar ihop statliga och privata monopol. Statliga kommer ju aldrig vara "olagliga", då det handlar om statligt kontrollerade verksamheter, som har helt andra krav på sig. Det finns också statligt kontrollerade och lagliga monopol som gynnar privata aktörer, så som patent-, mönsterskydd och upphovsrätt.

Däremot så finns det konkurrenslagar för att förhindra att det blir monopol och kartellbildning mellan privata bolag.

Det vore högst intressant om denna stämning lyckas, då något verkligen måste göras för att pressa ned de digitala spelkostnaderna till en sundare balans mellan fysiska och digitala spelsläpp. Just nu så tvingas man nästan köpa spelen fysiskt ändå för att de är så mycket billigare än de digitala (sic!)

Skrivet av hero:

Värdelöst att filmen inte finns på svenska så kidsen kan se den.

Instämmer till fullo.
Sonic-filmen blev en succé bland småttingarna hemma. Hade aldrig funkat om den inte fanns översatt.

Skrivet av ELF:

Inte enligt Apples gamla reklam. Där separerar de på mac och pc.

Den reklamkampanjen är ju hyffsat ny i sammanhanget och baserades på att det andra lägret under längre tid försökt få "PC" att bli synonymt med "IBM-kompatibel", även om det i sig är en fåfänga.
Nu för tiden är det väl delat mellan de som inte förstår bakgrunden till förkortningen och än mindre den faktiska skillnaden mellan Mac och Windows, och nördar som undviker använda begreppet "pc" för att definiera vilket system datorn kör på.

Själv saknar jag tiden då ens dator hemma kallades "hemdator" kort och gott.

Skrivet av GreeM:

Detta låter som något intressant. Enda som håller mig borta från o ha roligt i spelet är prestandan. Sitter med ett 3080 o 3800x o det doppar alldeles för mycket ändå.

Men de skulle komma ut med vulkan istället har ja för mig om, nån som vet hur långt ifrån det är? Ska ju tydligen hjälpa enormt.

Vulkanövergången har de hårdsatsat på det senaste året, så det är på väg, men jag tror inte det kommer ge någon större effekt innan de kommit in i beta-fasen och börjat fokusera på optimeringen av spelet istället.
Däremot ger Vulkanövergången tillgång till många fler fördelar som stöd för VR, raytracing, tesselering och annan modern hårdvarustödd grafikteknik.

I dag är spelet fortfarande extremt processorberoende och du får inte mycket bättre prestanda av high end-grafikkort.

Det som istället brukar vara den största orsaken till upplevt lagg (det som ser ut som grafiklagg) i alphan är istället streamingen och serverprestandan.

Streamingen kan man själv åtgärda genom att förbättra ping och uppkoppling, samt skaffa en så snabb SSD som möjligt. Detta eftersom SC till så stor del förlitar sig på att streama in en gigantisk mängd innehåll dynamiskt hela tiden i extremt hög både grafikupplösning och på detaljnivå av antalet consumables, NPC:er och övriga spelare. Misslyckas man helt ladda in, så upplever man de klassiska SC-buggarna där man sjunker igenom planeten eller rymdbasen i ett svart mörker för att det inte hunnit ladda in, eller fastnar inuti en asteroid för att de laddat in för sent efter att man färdats dit. Mindre streaminglagg artar sig exakt som grafiklagg i spelet, för att det laddas in klumpvis och spelet stammar. Värst upplevs detta i stora metropoler med många byggnader att ladda in.
Detta kommer delvis avhjälpas i nästnästa patch då de skall "culla" (ignorera) att ladda in innehåll inuti rymdskepp och interiörer som man ändå inte kan se.

Den andra stora anledningen är att servrarna är överbelastade och föråldras snabbt, så att man tydligt märker om en server varit igång för länge, då den börjar bete sig illa och man får dejavu-effekter av lagg, tills den ger upp helt.
Detta kommer de att försöka åtgärda i den kommande övergången till server meshing, som varit det största fokus för ingenjörerna det senaste året. Det kommer driftsättas i delar innan allt är redo.

Skrivet av CeeM:

Spelat typ 10h och gillar det.. Men nu har det börjat krascha var 10e minut och blivit ospelbart.. Ingen som har nåt tips på fix? PC och 3080 kort.

Inte utan mer information, som i vilka situationer det kraschar eller om ditt grafikkort blir för varmt.

Kör själv bara på ett 2070-kort, men har inte fått en enda krasch efter över 100h spelande.

Lite intressant att se om alla de som klagar på hur brutet Cyberpunk var och kommer fortsätta vara, spelat på konsol eller inte.
För som PC-spelare så hittade jag faktiskt aldrig någon bugg som verkligen var gamebreaking. Spelade igenom alla de fem olika sluten och efter det även alla sidouppdrag.
Visst fanns det mindre buggar och glitchar, men inte värre än hur andra open world-spels lanseringar varit.
Det spelet behöver är mer polering och content, så jag hoppas mer på en större content-patch än ojar mig över buggar.

Vill du nyttja grafikkortet till max bör du väl inte titta längre än Cyberpunk 2077. Även om det inte är särskilt linjärt, så kan du ju alltid nöja dig med att spela igenom mainstoryn minst en spelning. Den har riktigt bra story. Och snyggt.

Annars har ju Digital Foundry även idel varma ord om Control, som är betydligt mer "linjärt" även om du till viss del kan prioritera vilka uppdrag du väljer. Det är snyggt så det förslår det med. Mycket "story" och mycket "mystik".

Skrivet av mobmoben:

Vadå inte riktigt bra koll? Du får ju gärna utveckla detta då han tar upp båda siffror och vad som faktiskt hänt, och nej tyvärr har jag själv inte gjort en dokumentär om en skamartist så svårt för mig att använda mina egna källor.
Och jag förmedlar mina åsikter? Förstår inte riktigt vad du menar med detta heller. På vilket sett är ett sidospår att ta upp en dokumentär som visar att killen du prisar inte kanske är så värd att prisa?

Haha, "dokumentär". Påminner mer om "mokumentär".
Den har redan plockats isär och hånats tillräckligt för att den är sprängfylld av felaktiga slutsatser och lösryckta filmklipp för att klistra ihop och rättfärdiga hans eget narrativ som han för länge sedan bestämt sig för.

Det är ju samtidigt knappast en Pulitzer-aspirant från New York Times vi pratar om, utan ett amatörprojekt från en random snubbe med 5000 prenumeranter. Så jag förstår inte varför du lägger sån tyngd vid honom.
Om du verkligen har några konkreta egna påståenden så vore det väl lämpligare att berätta om dem själv än att lyfta in en video full med luddig hatpropaganda utan substans.

Skrivet av mobmoben:

Faktan kvarstår ju att mannen har bara skapat totala fiaskon av produkter när han inte har någon som bossar över honom, kan inte hålla en budget alls och har blivit stämd, och företag inte vill ha något med honom att göra. Detta är inte en åsikt.

Det är väl enbart en åsikt, eftersom Star Citizen och Squadron 42 är de första spelen han leder sedan Freelancer.
Kan ju tycka vad man vill om hans tidigare spel, men det ska väl mycket till att påstå att de varit floppar.

Wizadore 1985
Stryker's Run 1986
Ultima V: Warriors of Destiny 1988
Times of Lore 1988
Bad Blood 1990
Wing Commander 1990
Wing Commander: The Secret Missions 1990
Wing Commander: The Secret Missions 2: Crusade 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi: Special Operations 1 1991
Wing Commander II: Vengeance of the Kilrathi: Special Operations 2 1992
Strike Commander 1993
Strike Commander: Tactical Operations 1993
Wing Commander: Privateer 1993
Wing Commander: Armada 1994
Wing Commander III: Heart of the Tiger 1994
Wing Commander IV: The Price of Freedom 1996
Starlancer 2000
Conquest: Frontier Wars 2001
Freelancer 2003

Om du istället hävdar hans filmhistorik så är det väl ingen hemlighet att han inte alls har lika bra koll på hur man skapar bra filmer som spel, men att det ändå inte hindrar honom att fortsätta försöka sig på filmprojekt.
Och även om flera av dem floppat i box office, så har det väl trots allt inneburit flera kvalitativa filmer som fått höga betyg på IMDB. Tycker bland annat att The Punisher, Lord of War, The Jacket och Lucky Number Slevin är motsatsen till misslyckade filmer. The Punisher och The Jacket är några av mina personliga favoriter.

Att Chris är svår att tygla, spräcker budgetar och vill att projekt skall få ta den tid de behöver ta, tycker jag bara är något som ekonomer och investerare behöver oroa sig för.
Slutkonsumenten borde väl istället jubla, men du skall väl knappast få för dig att du kan få tillbaks en "investering" i Star Citizen, utan nöj dig med att du får en lång gratisperiod av ett MMO för en engångskostnad av $30. Att lägga mer pengar än så är ditt eget ansvar. Allt går ändå att köpa ingame för ingamevalutan och det är ju knappast som så att det ens finns mikrotransaktioner ingame.

Skrivet av mobmoben:

Finns ju också en anledning till varför ingen producent vill ha något med honom att göra och varför han är som gott som "blacklistad" från Hollywood. Länkade denna video innan men det är ett riktigt bra koll som jag rekommenderar folk att titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=XCG7g9K3X4Q

Nej, den killen har verkligen inte "riktigt bra koll". Han har bara skapat det i affekt.
Sett det innan men det är för långt babbel och sidospår att ta upp här. Vore väl mer intressant om du har någon egen åsikt eller fråga, istället för att förmedla en annans.

Ojoj. Ja en svankkudde är verkligen ett grundkrav om man ska ha bra ergonomi vid längre sittningar.

Ok, det finns två läger.
Ett som vill ha spelet levererat och "klart" ASAP nu när det tagit mer än åtta år att utveckla det. Ett annat som inte bryr sig om att det tar tid så länge vi får spela det som finns medan det utvecklas.

För mig personligen så är det en betydligt mer levande produkt när man får vara med under utvecklingsfasen och där sin egen input faktiskt gör skillnad för en gångs skull.

En annan synpunkt är huruvida man ska prioritera en välpolerad och funktionsklar produkt vid release eller bara paketera ihop och få ut det man har.
För det mesta brukar ju spelare gå i taket när spel släpps med många buggar och saknade funktioner, så jag har svårt att förstå argumenten för att tvinga ut ett spel i förtid nu när de för en gångs skull inte är beroende av en extern producent som tvingar dem att släppa en halvfärdig produkt.

Det är också huvudanledningen till varför Chris valde att kickstarta spelet från första början, då han hade väldigt dåliga erfarenheter av sitt förra spel Freelancer som Microsoft hijackade, sparkade Chris och till och med tvingade ut ett år projekterad release utan flera funktioner som Chris planerat och med flera buggar. Efter det svor han att aldrig vara beroende av en producent igen. För mig är det mycket förståeligt och Star Citizen väljer här en direkt motsatt väg mot alla andra stora spels utveckling.

En tredje diskussion är huruvida nuvarande åtta år är mycket eller lite i sammanhanget. Visst är deras första releasedatum för Kickstartern en ren lögn i sammanhanget, men mycket av nuvarande mekanik- och innehållsmål tillkom ju som stretchgoals efteråt för att kickstartern blev så populär, så det vore ologiskt om inte utvecklingstiden också skulle tillåtas växa.
Tex Cyberpunk 2077 hade ju lika lång utvecklingstid fast med ofantligt mycket mer resurser, då de redan hade färdiga utvecklingsstudios som de inte behövde nyrekrytera all personal åt. Detta trots spelet hade avsevärt mindre omfattning, med endast en stad till skillnad mot flera solsystem med åtskilliga planeter, månar, rymdbaser och asteroider, samt helt avsaknad av multiplayer.
...Och vi vet ju hur populärt det var när de tvingade ut Cyberpunk innan det var helt färdigutvecklat.
Så nä, jag har inga problem med utvecklare som har modet nog att låta en utveckling ta den tid den behöver.

Skrivet av Wiinis:

Varför går de inte till v1.0? Då hade vi ju sluppit detta...
Bara för att något är v1.0 betyder ju inte att det är färdigt utan att de nått ett minsta stadie och sen finns det en massa saker att förbättra och lägga till.

Varför behöver du vänta till v1.0 är en mer berättigad fråga som varför de inte går till v1.0.

Varför de inte går till v1.0 är för att de är i alphastadiet.

En Alpha betyder, för de som inte är insatta i spelutveckling, att det fortfarande tillkommer nya mekaniker och tekniker. En beta är egentligen till för att polera, optimera och lägga till content inför Gold 1.0 release, men i och med att spelare bjudits in redan under alphan, så har de lagt till mycket content och har även dedikerat en del resurser på att fixa spelarbuggar redan under alphan, för att den skall bli mer spelbar. Därmed inte sagt att det ändå finns mer glitchar och buggar än under en normal beta, eftersom allt för mycket polerande och buggfixande är bortkastad tid innan spelmekanikerna spikats, och koden ändå skrivits om flera gånger fram tills betan.

Egentligen är alphan den mest spännande delen av utvecklingen, då allt fortfarande är öppet för förändringar och tillskott. Och det är därför också ovärderlig spelarfeedback som inneburit att CIG vid flera gånger ändrat riktning eller helt skrotat mekaniker, som visat sig fått dåligt bemötande av spelarna.

Personligen hade jag egentligen önskat att de kunde ha kvar spelet i just alpha för all framtid, då det är i just den här fasen som de mest galna visionerna och idéerna är möjliga, men samtidigt förstår jag att bara ordet "alpha" skrämmer bort flera spelare.
Vad jag aldrig vill är att spelet däremot blir "klart" eller "färdigutvecklat". Då är det IMHO dött och livlöst, till skillnad med hur det i dag hela tiden förändras och växer.

Skrivet av Anton Q:

Det här genuint funkar faktiskt

https://youtu.be/wqZWTMENCG8?t=49

Jag var Kickstarterbackare även för Elite, men jag kommer nog vänta med att ropa hej innan man har access till denna expansion själv och inte bara utvecklarnas scriptade filmer.