Inlägg av uberpwnage2.0

Inlägg som uberpwnage2.0 har skrivit i forumet

Skrivet av Ender:

Den här röstningen blir lite knepig ibland. För den som växt upp med Nintendo så är ju både Bowser och Ganon väldigt ikoniska som skurkar, men relativt intetsägande som karaktärer, vilket gör att de inte riktigt kvalar in till den "bästa" skurken. Jokern är ju bara en serietidningsskurk som lutar sig mer på "prestationer" utanför spel-världen, medan G-man är...ja jag vet inte riktigt vad, någon mystisk sidokaraktär?
GLaDOS och Arthas däremot, har båda en gedigen karaktär och valet kommer bli tufft i finalen där de med all rättvisa kommer mötas. Även om Arthas livsöde är komplext så baseras det ändå i en väldigt vanlig stereotyp; den arrogante hetsige unge mannen som tror sig veta bättre än de som torkade rumpan på honom som bäbis, och som inte tvekar på att ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut...utan en tanke på konsekvenserna.

Därför kommer min röst att gå till GlaDOS. En självmedveten intelligens som med en maskins känslolöshet kan göra sig av med sina "misslyckade" försöksobjekt när de förbrukat sin nyttighet, och dessutom göra det med så mycket humor och värme...oslagbart. Have some cake.

https://www.youtube.com/watch?v=l3yVJhcSDR8&t=55s

<3

Skrivet av Rh3nium:

bra skriven, tänker likadant att det blir ibland mera beroende på ens spel-bakgrund än vad karaktären egentligen representerar.

Skrivet av Atilaa:

Jepp, samma problem där i min mening då skurken inte bara har sin prestation i tv-spelet, det andra tas oundvikligen med också. Tycker det är lite synd.
Sen kan man nog gnälla om massa saker i den här typen av omröstningar om man skulle vilja, men det är nog det huvudsakliga ”felet” i min mening.
Men sen i slutändan är resultatet ändå inte Guds sanning

Tror man i så fall tänkte att han var redigt ond och då rent tekniskt sett var en ”bra skurk” och man samtidigt saknade förmågan att skilja spel och verklighet. Eller något sådant antar jag?

Det blir ju dock liknande problem med vilken omröstning som helst som vi haft. Bästa Final Fantasy-spel? Ofta handlar det om nostalgi. Det spel man spelade först är bäst oavsett hur mycket bättre på alla sätt och vis en nyare titel kan vara. Bästa Call of Duty eller Battlefield? Samma där.

För denna omröstningen finns det olika infallsvinklar lite som Ender är inne på. Nostalgi, vilken man allmänt föredrar, eller en karaktärs prestationer i andra format.

Sådant kommer man tyvärr inte ifrån, helst när omröstningen mest är på skoj.

Skrivet av shelter:

Jag har aldrig betalat för prime gaming, har haft det flera gånger som "free trial" men alltid avslutat inom en månad.
Samma sak denna gång, fick Fallout 76 gratis och kommer avsluta prime gaming sen, man får ju behålla spelet eftersom man får en key till det (Microsoft Store spel dock, urk).

Även om det är så att man får en nyckel man skulle kunna aktivera på Steam så hör det fortfarande inte hit. Syftet med tråden är att det ska vara enkelt och lättilgängligt utan att det ska kräva något mer än att vi har ett konto hos Steam, Epic, GOG och liknande.

När det går så långt att man måste skapa ett nytt konto hos exempelvis Prime Gaming (som kräver betalkort) och måste komma ihåg att säga upp medlemskapet så går utanför ramarna för den här tråden.

Amazon Prime-medlemmar i Sverige får:
- 30 dagars gratis provperiod, sedan 59 SEK per månad
- Gratis spel varje månad
- Snabb gratis frakt på utvalda produkter och obegränsad videostreaming från Prime Video

Ett möjligt undantag skulle vara om man exempelvis kan få ett gratisspel hos Humble Bundle genom att bara ha ett konto hos dem. Inga betalkort och du får en Steamnyckel rätt så omgående genom att gå till spelets sida på deras plattform. Det är inte helt olikt att registrera ett konto på Steam, navigera till spelets sida och klicka hem gratisspelet (som vanligen kostar såklart).

Med allt det sagt anser jag inte att reglerna för tråden är så avancerade att vi ska behöva sitta och diskutera dem mer än vad vi redan gjort. Läs första inlägget en gång till om ni känner er osäkra. Har ni några frågor eller funderingar om upplägget kan ni kontakta mig via PM.

Skrivet av Mirage:

Hurså? Epic spel är gratis om du har Epic, GoG om du har GoG, etc. Att tipsa om gratisspel som du får behålla efter du claimat är väl det tråden är till för?

Om någon nu råkar ha Prime och inte visste, så är det ett gratisspel. Jag säger inte åt någon att skaffa Prime.
Från moderatorn: "EDIT: Denna tråd gäller endast spel som vanligtsvis kostar men som en viss period går att få gratis via exempelvis Steam, Epic, GOG eller liknande tjänster. // uberpwnage"

Prime gaming är en liknande tjänst.

Som många andra sagt; måste man betala för någon form av medlemskap för att få tag i gratisspelen så hör de inte hit. Tråden handlar inte om spel som på alla olika sätt är gratis, utan det handlar just om att de ska vara gratis att få hem utan att man ska behöva betala en enda krona i grunden (eller någon annan form av hinder utom de exempel som gavs).

Prime (såvida jag inte missat något) kräver i grunden att du betalar en månadskostnad för att ha tillgång till allt innehåll. Man kan säkerligen regga sig gratis och dra hem något spel och säkert få behålla dem, men då är man utanför vad poängen med tråden är då Prime i stort inte är en gratistjänst att använda sig av.

Skrivet av Mirage:

Men visst, fortsätt klaga, så fortsätter jag tipsa.

Det kan du glatt skippa i denna tråden om det är den där typen av tips du ska ge. Alternativt att du gör en egen där man får länka vilket gratisspel som helst.

Åter till topic nu allihopa!

Nu är jag tillbaka med en ny karaktär. Jag kallar honom "Han-man".

Har inte det här spelet gjort comeback typ femtioelva gånger eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av Ribcage:

Verkar vara en högljudd minoritet som är emot det som vanligt. De populäraste spelen verkar de flesta vara live service? Helldivers 2 tex.

Inget fel på liveservice när det görs rätt, som i Helldivers 2. Min upplevelse är att det ofta blir skräp och med tanke på hur mycket jag personligen gillade Days Gone så hade jag föredragit att se ett singleplayer-lir ifrån dem istället.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

"Live service" har ta mig tusan börjat bli ett trigger-begrepp för mig.
Blir kanske inte upprörd, men väldigt, väldigt trött.

Jag skrek ut "helvete" när jag läste rubriken.

Satfläsk.

Skrivet av Freakon:

Hur vet du det? Om man medvetet har gjort resande eller insamling av exp extra slött för att öka chansen att få folk att köpa, då påverkar det ju din upplevelse negativt. Detta skedde i exempelvis Shadow of War och där fick Warner backa och göra om.

Nä, detta tänket har jag svårt för. Känns naivt.

För att Dragons Dogma 1 var exakt likadant när det kommer till bland annat Portcrystals. De var till en början svår att få tag på, men blev lättare och lättare ju längre man kom in i spelet. Detsamma gäller egentligen alla föremål man kan köpa nu i uppföljaren.

Det märks att många som gett sig in i diskussionen inte spelat första spelet. Spelet är riktigt tufft och föremål är svåra att få tag på. Visst att mtx gör det lättare, men spelet har mest troligen inte blivit omgjort på något sätt för att få folk att köpa dem då Dragon's Dogma 2 bara följer i Dragon's Dogma's fotspår.

Recensenter (och helst de som spelat första spelet slaviskt som Fextralife) skulle ha märkt om det var svårare att få tag på allting oavsett om mtx fanns eller inte.

Bara min syn på det detta förstås

Skrivet av Trycket:

Fast det håller inte att säga att det inte förstör spelupplevelsen. För mig förstör det känslan av att veta att man redan kan köpa saker. Inte för att jag kommer göra det, utan för det förstör känslan och upplevelsen.

Jo det tycker jag, för mig då. I och med att jag inte har avsikt att köpa dem så påverkar det inte min upplevelse - även om de inte ska finnas där till att börja med. Med spelupplevelsen menar jag att det inte är gjort som i ett F2P-spel att gameplay är balanserat på ett sådant sätt att man känner ett behov att köpa.

Att det bara finns där i bakgrunden för en riktigt rik och lat jävel bekommer mig inte.

Skrivet av blackidus:

Såg att det har "mostly negative" på steam pga dålig prestanda och hutlösa mtx? Kostar det verkligen pengar att göra ändringar eller skapa nya karaktärer som det påstås? Och att detta aktiverats efter recensionerna släppts?

Edit: verkar tyvärr stämma
https://www.thegamer.com/dragons-dogma-2-mostly-negative-stea...

Du kan betala, men allt kan du hitta i spelet. Inte helt olikt vad Capcom gjort med Devil May Cry 5 och Resident Evil 4 som blev hyllade som riktigt bra spel.

MTX borde inte finnas där i ett singleplayer lir men samtidigt är det inte något som förstör spelupplevelsen. De är mest där för rika och riktigt lata personer.

Skrivet av Mikael Berg:

Youtube är fullt kapabelt att strömma i högre kvalitet. Jag vet inte varför det inte funkade som det skulle, men plattformsvalet är ingen begränsning på så sätt i alla fall.

Twitch är ofta också sämre än Youtube då man inte kan ha lika hög bitrate.

Skrivet av DieZe:

Problemet jag ser är att WoW fortfarande är det största MMO spelet (och det bästa, trots alla brister) och näst störst är väl FFXiV, de mmo's som försökt innovera och "göra nytt" är antingen helt döda eller har endast en liten spelarbas kvar.

Det tror jag mest handlar om budget. Det är svårt och dyrt att göra ett MMO, ännu mer så om man vill pusha genren framåt. Att göra en WoW-klon är ett vinnande koncept men bevisligen något många är väldigt mätt på och vill ha något nytt. Otroligt tråkigt t ex om alla plattformsspel ska vara som Mario, eller alla tredjepersonsfantasy är som Dark Souls.

Det är där jag landar. Jag ser hellre att de försöker göra något nytt. Om spelen är som WoW fast med ett Runeterra-skin så är inte jag personligen intresserad, även om jag tycker världen de har där är spännande.

Skönt också att de kan inse detta själva och faktiskt vill försäkra komma på ett eget koncept. Sådant borde vi ju vara glada över tänker jag!

Skrivet av jeppe109:

Fast det är ett ganska humoristiskt uttalande från Riot med tanke på att League of Legends inte är det mest originella världen skådat och det är oerhört populärt ändå.

Ännu viktigare och bättre att de gjorde det uttalandet då.

Skrivet av Keima:

Känns som det är precis problemet med alla MMOs att de försöker göra allting nytt istället för att göra ett bra spel

Skrivet av Albrion:

Ibland är fokus på för mycket innovation och något helt nytt, istället för att göra ett riktigt roligt och bra spel där man förbättrar och skapar det man vet fungerar. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Skrivet av jeppe109:

Håller med bägge forumiter ovan.

En annan nackdel för Riot är att ju längre tid som går ju större blir risken att andra spel släpps med liknande innovation och Riot hamnar mer eller mindre i samma sits igen.

Vem bryr sig om spel påminner om andra så länge det är riktigt bra spel.

Skrivet av DieZe:

Helt fel inställning, behöver inte återuppfinna hjulet varje gång heller. Ta det WoW gör men gör det mycket bättre bara.

Samtidigt tycker jag det är bra att de försöker göra något nytt, att de erkänner att spelet skulle bara bli som "alla andra". Jag själv gillar idén med hela MMO-genren men tycker samtidigt att de inte är roliga att spela alls.

Hade detta MMO bara blivit en WoW-kopia som det lät som ifrån rykten och Ghostcrawler själv så hade jag gärna sett att det inte släpptes alls.

Nu har vi ett företag i Riot (som man kan tycka vad man vill om) med en otrolig mängd pengar som kan ta genren till nästa steg och åstadkomma något nytt. Vi behöver verkligen inte ett till re-skin av World of Warcraft.

Skrivet av demagog:

Det räcker väl så med infon om lagret.

Rörande andras jobb: Men gräset är väl altlid grönare på andra sidan. Det är väl alltid så att man tycker att andra jobb låter coolare, roligare etc. Men fan vet.

Vi får hoppas du får svar på det över 10 år gamla inlägget.

Skrivet av Karmak:

Skulle vilja att de förklara vilka skillnader de har jämnfört med runescape
Just nu ser det ut som en runescape kopia

Det kommer säkert allteftersom. Vad jag vet så kommer det inte bli lika grindigt. Det uppsakkatar jag gillar då Runescape blir alldeles för segt för min smak i längden.

Väntar för att se vad folk tycker om spelet generellt och vad de säger om prestanden. Sistnämnda är jag så jävla less på att det är ett problem

Skrivet av AdamMK:

Hej tack för recensionen!
Haft ögonen på det här ett tag men ej prövat.

Jag har också spelat en hel del Pokémon i gamla dar.
Jag kan tycka Pokémons strider kan kännas lite väl förutsägbara. Det är egentligen bara den första Pokémonen i striden som blir en överraskning, sen matchar man lätt med en kontrning man har i sitt team. Inte kört serien på ett tag, så möjligt att nyare spel adresserat den biten vid det här laget, men gör Coromon något för att förnya här?

Låter intressant det där med att det händer saker kopplad till omgivande miljö och olika omständigheter för bossar. Kan du utveckla lite om det?

Sätter man battle style till set istället för shift så får man inte ett gratis byte hela tiden du slår ut en Pokemon. Rekommenderar det starkt!

Skulle även rekommendera att du testar göra en "Nuzlocke".

Det här var första mellon jag tittade på och jag hade superkul! Eurovision har jag sett två gånger tidigare, men tror det blir lite roligare denna gången är man hängt med i våran mello innan.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar Mello, men – varning för att låta gammal – programmet var bättre förr. Vassare manus. Nu vill man att det ska passa alla och då passar det egentligen inte någon. Ängsligt. Och låter inte alla låtar likadant? (Jag har blivit Bert Karlsson!)

Det var något jag tänkte på också.

Skrivet av Khonmon:

Och han hade flera projekt igång och mer att ge kreativt....
RIP Toriyama-sensei
Frågan är vem som nu kommer göra karaktärsdesignen till DQ? Och kommer det göras i Toriyamas stil eller ändras?

Skrivet av Sarato:

Antingen en imitatör eller (gud förbjude) AI-genererat.

Fenyo på Twitter gör en hel del arbete för Dragon Ball rent marknadsförsmässigt. Hen är otroligt duktig på att replikera Toriyamas stil.