Inlägg av bent toe

Inlägg som bent toe har skrivit i forumet

Haft min ett tag nu och är väldigt nöjd. Dock så tror jag inte att vi kommer få se kraften i PS5 förrän slutet av 2022 eller början av 2023.
OS är smidigt och lättillgängligt, laddning av spel är snabbt och att kunna spela R6:Siege i 120 fps.. gud vad silkeslent.

Kul att allt är kompatibelt med PS4 (party chatt, trofeér, spel m.m) så att man fortfarande kan spela med vännerna som tyvärr inte fått tag i en PS5.

Skrivet av anon_306295:

Eller så köper man en HDMI-sladd och kopplar in datorn i teven som oss ociviliserade männskor.

Och då spelar man via web browser, som jag hört/läst skall vara rätt dålig upplösning, mjuk bild.

Skrivet av Bigpapabear:

Lätt o ansluta en ps4 kontroll till stadia? Funkar det okej?

Väldigt enkelt, dock så fungerar inte ett enda utav Stadias exklusiva spel för mig. Gylt, Orcs must die 3 och Crayta beter sig alla likadant. Ingen respons. Startar jag Destiny 2 så fungerar allt som det ska, likadant med pubg eller Immortals Fenyx rising för att nämna några exempel.

Chromecast ultra finns i butik. Är det samma som släpps med premiere paketet?
Jag funderar på om jag skulle köpa en sådan idag och sen koppla min DS4 iställer för stadia kontrollen till appen och börja spela på tv:n.

Någon som vet?

Skrivet av anon_646:

Det är ingen kod till spelet, du köper den på Stadias hemsida och så fort den släpps tillgängligt så är det bara att gå in och börja spela precis som om det vore Steam men du slipper att ladda ner något.

Viktigt att poängtera är att du kan inte spela på tv:n då du saknar det som är i erbjudanet, nämligen kontrollen och chromecast ultra.
Dock så kan du spela på mobil, laptop, surfplatta eller pc.

Jag vill dock spela på tv och med stadia kontrollern.. så jag får snällt vänta 5 veckor. :/

Var i kontakt med stadia support häromdagen, värt att veta är att ett mejl skickas ut den 15 januari med länk till ditt erbjudande och sedan skickas det hem en fri premiere edition därefter.

Så du kommer inte att kunna spela Cyberpunk förrän runt 20 januari.

Har spelat under helgen på mobilen över wifi och det fungerar bra. Fick 1 månad fri pro när man registrerar sig.
När jag får hem puck+kontroll så kommer jag köra trådat 250mbit direkt in i chromecasten och sen ut på stora tv:n.

edit*
Villkor från stadias hemsida:

https://support.google.com/stadia/answer/10177658?hl=sv

"Vi skickar erbjudandekoden som du löser in mot en Stadia Premiere Edition på Google Store till e-postadressen som är kopplat till ditt Stadia-konto senast den 16 januari 2021 kl. 00.59 CET."

Där står det dock senast 16 januari, men supporten hävdar att inga mejl om erbjudande skickas före 15 januari.

Skrivet av krs_kristoffer:

Jag tror bara du kan beställa i Googles onlinebutik. Just nu är det smartaste att först förköpa Cyberpunk 2077 för då får man kontroll plus chromecast ultra på köpet. https://stadia.google.com/game/cyberpunk2077

Tack för tipset. och infon.

Stadia kontroller?

Försökt googla men får inget svar någonstans så det verkar inte vara ett bekymmer.

Vart köper man stadia kontrollern?

Om jag skulle vilja åka å köpa ett stadia kit idag, vart gör man det? Det enda jag ser när man googlar är google store för att köpa kontrollern. Vilken google store är det?
Inte ens på google stadia support sida nämner dem vart och hur man får tag i dem fysiska hårdvarudelarna.

Är jag blind?

Måste jag registrerar mig för stadia online och sedan skickar dem ett kit med chrome cast och kontroller?
Och om jag vill ha fler handkontroller så är det endast online köp/beställning och ett par dagars väntan?

Skrivet av Flugsaft:

Tjenare era legender, det är som så att jag söker efter riktigt bra högtalare till tvn med bluetooth etc. Det ska vara riktigt bra ljud helt enkelt. Har svårt att hitta något som övertalar mig. Någon som har nåt tips för musikspelande och gaming?

Jag köpte LG's SJ3 ljudlimpa med baslåda. Förvånansvärt bra ljud (100% till spel, inget annat) och för en helt ok peng.

Jobb?

Tack för allas input och tips.

Något liknande videon nedan hade varit förbaskat kul på konsol.

Skrivet av pitchatan:

Något så enkelt som att slänga ihopa en liten kort demo och slänga upp på youtube kan ibland hjälpa att hitta folk med.

https://www.youtube.com/watch?v=xYGqrnt2VYw

T.ex med den videon med relativt liten mängd views har jag redan fått 2-3st som hade varit intresserade att hjälpa med att utveckla något (trots jag inte har nån aning om vad jag vill göra ).

Ha!
Där har du redan halva min spelidé.
Perfekt movement har du fått till, och du har redan ett statiskt vapen.
Saknar texturer, projektil, hoppljud, explosion, dödsljud och nätverkskod för 4 spelare

Najs.
Får man fråga vilken motor du använt?

Skrivet av meat4u:

Som Pecman skrev så finns det utbildningar att följa, vet inte hur det ser ut i Sverige men utbildningen jag följde gav mig en titel som engineer in applied science och tog 3 år på högskola.
Anledningen till att det är svårt att göra spel är just att slutföra det som börjas. Den sista biten är den svåraste.

maq777 har rätt, för att pitcha en idé som behöver du ha ordentligt underlag. Inte bara säga ooh det här är en cool ide. Spelföretag har generelt redan ideer dom jobbar på annars kommer dom också ta ideer från anställda först av den enkla anledningen att dom vet hur branshen fungerar.

Har du ett design dokument för fiender, banor, artstil, gamemodes etc?
Vilken mjukvara behövs, hur ser din pipeline ut för 3d meshes, animationer och ljud?
Vilken platform ska spelet utvecklas för och hur lång tid kommer det ta?
Hur ser din roadmap ut ( när kommer din första milestone vara klar att visas)

Och kanske viktigast av allt, har du något att visa? En vertikal kakbit som visar gameplay osv.

Det är frågor som alla måste ha ett svar innan någon vill spendera pengar på din ide.
Om du har ovan skulle jag dessutom inte vända mig till ett spelförtag utan en utgivare.

Bra punkter.
Har allt, precis allt, nedskrivet och dokumenterat i en fin presentation.
Platform har jag nämnt i inlägget.
Mjukvara är också nämnd i inlägg.
Utvecklingstid finns i presentation tillsammans med det ovannämnda.
Har en roadmap och tidsplan också.

Nämner också i mitt inlägg att jag varit i kontakt med både utgivare och utvecklare.

Men.. det viktigaste (som du nämner)... det finns inget, absolut inget alls, att visa upp. Att pitcha en idé utan någonting alls är dödsdömt från början.
Visst, jag kan kanske ha lite enklare konceptskissar.. men mer än så blir det inte.

Vet bland andra att Glen Schofield från sledgehammer games försökte pitcha sin idé om dead space men gick på nit efter nit. Dem gjorde då ett teknikdemo där man spelade i vakum och visade upp det.. sen jävlar tog det fart.
Återigen... om man bara kunde med Unity eller UE4... :/

Tack för era tankar och input.

Jag är dock övertygad om att en arena pangare skulle fungera på konsol. Man måste se det utifrån en konsolspelares perspektiv.
På pc finns det ett oändligt utbud med både bra och dåliga arena shooters. På konsolerna.. not so much.
Det är långt ifrån en mättad marknad på konsol... trots detta så är det egentligen inte någon som vågar göra en arena shooter. Men battle royale eller korridorshooters.... oj, alla och deras moster.

Jag är helt med på noterna att jag är så långt ifrån möjligheten till att få ut ett spel. Vilja räcker bara så långt.. har man inte lärt sig det fundementala och viss förståelse för lite mer avancerat i unity eller ue4 på 5 år (till och från) då är det nog ganska kört.
Om jag var en stjärna på unity eller UE4 så tror jag dock att jag hade klarat det.

Bygga ett spel och lansera det på konsol

Jag har haft en spelidé i huvudet i säkert 5 år nu.
Längre än så kommer jag aldrig.

Varje gång jag blir motiverad med lite "nä nu jävlar ska jag göra något åt det" så kraschar det efter några veckor.

Jag har malt på i Unity och UE4 (dem enklare delarna utan kodning), googlat, hängt på forum, youtube tutorials m.m, till och från under ett halvt deccenium.
Jag är oförmögen att klara av att skapa ett spel. Det går bara inte. Tro mig, jag har försökt. Det är som att mala på och försöka lära en tondöv och taktlös människa att spela instrument.
Jag har inte heller något nätverk av kunniga människor runt mig, ingen som kan lära mig osv.

Jag har varit i kontakt (flera gånger och under flera år) med både små och stora spelutgivare och spelstudios. Vissa spelstudios har jag mejlat och erbjudit mig att få komma till kontoret och visuellt försöka visa upp vad jag har tänkt med mitt spel i hopp om att dem faktiskt kan tänka sig att ta min IP och bygga den samt lansera den under deras vingar.

Ingen respons... nada, zipp, zero. Inte ens en "elevator pitch" på väg upp till kontoret!

Tips på hur man går vidare? Utbildning? Kurser?

Ps. Här är tråden från 2014 med ungefär samma premisser som idag.. så 6 år har jag haft min idé i huvudet men fortfarande kvar på ruta 1, trots kämpande och otaliga försök. lol! Nästa steg borde vara att ge upp och gå vidare.

Att ta 750-800 sek för ett spel som är trasigt, buggigt, kraschar och saknar innehåll som istället släpps senare, för ännu mer pengar.

Nja... spelindustrin är den enda industrin i världen som kan släppa en trasig/halvfärdig produkt men ta fullpris och samtidigt be kunden vänta 6+ månader innan produkten fungerar som den ska.

Rädd att vi konsumenter har lite för stora skygglappar när det gäller spelutgivare/utvecklare.

90% av mina spelköp sker vid rea. Ytterst få spelutvecklare där jag kan tänka mig att köpa spelet dag 1.

Tyckte aldrig om den här serien. Visst, första var rätt bra och med ett annorlunda koncept.. Men sen kändes det uttjatat.

Skrivet av sky one:

Hoppas de släpper ett nytt Operation Flashpoint , jag har nästan glömt bort Dragon Rising och Red River så ett bra spel i serien vore kul.

Håller med. Dock vill man se ett renodlat milsim som OFP började som. Inte en halvtrött arkadskjutare med inslag av simulator.

Kan låta banalt, men min första kill i Dayz.
Tog mig dagar innan jag träffade en enda person. Såg och hörde folk långt borta men aldrig nära någon.
Var alltid nervös och med svettiga handflator.

Så när jag mötte en annan spelare för första gången i pavlovo (man hölls sig långt från militärbaser men ibland smög man fram för att kolla) sköt jag av ren rädsla.
Hjärtat bultade så in i bomben.

Handkontrollen låter väldigt trevlig. Ser fram emot att prova spel där du känner i fingertopparna vad som händer på skärmen.

Hunt showdown halloween event.

Det är nog inte sista helgen på current-gen för väldigt många spelare.

Jag köper en next-gen över disk när det finns tillgängligt. Om det är först i mars 2021...so be it.