Inlägg av Foolwolf
Inlägg som Foolwolf har skrivit i forumet
Diablo 4 är också ett spel som blev nästan total förstört för att dem fokuserade så mycket på att tillfredsställa "dad-gamers" vilket gjorde att spelet blev tok för lätt och har noll utmaning.
Vilka dad-gamers gillade D4?
Det är ju värsta sörjan av att tilltala "new generation" med loot drops via social, seasons, en miljobn animationer på skärmen samtidigt som inget egentligen händer. Dad-gamers tror jag ville ha mer D2.
Jag skulle vilja se att man skulle kunna sätta en antal försök man vill göra, sedan får man som i typ Angry Brids, en Mighty Eagle att mer eller mindre one-shotta f*n-skapet till helsefyr.
Ja, jag gillar verkligen när man lyckas döda en boss i Elden Ring, men när man måste göra en rundtur, farma souls och bygga om sin karaktär för vissa bosses som man inte har en chans emot mer eller mindre tycker jag det går till överdrift.
De som gillar att slåss mot bossar behöver inte använda det och kan väl få sin digitala rewards för det, men någonstans behöver spelen bestämma sig för om de skall vara till för att spelas eller konstant utmana. Om de är till för att spelas enligt utsago (looking at you Elden Ring) så behöver man i vissa fall ge lite mer handhållning. Ett progressivt tips system är en anna feature man skulle kunna lägga till.
Sedan blir det en svår avvägning, death stranding är ett spel jag själv inte tilltalas märkbart av och tycker nog att utan lite krydda med bossar blir det som någon ovan nämnde, en walking simulator - baserat helt på tittar på YouTube, so could be wrong!
Hmm, inte så mycket som lockade till en början.
Atomfall verkar lite små intressant
Eriksholm: The Stolen Dream, ser också ut som om det kan vara spännande
Grand Theft Auto VI - kan bli det som snort typ 90% av årets speltid från och med att det släpps om det görs bra.
Annars får man se om något lockar efter ett par schyssta reviews eller ej.
Kan verkligen inte förmå mig att bli pepp, även om jag skulle önska det, för att spelen rent spelmässigt sätt är tämligen trågika och mediokra i mitt tycke. Storyn är intressant, men allt pill runt omkring för att få tag i nästa del känns oengagerande. Glad att det finns play-through för storyns skull på YouTube.
Tacklar en anställd, jovars, var väl på väg att avslöja plotten, man spolas upp på en sandstrand och första kapitlet man spelar är grymt detaljerat och lika långt som resten av spelet som är mer som ett 3d liknande schack spel med tunnor som någon besynnerlig person spritt ut som man måste använda med korrekt uppställda karaktärer för att klara de riktigt trilskande fighterna....
Elden Ring är nog helt klart det spel jag spelat mest och fortfarande. (Av spel släppte från 2020----)
Warhammer 49k Battle Sector gillade jag skarpt, och hoppas på mer campaign DLC
Cyberpunk 2077 gillade jag, men DLC:t var aningens slätstruket.
BG3 - bra, men inte mycket nytt för de som spelat Divinity samt att det känns inte som Dungeons & Dragons längre. För gammal förmodligen och efter ett tag tröttnade jag bara. Larian är bra, riktigt bra - men det är i min mening något som saknas.
Disco Elysium - jag har skjutit upp att spela detta sååååå länge. Kanske dags nu...
Ett riktigt bra narrativ kan rädda mindre bra gameplay, men kan ett riktigt bra gameplay rädda ett uselt narrativ? (Kan inte komma på ett exempel i skrivande stund dock)
Ghost 'n Goblins, Up 'n Down, Yie are Kung-Fu - nada till noll story men kul som sjutton!
Hmm, mycket ointressant för min del men det finns ett spelö som jag verkligen ser framemot och hoppas att det görs bra och det är Space marine 2.
Sedan ser jag frame emot, men har noll förväntningar på vampire-the-masquerade-bloodlines-2
Tror även att det kan bli att testa Path of Exile 2 kanske.
Utanför listan så ligger ju Titan Quest 2 och ser intressant ut...
Som gammal gubbe tycker man att det krävs en alldeles speciell form av idioti för att lägga energi och tid på att sitta och titta på när ANDRA spelar spel. Snacka om dumt så att klockorna stannar och blommorna vissnar.
Som kanske ännu äldre gubbe med minnen av att sitta med polare och köra varannan level i spel från Last Ninja, Ghost 'n Goblins på C64, som sedan fortsatte med Doom mm så ser jag inte alls detta som en konstig utveckling.
Yngre personer har växt upp med spel som ett betydande medium i större utsträckning än vad vi hade som små, så sätten att ta till sig saker har helt klart flyttat ut i etern med x2 uppspelning och video format....
Kul eller ej, upp till var och en som konsumerar det. Jag kan tycka att jag, efter tröttnat som sjutton på Diablo IV's tråkiga spelkänsla satt och tittade på videos och genomspelningar för att få en känsla av storyn och hur det slutade.
Totalt tvärt emot för min del! Men smaken är ju som baken som man säger.. Delad och lurvig
Så jävla läckert att äntligen få höra lite blackmetal i en speltrailer.
SÅ trött på att nästan alla spel alltid ska ha elektronisk dunka dunk, hiphop eller rap i sina trailers.
Mer metal åt folket säger jag!
Amen brother!
Detta hade även helt slunkit under radarn för min del. Blir att ha lite koll på.
Warhammer 40k - serien!
Gillar Rogue Trader spelet skarpt, men det hade behövt lite mer finess!
Tror inte det är något för Larian, de har alldeles för torr och trist humor och skulle säkerligen missa stämningen - tror jag.
Just speldelen hade nog kunnat funka bra med strategisk CRPG i WH40 k. Jag tycker att Larian och Owlcat gör bra spel, men det som gör dem unika i sin stil är ibland till deras nackdel. Larian har trist humor (enligt mig), är extremt inkörda på att den som har bäst position vinner (kanske Star Wars med I have high ground rules skulle passa dem Kotor?)
Owlcat har en kärlek för min/maxing som ofta leder till tämligen en dimensionerade one-trick pony karaktärer i mitt tycke. Behöver inte vara fel och då man får lite större sällskap i Owlcat spelen (kommer dock inte ihåg storleken på just Rogue Trader...) så straffar det inte ut en lika mycket.
BG3 känns i min smak så längt borta från BG och BG2 - att de gärna fått hoppat över att namnge den som BG3 - snarare en ny saga i BG världen (med nya regler) hade passat. (Gate of the Tentacle...)
I övrigt, spelade Rogue Trader mycket i betan för att kunna ge feedback och hade riktigt kul så snart skall jag orka växla över till att köra igenom karamellen jag sparat på
Bra, men att de skall satsa på något nytt? Farcry eller? Du startar spelet efter en olycka på stranden på ett ställe du inte känner till. Du måste lösa upp den första delen av kartan för att kunna ta dig ut till resten av en väldigt blek och underutvecklad värld där var du står eller ställer dig är absolut avgörande i varenda konflikt!
BG3 var trevligt tills man helt enkelt fick nog. Känner att spelet var riktigt bra, men nog något a det mest hypade och upp-haussade spelet med den kanske mest tråkiga kommentator delen på te.x STEAM någonsin. Nog är nog, och bra att de lämnar för något "nytt, men nu när de gjort DOS i tre versioner så vore det kul om de faktiskt gjorde just något nytt.
Ska försöka hålla det så avskalat som möjligt 🙂
Final Fantasy VII släpptes till Playstation nådens år 1997. Det är så föråldrat med dagens mått mätt att utvecklarna valde att dela upp remake-versionen i tre delar, där alltså två delar har hunnit släppas (Remake och Rebirth). När den tredje och avslutande delen släppts kommer vi ha hela remake-spelet.
Om du inte vill spela remake-spelet innan alla delar har släppts har du förmodligen fram till 2027-2028 på dig att spela igenom Remake och Rebirth 🙂
Det finns också kompletterande spel, där Crisis Core Reunion berättar en prequel-del till Final Fantasy VII (och därmed också remake-spelet). Det kan du spela om du vill ha lite mer kött på benen inför remake-trilogin.
Tusen tack, enkelt, smidigt och utan att komplicera det hela! Du har förtjänat en grymt trevlig helg!
Kan någon förklara för en icke insatt, vilket spel i FF VII är det det hela startar med i det som är en remake?
Skulle vilja testa att spela FF VIII, för att alla är så hypade över det, men det finns ju tämligen många versioner, så vilket är först?
Vilket är tvåan finns det någon version med allt i ett för FFVII?
Tacksam för en förklaring, förenkling och inte en djupdykning, min skalle är inställd på Fredag och att läsa lite forum om detta gav direkt söndagskänsla
Hört talas om det mycket, men då jag följer Warhammer för figurer för bordsspelande är det kanske mer naturligt. Varit ganska stort påslag för detta spelet i de kanalerna samt att Angry Joe med flera nämnt det och spelat det. Det ser fint ut, men skit-trist att spela för att vara ärlig och många som testat det säger att det är fördummat och tagit det sämsta från DOW3 och gjort ett sten sax påse system.
om det stämmer eller ej vetisjutton, men det får en ju inte att bli direkt sugen. Spelet ser bara rätt trist ut helt enkelt. Jag är inte heller någon större fan av den nya Age Of Sigmar världen som ser mest ut som guldnissar som gyttjebrottas.
Hade ju varit kul med ett spel i DOW 1 eller 2 i Warhammer värld som är lite uppdaterat. DOW2 skulle väl kunna passa bra för Killteam eller Warcry skulle man ju kunna tycka...
Tänker att Owlcat, i deras Pathfinder spel, har erbjudit story-mode svårighetsgrad och även erbjudit specifika settings för svårighetsgrad som inget annat spel jag sett. Vet du om dom kommer att erbjuda samma här?
Oh, kommer inte ihåg på rak arm, men jag skulle tro det.
Tänkte bara dela med mig lite av mina tankar från Kickstarter playtest spelande
.
Tycker att spelet har bra potential och uppdragen är utmanande i början och sedan blir det lättare ett tag då man lär sig systemet som är något annorlunda.
Efter det får man en mellanboss som är oproportionerligt svår, så likt alla andra Owlcat spel är det rejäl minmax the warrior mentalitet som både premieras och behövs.
Av de WH40k spel jag hittils testat är detta det som totalt slukade mig i en period av EA då man fick jaga buggar. Buggar finns det gott om, och tyvärr skulle jag nog säga att lovorden ligger lika med oron för att spelet var buggigare i betan än i alfan enligt många. Om de bara tar sin tid så blir det nog bra, samt optimerar spelet ordentligt. Unity motorn påvisar tämligen många svagheter i detta spelet tycker jag och det känns extremt tungrott och dåligt i responsen.
Tror nog att det kommer att landa på åtminstone en stark trea, samt Owlcat brukar inte överge sina spel, så förhoppningen är ju att de patchar och står i.
Storyn är köttigt Warhammer:esque, språket, miljöerna och hur karaktärerna beter sig känns rätt. Klasserna och systemet är nog det som kändes svajigast om man som jag inte spelat bordsrollspelet. Mycket nya termer och mekanik att sätta sig in i samt att det i UI designen var klumpigt och otydligt vad sjutton man skulle göra. Tog ett tag att lista ut hur man gjorde en level up första gången etc.
Förstår inte hur de lyckats göra combat och gearen så väldigt tråkig och ovanpå det har man level scaling som sabbar all form av känsla av att ens karaktär blir bättre.
Level scalingen tycker jag man märker mindre och mindre av med tiden, men allt är fruktansvärt enformigt.
Alla mobs ter sig liknande, demons, skeletons eller vargar. Tjohoo - en större varg eller till och med en björn?
Vapnen går åt i sådan rasande takt att det känns aningens trist att spendera massa material för att uppgradera och efter ett tag så blir det till att låsa upp bättre förmågor som gör det mesta man hittar tämligen trist.
Bara sex skills ger tämligen tråkiga kombinationer och man fastnar i vissa fördefinierat bästa builds som är oftast helt enkelt obalanserat bra eller att andra förmågor bara inte är värt det. Tenderar till att ge överspecialiserade builds som bygger runt att spamma en till två attacker, bygga upp för area attack och ha en kul samt en "get away".
Känns som om man springer omkring lite aningslöst som i Guild Wars 2 och hackar igenom samma motståndare och "special events" hela tiden för att springa fram och tillbaka.
Visst, lite av grejen är ju att nöta igenom spelet och farma föremål, men jag tycker att det känns ganska själlöst i DIV tom jämfört med D3...
Påminde gameplay/system om D:OS? Kan tänka mig att det här med att manipulera och dra nytta av miljöerna påminner mycket om det (såvida det inte annars är en stor del av nya DnD). Jag gillade D:OS 2 men slutade spela efter c:a 75 % när jag plötsligt tvärtröttnade. Jag tycker alltid det kryper på en ihålig känsla när utrustningen man får, vars namn är datagenererade lapptäcken av ord, känns utdaterad en level senare.
Tyvärr fanns sådana element som att fysiken var avgörande för en strid;
- placering av dina karaktärer innan strid kan i vissa fall vara direkt avgörande om du kommer att klara det eller ej. Kan vara kul, men att behöva ladda om för att ställa sina karaktärer i tidsödande positioneringar etc var det som till slut blev det som gjorde att jag aldrig avslutade DOS 2, eller en av anledningarna.
- vissa gåtor påminner om det,. te.x att skjuta sönder ett rep etc. Detta är inte nödvändigtvis något som behöver vara negativt, men kan även det bli lite trist i längden, men andra sidan av myntet är att det blir mer intressant än bara placera folk på plattor i golvet lösningar som annars verkar vara D&D's trademark
- det finns flera saker som att elementen kommer att gynna den som tänker finurligt, barrels of oil, water etc verkar fortfarande vara en stor del av hur man kan manipulera strider till sin fördel. Lite mer avskalat än DOS2 som jag testade, kan inte säga så mycket om hela spelet då jag avslutade efter ett par timmar för att inte tröttna i förväg på spelet. Det var inte som DOS2 där alla var tvungna att ha teleportation och slänga tunnor och folk in i omöjliga situationer hela tiden.
Jag hoppas att de använder sig av samma tänk so i Baldurs Gate serien, +1-5 föremål och sedan ett fåtal förgjorda föremål/vapen med mer utstuderad text och lore. Blir mycket mer intressant och inte så att föremålen i sig blir avgörande. Men å andra sidan så hittade man ju specifika vapen mot te.x golems och spindlar när man precis klarat av miljöerna med just flest spindlar och golems i BG2... Så man kan hoppas att det är bättre.
Min största varning är att just D&D 5e inte direkt översätter sig bra till just dataspel samt att för små grupper av karaktärer kan göra det väldigt trist för att man behöver en viss uppsättning av grundarketyper för att ha en chans. Nåja, snart dags att sätta sig in i reglerna lite bättre så att man får mer koll på hur man bygger en kul karaktär etc.
Det som föll sig så lyckligt för min del med originalet var att jag inte testade det förrän 2:an redan fanns. Då kände man sig inte lika hämmad av att det var låg XP-cap i 1:an, då man kunde fortsätta med samma gubbe in i 2:an om man så ville osv
Jag har ingen erfarenhet av senaste versionen av DnD, och har inte spelat bordsvarianten sen mitten på 90-talet. Men BG2 tycker jag inte visar prov på någon svårimplementeradhet (även om det kanske förelåg; har som sagt låg erfarenhet av hur regelböckerna för bordsvarianten såg ut - men slutprodukten var ju kanon med sin level 40-cap). Obalansen som finns tycker jag är försumbar då man tänker på att ett spel, där det föreligger någon liten mån av open world, aldrig (av de jag testat eller hört om) kan vara helt balanserat vad gäller ens egen kraft gentemot fienderna. Jag skulle påstå att BG2 gör det bäst av alla spel jag har testat. Däremot blir det lite av en vettlös bonanza i Throne of Bhaal. Bara rent köttande. Vet inte om det beror på naturen av leveln man har, eller övriga aspekter av hur de konstruerade spelet.
Även från start av BG1/2 kan man ju manipulera saker till sin fördel så att det blir enkelt.
BG1 och BG2 byggde ju på Advanced Dungeons and Dragons 2nd ed som var väldigt genomtänkt och fungerade väldigt bra att dra på i höga levlar i Faerun världen medans Greyhawk oftast cappade vid 20. AD&D2nd var ju dock väldigt mycket på sidan av att man behövde förbereda sig och tänka lite när man traskade på de farligare monsterna så att clerics och wizards verkligen hade bra spells.
Jag hoppas att BG3 är bra, men av det jag körde i betan känns det verkligen som en reskinnat DOS - vilket inte ger mig alltför höga förhoppningar - så jag har marginal till att bli positivt överraskad
Förutom BG2 håller jag Planescape Torment väldigt högt just i hur det går när man rammlar in på 15+ levels med olika demonnsmidda vapen, änglar som fallit, och demoner som slukar olika portala världer mm