Inlägg av Brona

Inlägg som Brona har skrivit i forumet

Ska bli kul att dra igenom detta med sambon. De tidigare Little Big Planet är så charmiga i allt från grafik, ljud och musik att man nästa kreverar. Lite synd att Tarsier i Malmö inte är med på ett hörn denna gången

Skrivet av Maaden_Swe:

Så du har inga som helst problem med att man säger en sak och gör precis tvärtom? Något man garanterat inte kommer hända då det ofta leder till en dålig arbetsmiljö och lidande hos sina anställda.

Men du vill ju spela det här spelet, så hur man skapar det spelar väl ingen roll. Jisses.

Det är skillnad på crunch och crunch. Att jobba en dag extra i veckan i 1,5 månad är givetvis inte optimalt men jämfört med branschen i övrigt är det ändå bra. Det finns många som har och haft haft tuffare crunch och under en längre tid. No crunch är ett bra mål och jag hoppas de kan nå dit en dag. Men det är svårt att sätta höga mål och samtidigt en realistisk tidplan. Att de redan försenat Cyberpunk 2 ggr är väl dels ett tecken på hur ambitiösa CDPR är men också hur just hur svårt det är att planera stora spelprojekt.

Det är jobbet de gör nu som kommer avgöra om det blir GOTY 2020. Med trailers har vi redan sett att grafiken är på topp, storyn och karaktärer verkar intressant, striderna verkar kul med alla olika vapen och förmågor osv. Nu måste spelet bli fritt från "game breaking bugs, "tajta upp" kontrollerna så de känns bra, justera så striderna har rätt "ompf". Tusentals småsaker som tillsammans gör all skillnad. Lycka till CDPR! Jag håller på er.

Skrivet av FUtech:

Tycker det Apple med flera sysslar med är rent ocker. Det vore trist om de fick fortsätta med detta när andra har fått stå till svars för mindre.
Epics agerande kan komma kan de få stå till svars för i nästa steg. Båda har gjort/gör fel och båda borde få dtå till svars för detta!

Två fel gör inte ett rätt. Om momsen är hög kan inte jag skita i att betala den och när jag sen blir straffad presentera mig som ett offer.

Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

Frågar du en konsument kommer svaret alltid att bli att priset är för högt. Frågar du ett företag blir svaret alltid att priset är för lågt. Sånt här är det meningen att marknaden ska lösa. Om nu Epic får rätt och 30% avgift i App Store bedöms för högt så ska det bli spännande att se hur Nintendo, Microsoft, Google och Sony agerar.

Sunt resonemang av Yvonne Gonzalez Rogers.

Fick mejl från Komplett förra veckan att jag var i kö men inte skulle få nån PS5a detta året.

Om jag har PS5:an liggande under min surroundförstärkare så kommer de från soffan att se nästan lika stora ut. Manligt!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Det är 1220 kr med dagens pengar Inte konstigt att man fick 2 spel om året, ett på julafton och ett på födelsedagen.

Nån annan här som minns att man på 90-talet kunde få ge 800 kr för ett nytt SNES-spel? Det motsvarar 1500-1200 kr (beroende när på 90-talet) med dagens pengar.

Edit: 1000-1300 kr ska det vara. Jag hade räknat på 900 kr - vilket iofs jag inte skulle bli förvånad om det fanns SNES-spel som kostade så mycket.

Skrivet av SunShine:

Nu känns det som två ungar i en barnlåda som slåss om hinken o spaden.
Nu får de f-n ge sig.

Visst om sandlådan är full med 100-tals miljoner. Lite som Joakim von Ankas pengabinge.

Skrivet av Morti:

Jag är ny med crusader kings så gör mycket misstag. Men jag började min tutorial med att gifta mig med en dam som hade en bra trait som barnen får (intelligent). Sedan såg jag efteråt att hon var evil och intelligent plus att dom kan använda sådana traita mot dig vilket kändes sådär 😂

Sedan fick vi vårt första barn som genast blev sjuk och fick sickly traiten så då undrade jag om det var drottningen som gjort något. Så jag gav bort barnet som ward till ett grannland i hopp om att det skulle ge oss bättre relationer.

Men nästan direkt efteråt fick kungen i samma land en claim på ett av mina områden och startade krig så jag fick slåss mot dem och belägrade staden. Jag vann och tog lite fångar.

Kanske 4-5 år senare (gametime) kollade jag på mina fångar och såg att jag tydligen satt min egna sjuka dotter i fängelset under belägringen och låtit henne sitta där. Tycker ju att detta skulle skadat våran relation efter allt som hänt men hon hade fortfarande +80 mot mig så var väl tur det 🤣

Glöm för guds skull inte att kolla deras läggning! Jag trodde jag hade gjort ett kap på Crusader Kings Tinder till min son. Genius, bra stats och liten allians med på köpet. Undrar efter ett par år varför jag inte fått några barnbarn än? HOMOSEXUELL!!?? STATSKRIS! Önskar jag som kung hade kunnat ta ett snack med henne.

"Hörre du gumman. Jag är beredd att se mellan fingrarna på vad som helst så länge jag får arvingar. Gärna genier om möjligt tack så mycket."

Jag blev lite besviken på min fru när jag fick ett meddelande om att hon hade en affär. Ett par sekunder senare sköljdes jag över av en blandad kompott känslor när det visade sig att hon varit otrogen MED VÅR SON, tillika min arvinge. En knivig situation för min 46 åriga karaktär eftersom hon dessutom var intelligent och begåvad på alla sätt och vis. Jag kunde inte gärna fängsla nån utav dem. Lösningen blev att börja dricka och påbörja en affär själv.

Skrivet av Scahn:

Det lilla jag kan om konkurrensrätt är att det är viktigt att definiera vilken marknad som aktörerna befinner sig på. Ju större Apple blir relativt marknaden desto starkare ställning på marknaden har de och därmed är möjligheten att de kan anses ha missbrukat en dominant ställning.

Det här utgår från konkurrensrätt och där spelar avtal mindre roll eftersom dess grundval kan vara oskälig. Jag upplever att många verkar missförstå vad det handlar om. I stämningsansökan framställs flera punkter där Epic anser att Apple har agerat på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel:
* Unlawful Monopoly Maintenance in the iOS App Distribution Market
* Denial of Essential Facility in the iOS App Distribution Market
* Unreasonable Restraints of Trade in the iOS App Distribution Market
* Unlawful Monopoly Maintenance in the iOS In-App Payment Processing Market
* etc...

Epic menar att det rör sig om en marknad för appar specifikt för iOS. På den marknaden är Apple monopolist. Sedan kommer Apple säga att de konkurrerar med andra 1) telefontillverkare och 2) OS-tillverkare - en betydligt större marknad än den vad Epic hävdar. Det är knäckfrågan.

Tips är att läsa stämningsansökan. Det är rätt intressant att läsa resonemangen.

Jag kan väldigt lite om konkurrensrätt och jag har bara lusläst stämningsansökan. Det ska bli intressant vad utfallet blir för det kan påverka framtiden för konsollerna och andra stängda plattformar. Microsoft var iaf intresserad av "digital only" innan Xbox One släpptes och Sony ska släppa PS5 Digital Edition. Om nån av dem helt går digitalt i framtiden skulle de potentiellt kunna hamna i samma situation som Apple är idag. Ett bra utfall för konkurrensen vore kanske om fler butiker måste tillåtas på stängda plattformar, även om det förmodligen skulle leda till konflikter där Apple/Sony/Microsoft kommer anklagas för att favorisera sina egna butiker.

Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

I vissa avseenden ja, men det är frågan vad det gör i praktiken? Tredjepartspel såg bättre ut på Xbox360 än PS3 men hur stor skillnad var det egentligen? Samma sak med PS4 där spelen ser lite bättre ut än Xbox One och Xbox One X ser lite bättre ut än PS4 Pro, men skillnaderna är så små att man måste zooma in på stillbilder för att märka nåt. Är det så små skillnader vi kommer se mellan PS5 och Xbox Series X? Kommer PS5 SSD ha märkbart snabbare laddtider än Xbox Series X? Kommer 3D Audio göra nån skillnad? Är mycket som vi inte kommer veta förrän säkert 1 år efter lansering.

Men en sak kan vi veta redan nu och det är nåt spel spelar stor roll - exklusiva titlar under första månaderna, och här ser Microsoft ut att verkligen ha tappat bollen. Såvidare de inte har nåt hemligt ess i rockärmen håller jag helt med Ruffles; Vad ska man spela på en Xbox Series X förutom multiplattformtitlar?

Citat:

För närvarande kan alla som har spelet installerat på sina enheter lira vidare men Epic kommer inte kunna skicka ut större uppdateringar.

Större uppdateringar? Epic kan inte skicka ut några uppdateringar alls. I samma stund som de gör det kan mobilspelarna inte längre spela ihop med PC/konsoll. Inte bra men kanske ingen katastrof?

Skrivet av WargH:

Helt sjukt att en utredning skall behöva ta sådan tid, framför allt i detta fall när det inte är något superviktigt som måste utredas....

Kommer förmodligen ta så lång tid för att leta upp nån som spelar in grejer...

Skrivet av Scahn:

Visst är det så. Licensavgifterna är viktiga för konsoltillverkarnas affärsmodell. Det du definierar är vad som är den relevanta marknaden aktörerna konkurrerar på. Apple kommer sträva efter att göra marknaden så stor som möjligt - att de är med och konkurrerar på en global marknad för datorer och telefoner. Medan Epic i å andra sidan vill göra marknaden så liten som möjligt för att stärka Apples dominerande ställning. Ju större marknaden är, ju mindre inverkan har en aktörs handlande på nyttan som konsumenten erhåller. Var man landar så småningom är ju extremt intressant.

Vad gäller ditt låsexempel kan man ju tycka att de konkurrerar de troligtvis på en marknad med låga inträdeshinder och många aktörer. Det borgar för låga priser gentemot slutkund. Så på den marknaden är de inte monopolister.

Är inte 100% med på vad du skriver men i stort håller jag med dig att desto större Apple är desto mindre makt har Epic. För Epics del hade det varit bättre med en mer splittrad marknad med fler aktörer som de kan spela ut mot varann. Så konflikten i sig är ganska naturlig.

Jag har svårt att se att Epic ska få rätt i det här fallet men jag har haft fel förr när det kommer till sådana här tvister. Om man kan tvinga Apple att öppna upp för fler butiker borde man kunna kräva samma av t.ex. konsolltillverkarna. Det drar igång en snöbollseffekt som lätt kan dra iväg. Jag är också tveksam om man kan tvinga en appbutik att acceptera vissa betalningsmetoder. Det borde vara upp till butiken i själva. Och visst skulle EU/USA kunna sätta en gräns för appbutikernas avgifter på låt säg 25%, men vad skulle de tjäna på det? De är nog mycket mer intresserade av en digital skatt.

Funderar starkt på PS5 Digital Edition. Har inte haft en skivläsare till PC på, jag vet inte, 15 år så varför inte skippa den på konsoll också?

Skrivet av Scahn:

Bra fråga. Den största skillnaden är att du kan köpa spel i handeln och installera på konsolerna. I en framtid där den optiska läsaren försvinner och spel endast kan köpas via respektive konsolfabrikörs egna affär kommer innebära en ny situation. På Android-telefonerna är inte Play det enda sättet att installera appar via och caset mot Google är svagare än det mot Apple.
Att inneha en monopolställning är per se inte i strid med konkurrensrätten så länge det gynnar konsumenten.

Det blir intressant att se hur relevant marknad kommer att definieras (om processen leder till domstolsförhandlingar).

Jo men en utgivare betalar fortfarande licensavgifter till plattformsägaren om de släpper ett spel fysiskt. Jag minns inte exakt vad de ligger på och jag tänker inte höfta men de är där. Plus att du som utgivare då har andra kostnader som tillverkning och distribution samt en fysisk butik som ska ha en andel.

Jag är inte säker på att man kan säga att en tjänst knuten till hårdvara är ett monopol. Om jag köper ett larm av Bo Security och jag kan bara använda Bo Security med det larmet, är det då monopol för att jag inte kan använda samma hårdvara till Lasse Safety?

Skrivet av Allexz:

Som du sa själv så är frågan vad som är rimligt.
Bra fråga!
Digital distribution är billigare än fysisk - det vet vi.
Om du köper en ny bil för 450.000 KR - anser du då att ett fraktilägg på 135.000 kr är OK eller känns det orimligt?

Jag kan tänka mig att allt mellan 3-10% är MYCKET, MYCKET mer rimligt. De gör fortfarande en mycket stor vinst och utvecklaren får mer betalt för sin egna produkt (why wouldn't they?)

Frakt för ett fysiskt objekt är ju en engångskostnad. Med appbutiker pratar vi stora serverparker i flera länder som servar miljoner användare kontinuerligt med köp, prenumerationer, uppdateringar osv. Det är en svår jämförelse att göra.

Du säger 3-10%, är det bara taget ur luften? Varför är det "MYCKET MYCKET" mer rimligt? Jobbar du med Cloud Hosting? Skulle du kunna säga att en tjänst i storleksordningen App Store tar orimligt betalt för sin service? Isf får du gärna utveckla mer för jag är genuint intresserad. Jag jobbar inom IT men inte just med Cloud så jag har begränsad kunskap. Har dock en uppfattning att många inte har en aning om hur mycket det kostar att köpa, driva och underhålla stora serverparker.