Inlägg av Fredrik Eriksson

Inlägg som Fredrik Eriksson har skrivit i forumet

Jag kände spontant: E3 has arrived! Visst, saknade några titlar, men all in all riktigt högt tempo och bra variation.

Skrivet av PGR1985:

10 timmar med att hitta alla hemligheter?

Japp! Sedan tillkommer ju Challenge Mode om man är sugen (och det är man!).

This just in: speltid enligt min PS5:a är 20 timmar. Men då har jag spelat nästan två hela rundor + spelat om en bit för att fånga film. 10 timmar tror jag är ett bra riktmärke.

Skrivet av anarfox:

Det finns väl en inbyggd räknare i PS5:an på alla spel nu också? Men det är klart. Den kanske bara visar tiden spelet varit igång.

Aha! Den har jag helt missat. Ska kolla upp om en stund. Typiskt nog har jag spelat igenom nästan hela min andra omgång, så exakta siffran kanske blir svår att få fram, men magkänslan säger cirka 10 timmar som sagt.

Skrivet av Dex:

Ah nice! Så ungefär som det senaste som kom 2016? Det var lagom långt

Exakt så. Hoppas inte tvingas fem år på nästa bara...

Skrivet av Dex:

Förresten, hur lång tid tog det att spela igenom ungefär?

Jag har funderat på det. Finns ingen in game-statistik som skvallrar, men gissar på runt 10 timmar.

Skrivet av Lasrod:

Tack gör recensionen. Jag hade helt klart gissat på att detta skulle bli en fullpott med 5/5 i betyg. Men men 4/5 är inte dåligt på något sätt.

Verkligen inte! Och det finns flera partier i spelet som i mina ögon är just 5/5. Är avis på alla som har upplevelsen framför sig.

Skrivet av Dex:

Jätte bra recension! Blev grymt sugen!! Jobbigt att vänta 3 dagar till bara!

Hemskt mycket tack! Det värmer alltid att höra.

Skrivet av Gabe:

Personligen hoppas jag mest på att få veta något mer om Avowed.

Gud ja! Det har vi alla gjort oss förtjänta av.

Instämmer i Backbone-hypen! Ser magiskt ut på ett sätt som är ovanligt.

Vild västern (med extra mycket innanför västen).

Skrivet av kebbe:

Gissar dock på att det blir en hel del oväntade titlar när FZ Summer Challenge drar igång!

Tack för påminnelsen! Då ska jag bunkra upp med en rad (lagom) korta favoriter och potentiella godingar.

Vad spelar du i sommar?

Juni är (strax) här, temperaturen stiger, solen skiner. Det är hög tid att fundera på vad du ska spela i sommar. För all del: alla är inte extra lediga om somrarna, men för många är det semestrar och lata lov som hägrar. Sommaren är visserligen perfekt för bad, grillning och båtutflykter, men då mina ginger-gener gjort mig mer eller mindre allergisk mot starkt solljus tvingas jag ducka så gott det går för solen.

Jag tillhör kort sagt #teaminomhus. Förutom tidiga sommarmornar. Då är det magiskt att träna utomhus.

Det om det. Vad ska du spela i sommar? Kanske blir det äntligen dags att ta reda på vad ett halvårs patchande gjort för Cyberpunk 2077? Jag vill också påstå att retro och sommar är två smaker som gifter sig. Att spela soliga peka och klicka-äventyr à Monkey Island gör något med sommarlovskänslan. Att svalka sig med blodisande deckarspel har också något.

Mitt bästa sommarlovsspel är helt klart Xcom. Jag tillbringade ett par månader för några år sedan med att intala mig att jag faktiskt var en "Ironman". (Svårighetsgraden, ni vet?) Till sist insåg jag att jag nog ändå var en gummiman, men jösses vad jag kärade ner mig i Xcom där och då. Då jag hade mycket tid gjorde det inte så mycket att jag fick spola ner tiotals timmar i toaletten, så jag började gärna om. Och om.

I sommar har jag ögonen på Final Fantasy XIV. jag och mmo har en lite komplicerad historia, men jag har haft ögonen på det länge och väl. Jag tror det är dags nu. Vad spelar du i sommar?

Tack för mycket finstämt pekande och klickande. De första två Syberia-spelen är lite av min digitala yoga.

Skrivet av MLundin:

Hade så gärna velat se en PS5-patch av Zero Dawn för att spela om det och ladda inför Forbidden West🙂

This! Spelade visserligen om det i fjol, men gör det gärna igen inför Forbidden West, och då vill jag gärna ha patchen i god tid innan uppföljaren.

Vilka förändringar vill du se i open world-spel?

Open world-spelen kommer i många former och storlekar, och vi kan vara säkra på att friheten är här för att stanna. Bara under senaste veckan har Far Cry 6 visats upp och Horizon Forbidden West demonstrerats, samtidigt som Steam håller open world-rea där du kan Red Dead Redemption 2 och The Witcher 3 – två moderna open world-klassiker. Frihet är en ständig trend i spelvärlden.

Huruvida linjära eller öppna spel är bäst är en diskussion för en annan gång, för idag vill jag snarare att vi funderar på hur vi vill att open world-spelen ska utvecklas framöver. Jag gissar att det finns starka åsikter.

Just nu spelar jag Assassin's Creed Valhalla. 106 timmar gjorda, och då känns det inte som att jag är i närheten av slutet. Det är för mycket. Visst, det är mitt fel att jag tar mig an alla "pluppar", men det är Ubisofts fel att de inte varieras nog. Ett problem med öppna spelvärldar är att de ofta känns väldigt mekaniska och sällan organiska. Här startar aktivitet X och här är det dags för aktivitet Y. 100 timmar in är det svårt att överraskas av bisysslorna, och då finns det – hårdraget – två vägar att välja för utvecklare.

  1. Mindre spel där upprepningarna också blir färre. Då blir det mekaniska mindre kännbart.

  2. Lika stort men större variation. Inte någon lätt plätt. The Witcher 3 lyckades bättre än något (men ändå inte fullt ut) med att skapa en jättevärld som ändå kändes som att den levde.

Det krävs enorma resurser och mycket tid för att skapa jättevärldar som håller i 100 timmar utan att kompromissa med något. Därför ser jag hellre mindre öppna världar, men med mer kärlek på detaljnivå.

Hur vill du att open world-spel ska utvecklas framöver?

Mystery box!

Gillade egentligen inte Man of Medan, men har ändå spelat det tre–fyra gånger. Bara för att kika på skillnader. Det gjorde att jag gillade det lite mer. Little Hope var ett klart fall framåt, men har ändå bara lirat det en gång. Snart dags igen?

Skrivet av Patashnic:

Mitt resultat: 7/10.

Hur kunde jag missa Sonic, klickade helt fel...

Gotta click fast!

"Wait... one more thing"-citat confirmed.