Debatten om spel är konst är uttjatad och gammal som gatan, men det hindrar uppenbarligen inte #Ico-skaparen Fumito Ueda från att ge nya uttalanden i ärendet. Gamasutra skriver att Ueda, vars spel ofta brukar tas upp som exempel på att spel är konst, säger att han själv inte strävar efter att skapa konst utan bara ren och skär underhållning.

Vi gör ett spel för att underhålla folk. Ibland kanske min och mitt teams personlighet eventuellt reflekteras i spelet, och det kanske kan te sig som konst, men det är ett spel gjort för att underhålla folk. Den typen av feedback är välkommen men det är inte vad jag försöker att uppnå.

Även #No More Heroes-skaparen Goichi Suda, mer känd som Suda51, var där för att delge sina åsikter i frågan.

Jag bryr mig om konst. Då man skapar underhållning, om man försöker uppnå konst, så skulle det vara svårt. Men människor inom konstvärlden spelar spel och är imponerade. Som Ueda sa så skapar vi spel och sen tycker folk att det är konst. Kraften hos spel är annorlunda eftersom vi sätter ljus på skärmen, vilket är vackert, eller hur? Tv-spel har en förmåga att göra andra konstnärer avundsjuka.

De båda spelkreatörerna berättar också hur de vanligtvis får idéer och inspiration till sina spel. Suda berättade att han får inspiration från filmer, tv, andra spel och - mer otippat - ifrån toaletten.

Vara ensam är väldigt viktigt. Jag går till badrummet och försöker bajsa och då kommer jag på en bra idé.

Uedas procedur med att brainstorma fram nya spelidéer är dock inte riktigt lika uppseendeväckande. För honom gäller det vanliga med att först komma på en vettig idé, och sen på traditionellt vis undersöka möjligheterna att översätta själva idén till spelkonsol. Ueda säger också att hans nästa spel kommer likna Ico, men mer än så vill han hittills inte avslöja om projektet.

Är spel konst eller ej, vad tycker du? Diskutera nyheten med andra FZ-läsare och se ifall ni kan komma fram till en lösning på debatten som aldrig verkar få ett slutgiltigt svar.

Skicka en rättelse