Nyligen skrev vi om att utgivare måste betala för sitt DLC#Sonys onlinetjänst Playstation Network. I ett nytt led att locka till sig utvecklare och PSN-exklusivt material, i kampen med Xbox Live, lanserar företaget idén att studior som utvecklar PSN-exklusivt skall få garanterade royalties tillbaka som tack. Första spelet att köra på denna deal är zombiemörsaren #Burn Zombie Burn!, som vi skrivit om sedan tidigare. Spelet finns ute nu på PSN och kan säkert vara något för alla zombie-fanatiker därute.

Sony hoppas givetvis på att flera utvecklare skall göra som #doublesix, och detta är vad företagets Chris Eden hade att säga under Game Developers Conference.

Det är väldigt lätt för oss som plattformsägare att säga "Satsa alla pengar på Playstation Network, det är en fantastisk idé", men är vi beredda att slanta upp för det? Svaret är ja. Vi vill få tag i ett flertal bra spel, och i gengäld för exklusivitet matchar vi utvecklingsbudgeten med garanterade royalties.

Avtalet handlar alltså enbart om att titlarna kommer dyka upp exklusivt på PSN, och inget annat. Utvecklarna fortsätter hålla alla rättigheter över spel och varumärken - ett lukrativt och förmånligt erbjudande som säkert kan tilltala en hel del indie-utvecklare därute.

En väldigt viktig sak att poängtera är att detta är inte förstapartsutgivning, detta innebär inte att Sony köper din produkt. Du är utgivare, du äger varumärket och du kontrollerar din produkt. Detta är bara assistans i ditt nästa steg från utvecklare till utgivare.

Vad tror du om Sonys nya strategi att locka till sig PSN-exklusiviteter. Burn Zombie Burn! är första exemplet - innebär royalty-avtalet att vi kommer se fler titlar utannonseras endast för PSN i samma stil?

Diskutera och spekulera med andra FZ-läsare!

Du kan jag ju berättade för dig hiphop boy att en flopp är det inte på något sätt. Det funkar extremt bra och jag är ruggigt nöjd. Visst, XLIVE är bättre på en del sätt men det kostar också pengar. 30/03 Aldrig hört talas om PSN, men nu när jag läser om det känns det som en lika stor flopp som implementet för Dawn of War II...jag bara hatar hur både Steam och Games for Windows Live är inbyggt i skiten. 30/03 Night Hawk: Jag anser att det är för sent att ta betalt för PSN nu. Skulle vara kul med ännu fler titlar på PSN. Så länge ett spel som släpps på flera plattformar inte lider av just den anledningen så är jag dock mer för det. 29/03 Kanske blir att man måste betal för PSN som man gör med Live. 29/03 anledningen till att dom tar betalt frö bandbred är ju för att psn är grattis för konsumenterna. dom måste ju täcka kostnaderna på nåt sätt. 29/03 Jag vet inte vad jag ska tycka, detta är ju både bra och dåligt. En sak är ju lite kul, argumentet från fanboys med att MS payar utvecklare för exklusivitet och att Sony inte gör det är ju borta nu. 29/03 på gratissaker som demos och gratis DLC och liknande kostar det bara de första 60 dagarna har jag för mig. För det andra tror jag det får en positiv effekt, då utvecklarna ger ut demos så gör de demos bättre. Lika så med spelen. Spelen tror jag inte kom... 29/03 En annan rätt udda grej med sony är att det kostar rätt mkt att ringa till supporten när man väl får fel på konsollen med. Lagom drygt. 29/03 Det står ju att utvecklare får royalties om dom ger ut exklusivt till PSN det borde ju täcka bandbred plus lite extra i fickan så vad gnäller folk om? Alla företag prövar ju sina sätt och dom ändrar om det inte funkar som dom hoppats. Så funkar det för... 29/03 Sony är kassa just nu jag menar vad håller dom på med? Dom skrämmer ju iväg utvecklarna från PSN. 29/03
Skicka en rättelse