Under Game Developers Conference berättade #Katamari Damacy-skaparen Keita Takahashi om sina bakgrundsintentioner med spelet. I Katamari styr man en stor boll som blir större och större ju mer föremål man rullar över, och i slutändan blir den oansenliga lilla bollen såpass stor att man kan rulla över både människor, hus och båtar. Detta är enligt Takashi en kommentar om konsumtionssamhället, och den grundläggande spelmekaniken gjorde honom ledsen.

Jag ville göra fler föremål. Om det skulle vara färre föremål skulle jag känna mig ensam. Om det finns fler föremål, gör de saker och ting mer färgglatt. Men när de rullats upp är de borta. Jag kände mig tom. Jag känner på samma sätt med samhället. Jag tycker att jag framgångsrikt uttrycke min cyniska hållning gentemot konsumtionssamhället genom att göra Katamari - men jag kände mig fortfarande tom när alla föremålen var borta.

Nu senast är minst sagt eccentriske spelskaparen Takahashi aktuell med PSN-exklusiva #Noby Noby Boy. Spelet skapades som en reaktion mot alla mål, uppdrag och stela former som, enligt Takahashi, moderna spel antagit. Han ville istället skapa något med "få nivåer och föremål", inga mål och ett lyckligt tema. För Takahashi hade börjat känna sig instängd.

Jag kände mig låst, jag kände mig instängd. Världen har blivit en tråkig plats, den riktiga världen vi lever i. Det har ingenting att göra med recessionen... Det känns som att det är något osynligt som binder fast mig - kanske denna sak som binder upp mig är Bandai möjligtvis, men det verkar vara något mycket större. Noby Noby betyder att inte vara låst, att vara mentalt och spirituellt fri.

Trots att Takahashi klagar verkar han dock se ljuspunkter i framtiden.

Jag har klagat på en massa fram till nu. Folk kallar mig inte Keita Takahashi, utan Hater Takahashi. Men jag tror att det finns en stor potential i spel. Om vi älskar tv-spel måste vi känna mer, observera mer, och njuta mer medan vi skapar spel. Det finns inget färdigt i spel, de utvecklas jämt, men trots detta finns det ett särskilt sätt spel måste vara på. Kanske gömmer vi oss bakom dessa regler, och förlitar oss på gamla upplevelser. Kanske måste vi ignorera spelarna och våra företag. Kanske borde vi bara försöka skapa ett spel vi skulle tycka om.

Takahashi hävdar också, om någon nu trodde något annat, att han är "fullkomligt normal".

Ibland tror folk att jag är galen, men jag är helt normal. Jag använder inte droger alls, och jag dricker inte heller. Please don't worry about me, I'm OK!

Skicka en rättelse