GamersGate och #Paradox Interactive delade nyligen upp ledningen mellan de två företagen och för Paradox pekades Fredrik Wester ut som ny vd. Borta på Gi.biz har Wester talat ut om branschen i stort, ur såväl utgivar- som utvecklarperspektiv. Året som nu pågår utmålas som Paradox bästa år hittills, tack vare deras flertal stora titlar samt ettrigheten hos spelens fans. Vilka spel som ges ut av Paradox faller inom två kategorier:

Om det finns ett spel så oemotståndligt charmigt att du inte kan låta bli att älska det... Jag har två exempel, #Mount & Blade och det störtsköna #Stalin vs. Martians. Om du presenteras för ett koncept som du helt enkelt inte kan säga nej till, då måste du publicera det - det är första regeln.

Den andra är hur väl något sammanfaller med vår målgrupp, alltså att jag inte personligen måste älska en titel så länge den går hem hos vår målgrupp. Det är de två huvudkriterierna vi följer.

Wester menar på att omskakningen som följer i den ekonomiska turbulensens spår kommer leda till en positiv förändring inom branschen. Större företag kommer bantas ner för att ge plats åt effektivare och mindre organisationer och utvecklare, varifrån innovation härstammar. Vi på FZ ställde några följdfrågor och när Fredrik tillfrågades om hur nergången direkt påverkat Paradox och möjligheterna för nya aktörer på marknaden i finansdippens spår svarade han:

Jag tror att det kommer att vara tufft att ge sig in i publishing, men som developer tror jag marknaden aldrig har varit bättre just därför att det finns så många distrubitionsformer. Vi har inte sett någon direkt effekt av en nergång förutom att vi förlorat pengar i konkurser hos partners. Säljsiffror och aktivitet är ungefär som vi räknat med.

Vid frågan hur den svenska spelmarknaden är i relation till diverse internationella svarar Fredrik:

Jag tror att den svenska spelmarknaden har en intressant framtid, men många stora spelhus måste anpassa verksamheten. I Kina, Indien och Ukraina har man massor av kompetenta programmerare och grafiker men inte så många game designers och konceptutvecklare. Vi måste bli världsbäst på berättandet och själva kärnan i spelet och dra nytta av studios i andra länder för att hjälpa oss leverera bra resultat.

Nu på tisdag släpps det väldigt ryska(?) #Stalin vs. Martians från Paradox nya märke #Mezmer Games som fokuserar på att ge ut spel som ingen annan tagit i handen.

Är väl snarare så att ekonomikrisen är dålig för branschen, vad jag sett hittills iaf. Bara en massa uppföljare och inget riktigt originellt, förutom i indie-delen då. 16/04 Självklart har du rätt i det du säger, jag ville bara poängtera att det nädvändigtvis inte bara var av godo att WoW var så stort... Bra exempel med C&C där. 16/04 Samma kan ju sägas om Command and Conguer serien, men vi har ju massa bra spel baserat på samma koncept som det ändå. Sen har vi ju alla dessa spel som alltid försökte ta sig ut ur C&C cirkel, en del misslyckades grovt medan andra lyckades bättre, (grou... 16/04 Å andra sidan kan WoW vara en begränsning och hämmare för online-spelen och hela den marknaden då allting vägs och jämförs med WoW. På så sätt kväver man den marknad som fött en... Man kan se samma sak i filmbranschen ganska ofta; ta t.ex. von Trier i... 16/04 Från mycket ont, kommer vanligtvis även mycket gott. Sen att ha ett sådant naivt och snävt perspektiv på tillvaron är ju något skrämmande. WoW är en injektionsspruta för så mycket annat. WoW är en religion i sig, en kultur, ett leverne. På vilken plattf... 16/04 Jag tycker spelindustrin borde krympa starkt. Alla på planeten och deras morsor på månen spelar WoW. Rehaser av spel är det enda som kommer ut nu. Alla vill ha sin del av spelkakan. Och en massa MASSA skitiga spel är följderna. 16/04 Stalin vs. Martians lär suga men det är ju kul att inte allt går dåligt pga av finansen. 16/04
Skicka en rättelse