#Atari-representativa användaren "MajorHavoc" förklarar på företagets forum varför de valt att använda sig av ett såpass strikt DRM-skydd till #The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Enligt honom har endast fyra personer haft problem med antikopieringsmetoderna som tagits i bruk för spelet. Pc-versionen av det nya Riddick-spelet möjliggör upp till tre installationer.

Det har varit mycket snack nyligen om DRM och hur det implementerats i Riddick, och massor av felaktig information har florerat. DRM är inte skapat för att hålla dig ifrån att spela spelet. Jag vill klargöra att det finns folk som överser aktiveringarna och om, och isåfall när, vi stöter på ett problem med att folk inte kan spela så kommer vi ta hand om det problemet. Skulle det bli så allvarligt att det påverkar en större del av alla spelare så kommer flera aktiveringar tillföras. Vid ett senare tillfälle kommer all DRM tas bort och en fri .exe släppas.

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena släpps till pc, Xbox 360 och Playstation 3 den 24 april. Det utvecklas av svenska #Starbreeze Studios. I arkivet har vi såväl film som tidiga intryck.

Synd. Tvivlar på att jag skulle köpt spelet ändå men det här betyder att jag absolut inte gör det. :) Jag är t.o.m. skeptisk mot Stream. Allt skit de vill att man installerar på datorn. >_< speciellt när det är någon extra bakgrundsprocess, de borde näs... 18/04 Hur många har inte problem med kära windows.... Ingenting är felfritt här i världen , kvittar vilken produkt. 17/04 Gah, vilket trasigt argument. "Spelet har varit ute i en vecka i USA och bara fyra personer har haft problem, alltså finns det inga problem." Hur många personer installerar om spelet mer än tre gånger på en vecka? Problemen med deras DRM har inte HAFT... 17/04 Finns en svensk utvecklare/utgivare som inte har något DRM överhuvudtaget i princip. Paradox och går ju bra för dem. Kollar man internationellt så har ju Stardock inte så mycket DRM och deras spel säger. Escape from Butcher Bay är ett av mina favorit... 17/04 Det behöver inte bero på ointresse eller dumhet. För många tror jag det blir en principsak. Man avstår från att köpa ett spel pga att man ogillar det skydd som används. Egentligen spelar det ingen roll huruvida detta skydd ställer till problem eller int... 17/04 Det är principen det handlar om... jag har själv köpt DRM spel o fått bekymmer, det enda supporten sa var "tough luck" och då säger jag fuck you right back så DRM är skit vare sig du gillar det eller ej, vi får ju än så länge (tack o lov) tycka vad vi... 17/04 Precis, DRM är något vi skyller på för att inte behöva köpa spelet och känna att det är rättfärdigat... eller vänta nu, det kanske inte alls är så? Det kanske är så att DRM-skyddet är nånting jag inte vill ha på min dator? Jag köpte RA3 i en GAME-butik... 17/04 mm tyder ju snarare på att du aldrig tänkt köpa spelet ändå. Egentligen är det ganska simpelt, vill man spela tillräckligt mycket köper man det oavsett , är man dum nog och vill avstå pga något så larvigt som ett kopieringsskydd "you're loss mate" som... 17/04 Älskade det första spelet på Xbox och hade verkligen sett fram emot det här släppet men men, jag får väl vara tacksam att jag blev uppmärksam på DRM skyddet innan jag köpte det. Det börjar närma sig att hälften av alla mina planerade inköp faller på gru... 17/04 Är inne litegrann på din tankebana också. Alltså jag vill hitta en massa positiva saker med DRM men jag kan inte få fram det alls. Samt vad menar de med att endast ett fåtal har "drabbats" av DRM skyddet, är det menat att vi andra inte drabbas alls då... 17/04
Skicka en rättelse