I en nypublicerad Gamasutra-text med uttalanden från #Sonys Peter Dille hävdar företaget att deras attach rate (antal spel sålda per konsol) är mer imponerande än #Microsofts. De sistnämnda har flertalet gånger skrutit över mjukvaruförsäljningen till formatet. Men eftersom Xbox 360 funnits i butikerna under längre tid och har flera användare än Playstation 3 anser Sony att gapet borde vara större än det är.

Skillnaderna i försäljning mellan formaten på stortitlar som #Street Fighter IV och #Prince of Persia är 44 000 respektive 36 000 till Xbox favör. Små skillnader alltså, och spel som #Tomb Raider: Underworld har sålt bättre till PS3 än Xbox 360.

Om du räknar in Xbox 360:s längre tid på marknaden och större användarbas, så borde Xbox 360 sälja dubbelt så många exemplar som PS3 om attach rate vore likvärdig - och det är ingenting vi ser hos återförsäljarna när det gäller många multiformatstitlar.

Ett annat exempel är #Grand Theft Auto IV. Till Xbox 360 har spelet sålt 3,3 miljoner på den amerikanska marknaden, medan PS3-versionen mäktat med 1,95 miljoner. Detta betyder att 23 procent av 360-ägarna köpt spelet medan drygt 27 procent av alla Playstation-ägare köpt det.

Konsolkriget rasar vidare, och det finns naturligtvis lika mycket statistik för konsoljättarna att vrida och vända på som det finns slam i Östersjön. Vad tycker du om Sonys senaste utspel? Bara fånigt och långsökt, eller har de faktiskt en poäng i det de säger?

(Bilden kommer härifrån)