Gamesindustry.biz publicerade idag en intervju med Simon Oliver - skaparen av populära iPhone-spelet Rolando. Han menar på att #Apple och deras App Store ligger så långt före konkurrenternas online-alternativ att #Sony och #Nintendo måste göra något drastiskt för att inte hamna på efterkälken helt.

Grejen med iPhone är att distributionen [av spel och annan mjukvara] är fenomenalt bra. Jämför du det med WiiWare, eller till och med Xbox Live Arcade, så är det en mycket mer strömlinjeformad process. Nuförtiden har det nog kommit mycket respons på detta från företag som Sony och Nintendo, och det cirkulerar många rykten kring PSP 2 och digitala nedladdningar, plus DSi och DSiWare och WiiWare med mera. Men jag tror att Apple ligger så långt fram att det måste vara en snabb reaktion från de andra bara när det gäller en sån sak som mängden material som produceras. Givetvis finns inte samma nivå av kvalitetskontroll som du får via XBLA eller WiiWare, men jag tror också du får betydligt fler intressanta spel på iPhone just för att ribban ligger så otroligt lågt.

Oliver tycker alltså att App Store visar vägen för framtidens bärbara spelmaskiner. Håller du med honom om App Stores förträfflighet, eller föredrar du mer stängda system som exempelvis DSiWare där kvalitetsgranskningen är betydligt hårdare (med resultat att betydligt färre spel hittar ut)?

Två nya Rolando-spel är planerade för iPhone. Rolando 2 dyker upp i juni, och Rolando 3 släpps i höst.

Fyller jag på med fler favoriter. Kroll http://www.youtube.com/watch?v=Hpyt-ygUlIs&feature=channel_page Katamari http://www.youtube.com/watch?v=dToTD37ccaA&feature=channel_page Clusterball http://www.youtube.com/watch?v=CosPQyLEkXs&feature=channel_page... 22/04 Kan dom börja snacka då? Jag skulle säga att det finns möjligheter att spela spel som kan jämföras med flash spel på datorn. enkla med roliga spel som folk gjort själva. på ett par veckor, att man sen kan om man vill spela spel som utvecklats under fler... 22/04 Hoppas här med! :) Fast jag tycker ju att man borde köra x86-processorer i mobiler, helst med Windows i, då kan man börja snacka portabel gaming, hurr hurr hurr... PSP är nice: GTA: LCS/VCS, Patapon 1/2, Loco Roco, Archer MacLeans(?) Mercury, NFS spelen... 21/04 Den dagen iPhone får "riktiga" spel kan de börja snacka. Kan man bara ladda ner massa minispel med mer eller mindre kass kvalité som de slängt ihop på några månader så är det inte intressant. Går inte att jämföra med DS och PSP-titlar som det arbetas... 21/04 Iphone är en bra platform, personligen så anser jag att det är den helt klart bästa telefonen att spela på. inte intresserad på att lägga ut pengar på en handhållen spel maskin. Det finns många intressanta titlar och även program, även om det som sagt... 21/04 SDKn har inte funnits i ett år än. (Första betan som vissa utvalda kunde få kom för lite mer än ett år sen). Så även om maskinen funnits längre har man inte kunnat utveckla åt den mer. Sen håller jag med om att iPhone kanske inte kommer i närheten av... 21/04 Håller med om att tjänsten att distribuera spel är bättre till iPhone, men spelen ligger långt efter både PSP och DS. Touch har ju varit ute i snart två år, och på den tiden borde ju utvecklarna lärt sig bemästra kontrollerna kan tyckas. 21/04 Vi spyr tillsammans! Hm..iPhone är inget jag är så förtjust i. Väntar helst på Sony Ericsson Idou. Förhoppningsvis är den något att ha, återstår att se. :) 21/04 Det finns många högkvalitativa titlar och fler lär det komma. Det gäller bara att utvecklarna lär sig anpassa kontrollen, precis som med Wii. Tror iPhone och framförallt iPod Touch har en ganska ljus framtid på spelmarknaden och det är nog dags att vi... 21/04 Bara jag som är så jävla trött på allt vad iphone heter så jag vill spy? 21/04
Skicka en rättelse