I en intervju med Gamasutra hävdar en av skaparna bakom indiestudion #2D Boy, Ron Carmel, att det är tack vare spelarnas protester som inkräktande DRM börjar försvinna från pc-spelen.

Jag tror definitivt att allt detta är resultatet av allmänhetens förändrade syn på DRM, ett slags gräsrotsuppror. Spelare är mycket mer högljudda om det än de brukade vara, kanske för att de är så vana att ladda ner musik utan för mycket restriktioner.

Carmel påstår också att utgivarna inte alls använder sig av tuffa DRM-metoder för att skaka av sig pirater. Inte i första hand, i alla fall. Istället säger han att de är medvetna om att DRM gör ytterst lite för att förhindra piratkopiering, men att det trots allt stävjar begagnathandeln med färre tillåtna installationer.

Utgivarna är inte dumma. De vet att DRM inte fungerar mot piratkopiering. Vad de försöker göra är att stoppa folk från att gå till Gamestop för att köpa 50-dollarsspel för 35 dollar - av vilket inget av pengarna hamnar i utgivarnas fickor. Om DRM bara tillåter ett par installeringar, minimerar det antalet gånger som ett spel kan säljas.

2D Boys egna #World of Goo saknade helt och hållet piratkopieringsskydd, men piratades likväl av 10 gånger fler än de som faktiskt kom över spelet på legitim väg.

"Vad de försöker göra är att stoppa folk från att gå till Gamestop för att köpa 50-dollarsspel för 35 dollar" Jahaja, om det vore så väl... På GameStop i Linköping så tar de ut nypris för begagnade spel, och det verkar inte göra någon skillnad att orgin... 16/05 Du tog en siffra ur luften, medans jag nämnde de siffror 2D Boy och Stardock nämnt. Kan bara sammafatta mina ståndpunkter: Piratkopiering är ett problem och orsakar definitivt stora inkomstbortfall framförallt på PC sidan. Detta är problematiskt nu då... 16/05 Nja, även om det kanske stämmer in på många så är min anledning till att köpa spel, filmer och musik att jag vill stödja de som gör dessa. Spel som dryper av kvalitet, filmer som jag kan se flera gånger om och musik jag aldrig tröttnar på betalar jag... 16/05 ""inga som piratkopierar skulle köpt spelet ändå". Du kan inte bevisa motsatsen, så vad är problemet att jag sitter och hittar på massor av siffror när du också gör det? Jag säger att alla som köper spel har en fetish att straffa sig själva med att beta... 16/05 Demigod må ha fått bra omdöme men faktum kvarstår att det är ett snyggare DOA. Sedan så är Stardock relativt små och förlitar sig på fansen istället för dyra kampanjer och jag är säker på att de tycker att spelet sålt så bra som dom hoppats. "Referring... 16/05 Att spela med en kopia av spelet ger ungefär samma upplevelse som att spela WoW med en piratkopia. Man missar en väldigt stor del av själva upplevelsen då det är ett MP spel med en SP del mer tänkt som en tutorial. Läs på lite om vad Stardock själva ans... 16/05 Och det är där du kommer in och har bevis för att alla piratkopierade spel hade köpts om piratkopiering överhuvudtaget inte var möjligt? Det går i och för sig att säga åt andra hållet också. Däremot TROR jag (läs jag) att så inte är fallet. 15/05 Du missade faktorn att detta var två produkter som fick bra betyg och omdömen därför borde vara av större intresse. Om det var ett skitspel så kanske din siffra som är tagen ur luftan skulle ha en liten chans att vara rimligare. Hur kan du säga att bega... 15/05 Du missar inte den första faktorn att inte ens kanske en 1% av alla dom som laddar ner en produkt ens skulle köpa den i verkligheten? Det är ingen inkomstförust när personen i fråga aldrig skulle ha köpt spelet. Sluta vara en sån korsförare när det läng... 15/05 Nej, jag missade inte poängen. Snarare så missade du min poäng. Jag syftade bara på de siffror som de två spelen visar, och det är att piratkopiering inte ligger på marginella siffror utan i vissa fall ligger mångdubbelt över den riktiga försäljningen.... 15/05
Skicka en rättelse