När Tim Sweeney startade #Epig Megagames 1991 hade han förmodligen ingen aning om att hans kod skulle föra spelmarknaden framåt, det är lätt att tappa räkningen på hur många spel som egentligen drivs av hans skötebarn [[Unreal Engine]]. Och hur mycket dreglade vi inte när vi såg de första bilderna från den tredje inkarnationen?

När Gamasutra intervjuar Sweeney om hans långa karriär dyker de på frågan om när vi kan förvänta oss verklighetstrogen grafik i spel, varvid han svarar att det finns två faktorer som måste lösas innan vi når dit.

Nummer ett är alla de problem som går att lösa med ren datorkraft; fullständigt realistisk ljussättning i realtid, perfekt kantutjämning samt statiska scener och rörelse med samma kvalité som film.

På den punkten är vi inte långt ifrån att lyckas utan att offra något så vi kommer säkerligen att se det under vår livstid; det är bara resultatet av Moores lag. Förmodligen ligger det 10-15 år bort, vilket i sammanhanget inte är så farligt. Det är samtidigt lite läskigt - vi kommer att kunna dränka våra ögon i realistisk grafik då.

Det egentliga problemet, som Sweeney uttrycker det, är att vi inte är i närheten att simulera mänsklig intelligens (jag tänkte skicka @Tompa som instegsmodell...), uppträdande eller interaktion sinsemellan. Med sådana saker hjälper inte all datorkraft i världen, vi vet helt enkelt inte hur vi ska simulera ansiktsuttryck, känslor och allt annat som gör oss till homo sapiens, avslutar Epics kodknackare.

10-15 år...Då har jag nog tappat dom återstående procenten av mitt sug för datorspel tyvärr :). Den har gått ner avsevärt dom senaste 10 åren och bättre blir det inte hehe. Ah well. Nästa generation får väl mycket mer nöje än jag. 27/05 Jag vill inte ha foto realistiskt grafik. Usch vilket tråkigt spel det skulle vara egentligen. Satsa mer på story, ai, interaktion med omvärlden och såna saker. Det kommer bli väldigt skrämmande (men även lite intressant) när vi får se ett Postal i foto... 26/05 Svårt att säga men man kan titta på renderade filmer och veta att om 5 år så brukar man normalt sätt nå den nivån rent tekniskt sen tar det 2-3 år innan spelen släpps som har den grafiken. Tror content creation och skapandet av världar är det största... 26/05 Snarare är det så att det inte har funnits något stort intresse av bra AI och mänskliga beteenden i datorspel och därför har det aldrig lagts någon kraft på det. AI syns inte på screenshots helt enkelt, men snygg grafik gör det. Självklart har han rätt... 26/05 Tim Sweeney, bror till Todd Sweeney? 26/05 :D 26/05 bah jag tycker att man kunde använda sig av samma grafik som man använde sig av på PS2an fast med bättre upplösning 26/05 Hollywood är då jävligt nära iaf! 26/05 Det är ju inte bara spelgrafiken som går framåt utan även sätt att animera etc. Just saker som animation etc. är sånt som håller hollywood tillbaka. Det är bara att kolla på filmer från några år sen, även de man tyckte såg bra ut då... oftast så kan man... 26/05 Jag tror inte det är alltför långt bort faktist. Iaf om man skall tro AMD och deras Cinema 2.0. De verkar ha löst problemet med, tja det mesta när det gäller snygga animatoinera och verklighetstrogna modeller. http://www.youtube.com/watch?v=x5yVjHaJ0PI 26/05
Skicka en rättelse