Som vi berättat [n=15300 tidigare]] kommer [[Wii]] att släppas tillsammans med #Wii Sports, en samling spel med stark fokus på den rörelsekänsliga kontrollen. Ett av dessa är boxning och i ett filmklipp från #Nintendos presskonferens i London förra veckan kan vi se Martin Lindell från #Manual jabba sig trött.

I hans blogg skriven han så här:

Nu finns jag visst förevigad med min miserabla boxningsstil på Youtube. Gunnar från Hype hade visst spioner ute som filmade mig när jag testade boxningen i Wii Sports. Rör alldeles för mycket på axlarna, min gamle boxningstränare skulle fått skrämselhicka om han sett det här. Fick för övrigt storstryk av tjejen jag spelade mot och när man kollar på filmen verkar det enkelt för henne, hon bara slår lite lätt i luften.

Förutom det rena nöjesvärdet i filmen bevisar den också att även delen av "nunchakun" med styrkorset känner av rörelser.

Ser ut som om Martin försöker försvara sig lite taktist medans tjejen nitar på för fulla muggar och vinner endå? Hoppas bara inte de handlar om vem som orkar mata mest. Blir precis som DoA4 när man lirar de för första gångerna. Min flickvän spöade mig... 21/09 Iofs tror jag inte man behöver vifta som en tok hela tiden. Kontrollen verkar vara ganska känslig så det krävs knappast rallar svingar för att spela boxnings spel. Men som sagt blir det för mycket gimmick över det kan det bli dåligt. Men används det rät... 21/09 nej jag är med dig... tycker ungefär samma sak... jag har länge varit tveksam till hur kontrollen kommer fungera i det långa loppet... något av det bästa med att lira på konsol är ju att man kan göra det i en lite mer avslappnad miljö än när man lirar... 21/09 Ifall de inte ändrat sig sedan årets E3 så... :) Nosnos, det är sant att de måste använda kontrollen på bra sätt, men det jag vill undvika är att varenda spel tvingar mig att vifta som en tok. Eller ens sitta med handleden stelt pekandes mot TV:n hela... 21/09 Spelen får naturligtvis utnyttja rörelsekänsligheten, det har jag inga som helst problem med, men det är när hela spelen kretsar kring den tekniken som jag misstänker att det kan börja gå utför. Sen tål jag inte spel där man faktiskt måste utföra fysisk... 21/09 Men om spelen inte utnyttjar handkontrollen så försvinner ju hela grejen med konsollen också... då är det verkligen en dubbelt så bra gamecube (eller hur många gånger kraftfullare den nu är) och har inte så mycket att sätta emot PS3 och 360... det vill... 21/09 Har du läst/hört att nya SSB ska spelas med GC-kontroll eller liknande, eller säger du det bara för att jag ska få en stroke av upphetsning? 21/09 Precis min åsikt. Att man kan ställa in känsligheten i Metroid Prime 3 till expert ger mig också hopp om att den mer kommer att fungera likt en mus, alltså att man inte måste ha den riktad direkt dit man vill sikta hela tiden utan bara rör den lite gran... 21/09 Man kan bara hoppas. Risken finns dock att speltillverkare kommer tänka: "Hmm, nu har vi ju en kontroll som ändå är rörelsekänslig, då kan vi ju lika gärna ta någon vital funktion från spelet och binda den till kontrollens rörelsesensor så har vi genast... 21/09 Nu har jag ingen koll på PS3-kontrollen, men har den en sån funktion utan att utesluta andra styrmedel och knappar så har den stort potential. Anledningen till att jag är upprörd är egentligen att jag är gammal fantast av Nintendo och deras koncept med... 21/09
Skicka en rättelse